Silicagel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 03 nov 2021 19:09 De kans dat het niet meer rond is en dat het als hele stugge spiraal om de rol zit is dan wel heel groot. Vooral in een reguliere oven; die dingen zwabberen nogal kwa temperatuur.

50-60 graden voor een uur of 3 is een beter idee.

Aan de andere kant: als het werkt voor je dan werkt het, en dan is het goed
Ik snap nu de herrie bij het afspoelen tijdens het printen. Maar de prints zien er acceptabel uit.. Volgende keer idd 50 C / 180 min ipv 100 C / 90 min.

Ik vraag me alleen nog af wanneer PLA, PETG of ABS te gebruiken.
ABS heb ik even in de kast gegooid. Ik had te veel kromtrekken, loslaten e.d. ondanks tochtvrije opstelling.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Silicagel

Bericht door DaBit »

Als je het je afvraagt dan zal het in dat specifieke geval geen bal uitmaken schat ik zo.
PLA is goedkoop, print het strakste, is een sterk en stijf plastic, maar gevoelig voor temperaturen boven de 60 graden en relatief breekbaar. Laat zich met secondenlijm prima verlijmen.
PETG is een beetje duurder, print ook makkelijk en netjes, maar is minder stijf waardoor het veel minder breekbaar is en het kan iets hogere temperaturen aan. Verlijmen gaat iets minder lekker.

Als je 1 soort plastic voor algemeen gebruik op voorraad wil houden dan is PETG of iets van ColorFabb XT ofzo een prima keuze imho.

Alle andere filamenten: als je ze nodig hebt dan weet je wel dat je ze nodig hebt en waarom. Moet het flexibel zijn? TPU. Hoge temperatuur? Polycarbonaat. Enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hainjedaf »

Hoe zijn de ervaringen met esun filament?

Heb daar wat pla en petg van besteld.

Op dit moment gaat pla in alle eenvoudige dingen
(Pi behuizingen en zo) en petg in de radiografische spullen
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 04 nov 2021 14:33
Als je 1 soort plastic voor algemeen gebruik op voorraad wil houden dan is PETG of iets van ColorFabb XT ofzo een prima keuze imho.
Zit een aardig prijskaartje aan. Wat is zo bijzonder aan dat spul?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Silicagel

Bericht door DaBit »

Weinig problemen met Esun. Prijs/kwaliteit is uitstekend.

En wat er bijzonder is aan Colorfabb XT? Dat het van een merk is. Coca cola vs River cola. Hertog ijs vs een bak merkloos roomijs. Spul print wel prettig, ziet het er smakelijk uit als het klaar is, en is het degelijk. Ik heb het momenteel niet liggen trouwens.

Duur? Ga je filament kopen bij andere 'merk-leveranciers' dan betaal je ook zo rond de 40 euro per kilo. In ruil daarvoor krijg je consistente kwaliteit, productie in Europa, een datasheet, een MSDS, veelal (maar niet perse) minder gezeik met rollen in de knoop/varierende glansgraad over je print/falende prints/blobjes/etc.

Nu gaan er hele volksstammen roepen dat ze filament van 5 euro per kilo gebruiken en dat het allemaal prima werkt, en dat zal ook best wel. Ik heb inmiddels geleerd dat bezuinigen op het materiaal dat het eigenlijke werk doet op de langere duur niet loont. De ene keer is het 'zie je wel, dit werkt zeker zo goed', maar keer erna ga je nat. Werkstuk verknald, tijd weg.
Ik koop mijn mesjes/zaagjes/boortjes/tappen/ducttape/filament/etc. dus meestal in het midden- tot bovensegment. Het interesseert me na uren verzinnen en tekenen eigenlijk ook geen drol of ik nou voor 70 cent of 90 cent aan filament nodig heb. Maar die keuze moet eenieder voor zich maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hainjedaf »

Helder. Zo kijk ik er ook tegenaan.

Maar zolang het nog om kinderstapjes gaat, is het balangrijker om goedkoop te leren.
Als ik weet hoe het werkt, kan ik met meer kennnis ook beter met dure materialen overweg.

Als je je rijbewijs net hebt, begin je ook niet met een jag maar en 10e hands barrel.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Silicagel

Bericht door Kjelt »

hainjedaf schreef: 05 nov 2021 15:14 Als je je rijbewijs net hebt, begin je ook niet met een jag maar en 10e hands barrel.
Maar wel met goede banden ;-)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 05 nov 2021 16:53
hainjedaf schreef: 05 nov 2021 15:14 Als je je rijbewijs net hebt, begin je ook niet met een jag maar en 10e hands barrel.
Maar wel met goede banden ;-)
Ik begon met rijden in 2002/3 in een 1989 mazda 323 sedan die ik voor 300 euro van mijn broer kocht
De auto zag er niet echt netjes uit hetgeen in de stad een pre is als je op straat parkeert (dat mooie maken anderen wel voor je kapot).

Amsterdam was rond die tijd berucht voor alcohol- en 100% controle fuiken in de weekeinden.
Meestal bij een fuik liep een agent een rondje om de auto met
met mijn auto- en rijpapieren in de hand en stuurde me daarna weg.
Als ze controleerden, bleek dat de auto vol casco gedekt was en een verse apk had.

Ik: "is dat alles?"
Agent: "Als je michelins van 80 euro per hoek onder een barrel uit 89 zet, zal de rest ook wel in orde zijn. Fijne avond."
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Silicagel

Bericht door Kjelt »

:lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 05 nov 2021 17:30 Amsterdam was rond die tijd berucht voor alcohol- en 100% controle fuiken in de weekeinden.
Dat was jaren eerder ook al, weet ik uit ervaring. :mrgreen:
(nu ik er over nadenk was dat gewoon een doordeweekse dag) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hainjedaf »

Klopt Hugo.

Hoe vaak ik van wege mijn GVB of Connexxion uniform ook gewoon mocht doorrijden :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Silicagel

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: 05 nov 2021 15:14 Maar zolang het nog om kinderstapjes gaat, is het balangrijker om goedkoop te leren.
Neu. Juist als je begint is fatsoenlijk materiaal (niet verwarren met luxe) van belang. Dan kun je nog niet omgaan met de nukken van onder de maat presterend spul.

Als je net je autorijbewijs hebt kun je maar beter niet in een auto stappen met een bokkende motor, speling op het stuur, zompige remmen en gladiaalbanden.

Maar Esun is prima hoor. Volgens mij leg jij de lat voor jezelf ook wel hoog. z-scar hier, blobje daar, allemaal nog best normaal
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 05 nov 2021 18:56
hainjedaf schreef: 05 nov 2021 15:14 Maar zolang het nog om kinderstapjes gaat, is het balangrijker om goedkoop te leren.
Neu. Juist als je begint is fatsoenlijk materiaal (niet verwarren met luxe) van belang. Dan kun je nog niet omgaan met de nukken van onder de maat presterend spul.
Ja klopt... Vandaar de silicagel en de 100 graden voor het drogen :mrgreen:
Als je net je autorijbewijs hebt kun je maar beter niet in een auto stappen met een bokkende motor, speling op het stuur, zompige remmen en gladiaalbanden.
Je wilt niet weten hoe een 21 jaar oude stadsbus eruit ziet. Met het stuur tussen je knieën en een SPITS-krantje in de hand. Staande op 1 been (andere voet op het gas), een gaatje ter grootte van een rijksdaalder in je voorraam vegen in een regenbui.
Spiegel verwarming? Wat is dat? Defroster? Veel herrie geen lucht. Passagiers liggend op dashboard.
Stuurspeling genoeg om 2/3 slag te kunnen maken zonder dat je uit koers raakt....
(en die passagier die naar voren komt om te klagen dat haar handtas door een gat in de vloer verdwenen is)

Als CXX zoiets neer zet dan steek ik mijn middelvinger op naar kantoor en pak iets anders uit het rek of pak koffie tot er iets anders is voorgereden.
Na 17 jaar waarvan 13 in vaste dienst kan je je gewoon permitteren om je verantwoordelijkheid te nemen.

Maar met de inkt nog nat op je rijbewijs en de status 'wegwerp-personeel' ehhh uitzendkracht, hield je je bek en je reed gewoon.
Voor jou 17 anderen werd er in je gezicht gebalkt.
Heel wat keren in technicolor gescheten als je een fietser rakelings voor je langs zag schieten.
Maar Esun is prima hoor. Volgens mij leg jij de lat voor jezelf ook wel hoog. z-scar hier, blobje daar, allemaal nog best normaal
Mooi, ligt het iig niet aan mij :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Silicagel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Is een electrodekast geen idee? Je weet wel, zo,n stalen kast met verwarming en vochtvreters aan de binnenkant van de deur?
Plaats reactie