Asje bewerken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

LNRalph
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2021 20:17

Asje bewerken

Bericht door LNRalph »

Ik kon geen Nederlands forum vinden voor metaalbewerking in het algemeen, vandaar dat ik dit maar in de praathoek zet.
Wij (mijn collega en ik) maken hardware voor helikopter simulatoren, Airbus in het bijzonder.

Daarbij is een 'switch guard' vereist, iets dat we nu maken op de 3D printer. Dat werkt best aardig, maar we willen uiteraard zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid komen. Het gaat om een dergelijke guard:
IMG_20211118_130409.jpg
Deze zit in een Leonardo (Agusta Westland), maar het is hetzelfde type Apem guard.
Het buigen, hoewel priegelig, gaat best aardig. Het probleem is het asje.
Het lijkt een 2mm (aluminium) buisje te zijn, wat aan de uiteinde platgeslagen is. Wat wij ons afvragen is of hier een bepaald gereedschap voor bestaat en hoe zo'n techniek überhaupt heet. We zouden zelf iets kunnen proberen te fabriceren wat dit doet, maar misschien bestaat er al iets voor.

Ik hoop dat iemand een idee heeft, bedankt alvast :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Asje bewerken

Bericht door xander janssen »

Buis fels apparaat

https://rothenberger.com/media/catalog/ ... 983-1.jpeg

Als het eenmalig moet, centerpons erin en klein tikje met de hamer om te stuiken. Dan erdoor, tegen houden en andere kant stuiken.

Of als het vaker moet, afhankelijk van wat je aan gereedschap hebt een hulptooltje maken voor in een pers of bankschroefje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Asje bewerken

Bericht door Kjelt »

xander janssen schreef: 21 nov 2021 13:39 Buis fels apparaat
Weer wat geleerd. Maar als ik onderstaand filmpje zie dan kan dat maar aan een kant bij een asje want je wilt de buis dus wel in die tool kunnen klemmen.
Wat als je dit aan bij het afmonteren op het werkstuk aan de andere kant ook wilt doen ?

https://www.youtube.com/watch?v=sqzj2HqGLDc
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Asje bewerken

Bericht door xander janssen »

Kjelt schreef: 21 nov 2021 13:48
xander janssen schreef: 21 nov 2021 13:39 Buis fels apparaat
Weer wat geleerd. Maar als ik onderstaand filmpje zie dan kan dat maar aan een kant bij een asje want je wilt de buis dus wel in die tool kunnen klemmen.
Wat als je dit aan bij het afmonteren op het werkstuk aan de andere kant ook wilt doen ?

https://www.youtube.com/watch?v=sqzj2HqGLDc
Daar zijn grotere U vormige tools voor. Met aan 1 kant een vlakke aanslag waar de voorbewerkte kant tegen rust en dan aande andere kant een schuine doorn om de 2e kant te maken.

Niet exact het juiste, maar lijkt hierop. Afhankelijk van de lengte van het asje heb je een bredere opening tussen de benen nodig

https://m.media-amazon.com/images/I/81A ... SX522_.jpg
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Asje bewerken

Bericht door xander janssen »

Zelf gemaakt tool, waarvan ikook al eens een commerciële van heb gezien.

https://www.homemadetools.net/homemade- ... aring-tool

Commercieel verkrijgbare eenzijdige gefelsde holle klinknagels

https://www.riogrande.com/product/brass ... ol/1168083

Als je op deze termen zoekt ga je zeker iets vinden.

Over welke aantallen heb je het voor jouw toepassingen?
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Asje bewerken

Bericht door Caesar »

Hoi,

ik kan je niet helpen, maar leuk om te lezen dat je met helisimulatoren bezig bent! Ik zie dat je het beruchte CPI gebruikerspaneel aan het namaken bent, dan ben je wel heel serieus de cockpit aan het namaken want die schakelaars worden nooit gebruikt! Welke Airbus kist ben je aan het nabouwen? 225? L2? 175? 365/155?

Ik ben zelf al tijden bezig om een betrouwbare/realistische FFB joystick te maken zoals in een heli; dus Force Trim Release, trim etc. Een van de redenen dat ikb en gaan CNC-en om mijn eigen onderdelen te kunnen maken! Maar daar ben ik al 8 jaar mee bezig, dus om nou te zeggen dat het op schiet. De ontwerpen zijn nagenoeg klaar maar ik moet nog wat prototypes bouwen voor proof of concept.

Ik zou zelf nog wel een keer willen verdiepen om een laser te bouwen/kopen om zelf de Cockpit panelen te kunnen maken.

Ik zou het leuk vinden meer te lezen/leren over je projecten mocht je de tijd hebben om wat te delen! En als ik me niet vergis ken ik je Nickname van Airwork!

Update; nu ik je post teruglees, misschien is het wel voor werk, dan denk ik niet dat je veel kan delen op een publiekelijk forum. Maar als het hobby/projectmatig is, heb ik veel interesse om wat te lezen
Laatst gewijzigd door Caesar op 21 nov 2021 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
LNRalph
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2021 20:17

Re: Asje bewerken

Bericht door LNRalph »

Dat zijn al een hele hoop interessante gegevens. Nu weet ik ook eindelijk hoe het heet :) Heel erg bedankt. Ik kom er morgen op terug, vandaag was 'papa dag'.
LNRalph
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2021 20:17

Re: Asje bewerken

Bericht door LNRalph »

Nogmaals hartelijk dank voor alle tips. Ik ga eerst eens op zoek naar holle klinknagels in de juiste maat. Moet een diameter van 2mm en een lengte van ongeveer 24mm, dus dat zal wel de speld in de hooiberg zijn, maar ik ga het een poging geven. Ik zal het laten weten als ik iets gevonden heb.

@ Caesar:
Dit is uit een Leonardo, ik weet niet eens meer welk model. Stond op de European Rotors beurs en het was makkelijk om een foto te maken, het ging me enkel om de guard.

We maken hardware voor een H135, een FNPT, voor RS Flight Systems, wat weer een dochterbedrijf is van Reiser ST. Ze gebruiken dezelfde controls als in hun level D simulatoren, profi spul dus en ondanks dat het een FNPT is nog steeds geen goedkoop product. We zouden ook graag een 'control loaded' cyclic en collective maken, maar wij zijn ook nog niet ver gekomen :lol:
We hebben nu bijna alles wel staan, laser, frees, 3D printer, alles om PCB's te bestukken, etc. alleen nog geen spuitcabine... Als je het leuk vindt mag je wel een keer langskomen, we zitten in Amersfoort.
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Asje bewerken

Bericht door RoBie »

Goedenavond,

Een tijdje terug ben ik op zoek geweest naar alu buis van 2mm buiten diameter. Ik heb het toen niet kunnen vinden.
Wel heb ik het toen bij Conrad in messing gevonden.
Misschien kun je dat gebruiken door beide kanten te stuiken of te felsen.
https://www.conrad.nl/p/messing-buis-st ... sert_kz=8J
LNRalph
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2021 20:17

Re: Asje bewerken

Bericht door LNRalph »

@ RoBie: Het lijkt alsof er op Ali Express wel het een en ander te vinden is.

De vraag waar ik nu nog mee zit, is wat een geschikte lengte zou zijn. De basis (het zwarte gedeelte) is 18.4 mm breed. Ik zit dus te denken aan 24 mm, of misschien meer. Ik weet niet hoeveel van die buis je 'weg knijpt'. Wordt een beetje trial en error denk ik.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Asje bewerken

Bericht door xander janssen »

Als de klinknagel zonder veel (ong 0.2 mm) speling in het product past heb je met ongeveer 1.5 mm extra lengte per kant wel voldoende. Als je niet zeker bent kun je altijd extra lengte kopen, inkorten kan altijd maar of dat bedrijfsmatig economisch is ivm uurtarief betwijfel ik.

Over hoeveel stuks gaat het? Misschien dat iemand wel paar stukjes buis heeft liggen.
LNRalph
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2021 20:17

Re: Asje bewerken

Bericht door LNRalph »

https://nl.aliexpress.com/item/1005002930775267.html

We bestellen waarschijnlijk M2x20 en M2.5x22

We zouden er iets van 20 per jaar nodig hebben denk ik. Misschien meer.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Asje bewerken

Bericht door Caesar »

Ik ga graag op je aanbod in, ik kom graag een keertje kijken als het schikt! Mocht je meer detail foto's nodig hebben van een AW139 cockpit laat het me maar weten. En als het helpt (ik neem aan dat je er al 1 hebt) kan ik ook wel aan een H135 RFM (Ik weet niet welke generatie jullie op focussen op dit moment?) komen mocht je daar interesse in hebben.

Ja level D vs FNPT, verschil is er, maar vaak gaat het om de procedures, niet de vliegervaring, zolang de cockpit maar representatief is en die valt of staat inderdaad met realistische representatie van schakelaars en panelen. Een van mijn redenen dat ik aan de joystick begonnen ben is dat ook sims ver van realistisch zijn vind ik. Altijd raar gevonden met hedendaagse technieken.

Succes i.i.g.!
LNRalph
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2021 20:17

Re: Asje bewerken

Bericht door LNRalph »

We maken momenteel hardware voor de versie met de Helionix MFD's, dat zal de P3 wel zijn? We hebben er een beschikbaar om metingen aan te doen, dat gaan we binnenkort dus ook doen. Manuals hebben we ook.

Waarschijnlijk komt daarna de H145, die toch wel wat (kleine) verschillen heeft. Ik weet niet of er ook AW's op de planning staan voor de toekomst. M'n collega vliegt op de AW139 bij de politie. Misschien is hij ook jouw collega?

Ik ben iedere week in Amersfoort, maar niet iedere dag. Sowieso op donderdagen en vrijdagen. Kijk maar wat jou uitkomt.

Ik heb gisteren M2x20 en M2.5x22 besteld. En ook nog M1.5x4 voor het stukje verenstaal dat het deurtje op z'n plek houdt in beide standen. Wordt vervolgd.
Plaats reactie