Gelijkstroom stopcontact

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 06 dec 2021 15:09 en uit eigen ervaring kan ik je ook afraden om zo'n PoE apparaat zelf even los te koppelen zonder dat de switch hiervan op de hoogte is :oops:
ach, kinderziektes :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 dec 2021 16:09 ach, kinderziektes :mrgreen:
Ja inderdaad, 700 euro schade voor mijn werkgever en een flink aantal geschrokken collega's, verder niets :mrgreen:
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door keesfrees »

Signaal en voeding over een aderpaar, bij microfoons heet dat fantoom spanning, maar dat ter zijde.

DC, AC, welke spanning, het een sluit het ander niet uit.
Om eens wat te noemen, vele apparaten, lampen werken op een lage gelijkspanning, de fabrikanten stellen alles in het werk om de laatste centen te besparen op de omzetter die dat moet doen.
Dat is waarom al die goedkope led lampen stuk gaan, die omvormer,nier de led(s) zelf.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 06 dec 2021 15:09 en uit eigen ervaring kan ik je ook afraden om zo'n PoE apparaat zelf even los te koppelen zonder dat de switch hiervan op de hoogte is :oops:
Ik heb toch meerdere van die dingen ontworpen, zowel de PSE als de PD. De eersten toen de inkt van de draft van de spec nog nat was en je nog geen PoE-capable ethernet trafo's kon kopen. Al die dingen waren erop ontworpen dat je een kabel van 100 meter lang met volle stroom er doorheen af kon koppelen zonder schade.

Oftewel: daar behoort het gewoon tegen te kunnen.

RJ45's met Ethernet zijn verder mooi universele stopcontactjes die niet zo aan mode onderhevig zijn als USB. Ze gaan nu al ruim 30 jaar mee, goed te verkrijgen voor weinig geld, en de CAT-x kabel is ook best betaalbaar. Ik zie er wel een rol voor weggelegd als secundair 'DC-net + commmunicatie' in de toekomst.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 06 dec 2021 17:28 RJ45's met Ethernet zijn verder mooi universele stopcontactjes die niet zo aan mode onderhevig zijn als USB. Ze gaan nu al ruim 30 jaar mee, goed te verkrijgen voor weinig geld, en de CAT-x kabel is ook best betaalbaar.
Mjah maar veels te fragiel voor regelmatig in en uitpluggen wat je van een wandcontactdoos wel verwacht.
Bij mijn laptop gaan de standaard rj45 plugjes ongeveer max een jaar mee voor het plastick lipje het begeeft en het contact te los is, zeker voor PoE.
De Neutrik versie is compatibel en iets robuuster:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door kawarider »

Die RJ45 is inderdaad wel heel leuk en prima geschikt voor verlichting. Hoeveel watt kan daaraan?
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door keesfrees »

Dat hangt van de spanning af.
Maar in z'n algemeenheid is het niet verstandig om stekkers zo maar voor iets anders te gebruiken.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Kars-cnc »

assink schreef: 06 dec 2021 10:14 Tja, ik zou toch overal in m'n huis een stofzuiger in willen pluggen.
En die dingen trekken toch zeker minimaal een kilowatt.
Daar is nog wel iets aardigs over te vertellen voor die gene die het gemist heeft. Ergens 2018 heeft de Europese unie een verbod ingesteld voor stofzuigers die meer dan 900W opnemen. Al jaren maakten de fabrikanten reclame met het vermogen van een stofzuiger, en de consument denkt: 2500W zal vast beter zuigen dan 2000W...
Nou was het zo dat die 2500W grotendeels omgezet werd in warmte en niet in zuigkracht. Dat kon ook helemaal niet want met meer dan een paar honderd Watt, die je op een efficiënte manier omzet in zuigkracht, gaat de zuigmond alleen maar vastzitten aan de vloer. Het was een puur staaltje van "misleidende" marketing. Hulde aan de EU om een eind aan deze misstand te forceren wat mij betreft.

Nu dat verbod er is blijkt het ook best nog minder dan 900W te kunnen. In een consumentenbond test van een jaar of twee geleden kwam een Miele (C3 of zoiets) met 600W er net zo goed uit als diezelfde Miele met 2200W een paar jaar eerder...

Niettemin heeft Assink wel een punt, ook een 600W stofzuiger op 24V gaat niet zomaar werken (al kunnen die seriemotoren wel prima op DC 8) ).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 06 dec 2021 17:38 Die RJ45 is inderdaad wel heel leuk en prima geschikt voor verlichting. Hoeveel watt kan daaraan?
Zeker wel 40W, en 36W is zo'n kantoor plafondpaneel van 60x60cm, genoeg om twee bureaus van licht te voorzien.
Plaats reactie