Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 24 nov 2021 09:30 Leuke nieuwe functie in Chrome toch!? Ik ben er enthousiast over.
Dit is gewoon een url .. /url tag
Wat doet die chrome-functie?
serum schreef: 24 nov 2021 09:30 Dan staat er zo een ventilatiegat van 2 m2 op onbewaakte ogenblikken zo een uurtje per dag op standje ventileren.
Stootventilatie :mrgreen:
Kars-cnc schreef: 24 nov 2021 10:01 Overigens snap ik niet hoe je op die 8 uur per dag komt, ik zou eerder 16 uur denken. 24 uur min de tijd dat iedereen het huis uit is. Ook had begrepen dat je je huis wel een beetje moet ventileren als er niemand is om het fris te houden.
Ja, daar was ik niet duidelijk over. De achterliggende vraag is min of meer die 'achteraf inbouwen' dingen die Zeeschuim aanhaalde, en die doen het per kamer. Daar komt ook die 8 uur vandaan; van die 24 uur zit je grofweg 8 uur in de slaapkamer, 8 uur in de woonkamer en 8 uur ben je van huis.
Verder stoken we (nog wel) eigenlijk alleen in de woonkamer; de bovenverdieping is verwarming-uit-raam-open tenzij het echt bar en boos is kwa buitentemperatuur. Maar dat is ook niet helemaal eerlijk, want de kamers boven krijgen wel wat warmte van de benedenverdieping.
Kars-cnc schreef: 24 nov 2021 10:01 Ik kwam onafhankelijke tests tegen die vaak wel 95 tot 97% rapporteerden. Dat is wel gebaseerd op een huis met nul tocht verlies
Ja, precies. Kies je randcondities zorgvuldig, en je kunt de getallen een aardig eind de kant op bewegen die jou het beste uitkomt. Bij mij begint er bij opgegeven rendementen boven de 80% automatisch een 'Da's gemeten over een deel van de keten..' waarschuwingslampje te branden tussen de oren. Vertrouw nooit statistiek waar je niet zelf aan gemorreld hebt.
Robbie schreef: 24 nov 2021 09:48 Rekenen met de gemiddelde jaartemperatuur werkt volgens mij niet ..
Om dit soort zaken (ivm seizoensverschillen) te berekenen ga ik uit van "graaddagen"
Het was ook aardig achterkant bierviltje, en de uitkomst onwaarschijnlijk laag. Maal 3 is nog steeds niet hoog. Die 300m3 van Kars-cnc is een stuk hoger.

Die graaddagen is een interessant concept, daar kun je inderdaad meer mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

In het kader 'laat ook eens even weten hoe het afgelopen is': gister een extra ventiel in de vloerverwarming gehobbied en 2 van die Tado slimme thermostaatknoppen gemonteerd; eentje voor de vloerverwarming, eentje op de kamer van oudste smurf.

Afbeelding

Die knop toevoegen aan de woonkamer en tegen dat Tado spul zeggen dat de 'slimme thermostaat' het meetpunt is voor de woonkamer doet de truuk.
Smurf kan ook de temperatuur op zijn kamer regelen, onafhankelijk van de woonkamer:

Afbeelding

Mooi. Ik zag dat Tado inmiddels ook refurbished verkoopt, maar gelijk nog 3 van die slimme knoppen besteld voor de goedkopere 2e kans produkten op zijn.

Kwa 'scheelt het nou in gasverbruik?', mjah, ik kan aan de data ook na langere tijd nog geen echt definitieve conclusies verbinden:

Afbeelding

Gele lijn is 'buitentemperatuur', groene balken zijn gasverbruik geaccumuleerd per etmaal.

De 'buitentemperatuur' log ik pas sinds die Tado er is, want dat is de provider van die data (komt van een weerdienst af, gebruikt die Tado om z'n algoritmes bij te sturen). Da's dus een mooie scheidingslijn.

Gezien het feit dat de buitentemperaturen toch aardig gezakt zijn, het thuiswerken weer de norm is en ik veel meer ventileer sinds ik me een hoedje geschokken ben van de CO2-concentraties in huis zegt mijn onderbuik van wel, maar de data ondersteunt dat gevoel niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 08 dec 2021 14:41 en ik veel meer ventileer sinds ik me een hoedje geschokken ben van de CO2-concentraties in huis
Een scrubber uit een duikboot installeren dan :lol:

FF serieus, hoe meet je die CO2 concentratie fatsoenlijk ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Ik gebruik een Sensirion SCD30 sensortje.

Die is aan een ESP8266 met ESPHome firmware geknoopt en dat kletst via Wifi de data door naar HomeAssistant.

ESPHome is makkelijk te configureren met een paar regels YAML:

Code: Selecteer alles

esphome:
  name: woonkamer-sensor
  platform: ESP8266
  board: nodemcuv2

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

i2c:
  sda: D2
  scl: D1
  scan: true
  id: bus_a

sensor:
  - platform: scd30
    co2:
      name: "Woonkamer-CO2"
      accuracy_decimals: 1
    temperature:
      name: "Woonkamer-temp"
      accuracy_decimals: 2
    humidity:
      name: "Woonkamer-rh"
      accuracy_decimals: 1
    temperature_offset: 0.2 °C
    automatic_self_calibration: true
    address: 0x61
    update_interval: 30s
  - platform: wifi_signal
    name: "woonkamer-sensor WiFi RSSI"
    update_interval: 30s
Meer hoef je ook niet te doen; HomeAssistant en de ESP8266 vinden elkaar automagisch (via mDNS).

Homeassistant laat vervolgens de gemeten sensorwaarde zien op het dashboard en pompt die waarden samen met een hele hoop andere sensoren een InfluxDB database in.
(nog eens ergens een ventilator stuurbaar maken, dan kan ik via 'automations' ook sturen op die CO2 (en RH) waarden).

Queries op de influxdb database doen het rekenwerk kwa 'hoeveel gas per etmaal' en dergelijke:

Code: Selecteer alles

from(bucket: "homeassistant/autogen")
  |> range(start: v.timeRangeStart, stop: v.timeRangeStop)
  |> filter(fn: (r) => r._measurement == "m³" and r._field == "value")
  |> window(every: 1d)
  |> spread()
  |> duplicate(column: "_start", as: "_time")
  |> pivot(
    rowKey:["_time"],
    columnKey: ["entity_id"],
    valueColumn: "_value"
  )
  |> window(every: inf)
  |> yield()


De grafiekjes visualiseren gebeurt vervolgens met Grafana.

Klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar in werkelijkheid is het allemaal knap simpel eigenlijk. Bijna saai; die CO2 sensor in de lucht helpen kostte me 21 minuten vanaf het moment dat ik de zakjes uit de doos pakte tot en met het moment dat de eerste waarden de database instroomden.

Nog maar eens een mooi huisje printen voor die sensor. Hij is eigenlijk van de baas, maar ik denk niet dat-ie hem terug krijgt :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door zeeschuim »

raamopener.png
Een raamopener waarbij ook een regensensor kan worden aangesloten. Door deze regensensor te vervangen door een co2 sensor kun je heel simpel ventileren met een klepraampje. Werkt met tuya. :idea:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Probleem met die raampjes is dat het verrekte goed werkt als het waait, en maar matig als het redelijk windstil is. Dan moet er met 4 man in de woonkamer toch echt de schuifpui nog op een kier wil het CO2-percentage beneden de 1000ppm blijven. Verder levert het een hoop tocht en herrie van de straat op, ook niet altijd wenselijk.

Achteraf bekeken had ik een kanaal in de schoorsteen van de haard moeten maken toen we verbouwden, dat was een relatief makkelijke manier geweest om lucht af te voeren naar een WTW op zolder. De andere kant van de WTW had dan best bij het trappegat en/of de slaapkamers weer in kunnen blazen.

Achteraf...

Weet je wat stiekum wel veel scheelt? De data toegankelijk en inzichtelijk hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Ik merk dat de mede-huisgenoten er ook op beginnen te reageren. Extra wasje draaien als de zon schijnt (ze snappen het idee van saldering niet helemaal, laat dat maar even zo), raam verder open als het CO2-percentage oploopt, mij op m'n donder geven als ik een avondje in de schuur veel elektriciteit weggestookt heb.

En ik heb bijvoorbeeld de uurprijs van mijn 3D-printer wat verhoogd want het was niet kostendekkend, en mijn stelregel is dat ik van hulp aan anderen niet rijker hoef te worden, maar liefst toch ook niet armer. De printer ansich verbruikt niet zoveel stroom, maar dan moet je niet vergeten dat je ook ooit een rolletje filament moet drogen, bijvoorbeeld. En dan gaan de kWh-en er relatief hard doorheen. Dat zie ik nu keihard in de cijfers terugkomen en dan kan ik er op reageren.

Dat Home Assistant is stiekum alleen daarom al goud waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie