Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Kan ook allemaal wel, die pomp en driewegklep mijn wil opleggen. Sec bekeken stelt de technische complexiteit van zo'n ketel ook maar bitter weinig voor.
Ik heb alleen inmiddels genoeg ervaring met modificeren van apparatuur om een stemmetje ontwikkeld te hebben dat ooit 'DaBit jongen, daar zou ik nou eens terughoudend in zijn, want achter de horizon ligt een poel met drek' zegt. Dunning-Kruger enzo. En inmiddels heb ik ook genoeg grijze haren om geleerd te hebben daar zo heel af en toe naar te luisteren.

Verder heb ik inmiddels zo'n 3/4" thermostaatventiel besteld, verwarmingsmonteur die de VV aangelegd heeft zorgt voor de bypassklep/T-stukjes/knietjes/etc., en als de boodschappenlijst compleet is gaan we eens hobbyen.
Niet dat ik een stukje tussen een pijp uit zagen en ventiel plaatsen nou alleen niet af kan, maar die meneer vind het wel interessant allemaal (heeft geen ervaring met dat moderne spul) en aangezien het werk in het domein van de directie plaatsvind is het politiek wel handig om een Echte Deskundige erbij te hebben.

Die thermostaatkraan gaat dan zo'n Tado slimme radiatorknop op. Da's dus de constructie die Tado niet aanraad maar die wel schijnt te werken.
Werkt dat niet goed dan heb ik ook een plan B: servomotor op die thermostaatkraan, en de installatie doen zoals Tado het voorschrijft dus met de kamerthermostaat die de servo bedient en een 'draadloze ontvanger' die de ketel bedient.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Denk dat jij in een ander deel van de Dunning Kruger grafiek zit dan de gemiddelde Nederlander.

Maar die vloerverwarming van je heeft toch al een thermostaatventiel waar je die tado zo opzet? Onder die 50-60 graden C knop?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Je bedoelt letterlijk het ventiel waar die knop op zit? Da's een bijzonder slecht plan, tenzij je 100% zeker weet dat je ketel nooit water produceert van meer dan een graad of 50.
Stel dat je ketel ooit eens water van, zeg, 90 graden produceert omdat een radiator dat nodig heeft en Tado gooit de kraan van de VV open omdat de VV ook warmte nodig heeft. Dan kan er water van 90 graden (minus stiekum aardig wat omdat het gemixt word met het retourwater van de VV)je vloerverwarmingsslangen in. Dat vinden die slangen en je beton/parket/tegels/whatever niet prettig.

Die temperatuurbegrenzing is een veiligheidsmaatregel, die zit er niet voor niets op, en ik laat 'm lekker zitten.

'Mensen vervangen de temperatuurbegrenzing en lopen schade op' is ook de hoofdreden waarom de slimme-radiatorknop methode voor vloerverwarming door Tado niet beschreven en zelfs afgeraden word ondanks dat ze de configuratie in hun software wel toestaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Hmm, bij ons zat er geen temperatuurregeling op, maar een thermostaatkraan in 1-6. We hebben een stenen vloer, gelegd in flexibele lijm. Ligt ondertussen alweer 16 jaar. Ketel staat op 45 graden. Het zou dus een temperatuurregeling moeten zijn ipv een thermostaat? Fout geplaatst destijds? of is er eea veranderd in vloerverwarmingsland door voortschrijdend inzicht..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Als je ketel maar 45 graden water levert dan zit je natuurlijk zowiezo buiten de gevarenzone. 45 graden aanvoer naar je VV is nog niet zo gek.

Bij de meeste mensen staat die temperatuur en brandervermogen van de ketel gewoon lekker op maximaal, en dan is die temperatuurbeveiliging weghalen zonder dat je goed snapt wat de gevolgen zijn is geen goed advies. Ik snap Tado daarom ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

Sensirion SCD30 CO2 sensortje aan een ESP8266 geknoopt:
CO2_24uur.png
(in het begin wat rotte mee-aan-het-spelen data)

Fatsoenlijk ventileren blijkt toch best lastig, d'r moet toch aardig wat lucht doorheen. Als er volk weg is zakt het met raampje open rap genoeg, maar als er wel volk aanwezig is stijgt het ook rap. OK, misschien maar eens kijken of ik daar structureel wat aan kan verbeteren.

Maar dan die WTW, hoeveel zin heeft die nou? Prik deze achterkant bierviltje berekening eens lek AUB?

Hier lees ik dat 30-60m3/uur per persoon gewenst is. Dat klinkt mij een stuk logischer in de oren dan het Nederlandse voorschrift van ventilatie per m2; of er nou 2 personen in de woonkamer zitten of op de slaapkamer, ze produceren bij gelijke activiteit evenveel vocht en CO2. En als er 4 zijn heb je dubbel lucht nodig.

Voor dat vocht en CO2 moeten ze er wel zijn. Zeg dat dat 8 uur per dag in een ruimte is. Zeg dat je voor 2 personen het maximum aanhoud en voor 4 het minimum, dan zit je dus op 2*60*8=960m3 aan ventilatielucht.

Nemen we even 1.28kg/m3 als gemiddelde dichtheid voor lucht aan, dan is dat dus 1229kg aan lucht wat je door je huis heen pompt. De warmtecapaciteit van lucht is 1kJ/kg.K (bron). De gemiddelde temperatuur is zo'n 11 graden, dus gemiddeld 10 graden verschil tussen buiten en binnen is een redelijke aanname.

Om 1229kg aan lucht 10K te verwarmen heb je dus 12.3MJ nodig. Gronings gas doet 33.5MJ/m3, 85% rendement van je verwarming, dan heb je voor die 12.3MJ dus 0.43 m3 aan gas nodig.

Ik geloof er verder zo 1-2-3 geen drol van dat die huis-tuin-keuken warmteterugwindingen meer dan 50-60% rendement halen. Dat doen industriele warmtewisselaars ook niet, en die hebben nog het voordeel van schaalgrootte. Dan zou je daar dus grofweg anderhalve kuub gas per week mee besparen.

Klinkt eigenlijk amper zinvol om achteraf wat in te bouwen? Of zit ik ergens een factor 10 mis?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Swake »

T'internet zegt: de gemiddelde energiewaarde van 1 m3 aardgas komt overeen met 10 kWh.
Dus 15 kWh per week verbruik. Over 26 weken, want de helft van de tijd staat die verwarming uit. Dat geeft 390 kWh.
Datzelfde t'internet zegt dat de prijs voor gas 9 c€/kWh is. Oftewel 35€ per jaar. Als dat een gezonder leven schenkt is dat eigenlijk een kleine kost.

Ventileren kan ook het vochtgehalte in huis verbeteren. Minder kans op een droge keel en alsook minder kans op schimmel en dat helpt ook voor de gezondheid.

Zoals reeds gezegd is het zaak om te ventileren op het gepaste moment. Tussen 10u en 19u moet je op de grafiek hierboven bvb niks ventileren.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

DaBit schreef: 23 nov 2021 21:08 (bron).
Leuke nieuwe functie in Chrome toch!? Ik ben er enthousiast over.

Je moet gewoon kinderen nemen die in hun blinde enthousiasme alles om zich heen vergeten. Dan staat er zo een ventilatiegat van 2 m2 op onbewaakte ogenblikken zo een uurtje per dag op standje ventileren.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Robbie »

@ Dabit,

Rekenen met de gemiddelde jaartemperatuur werkt volgens mij niet, want dan ga je ervanuit dat een overschot aan warmte in de zomer wegvalt tegen een tekort in de winter. Wat je in de zomer over hebt omdat het buiten bloedheet is, is gewoon weg en dat kan je niet wegstrepen tegen kou in de winter. Dus om die reden zal het verlies groter zijn. Er is nog een reden en dat is; ventilatieroosters zijn bijna altijd gemonteerd boven de ramen en ook nog eens boven een radiator, daar is de luchttemperatuur veel hoger dan midden in de kamer. Kijk maar eens naar zo'n plaatje van de luchtcirculatie langs de ramen, dus daar stroomt lekker warme lucht naar buiten. Mijn inschatting is, dat de door jou berekende energieverliezen door ventilatie minstens 3* zo hoog zijn dan berekend.
Om dit soort zaken (ivm seizoensverschillen) te berekenen ga ik uit van "graaddagen" https://www.mindergas.nl/degree_days/explanation.

Groet,
Rob.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 23 nov 2021 21:08 Klinkt eigenlijk amper zinvol om achteraf wat in te bouwen? Of zit ik ergens een factor 10 mis?
Een paar jaar geleden ben ik er ook eens mee aan het rekenen geweest. Die aanname van 30-60m3 ventileren per persoon kende ik toen nog niet. Uit diverse bronnen begreep ik toen dat je tussen de 150 en 300m3 per uur voor een doorsnee woning met 4 personen moest rekenen. Ga eens uit van 200m3 dan kom je op 4800m3 per etmaal. Dat is wel behoorlijk meer dan jou aanname, maar of dat echt nodig is weet ik ook niet.

Overigens snap ik niet hoe je op die 8 uur per dag komt, ik zou eerder 16 uur denken. 24 uur min de tijd dat iedereen het huis uit is. Ook had begrepen dat je je huis wel een beetje moet ventileren als er niemand is om het fris te houden.

Ik was destijds aan het rekenen om te zien wat een WTW installatie zou kunnun doen en kwam er op dat het ons ongeveer 300m3/j gas zou kunnen besparen (op een jaarverbruik van 1800m3/j). Dat was met de gasprijs van toen ongeveer 150 euro. Niet interessant eigenlijk, niet alleen vanwege de de investering van 3000,- maar vooral omdat je elk kwartaal de filters moet vervangen. De kosten daarvan waren al hoger dan die 150,-

Dat rendement van een huis WTW installatie van >90% lijkt wel te kloppen overigens. Ik kwam onafhankelijke tests tegen die vaak wel 95 tot 97% rapporteerden. Dat is wel gebaseerd op een huis met nul tocht verlies, daar zit natuurlijk een onzekerheid wat je dan echt in de praktijk kunt halen.

Industriële warmtewisselaars hebben inderdaad een veel lager rendement. Ik las dat dit o.a. komt omdat daar kruisstroom wisselaars gebruikt worden en in een huis installatie tegenstroom wisselaars. Waarom de industrie geen 90% wisselaars gebruikt weet ik ook niet maar er zal vast een goede reden voor zijn, b.v. omdat ze geen dure filters willen gebruiken vanwege een lamelbreedte die zo super smal is dat zonder filter de wisselaar dichtslibt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik begrijp niet dat als een mens per uur 0.5 m³ lucht verplaatst (in/uit) ademen,https://biologielessen.nl/index.php/a/907-ademvolume dat er dan opeens veel meer nodig is om de ruimte op het juiste niveau te houden, CO2 technisch gezien.
Als er daarbij een heleboel ventilatie nodig is om het vocht het huis uit te krijgen begrijp ik dat, maar misschien is het dan nuttiger om daar iets voor te verzinnen. (iets met organische wanden en leem b.v. :mrgreen: )
Maar dat je 50x meer moet ventileren als dat je zelf ademt, moet iemand mij nog eens uitleggen.

(volgens mij moeten wij hier allang dood neergevallen zijn, of we zijn inmiddels gemuteerd in planten die met fotosyntese de CO2 omzetten)
:shock:
Of er tocht toch meer als dat we denken, gelukkig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 nov 2021 10:01 Ik begrijp niet dat als een mens per uur 0.5 m³ lucht verplaatst (in/uit) ademen,https://biologielessen.nl/index.php/a/907-ademvolume dat er dan opeens veel meer nodig is om de ruimte op het juiste niveau te houden, CO2 technisch gezien.
Uitgeademde lucht bevat zo'n 4% CO2 (bron, sectie 4.1.1), oftewel 40000ppm. Als je dat wil verdunnen naar 400ppm (zodat het gehalte CO2 stijgt van 400 naar 800) dan moet je dus kort door de bocht 99 delen verse lucht toevoeren op 1 deel uitgeademde lucht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door serum »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte-terugwin-instalatie in oud huis?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Aha, geloof dat ik het door heb. Probleem is dat je die uitgeademde CO2 niet als een blokje zo naar buiten kunt mieteren, maar aan het verdunnen bent.
Dus kom je eerder op 50m³ per persoon (per uur) .
(scheikunde is bij mij geloof ik gestopt na het periodiek systeem)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie