Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Sven »

Een van de dingen die ik steeds tegenkom in de informatie over het verduurzamen van je huis is goed ventileren.
Vaak wordt dan in een adem ook de warmte terugwin installatie genoemd.

Ik lees alleen nergens hoe je dat doet in een ouder huis. Er zijn wel wat fragmenten die een beetje murmelen in de marge maar daar heb je niks aan.

Maar kan het niet zo (rijtjeshuis):

Je zuigt lucht van buiten aan en blaast dat naar elk vertrek.
Zorgt dat de warme lucht naar zolder kan trekken
Zuigt de warme vochtige lucht door een airco naar buiten en verwarmt met de onttrokken warmte de ingezogen lucht

Zitten er zulke grote nadelen aan dat dit nergens als mogelijkheid vermeld wordt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Het huis waar ik een jaar of 2 terug heen zou verhuizen als de deal niet afgeketst was gebruikte een warmtepomp die met de warmte uit de 'uitblaaslucht' het tapwater verwarmde. Verse lucht binnenlaten werd gedaan op basis van CO2 meting, verwarming met een centrale warmtepomp voor de hele straat.

Al met al valt dat systeem nog wel mee kwa 'halve huis in beslag genomen door leidingwerk'
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Je hebt dubbele buizen nodig door het huis. Je kan ervoor kiezen om bv alleen je trappenhuis twee ventileren, zodat de rest van je huis vanuit daar wordt voorzien van niet afgekoelde, frisse lucht.

(Zou bij ons een optie zijn).


Ik vind de terugwinning van warmte uit douchewater ook interessant. Hetzij via een regendouche die je water filtert/circuleert/bijverwarmt of via een dubbelwandige koperen buis die de warmte weer terugvoert naar de koudwaterkant van je kraan.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kars-cnc »

Ik zit een beetje hetzelfde te verkennen. Ons huis heeft zo'n centrale afzuiging zoals in de jaren 90 standaard geïnstalleerd werd. De buitenlucht komt naar binnen via roosters boven de ramen en wordt afgezogen via wat buizen naar een centrale ventilator die naast de verwarmingsketel hangt.

Die verwarmingsketel loopt op z'n eind en wil ik vervangen door een warmtepomp. Om de isolatie waarde eerst nog wat te verbeteren had ik een WTW installatie in gedachten. Daarvoor zou ik een extra stel luchtkanalen moeten maken om de lucht van buiten weer te verdelen in het huis. Voor die extra luchtkanalen heb ik al een plan gemaakt, het kan maar is nog wel een heel operatie.

Nu zag ik dat er ook warmtepompen zijn die de warmte uit de afvoerlucht weer gebruiken als input voor de warmtepomp, waar nodig aangevuld met buitenlucht. Als ik er over nadenk moet dat vrijwel net zo goed werken als een WTW. Misschien nog wel beter want bij een WTW win je je warmte 1 op 1 terug maar als je die lucht naar de warmtepomp stuurt wordt dat met de COP factor er overheen teruggestuurd je huis in...

Gevoelsmatig moet ik hier ik een denkfout maken, maar ik heb hem nog niet kunnen ontdekken :mrgreen: (misschien kan een perpetuum-mobile toch...)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Daar maak je een denkfout; je kunt niet meer warmte uit je lucht halen dan erin zit. De winst is het verschil in COP tussen enkel buitenlucht en buitenlucht gemengd met ventilatielucht. Als je WTW 100% efficient zou zijn verlies je daar dus op, maar dat is-ie niet.

Ik vind dat win-de-warmte-terug-met-warmtepomp systeem opzich wel leuker. In de winter wil je warmte hercirculeren, maar in de zomer wil je er vanaf. Dan werkt WTW tegen je. Alhoewel: met 1 open raam werkt die WTW ook niet meer....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Sven »

Ons huis is nog niet geschikt voor lage temperatuurverwarming dus een warmte pomp als primaire verwarming is nog niet accuut een optie.
Maar de ventilatie is baggerslecht en de kozijnen beneden zijn aan vervanging toe, dus meteen tripple glas er in.
Uiteraard komen daar roosters in, die zitten er nu niet in. (rest van het huis wel)

Maar als je lucht via de roosters naar binnen zuigt dan kan je toch de warmte uit de afgezogen lucht niet in de verse lucht krijgen?
Dan is alleen zoiets als Dabit noemt een optie. Maar dat vraagt ook weer grote aanpassingen.

Als we de ventilatie+WTW als stand-alone project kunnen doen dan is dat een optie voor directe uitvoering.
Maar als dat samen moet vallen met lage temperatuur+ warmtepomp en zo dan is het meer iets voor de volgende bewoner.

We zoeken iets wat zowel passend voor ons is als we over drie jaar al weg gaan en voor als we nog 8 jaar hier blijven.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hobbycnc23 »

Men is in NL terug gekomen van WTW installaties lucht-lucht. Reden iha werden ze niet onderhouden, kanalen vervuilden, filters werden niet periodiek vervangen met alle slechte lucht kwaliteit als gevolg. Nu bouwt met weer ventilatieroosters in de ramen/kozijnen. Al dan niet vraag gestuurd door het mechanische ventilatie systeem.
Idd voor LTV verwarming ( lage temperatuur vloerverwarming als hoofdverwarming) heb je een goed geïsoleerd huis nodig.
Als je al een mechanische afzuiginstallatie hebt is naar mijn idee het eenvoudigste deze te vervangen door een ventilatiewarmtepomp. Dit is een hybride systeem in combinatie met een HR ketel. In de natte ruimten wordt de (verwarmde lucht) afgezogen, deze warmte wordt in de ventilatie warmtepomp uitgewisseld naar het water van je verwarmingssysteem.
In voor- en naseizoen is deze warmtepomp met een vermogen van circa 1,5 Kw voldoende om je huis te verwarmen, mits goed geïsoleerd uiteraard. De ketel springt bij als de warmtepomp het niet aan kan.
Wij hebben zo’n systeem in ons 4 jaar oude huis. Uiteraard gebouwd met een EPC van 0,4, due toen de norm was. Nu is ie geloof ik nul!
Wij raken nooit meer in het koude seizoen de thermostaat aan. Bij goede isolatie kost het minder energie om je huis op temperatuur te houden dan als je dagelijks de zaak weer moet opwarmen.
Nog wat opmerkingen: Triple glas is erg duur en zwaar, je hebt er speciale kozijnen voor nodig. En ten opzichte van HR++ maakt het niet veel uit. Het wordt anders bij een nieuw energie neutraal huis.
En een douce WW levert maar erg weinig op.
Succes met de keuze.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met ventileren blaas je toch best wel warmte naar buiten, en in verhouding wordt dat meer naarmate je huis beter geïsoleerd is.
Die WTW techniek heeft best een heel hoog rendement, dacht boven de 95% , dat lijkt me een nuttige 1e keus.
Maar dan moet je geen roosters in de ramen gaan zetten.
https://www.installatie.nl/nieuws/balan ... r-kanalen/
En je moet de afzuigkap natuurlijk ook niet meer al je warme lucht naar buiten laten blazen.
(adviezen over goede circulatie filters en ervaringen zijn welkom ;-) )

Die warmte uit douchewater heb ik altijd twijfelachtig gevonden, volgens mij is dat water bijna koud zodra het op de vloer ligt. Maar koud en koud is inderdaad relatief, als je het koude water van 10 graden naar 15 graden op kunt warmen, heb je inderdaad minder warm water nodig.
Moet je ook nog even kijken wat de totale installatie kost en hoeveel het nu eigenlijk bespaart. Waarschijnlijk investeer je dat dan liever in 12 extra pv paneeltje.
(mijn douchevloer is net klaar, ik ga in ieder geval niet meer breken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 02 nov 2021 10:28 Maar als je lucht via de roosters naar binnen zuigt dan kan je toch de warmte uit de afgezogen lucht niet in de verse lucht krijgen?
Dan is alleen zoiets als Dabit noemt een optie. Maar dat vraagt ook weer grote aanpassingen.
Dat zou best wel eens mee kunnen vallen. Lucht kan weg via de spleet tussen deur en vloer, dus dat trappenhuis-ventileren van Serum is zo gek nog niet eigenlijk. Moet je alleen uit de afgezogen lucht daar de warmte terug zien te winnen. Ik kan me indenken dat een tapwater-warmtepomp nog wel mee te nemen is als je na 3 jaar gaat verhuizen en het niet voldoende doet voor de verkoop-prijs.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Sven »

Ah, dat onderhoud, dat is op de lange duur natuurlijk wel een ding.

Als het er om gaat om direct te beginnen met grote stappen die snel te nemen zijn en later kunnen aansluiten op de andere spullen, is dit een optie:

- Roosters in de ramen (eh, vraag gestuurd open/dicht?)
- lucht afzuigen naar zolder (of moet dat per se via kanalen uit de ruimte zelf?)
- Afkoelen met warmtepomp, dan naar buiten
- de warmte in "boiler" stoppen
- Die watervoorraad gebruiken als voorverwarmd water voor de douche of direct

Wel/geen tripple glas vind ik een lastige.
8 jaar geleden was vloerverwarming nog niet vanzelfsprekend maar nu zou ik willen dat we het meteen gedaan hadden.
Retrofitten terwijl we er wonen is niet grappig.

Als we nu nieuwe kozijnen doen met HR++ dan ga je over tien jaar niet alsnog tripple doen terwijl je dat eigenlijk wel wilt hebben...

Edit: Volgens milieucentraal is tripple glas in passende kozijnen ongeveer 15% duurder dan hr++, daar zou ik het niet voor laten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door assink »

Heb een huis(tussenwoning 500m3) uit bouwjaar 2018, nog wel met gas.

Ik heb toen begrepen dat men liever geen lucht via warmtewisselaars de ruimte in blaast, mede door vervuiling in kanalen en die niet te reinigen zijn.
Dus ingaande lucht via roosters bij de ramen, en dan lucht afzuigen via centrale ventilatie.
Zit bij mijn geen warmte terugwinning in, maar dat zou mij zeker wel wat lijken icm een warmtepomp/hybride ketel.

Aannemer wou ook geen afzuigkap buis naar buiten toe leggen, mocht niet volgens de regels.
Heb het later zelf gedaan, zag geen heil in die recirculatie kappen. De tijd dat de afzuigkap bij mij loopt blijft beperkt tot maximaal 30 minuten per dag. Nare geurtjes en andere dampen moeten gewoon naar buiten in mijn ogen. Recirculatie filters zijn ook niet gratis.

Heb om aan de EPC te voldoen nu 3 paneeltjes op het dak liggen, dat was een beter alternatief dan een douche warmtewisselaar.
Schijnt dat het rendement van die dingen behoorlijk achteruit holt door interne vervuiling.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Lijkt mij juist een mooi argument om de binnenkomende lucht ook te filteren. Houd je de buizen ook redelijk schoon. Dan kan je meteen het fijnstof van je buren die hout stoken bij windkracht 0 buiten de deur houden. Wat mij betreft mag dat verboden worden in drukker bevolkte woonwijken.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Swake »

Driedubbel glas en dan roosters zetten spreekt elkaar beetje tegen vind ik dan.

Heb ooit superisolerende ramen gestoken in een traditioneel gebouwd oud kot waarvan de muren nog geen isolatie hadden. Dat was de grootste fout die ik kon maken. De condensatie die voordien op de ramen neersloeg begaf zich nu op de wanden omdat die oppervlaktes ietwat koeler waren dan de ramen. In eerste instantie zo goed als onzichtbaar natuurlijk. Na een jaar of zo kwam de gortigheid in de vorm van schimmel op die wanden. Dus extra verwarmen en ook extra ventileren. Zowel de gasrekening als de doktersrekening gingen naar boven. Neen niet omwille van die schimmel, wel omdat het in huis nu zoveel droger was en er geen enkele keel dat leuk vindt. Moraal van het verhaal is dat in een oud kot de ramen beter niet vervangen worden zolang ze nog goed afsluiten want energiewinst ga je niet hebben door er nieuw spul in te steken en de gezondheid gaat er ook niet op vooruit. Of je moet gaan voor een totaal renovatie inclusief muurisolatie, maar dat is een heel ander verhaal.
When it fits stop using the hammer.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door assink »

Zijn de grootste problemen mee ontstaan de laatste jaren.
Vooral in renovaties van appartementgebouwen, bewoners kunnen geen raam meer open zetten of een roostertje.
Krijgen allemaal vervuilde lucht binnen in hun woning, veel ziekte tot gevolg.
Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen om eerlijk te zijn.
Zoek maar eens op balansventilatie, komt nogal wat bij kijken om een goed en gezond systeem te hebben volgens mij.

Zou wel graag warmte uit m'n uitgaande lucht halen, uitgezonderd die van m'n afzuigkap. En dit dan in een warmtebuffer op slaan.

En als eerste inderdaad, isoleren isoleren en nog eens isoleren voor je uberhaupt aan warmtewisselaars en/of warmtepompen moet denken.
Dat is volgens mij ook nog steeds het advies wat je overal hoort.
En dan worden relatief nieuwe woningen allemaal "energieneutraal" gemaakt, terwijl er nog legio woningen zijn waar nog enkel glas en nauwelijks isolatie in zit. Volgens mij valt daar veel meer winst te halen.
Plaats reactie