Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door Swake »

Er gaan al een paar jaar van die leuke video's rond over laser cleaning. Roest, verf, vuil en andere troep verdwijnt in geen tijd van metaal, steen en hout.

Ik begin serieus geïnteresseerd te worden om dat eens uit te proberen want heb wel een business ideetje. Nu plakken op die toestellen geen hobbyprijzen. 25k€ is er niks voor. Even gauw eentje kopen om dan even later tot de conclusie te komen dat het idee niet kan opbrengen zit er niet direct in. En nog geen toestel te huur gevonden ook niet.

Heeft iemand ervaring met deze lasers?
Welk genre laser zit hier eigenlijk in? Is een zelfbouw projectje doenbaar?
When it fits stop using the hammer.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door stekkestim »

Ik ben er toevallig zelf ook naar aan het kijken als alternatief voor zandstralen.
Ik heb tot nu toe een 3tal firma's gecontacteerd. Allen doen ze ook aan verhuur. Maar de huurprijs is niet de enige kost. Er komt nog opleiding bij varierend van 4 uur tot een dag (sommige brengen dit in mindering bij aankoop van een machine) Ik heb ook huurprijzen gehad van 100W tot 2000W toestellen.

In een toestel zit een Fiber laser.
ALs je meer info wil over de firma's stuur even een PB.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door DaBit »

De laser opzich is volgens mij niet superbijzonder. Lijkt me een gepulste Nd:Yag of fiberlaser van rond de 1000nm die ze met een paar oscillerende spiegels of draaiende prismas in een streep of vlak sturen. Maar het vermogen is wel bijzonder; je moet er genoeg vermogen inpompen opdat de roest uitzet-krimpt-uitzet-krimpt-enzovoorts. Dat red je niet met een 30W laserbronnetje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ik ben meer nieuwsgierig naar de mogelijkheden van stralen met droogijs.
Misschien net iets minder krachtig dan zandstralen, maar wel heel goed toepasbaar voor schoonmaak werkzaamheden.
https://www.kaercher.com/nl/professiona ... 2AEALw_wcB

En dan specifiek de L2P , met CO2cilinder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door stekkestim »

Droogijs is voor zover ik kon vinden niet echt geschikt voor roest maar meer voor oppervlakte vuil.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door Swake »

Droogijs laat ook super fijn werk toe liet ik me vertellen. Is echter niet geschikt voor onze toepassing.
When it fits stop using the hammer.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door benkr »

Enkele jaren geleden heb ik op dit forum een demofilmpje gezien precies over dit onderwerp, het grote probleem is natuurlijk om het weer terug te vinden.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door Swake »

Filmpjes genoeg. Tik Laser Cleaning in op Youtube en er gaat een nieuwe wereld open. Het resultaat ziet er meestal echt knap uit en op zeer diverse spullen: https://www.youtube.com/results?search_ ... r+cleaning

Ik wil er zaken mee doen. En dan zit er opeens heel wat achter. Gezien de kost van zo'n spul ga ik nu proberen uitvissen of het wel financieel baat. Ik moet dus een business plan uitschrijven en op dit moment heb ik nog heel veel onbekenden.

Er is een idee om dat voor een specifieke toepassing te gaan gebruiken, echter ziet het er nu naar uit dat er niet voldoende omzet kan gedraaid worden om dat spul te betalen en ook nog wat voor de boterham over te houden. Met andere woorden het idee is wel doenbaar, maar het is niet voldoende en ik moet minstens een tweede toepassing vinden die concurrentieel kan aan de man gebracht worden.

En dan is er nog het punt dat zolang we het niet geprobeerd hebben ik ook nog niet met voldoende zekerheid weet of die lasers wel geschikt zijn, ook al heb ik na het zien van de vele filmpjes maar weinig twijfel meer.

Het kriebelt ook heel erg om zoiets zelf te maken. Maar niet zo eenvoudig op het eerste zicht. CNC was dat in de beginjaren ook niet. Het mag me niet tegenhouden, gewoon zot genoeg zijn om er mee te beginnen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door serum »

https://nl.aliexpress.com/item/1005003574674067.html

Mocht dat de investering niet waard zijn om de haalbaarheid van je model te bewijzen/toetsen, kan je beter stoppen. Voordat je zelf een goed werkend model hebt ben je zeker een half jaar verder en op deze manier heb je sowieso een half jaar voorsprong in je broekzak.

In de tijd die je investeert om zo'n apparaat te bouwen heb je met deze al meer winst gemaakt. Daarnaast denk ik dat je het voor dat geld zelf kan maken trouwens. Als er echt die RFL-C1000 inzit voor dat geld althans. Al zit er een RFL-C500 in..

Om die reden heb ik mijn kant en klare machine ook gekocht. Als ik de HSD/yaskawa en lineaire geleiders bij elkaar optelde, was ik in de EU al kwijt waar ik nu de complete machine voor heb. Incl de uitgegloeide en bewerkte tonnen staal.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser cleaning toestel, hoe werkt dat en is zelfbouw mogelijk?

Bericht door Ballegooijen »

Ik kwam ook nog een filmpje tegen op FB.

https://www.facebook.com/10006502848138 ... 946208506/
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie