Silicagel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Silicagel

Bericht door hainjedaf »

hoi hoi,

Ik heb voor het droog houden van het 3D filament een berg van die zakjes silicagel bij elkaar gespaard.

Hoe weet je wanneer silicagel uitgewerkt is?

Hoe kan je het het beste drogen opdat je het kunt hergebruiken?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Silicagel

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: 01 nov 2021 13:51 Hoe weet je wanneer silicagel uitgewerkt is?
Met die zakjes: niet.
Je kunt silicagel per kilo kopen met indicator erin. Dan verandert het van kleur als het vocht opneemt.
Hoe kan je het het beste drogen opdat je het kunt hergebruiken?
Ik mik het een paar uur in de oven op 120 graden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door Swake »

Er ligt hier zo'n zakje van ongeveer 500gr met korrels welke ik denk silicagel zijn. Licht blauw van kleur wanneer het 'droog' is en roze als er vocht in zit. 2 x 3 min in de microgolfoven om het te drogen, bij de tussenstap het vocht/stoom uit de over laten.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door janplastiek »

dan kan je toch beter de draad even in de oven leggen, per mm dikte 1 uur op 80 graden en het vocht is er ook uit
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Silicagel

Bericht door DaBit »

Hangt van het kunststof af. TPU, nylon (PA12) en PC moeten lang drogen in de oven, TPU omdat je het niet zo heet kunt stoken, nylon en PC omdat er een hoop vocht in zit (en de spoel waar het op zit vaak geen hele hoge temperaturen aankan. Don't ask... :roll: ).

En voor het begin van elke print 4-8 uur wachten is ook niet wat. Plus dat je het tijdens de print ook droog wil houden; nylon neemt snel genoeg vocht op om een paar uur later al merkbaar vochtiger te zijn.

Magnetron voor silicagel hadden ze me verteld om dat juist niet te doen. Vocht schijnt dan te agressief weg te koken en de porien te beschadigen, plus dat een magnetron er niet zo vrolijk van word als-ie zijn energie niet kwijt kan (als de silicagel vrijwel droog is).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hainjedaf »

Heb een kilo knaloranje rommel besteld en gekregen. past goed bij de noppenbrommer van DaBit en en mijn japanse rugzak met drie blikjes RedBull.

Valt nog tegen als je 500 gram in een IKEA Samla kiepert...
Ik heb die zakkies er gewoon bij gemieterd. Als die oranje korrels blauw zijn, zal de rest ook wel aan regeneratie toe zijn.

Swake, mocht je ervan af willen... CNC zone dag?

Mijn oven kan alleen op 50 en 100-230 graden. Dus alle PLA in de oven gemikt, 100 graden, 1,5 uur.
De haspels van HotOrange3D hadden daar geen moeite mee.
Die van 123-3D.nl zijn gvd kromgetrokken. Dus 2 spoelen 2,85 moet ik overwikkelen op andere spoelen.
Het filament ziet er verder goed uit.

Ik heb met het PLA van 1,75 weer behoorlijk dradenvrij kunnen printen. Die haspel is na 22 uur bijna leeg.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Silicagel

Bericht door DaBit »

PLA op 100 graden drogen? :shock:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 03 nov 2021 00:09 PLA op 100 graden drogen? :shock:
? leg uit? (ja dom en dommer willen het graag begrijpen)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Silicagel

Bericht door DaBit »

De kans dat het niet meer rond is en dat het als hele stugge spiraal om de rol zit is dan wel heel groot. Vooral in een reguliere oven; die dingen zwabberen nogal kwa temperatuur.

50-60 graden voor een uur of 3 is een beter idee.

Aan de andere kant: als het werkt voor je dan werkt het, en dan is het goed
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Silicagel

Bericht door Kjelt »

Zomaar een idee zou tien minuten hoog vacumeren niet werken? Dan kookt water bij kamertemperatuur, zie ik altijd als ik vloeistoffen vacumeer voor het invriezen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Silicagel

Bericht door DaBit »

Dat denk ik wel, al vraag ik me af of 10 minuten genoeg is. Vocht moet alsnog uit het plastic diffunderen en dat kost gewoon tijd. Mischien eens een keer doen met een stukje nylon, kijken wat dat brengt. Als dat spul vochtig is knettert en dampt het alsof het een frietpan is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door Swake »

Beetje toevallig deze droogkast tegengekomen, ik heb uiteraard geen idee of zoiets goed werkt of niet.
https://www.aliexpress.com/item/1005003451072308.html
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Silicagel

Bericht door DaBit »

Werkt prima. Ik heb ook zoiets, maar dan heet dat ding officieel 'voedseldroger'. Die kwamen er vorig jaar opeens een hoop op Marktplaats toen de horeca omviel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Silicagel

Bericht door Kjelt »

Bij een fabriekje met 200 3D printers hadden ze alle printers en spoelen voorzien van een bijna luchtdichte behuizing waar ze continu droge voorverwarmde perslucht doorheen bliezen.
Plaats reactie