Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Floppy »

Als er buiten een vochtigheid heerst van 80-90% dan krijg je het binnenshuis echt niet droger door de ramen open te zetten. Als je de relatieve vochtigheid omlaag wil hebben moet je de verwarming hoger zetten :shock:
Je kunt beter een co2 meter kopen en daar op ventileren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Floppy schreef: 15 nov 2021 14:45 Als er buiten een vochtigheid heerst van 80-90% dan krijg je het binnenshuis echt niet droger door de ramen open te zetten. Als je de relatieve vochtigheid omlaag wil hebben moet je de verwarming hoger zetten :shock:
Je kunt beter een co2 meter kopen en daar op ventileren.

Afhankelijk hoe warm de lucht buiten is. Als de lucht buiten 10 graden is en 100% luchtvochtigheid heeft diezelfde lucht binnen bij 20 graden een vochtgheidsgraad van~50%
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Sven »

Deze:
https://dekachelwinkel.nl/zehnder-comfo ... ststof-rvs

Als we er 1 in de voor en 1 in de achter gevel willen doen dan moet die in de voorgevel in het halletje, de keuken heeft alleen maar raam en muur met radiator.
Misschien dat zo'n kachelclub als in de bovenstaande link ook wel wil plaatsen. Die moeten immers vaker grote gaatjes boren.

En updeet:
Daarnet tijdens koken met de klapraampjes op een kier ging de vochtigheid van 54 naar 53% dus dat lijkt alles te bevestigen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 15 nov 2021 15:27 Afhankelijk hoe warm de lucht buiten is. Als de lucht buiten 10 graden is en 100% luchtvochtigheid heeft diezelfde lucht binnen bij 20 graden een vochtgheidsgraad van~50%
Inderdaad, het is dan 53.65% ;-)
https://www.lenntech.nl/calculatoren/vo ... igheid.htm
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door zeeschuim »

1 gaatje van 300 mm doe je ook in een paar uurtjes met een sds boorhamer een lange boor en een moker en beitel in baksteen of je moet het eerst willen tekenen in fusion 360.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hobbycnc23 »

kawarider schreef: 09 nov 2021 21:05 Stirling is ook een kansloos geval. Phillips heeft zich er stuk op gebeten.
Gedeeltelijk waar, sinds Frits Pillips eind jaren 70 was vertrokken, moesten alle aktiviteiten mbt Stirling stoppen. Geen core bussiness. Toch heeft het zeer winstgevende Phipis Cryogenics het tot de jaren negentig volgehouden. Op basis van de omgekeerde Stirling cyclus, je stop er mechanische energie in dmv een elektro motor, en je krijgt op zeer efficiënte wijze er koude voor terug. Zo zijn duizenden Philips koudgaskoelmachines over de hele wereld verkocht om er vloeibare stikstof mee te maken! De RvB had dus tegen hun zin in geen argument om de zeer winstgevende busisiness te stoppen.
Toen ik in 1984 bij Philips Cryogenics kwam, stonden er grote 50 Kw 4 cilinders Stirling macihines te draaien bij ETA systems in Minniapolis (US) voor de productie van vloeibare stikstof voor het koelen van CPU’s voor de supercomputers!!! ( voor die tijd uniek: 44 laags(!) PCB’s van 60 x 60 cm vol IC’s. De stormachtige ontwikkeling van software in de jaren 90 maakte een einde aan deze techniek.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Goed, maar weer offtopic dan :mrgreen:

Inmiddels hangt er hier thuis ook zo'n Tado gevalletje. De oude thermostaat had kuren. Die las zeker mee hier op het forum en besloot 'Ja daaag, als ik toch op de nominatie sta om eruit gebonjourd te worden dan hoef ik mijn best ook niet meer te doen'.

Tado is nu geinstalleerd in de meest simpele configuratie: Tado op de plek van de oude thermostaat, 2 draadjes naar de Nefit Ecomline HR ketel, en die twee kletsen via het iRT protocolletje met elkaar. Ketel pomp z'n water naar de vloerverwarming, woonkamer word warm, tot zover top want niks slechter dan ik had.

Spul lijkt de ketel ook wel goed te moduleren; het gasverbruik is in ieder geval niet gestegen en lijkt zelfs gedaald te zijn. Al kun je daar in 3 dagen tijd nog niet zoveel zinnigs over zeggen.
gasverbruik_3dagentado.png
Maar het 'probleem' dat de radiatoren boven niet warm worden als er geen vraag is vanuit de woonkamer is er nog steeds. Om dat op te lossen moet er nog een extra klep tussen de vloerverwarming, want die is er nu niet:
plaats_extraklep.png
Daarvoor heb ik 2 opties:
1) Een zoneklep monteren, de bekabeling afkomstig van de 'slimme' thermostaat op de zoneklep aansluiten, bij Tado een 'slimme draadloze ontvanger' kopen, en die op de ketel aansluiten. Dit is de door Tado aanbevolen oplossing, maar wel een kostbare. 99 euro voor die ontvanger, 100+ voor de zoneklep, en een hoop geharrewar om de kabel om te leggen van ketel op zolder naar zoneklep op de benedenverdieping. Ik vind het maar een prutoplossing eigenlijk.

2) Een thermostaatkraan plaatsen en daar een 'slimme radiatorknop' op monteren. Word door Tado niet aangeraden. Ze zeggen zelf dat het in veel gevallen prima werkt, maar ze zijn vooral bang dat mensen de temperatuurbegrenzer weg gaan halen en daarmee water van 80 graden het VV systeem in gaan jagen, plus dat de 15mm thermostaatkranen meestal onvoldoende doorlaat hebben voor vloerverwarming als hoofdverwarming.

Bij oplossing 2 was ik al niet van plan om de begrenzer te laten vervallen, houden we doorlaat over.
Hoeveel warmte hebben we het nu eigenlijk over? Dat kan ik alleen zien aan het gasverbruik en eventueel warmwater negeren:
gasverbruik_peruur.png
Zeg heel royaal 9kWh/m3 aardgas, 0,85m3/uur, dat maakt grofweg 7,5kW. Met een hele krappe 5 graden temperatuurverschil tussen aanvoer en retour heb je het dan over 365L/uur aan water. Niet echt veel (maar het is ook nog geen -10C buiten). Valt ruim binnen de grenzen van thermostaatkranen; hier is er al eentje die bijna 2 kuub doet met 1 bar verschildruk.

Ik neig dus sterk naar de thermostaatkraan en proberen met een slimme radiatorknop (ik had er een paar in het startpakket ztten). Is dat nog niks, dan kan er volgens mij een servo op dat thermostaatding en dan heb ik een 'zoneklep', toch?

Hoe denken de mensen die meer verstand hebben van verwarmingen hierover?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Ik heb dezelfde situatie als jij en ik heb er een thermostaatregeling van Tado opgezet. Die vertel je dat hij de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer moet gebruiken. Voorheen stond het vol open, ik heb later de radiatorkranen geplaatst.

Moet wel zeggen dat ik 1 probleem heb met de ketel dat ik niet kan rijmen, wat heel goed onder jouw noemer zoneklep kan vallen (ik hoopte het op te lossen door de radiatoren in de rest van het huis te voorzien van een flowregeling) bij ons geeft de ketel heel regelmatig (in lagere modulatiestand) de melding dat het retourwater te warm is. Ik kan dit niet rijmen. Dit gebeurt ook wanneer alle radiatoren in ons huis open staan; onze vloerverwarming is later bijgeplaatst en tapt gewoon af van de warmwatertoevoer van de hoofleiding van de CV. Heb al gespeeld met de instellingen van de pompsnelheid op de vloerverwarming, in de ketel en de temperatuur van de CV al hoger/lager gezet, ketel op een lager vermogen gezet etc etc. (ik ben dus ook geen verwarmingsdeskundige) deze ketel hangt al 16 jaar en krijgen bij iedere beurt nog de complimenten over de keurige staat en het huidige gasverbruik is dusdanig laag dat ik er mij niet druk om maak.. Toen de vloerverwarming net geplaatst was, hadden ze iets verkeerd aangesloten; toen was de woonkamer de volgende ochtend 32 graden. Dat hebben ze toen meteen opgelost.

Als het verbruik de afgelopen 3 dagen gedaald is, denk ik dat je sowieso op winst staat, want ik weet niet hoe het in het carnavalvierende zuiden is, maar hier in het te nuchtere noorden is het flink kouder en minder zon in de afgelopen dagen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door kawarider »

maar hier in het te nuchtere noorden is het flink kouder en minder zon in de afgelopen dagen
Afgelopen dagen inderdaad flink wat gestookt, raar voelde niet zo koud. Mijn gedachte is ook dat je t goed doet Dabit. Verder hou ik t systeem hier zo simpel mogelijk dus met de rest kan ik je niet helpen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 15 nov 2021 20:49 Ik heb dezelfde situatie als jij en ik heb er een thermostaatregeling van Tado opgezet. Die vertel je dat hij de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer moet gebruiken. Voorheen stond het vol open, ik heb later de radiatorkranen geplaatst.
Jij gebruikt dus een thermostaatkraan in serie met je vloerverwarming en een slimme radiatorknop?
bij ons geeft de ketel heel regelmatig (in lagere modulatiestand) de melding dat het retourwater te warm is. Ik kan dit niet rijmen.
Hmm, met de radiatoren open zou ik het ook zo gauw niet weten. Je kunt een keer sensortjes op de leidingen plakken en kijken of die ketel gelijk heeft...
Als het verbruik de afgelopen 3 dagen gedaald is, denk ik dat je sowieso op winst staat, want ik weet niet hoe het in het carnavalvierende zuiden is, maar hier in het te nuchtere noorden is het flink kouder en minder zon in de afgelopen dagen.
Hier ook, en het zijn 3 dagen geweest waarin iedereen thuis was inclusief de koukleumen en langdouchers.
Maar 3 dagen is te kort om conclusies te trekken.

Als het klopt dan heeft het spul zich zo terugverdiend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hobbycnc23 »

DaBit schreef: 15 nov 2021 20:17 Goed, maar weer offtopic dan :mrgreen:

idd maar kon het niet laten te reageren op de negatieve opmerking over Stirling


Hoe denken de mensen die meer verstand hebben van verwarmingen hierover?
zoals ik al eerder schreef in dit draadje heb ik het probleem van het niet warm worden van de radiator boven, waarbij de hoofdverwarming beneden een LTV is, opgelost met een aan/uit schakelaar over de aansluiting van de kamerthermostaat in de ketel.
Als ik ff boven wil knutselen ff een half uurtje de ketel aan en het is boven heerlijk warm.

Een modulerende ketel moet je in een LTV helemaal niet hebben, daar is het warmte systeem veeeel te traag voor.
Daarom werkt die eenvoudige en goedkope schakelaar ook, die jaagt nl de temperatuur flink omhoog, zodat de radiator zijn warmte af kan geven, zonder dat dat gevolgen heeft voor de vloerverwarming, omdat er op de vloerverwarming verdeler een thermostaatkraan zit die de retour meet. Het verwarmde water circuleerd dus dan alleen maar door de vloerverwarming verdeler. Ja er gaat natuurlijk wel wat warmte naar je vloer, maar door de enorme warmte capaciteit van deze vloer heeft dat half uurtje nauwelijks effect.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Ik weet nog zo net niet of je geen modulerende ketel wil. Langdurig met laag vermogen stoken is toch efficienter dan aan/uit/aan/uit met hoog vermogen. Zolang alleen de LTV actief is mag het circulerende CV-water best op 35-40 graden gehouden worden en het brandervermogen zodanig gemoduleerd dat het daar ook op blijft.

Voor wat jij doet zou ik alleen een slimme thermostaatknop hoeven te monteren op de badkamer en kamer van de smurf. Als die warmte vragen jaagt de Tado thermostaat de CV-watertemperatuur omhoog. Dan is het eventjes die thermostaten boven open en weer dicht. Maar dat is allemaal te ingewikkeld voor de familie hier.

Als 'plakbandoplossing' kan ik ook nog HomeAssistant de vloerverwarmingspomp uit laten schakelen indien temperatuur woonkamer > setpoint. Maar liever netjes met een klep of kraan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 16 nov 2021 08:35 Voor wat jij doet zou ik alleen een slimme thermostaatknop hoeven te monteren op de badkamer en kamer van de smurf. Als die warmte vragen jaagt de Tado thermostaat de CV-watertemperatuur omhoog.
Ik zou voor de badkamer dan elektrisch verwarmen bekijken, inschakelen met het licht. Het is slechts incidenteel nodig om die ruimte te verwarmen en met een IR straler of heteluchtkacheltje heb je zo'n ruimte in no-time warm als de basistemperatuur tenminste niet onder de 16 graden zakt.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hobbycnc23 »

DaBit schreef: 16 nov 2021 08:35 Ik weet nog zo net niet of je geen modulerende ketel wil. Langdurig met laag vermogen stoken is toch efficienter dan aan/uit/aan/uit met hoog vermogen. Zolang alleen de LTV actief is mag het circulerende CV-water best op 35-40 graden gehouden worden en het brandervermogen zodanig gemoduleerd dat het daar ook op blijft.

Voor wat jij doet zou ik alleen een slimme thermostaatknop hoeven te monteren op de badkamer en kamer van de smurf. Als die warmte vragen jaagt de Tado thermostaat de CV-watertemperatuur omhoog. Dan is het eventjes die thermostaten boven open en weer dicht. Maar dat is allemaal te ingewikkeld voor de familie hier.

Als 'plakbandoplossing' kan ik ook nog HomeAssistant de vloerverwarmingspomp uit laten schakelen indien temperatuur woonkamer > setpoint. Maar liever netjes met een klep of kraan.
Tja, elke situatie is anders. Jouw smurf moet het natuurlijk elke dag warm hebben, terwijl wij beneden wonen en slapen en af en toe boven zijn.
Wat dat moduleren betreft, dat werkt bij ons voor geen meter. De verwarmings installateur heeft daar flink mee zitten klooien.
We hebben een goed geïsoleerd huis met LTV als hoofdverwarming. Dus een heel traag systeem, het duurt wel 10 uur(!) voordat de kamer één graad warmer is.De ketel staat afgesteld op een relatief laag vermogen, zo’n 8 Kw geloof ik. Het volle vermogen van 28 Kw wordt alleen bij tapwater gebruikt.

Succes met het uitzoekwerk voor jou situatie!
Plaats reactie