Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 09 nov 2021 10:30
hugo stoutjesdijk schreef: 09 nov 2021 09:07 Er bestaan micro stoom turbine generatoren, dan kun je ook nog elektrisch maken, helaas die zijn echt niet leuk in de portemonnee :shock: .
Da's ook gewoon een kwestie van aantallen. Zou toch niet meer hoeven te kosten dan een turbo van een auto lijkt me.
https://www.energy-xprt.com/products/gr ... ine-618940

Ik ben ooit een bedrag tegen gekomen, maar naast die turbo van de auto, heb je de auto er dan bij. :lol:
o, het staat gewoon in die link: "Starting price for The GREEN TURBINE™ 15kW is 16.950 EURO, EXW Sprang Capelle, the Netherlands.*"

(dat zal inderdaad wel anders worden bij aantallen)
Net als met veel andere projecten, moet je nog maar afwachten of dit het overleeft zodra het ontwikkelingspotje leeg is.
Die whispergen hoor je ook verdacht weining over, zat ook gedeeltelijk in een CV ketel van Nederlands fabricaat (ik gok die uit Apeldoorn?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Ja, als je een bron van hoge kwaliteit warmte ter beschikking hebt dan kun je wel wat met een stirlingmotor of stoomturbine. Wat dat betreft heb je geen drol aan dat zout; gloeiende stenen of gesmolten metalen/zouten moeten we hebben. Meneer Carnot is een rotzak.

Maar zeker op kleine schaal moet je je niet rijk rekenen kwa electriciteitsproductie-rendement van de turbine of stirling; dat haalt de 15% amper. Is niet erg als het een bijprodukt is van de warmte die je nodig hebt. In dat licht bekeken is een 1,5kW generator ook wel genoeg. Als de zon in december/januari amper schijnt en je in een huis zoals het mijne al gauw 60kWh aan warmte per dag nodig hebt dan produceert dat zo'n 10kWh aan electriciteit. Vult de weggevallen opbrengst van PV mooi aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door kawarider »

Die turbo wordt al verkocht: Enertwin. Energetisch rendement kan niet tippen aan Ottomotor, laat staan diesel. Dat komt door het micro en verhoudingsgewijs grote warmteverlies. Jammer, het dingetje blijft me achtervolgen, echt wel leuk en trillingsvrij.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door kawarider »

Stirling is ook een kansloos geval. Phillips heeft zich er stuk op gebeten, Sunmachines zijn vandaag de dag alleen nog goed te gebruiken als je een anker nodig hebt. Zet er een stikstof batterij naast om de zaak op druk te houden, misschien dat er dan nog wat elektriciteit uitkomt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 nov 2021 13:03
DaBit schreef: 09 nov 2021 10:30
hugo stoutjesdijk schreef: 09 nov 2021 09:07 Er bestaan micro stoom turbine generatoren, dan kun je ook nog elektrisch maken, helaas die zijn echt niet leuk in de portemonnee :shock: .
Da's ook gewoon een kwestie van aantallen. Zou toch niet meer hoeven te kosten dan een turbo van een auto lijkt me.
https://www.energy-xprt.com/products/gr ... ine-618940

Ik ben ooit een bedrag tegen gekomen, maar naast die turbo van de auto, heb je de auto er dan bij. :lol:
o, het staat gewoon in die link: "Starting price for The GREEN TURBINE™ 15kW is 16.950 EURO, EXW Sprang Capelle, the Netherlands.*"

(dat zal inderdaad wel anders worden bij aantallen)
Net als met veel andere projecten, moet je nog maar afwachten of dit het overleeft zodra het ontwikkelingspotje leeg is.
Die whispergen hoor je ook verdacht weining over, zat ook gedeeltelijk in een CV ketel van Nederlands fabricaat (ik gok die uit Apeldoorn?)
Ja, die greenturbine? Oh ja, das een echte speciaal ontwikkelde turbine. Nu weet ik het weer.

Die Enertwin maakt gebruik van standaard autoturbo's. Ik meen dat het rendement richting de 20% gaat, al weer een stukje beter.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 09 nov 2021 21:08 Die Enertwin maakt gebruik van standaard autoturbo's. Ik meen dat het rendement richting de 20% gaat, al weer een stukje beter.
Ja, als je er gas in opstookt. Zoals gezegd: meneer Carnot is een rotzak. Je hebt gewoon een groot temperatuurverschil nodig. Hoe groter, hoe beter het rendement. Waar denk je dat diesels hun hogere rendement vandaan halen?

Zonneconcentrator -> werkvloeistof op een paar honderd graden -> hogetemperatuuropslag -> hogedruk-stoomgenerator -> turbine kan opzich nog wel leuk zijn. Alleen voor thuis, meh. Die eerste 3 delen lukt me nog wel als ik er voor ga zitten, maar efficient van warmte naar elektriek past niet bij mijn portemonnee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 nov 2021 09:07 Tsja, een vierkante meter zonlicht is 1000W,
Uuh, bovenin de atmosfeer is het nog een tikkie meer: 1400W/m².
Maar ... voordat het op grondniveau is, is er al wel een flink stuk weggevallen.
Er blijft 161 W/m² (plus evt. 23 W/m²) over. Dus zo'n 184 W/m² gemiddeld over de hele aarde gemeten.
Aan de evenaar zal dat meer zijn, aan de polen vrijwel nul.
Die 184 W/m² zal dus een redelijke schatting voor NL zijn, maar wel een factor 5,4 lager. :cry:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/energiebalans-van-de-aarde

Verder wel een leuke discussie, waarbij me opvalt dat de gemiddelde burger (die ik tegenkom) veel meer aan het milieu denkt en wil doen dan de gemiddelde politicus ... :evil:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kars-cnc »

DirkSchipper schreef: 10 nov 2021 17:57 Er blijft 161 W/m² (plus evt. 23 W/m²) over. Dus zo'n 184 W/m² gemiddeld over de hele aarde gemeten.
Ik denk dat hier een verschil van interpretatie speelt. Die 184W/m² is waarschijnlijk een jaar gemiddelde of zoiets. Ik heb niet gekeken wat er in de link die je geeft over gezegd wordt moet ik eerlijk bekennen maar mijn redenering is simpel:

Mijn zonnepanelen zijn ca. 1.6m² per stuk. Op een mooie dag doen ze toch echt de beloofde 315W aan elektriciteit, dat is dus ca. 197W/m².
Het rendement van de panelen is opgegeven als 21%. Dat betekend dat er 938W/m² aan zon-energie op gevallen moet zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

In Nederland kan er op een goede dag in de zomer 1000wh/m2 schijnen. Nadeel is dat op die goede dag in de zomer de panelen vaak op een graad of 60 op je dak liggen en dat de panelen boven de 20 graden bij iedere graad een 0,3-0,5 procent aan rendement inleveren.

hoogste pieken van opbrengsten zie je dan ook niet in een hittegolf. Tenzij je de panelen weer koelt, maar dat kost ook weer energie.

Hier meer over de hoeveelheid opwekking die je kan verwachten van je panelen (lijkt de pinkstergemeente wel)..

En hoeveel zonnestraaltjes je kan verwachten. (langlopende jaargemiddelden, gebaseerd op weer, en je kan er een kloppende prognose van je opbrengst mee berekenen)

https://ec.europa.eu/jrc/en/pvgis

oost/west Tracking van de zon zag je in het verleden ook nog wel eens; maar met de huidige prijs van de panelen incasseer je gewoon dat lagere rendement. Tenzij je een handige sodemieter bent en je je pensioengat qua tijd moet vullen omdat het naast haar op de bank toch minder gezellig is dan in je koude schuurtje. (het was oost/west tracking of 5 kistjes halve liters in de week om het huwelijk uit te zitten).
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Sven »

Even terug naar ventilatie, maar schrijf daarna gerust weer verder over zonne energie, ik lees hier fijne info mannen!

Ik heb voor het krijgen van wat duidelijkheid maar een hygrometer gekocht en ahum... Boven de 60%.
Wat ook niet zal helpen was dat boven de ventilatieroosters gewoon dicht stonden. Hoe bedoel je slordig...
Dat zou best een factor kunnen zijn in de voortdurende keelpijn dus die wil ik hoe dan ook de vochtigheid omlaag.

Vanmorgen hardhandig de deuren tegen elkaar open en daarna was het 54%.
Toen mijn vrouw even thee kwam zetten was het even later 56.

Al met al heeft het er alle schijn van dat er gewoon niet genoeg ventilatie is.
Maar dan. Hoeveel hoort er te zijn?
Van de roosters boven het raam kan je niet opaan, dan is de raambreedte immers maatgevend...

Maar het idee van zoń enkelvoudige WTW in de gevel wordt wel aanlokkelijk.
Ik heb nog "een betere" gevonden, die laat de lucht niet heen en weer stromen maar heeft een echte warmtewisselaar.
Daar moet alleen een gaatje van 300 mm voor in de muur.

Ik heb nog geen verhuurder gevonden van die boortjes.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Wat ook nog wat verschil maakt; droog je bv kleding in huis aan de lijn?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door assink »

300 boor je ook niet meer uit de hand.
Dan moet je echt een boor met statief etc hebben.
Beter laat je zulke afmetingen over aan een betonboor/zaagbedrijf.

Voor 1 zo'n enkel gat moet vast wel een bedrijf te vinden zijn bij jou in de regio die het ff aan het eind van de dag wil doen voor een klein bedrag.
Anders ga je voorrij kosten betalen etc, en dan wordt het al snel best duur.
Zulke gaten boren ze vaak ook niet droog, maar watergekoeld. Geeft dus wel een bende waar je rekening mee moet houden.

Correctie, die kun je bij loxam gewoon huren. Kan alleen de boren nog niet vinden
https://www.loxam.nl/p/diamantboormachi ... 064-016463
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Boels verhuurt die dingen ook. POA
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door zeeschuim »

Sven schreef: 15 nov 2021 12:48
Ik heb nog "een betere" gevonden, die laat de lucht niet heen en weer stromen maar heeft een echte warmtewisselaar.
Daar moet alleen een gaatje van 300 mm voor in de muur.
Link?

Die van 160 mm in mijn tweede link kun je in de voor en achtergevel in een master slave setting doen voor een goede doorstroming.
https://youtu.be/QOGzqjpRMx8
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie