Router lift ideeën

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Router lift ideeën

Bericht door remon_v »

Ik heb de oplossing al.... 2 gewone moeren tegen elkaar :roll:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Router lift ideeën

Bericht door hfjbuis »

Een moer geprint op een 3D printer zit strakker dan een "gewone" zelfborgende moer. Die zou je eens kunnen proberen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Router lift ideeën

Bericht door Sven »

Ik zit ook te overwegen zo'n ombouw te doen.

Wat ik dan nog probeer is een snelverstelling door de "Schroefdraad in blokhout" te vervangen door een halfmoer:

Koppelmoer van de zijkant doorboren en tappen, dan de helft van dat gat te laten verdwijnen zodat er een vorkje met schroefdraad in zijn oksel overblijft.

Maar als accubooraandrijving in de praktijk goed bevalt dan hoeft dat natuurlijk niet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Router lift ideeën

Bericht door keesfrees »

Toen ik -al weer lang geleden- met bovenfrezen van doen kreeg zag ik direct veel mogelijkheden maar viel het me enorm tegen hoe krakkemikkig de diepte instellingen toen gemaakt waren, en nog steeds eigenlijk. Even een frutseltje verstellen is op de normale manier best lastig, met wat handigheid cq ervaring lukt het wel, en vele testjes later staat het dan wel ongeveer goed.

Dus dat verstellen met een draadstang spreek me wel aan, met de accu boor ook handig maar pas op voor krak, als je aan het einde bent, zeker als je het aan een ander over laat die er niet bedacht op is.
Voor dit soort verstellingen vind ik een binnenzeskant wel mooi, kan met bolkopje (inbus) in de schroefboor en voor het fijne met een sleuteltje.
Nadeel is (in dit geval) dat het stof er in blijft liggen.

NB, ter zijde :
Inbus bolkop voor in de boorkopklem "maakte" / paste ik aan door een inbus-bolkop setje af te slijpen, erg handig, maar niet gebruiken als er veel kracht nodig is.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Router lift ideeën

Bericht door hugo stoutjesdijk »

remon_v schreef: 29 nov 2021 19:42 Alleen aan de binnenkant moet de bout gefixeerd blijven. Ik dacht dat dat met een borgmoer (met zo'n rubbertje) kon, maar die lijkt alleen op het einde van de draad te kunnen :?: :?: :?:
Nou, die kun je wel door draaien, naar verderop op het draadeind, maar je kunt ze niet 'achteruit' monteren.
Dat rubber ringetje is trouwens nylon.

Ik vind 2 moeren tegen elkaar in eigenlijk een nettere oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 964
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Router lift ideeën

Bericht door Portje »

Als je iets verder wil dan simpel:

Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Router lift ideeën

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij mis ik iets, een freesmotor misschien? :lol:
Portje schreef: 30 nov 2021 11:20 Als je iets verder wil dan simpel:

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Router lift ideeën

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 29 nov 2021 23:24 Een moer geprint op een 3D printer zit strakker dan een "gewone" zelfborgende moer. Die zou je eens kunnen proberen.
Bedoel je i.p.v. een borgmoer op het einde zoiets:
https://www.thingiverse.com/thing:311031
Sven schreef: 30 nov 2021 09:02 Ik zit ook te overwegen zo'n ombouw te doen.

Wat ik dan nog probeer is een snelverstelling door de "Schroefdraad in blokhout" te vervangen door een halfmoer:

Koppelmoer van de zijkant doorboren en tappen, dan de helft van dat gat te laten verdwijnen zodat er een vorkje met schroefdraad in zijn oksel overblijft.

Maar als accubooraandrijving in de praktijk goed bevalt dan hoeft dat natuurlijk niet.
Ik vind het een mooi verhaal, maar snap niet helemaal wat je bedoeld. Als ik nog iets kan verbeteren dan hoor ik het graag. Het houten blokje kan je dus vervangen door een 'halve moer?'

Koppelmoer (bedoel je dan een ronde of een zeskant?) aan de zijkant doorboren en tappen snap ik, maar dit gedeelte niet:
'dan de helft van dat gat te laten verdwijnen zodat er een vorkje met schroefdraad in zijn oksel overblijft'
keesfrees schreef: 30 nov 2021 09:31 Voor dit soort verstellingen vind ik een binnenzeskant wel mooi
Ja dat zou mooi zijn, maar dan moet ik een 'binnenzeskant bout' aan mijn schroefdraad lassen of iets dergelijks?
hugo stoutjesdijk schreef: 30 nov 2021 10:26 Dat rubber ringetje is trouwens nylon
Juist ik had het gezien 8)
hugo stoutjesdijk schreef: 30 nov 2021 10:26 Ik vind 2 moeren tegen elkaar in eigenlijk een nettere oplossing.
Zo heb ik het nu inderdaad, maar aan het draadeinde heb ik nu een borgmoer. Die ook vervangen door 2 'gewone' moeren, of is een borgmoer prima? Een enkele borgmoer scheelt weer in hoogte wat uitsteekt boven de freesvoet
Portje schreef: 30 nov 2021 11:20 Als je iets verder wil dan simpel:
Die ga ik bekijken... ziet er uit als een mooie oplossing... maar ging nu even voor de 'snelle' oplossing
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 964
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Router lift ideeën

Bericht door Portje »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 nov 2021 13:14 Volgens mij mis ik iets, een freesmotor misschien? :lol:
Portje schreef: 30 nov 2021 11:20 Als je iets verder wil dan simpel:

Er wordt om ideen voor een router lift gevraagd.
Niet een routerlift mét router/freesmotor
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Router lift ideeën

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 30 nov 2021 14:08 Er wordt om ideen voor een router lift gevraagd.
Niet een routerlift mét router/freesmotor
is één zo'n spindeltje dan wel voldoende om de frees tijdens het frezen stabiel te borgen vraag ik me af :roll:
Het scheelt natuurlijk dat de krachten loodrecht op de spindel staan en niet in dezelfde richting.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 964
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Router lift ideeën

Bericht door Portje »

Om er nog ff op terug te komen.
Makkelijk te maken toch?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Router lift ideeën

Bericht door remon_v »

Portje schreef: 05 dec 2021 22:51 Om er nog ff op terug te komen.
Makkelijk te maken toch?
Deze had ik weleens gezien… heb wel zo’n Makita, maar die is niet zwaar genoeg voor het freeswerk wat ik wil doen. De lift is trouwens al af, wacht alleen nog op andere onderdelen die ik besteld heb.

Maar een inbusboutje in het draadeind bevestigen vind ik wel een goed idee. Maar hoe zorg je ervoor dat het inbusboutje vast blijft zitten? Er in lijmen?

Ik zou er natuurlijk vanaf de zijkant door het draadeind en de bout heen boren ofzo…

Deze oplossing vind ik trouwens wel interessant en is redelijk simpel na te maken:
https://youtu.be/JoBW9hs7a-M
Laatst gewijzigd door remon_v op 06 dec 2021 10:27, 3 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Router lift ideeën

Bericht door assink »

Loctite of verstiften, of een combinatie van beide.
Goede loctite is al snel voldoende, mits je de boel goed ontvet natuurlijk.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Router lift ideeën

Bericht door remon_v »

assink schreef: 06 dec 2021 10:17 Loctite of verstiften, of een combinatie van beide.
Goede loctite is al snel voldoende, mits je de boel goed ontvet natuurlijk.
Ik heb van Bison de ‘lock bond’
Wat bedoel je precies met verstiften? Bedoel je daarmee een pinnetje doorheen?
Plaats reactie