Vraag over stroomgebruik dimmer

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door skillalot »

Sven schreef: 29 nov 2021 06:44 Ik heb hier ook een paar led peertjes die nooit helemaal uitgaan die met een schakelaar geschakeld zijn.
Probeer de fase en nul maar eens om te draaien
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.eltako.com/fileadmin/downlo ... D12NPN.pdf

Ik heb deze toegepast bij familie van me. Vind pulsdrukkers voor een dimmer veel prettiger. Deze stuurpuls is ook nog eens galvanisch gescheiden van het net (8-230v).
En je kunt op de plek van 1 draaiknop, 2 pulsschakelaars zetten, heb je ook niet zo'n batterij draaiknoppen in de muur. (wat ik persoonlijk er niet uit vind zien, blijkbaar hebben mensen met dimmers ook de behoefte om veel lichtpunten te kunnen regelen.

Deze https://www.verlichtingkopen.nl/led-pul ... -150w-230v ook geprobeerd, werkte ook prettig.
Kjelt schreef: 29 nov 2021 08:14 Maar ja daar wilden we nou net vanaf, vandaar dat ik zo "baal" van 230V ledlampen, die geven bij de omzetting alleen maar extra verliezen, altijd gedonder met dit soort neveneffecten, geknipper bij dimmen.

Ledlampen zijn gewoon uitermate geschikt voor lage gelijkspanning te voeden.
DcDc converters hebben een rendement van 98+%.
Een van de redenen dat de verlichting van mijn uitbouw uit 2012 voor een groot deel op 12VDC draait. Helaas is het ombouwen van oudere woningen naar DC grid voor verlichting en laders net zo lastig als een warmtepomp als je geen LT wand of vloerverwarming hebt maar HT radistoren.
Maar voor 12 en 24v vind je maar moeilijk beetje goede lampen heb ik het idee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2021 09:39 Maar voor 12 en 24v vind je maar moeilijk beetje goede lampen heb ik het idee.
Kip en ei Hugo ;-)
Het hele punt is dat de echte transitie van conventioneel licht naar led blijft steken op die oude 230VAC die in het huis aanwezig is.

Ik ben best te spreken over Hue hoor maar kijk nou eens wat er in zo'n GUI10 lamp zit bv en waarom die zonder goede luchtstroom veel te warm worden. Daar moet eerst van 230VAC gelijkgericht een 400VDC busspanning gemaakt worden, daar zit dus meteen de zwakke schakel te weten een 450VDC elco die er als eerste aangaat naar verloop van tijd. Vervolgens deze Vbus met een dc-dc converter terug regelen naar een 12V of daarom trent om vervolgens dan met een uController er pwm stroom doorheen te sturen van een 50mA.
Als je die lampjes op 24V of 12V zou hebben werden ze ten eerste niet zo warm, had je de helft van de kosten kunnen besparen van het lampje.

Maar ja wie weet andersom bij auto's waar 12VDC de norm is gaan ze juist vanwege alle grote verbruikers naar 48VDC of hoger :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 29 nov 2021 09:56 Het hele punt is dat de echte transitie van conventioneel licht naar led blijft steken op die oude 230VAC die in het huis aanwezig is.
Helemaal eens. Het bouwbesluit zou uitgebreid moeten worden met een verplicht laagspanningsnet voor nieuwbouwwoningen. Dan komen die laagspannings-LED lampen vanzelf. Ook je TV, Stereo, computer enz. zouden allemaal prima met 24V of 48V DC gevoed kunnen worden.

Overigens hebben die filament led stripjes die je in moderne Led lampen ziet al gauw 75V tot 100V brandspanning per stuk. Dat wordt al weer minder als je dat vanaf 24V moet maken. Maar goed, die stripjes kunnen vast ook wel voor een lagere spanning gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Sven »

Het lijkt me vooral lastig om de afspraken goed te krijgen.
Dat moet dan allemaal op Europees nivo.

En dan moet het nog steeds gedragen worden door de eindgebruiker.
What's in it for him?

Dubbele waterleiding is ook nooit gebruikt voor zover ik weet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 29 nov 2021 11:48 Overigens hebben die filament led stripjes die je in moderne Led lampen ziet al gauw 75V tot 100V brandspanning per stuk. Dat wordt al weer minder als je dat vanaf 24V moet maken. Maar goed, die stripjes kunnen vast ook wel voor een lagere spanning gemaakt worden.
Die zijn al lang in 24V verkrijgbaar hoor :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=3ARnm8BxHeA
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 29 nov 2021 13:16 En dan moet het nog steeds gedragen worden door de eindgebruiker.
What's in it for him?
Moet ik eens over nadenken maar zo uit mijn dikke duim:
Flinke energiebesparing op de verliezen van die stekkervoedingkjes.
Alleen nog een kabeltje nodig om je devices op te laden.
Geen gevaar voor elektrocutie van je kinderen en niet oplettende andere mensen.
Minder kabels naar je monitoren en andere apparaten (groot verbruikers >150W zoals keukenapparatuur en eindversterkers uitgezonderd dan).
Zeer makkelijk om je zonnepaneel met huisaccu hoogrendabel in te ztten ipv er eerst 230V van te moeten maken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oke, even praktisch dan.
Zet ik een flinke 24v accu in de meterkast (of liever 48v?) Die kan toch gewoon aan een lader die een beetje goed rendement heeft.
Dan moet ik allemaal DC/DC converters hebben, voor de verschillende gebruikers,
ook nog een ringleiding 5v voor de USB gebruikers?
Het licht: dat moeten dan PWM dingetjes worden op 24v lijkt me.

Waar ga ik dat licht regelen, die PWM units centraal in de meterkast, alleen schakeldraden naar de lampen?
Lijkt me ook wel rendabeler om 10 led regelunits op 1 pcb te zetten.

Brand los zou ik zeggen. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2021 16:58 Zet ik een flinke 24v accu in de meterkast (of liever 48v?)
Die kan toch gewoon aan een lader die een beetje goed rendement heeft.
Ik zou praktisch gezien tenzij je zonnepaneel installatie hebt gewoon een hoogrenderende 230->24V voeding nemen.
Dan moet ik allemaal DC/DC converters hebben, voor de verschillende gebruikers,
ook nog een ringleiding 5v voor de USB gebruikers?
Dat is dus inderdaad iets dat gestandaardiseerd moet worden op dezelfde manier als PoE, waarbij voor er vermogen en spanning geleverd wordt er eerst onderhandeld wordt over wat voor apparaat je bent, welke spanning en stroom je wilt hebben, en daarna is het game on.
Als je dat niet doet dan zul je dus dc-dc converters overal in moeten bouwen met een vaste uitgangsspanning dus voor usb inderdaad 5V.
Is ook niet handig.
Het licht: dat moeten dan PWM dingetjes worden op 24v lijkt me.
Ik heb zelf drivers gebouwd op basis van een max16832 pwm in 1MHz stroom uit.
Was in 2012 state of the art, zal nu wel weer opgevolgd zijn, enigste nadeel was dat het circuit bij een kennis even emc proof moest worden gemaakt want anders konden de buren bepaalde zenders niet ontvangen ;)
Waar ga ik dat licht regelen, die PWM units centraal in de meterkast, alleen schakeldraden naar de lampen?
Lijkt me ook wel rendabeler om 10 led regelunits op 1 pcb te zetten.
Ik heb iedere ledlamp zijn eigen driverprintje gegeven met een ethernet connector (rj45) omdat deze gewoon supergoedkoop waren.
Deze konden ook de lampstroom en het rs485 protocol wat ik heb gebruikt huisvesten. Alleen op het laatste moment nog gekozen voor een aparte 12V spanningsaansluiting voor de ledlamp en de driver een eigen 8V via rj45 gegeven. Maar zou gewoon 12V kunnen zijn.

Besturen kun je dan of draadloos of aansluiten op dat rs485 bus die 100 meter lang kan zijn. Dat is zeg maar de manier waarop Dynalite een australisch lichtbedrijf, inmiddels overgenomen door Signify het deed. Als je zelf het protocol bepaald zou je zelfs hun protocol kunnen (mis)(ge)bruiken zodat je hun (wel dure) units kunt gebruiken voor de moeilijkere zaken zoals fancy controlepanelen of 230VAC dimmers (mocht je die toch nog ergens nodig hebben).
Wireless kan natuurlijk ook met die ESP32 dingen, zelf geen ervaring mee en ik ben zelf liever van de harde draad dan van de vage draadloos maar ik ben dan ook ouderwetsch op dat terrein :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 29 nov 2021 13:28 Die zijn al lang in 24V verkrijgbaar hoor
Kijk, dan is dat probleem al vast opgelost 8)
Sven schreef: 29 nov 2021 13:16 Het lijkt me vooral lastig om de afspraken goed te krijgen.
Dat moet dan allemaal op Europees nivo.
Tja..., Europees nivo, dat kan nog wel even duren dus... Aan de andere kant, het is wel DE mogelijkheid om alle stekkers in Europa nu eens een keer gelijk te krijgen :mrgreen:
hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2021 16:58 Oke, even praktisch dan.
Zet ik een flinke 24v accu in de meterkast (of liever 48v?) Die kan toch gewoon aan een lader die een beetje goed rendement heeft.
Een accu kan als je meteen energie uit je zonnepanelen wil opslaan bijvoorbeeld. Maar anders is een 230V AC naar 24/48V Dc converter prima 1 zo'n grote omvormer kan een beter rendement hebben als al die losse net adapters en omvormers voor elk dingetje apart (al zijn de nul-verliezen nog een zorgenkindje verwacht ik).
hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2021 16:58 ook nog een ringleiding 5v voor de USB gebruikers?
Nee, die 5V is ook maar een ding uit het verleden, er is nauwelijks nog electronica die op 5V werkt.Inwendig zit er meteen weer een DC-DC naar andere spanningen. Die kunnen ook gewoon het 24V of 48V net gebruiken.
hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2021 16:58 Waar ga ik dat licht regelen, die PWM units centraal in de meterkast, alleen schakeldraden naar de lampen?
Lijkt me ook wel rendabeler om 10 led regelunits op 1 pcb te zetten.
Als er zo'n laagspanningsstandaard komt kan er het beste meteen een besturingsbus bij gedefinieerd worden. Dan heb je ook niet meer dat het ene apparaat met Bluetooth bedient moet worden, het andere met Zigbee en nog weer een andere via Ethernet.

[Edit] ik zie dat in de tijd dat ik dit bericht zat te typen Kjelt soortgelijke reacties geeft :lol: Nou, dan zijn er al twee in de EU die het eens zijn, nu de rest nog :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door DaBit »

Eigenlijk interesseert het mij als elektroboer geen drol welke spanning je nou gebruikt. Als het niet is wat ik uiteindelijk nodig heb moet ik toch converteren. Da's vanaf 24VDC niet makkelijker of efficienter dan vanaf 240VDC. En vanaf 2400VDC is het maar een klein beetje lastiger.

En het verschil met 115/230VAC is ook niet zo groot, zeker voor kleine voedingkjes niet. EMC-filtering ontkom je ook bij DC niet aan, zekering niet, de diode voor ompoolbeveiliging ook niet. Dan heeft zo'n klein AC voedingkje zoals je in een LED-lamp zou stoppen dus enkel een afvlakcondensator extra.
Bij zwaardere voedingen (>70W) ontkom je met DC-voeding wel aan de PFC-trap, maar of dat op de totaalprijs van het apparaat in kwestie significante winst is? Wel of niet isoleren blijft ook per apparaat gelijk; als je het met 230VAC wil dan wil je het met DC voeding eigenlijk meestal ook wel om potentiaalverschillen en de bijbehorende vereffeningsstromen te voorkomen.

Met die zonnestroom zie ik ook weinig winst. MPPT moet je toch doen, de gemiddelde zonne-inverter is knap efficient en voor het terugleveren is het niet onhandig dat het net AC is. Windmolens hebben helemaal een stevige conversie nodig, dan maakt het ook geen bal meer uit of je naar AC of DC gaat.

Er is trouwens al een schitterend systeem voor DC voeding en communicatie over 1 kabeltje: Power over Ethernet. Dat gaat tot 70W per poort voor PoE++; kun je een aardig LED-paneel mee van energie voorzien, en veel apparaten kunnen ook cascaderen. Je kunt er zelfs stopcontacten in alle soorten en maten voor krijgen. ArtNet protocol gebruiken voor de communicatie naar je lampjes, klaar.
Of als je een hele CATx kabel teveel vind: power over dataline. PoDL heet dat meen ik. 100Mbit Ethernet en power over 1 twisted pairtje. Heb je ook geen transformatoren meer voor nodig; de Ethernet word capacitief gekoppeld en de DC power met spoeltjes geinjecteerd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 29 nov 2021 18:14 Eigenlijk interesseert het mij als elektroboer geen drol welke spanning je nou gebruikt. Als het niet is wat ik uiteindelijk nodig heb moet ik toch converteren. Da's vanaf 24VDC niet makkelijker of efficienter dan vanaf 240VDC. En vanaf 2400VDC is het maar een klein beetje lastiger.
Ik was er al bang voor: de hele EU zit nog lang niet op een lijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 29 nov 2021 18:14 Er is trouwens al een schitterend systeem voor DC voeding en communicatie over 1 kabeltje: Power over Ethernet. Dat gaat tot 70W per poort voor PoE++; kun je een aardig LED-paneel mee van energie voorzien, en veel apparaten kunnen ook cascaderen.
Ja die drivers ken ik heel goed ;-) maar dat is pro markt, toch best duur als je kijkt wat goede PoE switches kosten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vraag over stroomgebruik dimmer

Bericht door DaBit »

Kwestie van volume. Al valt het vandaag de dag ook nog wel mee, euro of 8 per PoE+ poort ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie