Uitdraaibekken niet helemaal naar,t zin

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Uitdraaibekken niet helemaal naar,t zin

Bericht door spinningwheels »

Moest een paar lange binnen bekken maken.
Komt een busje op en lange zijde van de bekken is de aanslag van de bodem van het busje. Kan dan in een bewerking vlakdraaien en over de hele lengte langsdraaien, want door de lengte van de bekken raakt het busje de klauwplaat niet
Voor het op maat draaien aan de onderzijde een ring er omheen gelegd en onder spanning gezet.
En toch is het niet helemaal goed. bekken klemmen aan de onderzijde veel meer aan het busje dan aan de bovenzijde.
Hoe los ik dit op ?
Iets een taper er aan draaien dus vanboven iets groter dan aan de onderzijde. maar dan kan ik de boel niet onder spanning zetten dus kansloos.
99.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Uitdraaibekken niet helemaal naar,t zin

Bericht door hfjbuis »

Ik heb op youtube een klemsysteem gezien voor dit soort dingen.

https://www.youtube.com/watch?v=ICRwPzALyo0

Ik dacht dat ArieKabaalstra ook zie iets gebruikt met 2 oringen op een houder (strakke fit) die samengedrukt worden, uitzetten en de bus vasthouden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Uitdraaibekken niet helemaal naar,t zin

Bericht door hfjbuis »

Hier nog een video van dezelfde persoon met de o-ring versie

https://www.youtube.com/watch?v=J1RFTRzuAcU

kijken vanaf 8:00 voor de versie voor bus met bodem
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Uitdraaibekken niet helemaal naar,t zin

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 15 nov 2021 00:16 Ik heb op youtube een klemsysteem gezien voor dit soort dingen.

https://www.youtube.com/watch?v=ICRwPzALyo0

Ik dacht dat ArieKabaalstra ook zie iets gebruikt met 2 oringen op een houder (strakke fit) die samengedrukt worden, uitzetten en de bus vasthouden.
Ik heb er bij mij geen O-ringen in zitten.. maar wat ik gedaan heb is een "Bus" Draaien waar het te bewerken deel strak overheen schuift.
Daarna een Conus aan de binnenkant, hoek van een graadje of 15 (tophoek 30° dus), en een tegenconusje gedraaid met dezelfde hoek.
en 8 sleuven ingefreesd/gezaagd.


omdat ik ook "blinde werkstukken" bewerk, trek ik die conus aan middels een M8 Pullstud en een grote draaiknop links aan het einde van de hoofdspil, Maar je kunt bij doorlopende werkstukken ook met een bout aan de voorkant werken.. Inbusje doet de truc wel..
"Expanding Mandrel" worden die dingen genoemd.

Overigens.. heeft het werken met een Pullstud door de hoofdspindel een duidelijk voordeel.. als de conus klemt, dan geef je gewoon een mep tegen de draaiknop aan het linker eind..

nou gebruik ik die dingen vooral voor kort opspanwerk, maar ik kan onderdelen pakken op randjes van minder dan een millimeter, zonder problemen.. 'k heb het nog nooit gehad dat er een los kwam..
Als je Druk over de hele lengte wilt hebben, is het misschien beter om een Conus te draaien met een "borstje" dat als aanslag dient, en een Conus met een binnendraadje erin die je door de spindel aantrekt.
en daaromheen een losse "bus" die je vanaf 2 kanten om en om inzaagt.
Clampsleeve.jpg
Dit idee dus.. de losse bus zal naar buiten uitzetten als je 'm aandraait, en de hele zooi wordt richting de vaste doorn in de klauwplaat getrokken..

Let wel .. deze is zo getekend dat er een draadstang doorheen gaat, door de hoofdspindel van de draaibank..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie