Vraag over stroomgebruik dimmer

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 30 nov 2021 19:23 Hmm, dat DC minder "conductor material" nodig zou hebben betwijfel ik. P=I^2 x R geldt toch echt voor zowel DC als AC.
Lees de pdf maar dat zijn mensen die er tien keer meer verstand van hebben dan ik. ;-)
En van 230V AC naar 230V DC is slecht 4 diodes van ca. 0.01 euro per stuk.
.
Uh nee Kars dan heb je een 100Hz (kamelenbult) positieve (wissel)spanning, die moet je dan nog afvlakken, dus de rimpel er uit halen . Daar heb je een condensator voor nodig vuistregel 1000uF per ampere. En dat tikt natuurlijk flink aan en gaat ook tzt kapot.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 30 nov 2021 20:18 Uh nee Kars dan heb je een 100Hz (kamelenbult) positieve (wissel)spanning, die moet je dan nog afvlakken, dus de rimpel er uit halen
Hangt er vanaf wat je er mee gaat doen. Ik heb een heleboel led's hier in huis die gewoon op die kamelenbult werken, zie je niks van. En als je dan twee van die 100V filamentjes in serie zet komt het met de cosinus phi ook helemaal goed 8)

Maar... je hebt gelijk, de meeste toepassingen hebben een condensator nodig.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 30 nov 2021 16:04 Mwah, of je nou een 400VAC optater krijgt of een 380VDC voor de aardlek ingrijpt (zal bij DC waarschijnlijk betrouwbaarder en sneller zijn verwacht ik) beide of dodelijk of heel vervelend.
U is overduidelijk geen ervaringsdeskundige.. :mrgreen:

Overigens in je Hue spotje staat ook een Vbus van 325VDC, als je die aanraakt ben je ook niet jarig ;)
Maar begrijp je punt wel, zal wel heel goed beveiligd gaan worden met intelligente wcd's die pas spanning geven na de onderhandeling.
Ik vond deze pdf wel aardig ( met dank aan prof. dr. Waffenschmidt :lol: )
Dat is-ie ook. Toch halen ze ook daar weer een groot deel van de voordelen uit simpelweg een hogere spanning gebruiken (wat tot op zekere hoogte gerechtvaardigd is; de piek van 230VAC is ook 325V, en daar moet je je isolatie op berekenen. En 380V is een handige spanning; dat is zo'n beetje de DC bus in veel apparatuur boven de 70W).

Kwa safety gaan ze wel erg kort door de bocht:
DC grids require different switches,
connectors, plugs, fuses and circuit breakers
than AC grids that suppress arcing when
disconnecting live DC currents. These
components are available for the use in DC
grids e.g. in photovoltaic power systems with
DC voltage ratings up to 1000 V DC.
On the other side the arcing problem can be
reduced by simply avoiding plugs and
switches.
Dat zonnepaneel-spul is niet bepaald een lichtknopje, zowel kwa formaat als kwa prijs niet. En van 'avoiding plugs altogether' word het ook niet goedkoper; dat zijn in de praktijk een hoop werkschakelaars met bijbehorend prijskaartje....

Ik vraag me af wat hun praktijkervaring is met hoge DC spanningen. Ik heb er diep respect voor in ieder geval, opgebouwd door aardig wat grammen koper om te zetten in koperdamp, licht, warmte, krachttermen, en wonden die er maanden over doen om te genezen.

Die condensator waar we allemaal over vallen: die heb je bij een SMPS die DC aan de ingang vreet ook nog steeds nodig om het oppervlak waarover de schakelstromen circuleren te minimaliseren. Die dingen kies je op gewenste ESR/ESL, en tegen de tijd dat dat goed is dan is-ie ook groot genoeg om eventueel AC mooi af te vlakken. Dus die is in een DC-gevoed lampje of PC-voeding niet significant kleiner of afwezig.

Zoals gezegd: mij als soms-ook-SMPS-ontwerper maakt het weinig uit of de bron nou AC of DC is voor de kleine voedingkjes. Bij de vele-kW jongens scheelt het wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Tolp2 »

Kars-cnc schreef: 30 nov 2021 19:23 Hmm, dat DC minder "conductor material" nodig zou hebben betwijfel ik. P=I^2 x R geldt toch echt voor zowel DC als AC.
[/quote]

In principe heb je gelijk, maar voor grote stromen (dus dikke kabels) gaat het skin-effect meespelen. Dit effect betekent dat alleen de buitenkant van de kabel effectief wordt gebruikt voor de transport van stroom. Voor 50 Hz is dit circa 10 mm, dus een kabel van meer dan 20 mm dikte gaat dit een rol spelen. In huis dus niks aan het handje, maar wel voor lange afstand transportleidingen. Dit is ook de reden dat de buzz-bars in een centrale hol zijn of plaatvormig... DC heeft geen frequentie en heeft dus ook geen last van het skin-effect, dus dikke kabels kunnen effectiever worden gebruikt.

Als iemand nog zin heeft in hoofdrekenen:
Consequently, with a DC voltage of ±450 kV, the converter for the NorNed project has a terminal to terminal DC voltage rating of 900 kV, making it (as of 2012) the highest voltage rating of any HVDC converter in the world. The connection has a loss of 4.2% (95.8% efficiency).
Dus dat is een verlies van 4.2% over een afstand van 500 en iets kilometer. Het vermogen van NorNed ligt op 700 MW bij 900 kV. Dat is dus ongeveer 750 Ampere wat ze door de kabel heen jagen. Hiervoor gebruiken ze 790 mm² koper, wat een 30 mm dikke kabel dus is. Zouden ze voor AC hier hebben gekozen, dan zou het mogelijk dus nog iets dikker moeten zijn (en de grids moeten dan op elkaar afgestemd worden, een ander dingetje).
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 30 nov 2021 20:18 Uh nee Kars dan heb je een 100Hz (kamelenbult) positieve (wissel)spanning, die moet je dan nog afvlakken, dus de rimpel er uit halen . Daar heb je een condensator voor nodig vuistregel 1000uF per ampere. En dat tikt natuurlijk flink aan en gaat ook tzt kapot.
Dat was die accu, toch ook een lekkere condensator. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie