Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Er ligt elektrische vloerverwarming om de kou uit de vloertegels te halen. Verder zo'n 'convector-radiator' die voor 2000W in de boeken staat. Dat heeft zo'n klein hokje ook in korte tijd warm, mits dat ding goed warm water krijgt. Kan ik eventueel nog wel helpen met een paar ventilatortjes.

IR-paneeltjes zouden wel leuk zijn, maar als ik er, zeg, 2 van 750W wil plaatsen dan moet er eigenlijk ook weer een extra groep naar boven, en tegen de tijd dat loze pijp 1 de databekabeling naar de bovenverdieping voert en loze pijp 2 de 3x16A naar de zonnestroom dan ben ik door de loze pijpen heen. 2 dingen leer ik blijkbaar nooit: 3x zoveel loze pijpen aanleggen als je in je stoutste dromen nodig denkt te hebben, en centraaldozen niet te vol stoppen. :roll:
hobbycnc23 schreef: 16 nov 2021 10:19 Tja, elke situatie is anders. Jouw smurf moet het natuurlijk elke dag warm hebben
Ik woon met 2 prinsjes en een prinses samen. In mijn hok mag ik zo ingewikkeld doen als ik wil, maar in huis dienen zaken als wifi, TV, verwarming, stroom, warmwater, etc. vlekkeloos te werken in alle mogelijke combinaties, met 99,9999% uptime, zonder dat er ook maar 1 hersencel nodig is voor de bediening.
Wat dat moduleren betreft, dat werkt bij ons voor geen meter. De verwarmings installateur heeft daar flink mee zitten klooien.
Je hebt eigenlijk ook gewoon veel te weinig invloed op hoe dat spul nou precies functioneert. Maar met de ketel kunstmatig begrensd op 8kW is het ook niet zo nodig inderdaad. Het zou alleen niet nodig moeten zijn; al die kabouters in die apparaten kunnen ook zelf wel verzinnen dat de ketel op 8kW genoeg is tenzij je terugkomt van een weekje weg en iets sneller wil verwarmen.

Het hoogste wat ik hier zie is trouwens 1,1m3/uur aan gasverbruik, en dat is het tijdvak dat er gedouched word. Dan doet mijn ketel toch ook niet veel meer dan die 8kW.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 16 nov 2021 10:48 2 dingen leer ik blijkbaar nooit: 3x zoveel loze pijpen aanleggen als je in je stoutste dromen nodig denkt te hebben, en centraaldozen niet te vol stoppen.
Dat is 1 ding: veel buizen en GEEN centraaldozen! :mrgreen:
Helaas bouwden ze destijds in de jaren 80 nog niet zo dus herken je probleem :cry:
Bij mijn uitbouw in 2012 heb ik dat wel goed aangepakt en daar ben ik nog steeds blij mee.
Mijn vrouw wat minder omdat er op de berging nu een Rittal kast staat van 1meter breed :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 16 nov 2021 11:13 Helaas bouwden ze destijds in de jaren 80 nog niet zo dus herken je probleem :cry:
Mijn installateur begreep ook nu nog niet dat ik maar 1 centraal doos wilde: in de meterkast. :mrgreen:
DaBit schreef: 16 nov 2021 08:35 Als 'plakbandoplossing' kan ik ook nog HomeAssistant de vloerverwarmingspomp uit laten schakelen indien temperatuur woonkamer > setpoint.
Maar dan kun je redelijk simpel eens even testen op die oplossing in principe werkt.

Op de een of andere manier heb ik bij alle oplossingen / uitdagingen die ik hier lees toch het idee dat die CV ketel veel beter zou kunnen doen waar die goed in is, inclusief moduleren als ie alleen maar een buffervat op een constante temperatuur hoeft te houden, waar diverse gebruikers van gebruiken.
Helaas moet je daar wel een flinke ruimte voor hebben, maar misschien levert een 200 liter vat al de gewenste regel voordelen, en dat is een flinke boiler dus daar moet wel een plekje voor te vinden zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

DaBit schreef: 15 nov 2021 22:18 Jij gebruikt dus een thermostaatkraan in serie met je vloerverwarming en een slimme radiatorknop?
Nee, ik gebruik de slimme radiatorknop ipv de thermostaatkraan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 nov 2021 12:37 Helaas moet je daar wel een flinke ruimte voor hebben, maar misschien levert een 200 liter vat al de gewenste regel voordelen, en dat is een flinke boiler dus daar moet wel een plekje voor te vinden zijn.
Dan heb je wel 24/7 warmteverlies van dat buffervat. Met deuglijke isolatie is dat 'motregen' aan warmteverlies, maar van 24 uur motregen word je knap nat. Als de kabouters in ketel en thermostaten nou weten wat voor type verwarming er in welke ruimte gebruikt word en ze kijken naar de warmtevraag, dan kunnen ze gewoon de CV-watertemperatuur naar de optimale waarde brengen voor de situatie op dat moment, en bij oplopend/aflopend temperatuurverschil tussen aanvoer en retourwater het brandervermogen regelen. Dan heb je soms korte tijd 'inefficient hard doorstoken' omdat iemand de verwarming in een koude kamer aanzet, maar dat wint het wel van continu warmteverlies.
serum schreef: 16 nov 2021 13:10 Nee, ik gebruik de slimme radiatorknop ipv de thermostaatkraan.
Maar die zit dus op een ventiel in de aanvoer van de vloerverwarming?


En in het kader van eventuele snode plannetjes: kun je zo'n CV ketel foppen dat-ie zijn pomp laat draaien ook als-ie zelf vind dat dat niet hoeft?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 16 nov 2021 14:43 En in het kader van eventuele snode plannetjes: kun je zo'n CV ketel foppen dat-ie zijn pomp laat draaien ook als-ie zelf vind dat dat niet hoeft?
Kan me niks indenken bij die snode plannetjes, maar volgens mij blijft die pomp altijd een poosje naderaaien tot de restwarmte uit de ketel is, en daarna ben je volgens mij niet heel nuttige warmte aan het rondpompen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 16 nov 2021 14:43 Als de kabouters in ketel en thermostaten nou weten wat voor type verwarming er in welke ruimte gebruikt word en ze kijken naar de warmtevraag, dan kunnen ze gewoon de CV-watertemperatuur naar de optimale waarde brengen voor de situatie op dat moment, en bij oplopend/aflopend temperatuurverschil tussen aanvoer en retourwater het brandervermogen regelen. Dan heb je soms korte tijd 'inefficient hard doorstoken' omdat iemand de verwarming in een koude kamer aanzet, maar dat wint het wel van continu warmteverlies.
Ik zie af en toe wel vacatures bij zo'n bekend merk CV ketel voor embedded software ontwikkelaar, misschien iets voor jouw om het eindelijk eens wat slimmer te maken. :mrgreen:

(jouw wensen vallen ondertussen wel in de categorie 3 sterren restaurt) ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 nov 2021 15:43 Kan me niks indenken bij die snode plannetjes, maar volgens mij blijft die pomp altijd een poosje naderaaien tot de restwarmte uit de ketel is, en daarna ben je volgens mij niet heel nuttige warmte aan het rondpompen.
Snode plannetjes zijn nog maar een beetje losvast prakkizeren, maar ik heb nog een paar compressoren met motorvermogen 1200W ofzo, thermostatische expansieventielen, condensers, koperen pijp in inchmaten, etc. liggen uit mijn koel-de-CPU-van-de-PC-naar-min100 tijd.
Beetje koper buigen en hardsolderen is het werk opzich niet en het spul staat nu toch maar te verpieteren. Moet ik alleen ergens 1 of 2 platenwarmtewisselaartjes vandaan zien te toveren.

Da's toch een aantal kW aan warmte in de winter, maar daarvoor hoef ik die pomp nog niet zo nodig te sturen, alleen uitvogelen wanneer die ketel vind dat er warmte gevraagd word.
In de zomer is dat een aantal kW aan koelvermogen, kun je mooi gebruiken voor vloerkoeling. Maar dan moet je wel de pomp op circuleren kunnen zetten als de ketel staat te niksen.
hugo stoutjesdijk schreef: 16 nov 2021 15:47 Ik zie af en toe wel vacatures bij zo'n bekend merk CV ketel voor embedded software ontwikkelaar, misschien iets voor jouw om het eindelijk eens wat slimmer te maken. :mrgreen:
Neh, ik ben geen softwareboer. Da's leuk voor een keertje tussendoor.
(jouw wensen vallen ondertussen wel in de categorie 3 sterren restaurt) ;-)
De kok van een 3-sterrenrestaurant kan er met z'n hoofd ook niet bij dat iemand een biefstuk om kan toveren tot leren lap :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 16 nov 2021 14:43
hugo stoutjesdijk schreef: 16 nov 2021 12:37 Helaas moet je daar wel een flinke ruimte voor hebben, maar misschien levert een 200 liter vat al de gewenste regel voordelen, en dat is een flinke boiler dus daar moet wel een plekje voor te vinden zijn.
Dan heb je wel 24/7 warmteverlies van dat buffervat. Met deuglijke isolatie is dat 'motregen' aan warmteverlies, maar van 24 uur motregen word je knap nat.
Dus in de winter in de huiskamer, in de zomer op zolder.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door TestCase »

DaBit schreef: 16 nov 2021 14:43 En in het kader van eventuele snode plannetjes: kun je zo'n CV ketel foppen dat-ie zijn pomp laat draaien ook als-ie zelf vind dat dat niet hoeft?
DaBit schreef: 16 nov 2021 18:45 In de zomer is dat een aantal kW aan koelvermogen, kun je mooi gebruiken voor vloerkoeling. Maar dan moet je wel de pomp op circuleren kunnen zetten als de ketel staat te niksen.
Ik heb gewoon een harde schakelaar tussen mijn pomp en voeding staan. Die gaat dus aan en uit wanneer ik dat bepaal en niet de ketel of de thermostaat boven. Harde schakelaar aan => dan schakelt thermostaat pomp aan/uit wanneer nodig, volledig los van de ketel of temperatuur van het water.
Verder een 3-weg kraan, zodat ik dat ook volledig kan afsluiten en het warm water in een heel klein geïsoleerd circuit kan rondstromen. Installatie is zo gebouwd dat het warme water ook zonder pomp circuleert (als 3-weg kraan open staat naar radiatoren). Als ik die 3-weg kraan dicht zet voor de radiatoren zet ik de pomp ook af met die schakelaar, anders staat ie tegen een gesloten afsluiter te zuigen als de thermostaat het koud krijgt. Thermostaat 'regelt' die 3-weg kraan ook, maar dat heb ik maar los gekoppeld want je krijgt heel vreemde fenomenen. Open/dicht is wat het moet zijn, meer niet, en dat doe je best handmatig.

Die thermostaat kan ook 'gewoon' af gezet worden, maar dat gewoon is toch zo gewoon niet en het is veel simpeler dat aan de pomp en 3-weg kraan te doen wanneer ik geen warmte nodig heb. Ik weet nooit wat dat ding bedenkt en welke van zijn duizend programmaatjes hij gaat draaien. En dan vrouwen, natuurlijk. Thermostaten hebben een magnetische aantrekkingskracht op die van Venus. Die van Venus hebben het altijd koud en het eerste wat ze doen als ze ergens binnen komen is aan dat ding prutsen, let daar maar eens op.

Het is een oude pomp, ik heb nog 3 standen die enkel hard in te stellen zijn d.m.v. een schakelaar op de pomp zelf. Heb stand 2 en 3 nog nooit nodig gehad, die gaan enkel op om eens te testen want op 1 hoor of voel ik die pomp niet draaien. Misschien heb jij een modern ding dat helemaal software-matig gestuurd wordt? In dat geval zou ik met je te doen hebben als je er zoals ik niks van kent, maar jij kan dat wel fixen heb ik zo de indruk.

Misschien kan je de voeding naar je pomp wat tweaken, eentje naast die wat van je ketel/thermostaat komt? Of je thermostaat 'kortsluiten' wanneer jij vindt dat die pomp moet draaien?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Bij mij zitten pomp en driewegklep voor het warmwater in de CV. Daar gaan meer dan 3 draadjes naartoe en hij word geregeld, dus er zit enige slimmigheid in. De ketel monitort dat ding ook. Uiteraard kan ik in de bedrading van de ketel gaan hakken om dat ding aan het draaien te krijgen, maar dan vermoed ik dat de branderautomaat in de ketel wel gaat klagen. En zelfs als-ie dat niet doet zal het wel elders een neveneffect hebben, bijvoorbeeld bij warmwatervraag.

Het beste is als je dat met medewerking van de ketel aan de gang kunt krijgen. Dus gewoon tegen dat ding zeggen 'extern apparaat heeft circulatie nodig, doe dat eens voor me'.

Een tweede pomp parallel aan de ketel plus 2 eenwegkleppen kan altijd wel. 't is alleen weer zo'n lompe oplossing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Werkt die pomp niet gewoon op 230? in onze ketel is dat wel het geval. Die kan je nog wel een een keer schakelen met een relays.

We hebben een intergas, die heeft geen 3 weg klep. Heeft gewoon een dubbel uitgevoerde warmtewisselaar. (dubbel circuit aan de doorstroomkant)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 17 nov 2021 14:21 We hebben een intergas, die heeft geen 3 weg klep. Heeft gewoon een dubbel uitgevoerde warmtewisselaar. (dubbel circuit aan de doorstroomkant)
Maar die intergas is nog ouderwets rechtlijnig simpel, met een schema in de gebruikershandleiding, heerlijk ding.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

En anders bel je met Coevorden en staan ze je bij met raad en daad, zo is mijn ervaring.. Zie je niet vaak meer.
Plaats reactie