Hoe kan usb lader nou electrocuteren?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe kan usb lader nou electrocuteren?

Bericht door Sven »

Daarnet las ik een tragisch bericht van een Frans meisje dat was overleden na elektrocutie in bad door een telefoon die aan de lader hing.
Ik was in de vooronderstelling dat "alles tot 48 volt veilig was".

Maar dat ligt dus een tikkie anders?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hoe kan usb lader nou electrocuteren?

Bericht door xander janssen »

Voor zover ik weet (naar aanleiding van dit bericht wat google gedaan) zit er in een schakelende voeding geen "echte" transformator meer zoals in een lineaire voeding waar primair en secundair galvanisch gescheiden zijn. De uitgang is (vaak) via condensatoren verbonden aan netspanning.

Kan me zomaar voorstellen dat er een failure mode is waarbij dan de netspanning op de uitgang komt te staan. Dat icm water van bad is niet zo goed.

Zou wel verwachten dat aardlekschakelaar van 30 mA voor natte ruimtes ingrijpt.

Die 47 volt is niet heilig. Zuiver qua spanning bij aanraken van draden wel, maar laagspanning kan op andere manier onveilig zijn. Ik ken een apparaat met 40V voeding, die levert wel 300A aan een spoel in een opstelling. Als daar een draad aangeraakt wordt is dat geen probleem. Als een draad los komt, dan trekt dat een vlamboog waar je niet te dicht naast wilt staan.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Hoe kan usb lader nou electrocuteren?

Bericht door Jantje2k »

Ik heb niet heel veel verstand van elektra enzo hoor, maar ik heb weleens gelezen ergens dat sommige Chinese oplader fabrikanten valsspelen door een spanningsverschil te creëren, in plaats van de hele spanning gewoon te beperken op een laag voltage. En dat het daardoor dan fout gaat als de opladers bijvoorbeeld met water in aanraking komen.

Maar ik heb niet heel veel verstand van elektra, dus misschien kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe kan usb lader nou electrocuteren?

Bericht door Kjelt »

Al eerder zo’n geval geweest, toen was het een goedkope lader uit China die niet goed ontworpen was. Goedkoop maar niet veilig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe kan usb lader nou electrocuteren?

Bericht door Kjelt »

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe kan usb lader nou electrocuteren?

Bericht door benkr »

Die goedkope laders zijn goedkoop omdat er echt op alles is bezuinigd.
Ja, in zo'n lader zit een trafootje in wat zorgt voor de genoemde scheiding, alleen moet je dan erg goed je best doen op de isolatie van de draden, en daar ontbreekt het heel vaak aan. Net zo bij condensatoren, we kennen zgn. X- en Y-condensatoren, van beiden is erg goed gedefinieerd hoe ze kapot gaan als ze dat doen.
Als een condensator bij een kortsluiting (in de condensator) een gevaarlijke situatie oplevert dan gebruik je daar een Y-condensator, als een condensator bij een onderbreking een gevaarlijke situatie oplevert dan gebruik je daar een X-condensator.
Het heeft ook te maken met hoe en waar ze in een schakeling geplaatst worden, ook dat is belangrijk, maar door het ontwerp kun je die dingen beïnvloeden.
Zoek maar eens bij Google naar X en Y condensatoren.
Een ander ding is afstand, zgn. kruipwegen, als zo'n lader zeg 2 x2 x 1 cm groot is dan krijg je dat eigenlijk alleen maar voor elkaar door echt alles op en tegen elkaar te proppen. Maar punten waar enkele honderden volts tussen staan dien je wel flink bij elkaar vandaan te houden, je moet rekening houden met b.v. stof en andere vervuiling die die afstand kan verkleinen, daarom zie je vaak bij dit soort printjes dat er gleuven in gefreesd zijn, dat is bedoeld om die afstand beter te maken, je gaat dan zgn. kruipwegen tegen.
Zo kun je bijna voor elk component in zo'n adapter een afweging maken die de veiligheid vergroot of juist verkleind.
Bedenk dat lang niet elk kapot component er meteen voor zorgt dat het ding niet meer werkt, het kan wel zorgen dat het ding echt niet veilig meer is, en dat is b.v. aan de hand met zo'n ongeluk in bad, het ding werkt nog gewoon goed, maar is absoluut niet (meer) veilig.

Een van de regels die bij een type keuring van een nieuw product bekeken worden is dat één enkele fout nooit tot een gevaarlijke situatie mag leiden, dus geen brand, geen aanrakingsgevaar en meer van dat soort dingen. Heel veel van die dingen zijn opgesloten in het CE keurmerk, daarom is het ook zo belangrijk dat dit keurmerk betrouwbaar is.
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Hoe kan usb lader nou electrocuteren?

Bericht door JanF »

Lees die stukjes nou eens alle/helemaal!!
Ze hebben een verlengsnoer gebruikt om de lader in te kunnen gebruiken.
In het Franse geval was de verlengkabel wat gerafeld!
Maar goed het is zo wie zo niet zo handig om de telefoon in het bad te gebruiken.
Plaats reactie