Gelijkstroom stopcontact

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Oscar f1 »

Volgend jaar ga ik beginnen aan de bouw van een vrijstaand huis.
Dit wordt semi off gritt.
Dus zo veel als betaalbaar zelf voorzien in de energie.
Nu was ik op zoek naar gelijkstroom stekkers en wandcontactdozen,
maar kom alleen van die auto sigaretten aanstekers tegen:
12v.jpg
Zijn er nog betere alternatieven die tot 48 volt aan kunnen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leuk, ben benieuwd.
Neutrik.jpg
Die Neutrik lijken me daar uitgelezen geschikt voor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door serum »

Ik zou ook voor die Neutrik pluggen gaan. Ik heb ze veelvuldig toegepast bij luidsprekers, bij mijn vorige machine gebruikte ik ze als pluggen voor de motoren.

Lage contactweerstand (je draait de contactvlakken op elkaar) goede trekontlasting in de plug en je hebt ze ook in 2 polig. Ze zijn er ook met een ronde, grotere montageflens.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Kjelt »

Eerste vraag is hoeveel spanning en stroom per wcd.
Je wilt bij DC er zeker van zijn dat de connectie op een juiste manier wordt verbroken in verband met het voorkomen van een vlamboog.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Oscar f1 »

Bij thuisgebruik van gelijkstroom zijn er at lastige keuzes te maken.
een 48 volt systeem heeft veel voordelen,
maar je kunt er weinig direct op aansluiten,
en 48v wil ook al vonken bij aansluiten en onderbreken van contact.(Minder veilig dus)

PV panelen zijn relatief goedkoop en ik overweeg twee systemen naast elkaar
aan te leggen.

- Een 48 volt systeem met grote buffer accu en sinus inverter voor het zware gebruik( verwarming , wasmachine en warm water)

- Daarnaast dan een 12 volt systeem (met aparte set PV panelen en accu ) voor licht 12v gebruik zonder inverter (voor opladers, computer en verlichting)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door DaBit »

Voor die 12V zou ik gewoon sigarettenaansteker-pluggen gebruiken (of de kleinere Hella-variant; die vind ik veel prettiger). Dan kun je al het reguliere auto-spul erop aansluiten.
Een los 12V systeem, mwoah, waarom zou je. Van 48V naar 12V gaat met meer dan 95% efficiency, dus daar een los systeem voor aanleggen is wat onzinnig imho.

Ik zou die DC spanning een beetje hoger kiezen als je kunt. Veel universele voedingen doen 85-265VAC en hebben met DC als input ook geen problemen. Dan kun je een aardig deel van de reguliere 230V apparatuur dus al gewoon aansluiten.

Verder lopen de stromen bij 48V hoog op, verlies is I^2.R, dus die relatief lage spanning kost je veel koper en veel verlies in onder andere de inwendige weerstand van de accu's.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Oscar f1 »

DaBit schreef: 05 dec 2021 12:01.................
Verder lopen de stromen bij 48V hoog op, verlies is I^2.R, dus die relatief lage spanning kost je veel koper en veel verlies in onder andere de inwendige weerstand van de accu's.
Daarom ook 48v en geen 12 of 24 v.
De gangbare componenten zie ik meestal niet hoger dan 48 volt,
en de accu vlak bij de inverter en de lader plaatsen,
dat scheelt een hoop koper.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Kjelt »

Ik zou voor 48VDC/10A eigenlijk niet zo gauw een geschikte stekker/wandcontactdoos kandidaat voor weten.

De bovengenoemde Neutrik powercons zijn voor AC en aangezien ze sliding contact maken en niet abrupt met een airgap zoals je bij DC zou willen vrees ik dat je de last dan eerst wilt afschakelen voor je de stekker verwijderd. Anders zal het vonken/vlamboog kunnen worden en dat gaat ten koste van de levensduur van de connector.
De stekkers voor het laden van een EV zijn veels te groot/lomp maar ook daar hadden ze voorheen nog geen oplossing.
Die hebben ze gemaakt toen de eerste EVs kwamen.

Waar ik zelf aan zou denken, maar dat is meteen een flink project is naast de DC draden een communicatiedraadje trekken.
Waar de 48VDC bron staat een rij dikke relais en een controller.
Op de WCD een klein knopje en ledje met weerstand zetten waarmee je een signaal geeft aan/uit en de controller schakelt met het desbetreffende relais de hele WCD aan of uit. Dan schakel je daarmee de DC veilig af en zou je voor de connectoren alleen nog hoeven te kijken dat ze redelijk uniek zijn, gepolariseerd en de gewenste stroom aan kunnen. Dan zou je eens bij Wieland kunnen kijken voor mooie connectoren zoals de GST18 serie.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Swake »

Je gaat jezelf het leven veel complexer (en ook duurder) maken dan dat je lief is door een DC systeem te gebruiken voor de verdeling van de stroom in huis. Er bestaan zo goed als geen 48V toestellen bijgevolg gaat altijd wel één of andere soort omvormer lokaal nodig zijn. Van zo'n systeem gaat het rendement al bij al niet beter zijn dan met een klassieke zon+batterij+moderne 230v wisselspanning inverter.

Ook de noodstroom kan dan via een gangbare 230V aggregaat of via het stadsnet, moet je niets meer omvormen om het compatibel te maken met die 48V.

Als er aan dat 48V systeem iets kapot gaat dan is dat zoals altijd op het slechtste moment wanneer je niet aan onderdelen kan geraken om dat te herstellen want niemand heeft zoiets liggen. Of je moet alles dubbel aankopen en zelf voor een backup oplossing zorgen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2449
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 dec 2021 10:00 Leuk, ben benieuwd.
Neutrik.jpg
Die Neutrik lijken me daar uitgelezen geschikt voor.
Let op met deze dingen, er zijn ook 230V varianten van. Ik had ze op mijn BF25 zowel voor voeding als voor motor aansluiting
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door keesfrees »

Leuk idee, goed om daar nu al over na te denken maar de keus voor de stekkers kun je nog voor je uit schuiven, de kabelroutes zijn wel eerder aan de orde.
Ik zou direct onderscheid maken in groot en kleinverbruikers en zeker voor de grootverbruikers een ster netwerk maken, elke gebruiker z'n eigen kabel naar de bron.
Voor de kleinverbruikers kun je de bekende concentrische plugjes gebruiken 5,5 x 2,1 mm , de + in het midden.
Dat is onderhand zo'n beetje de standaard.
Maar wel juist = laag afzekeren !
Voor de grootverbruiker is er geen gangbare standaard naar mijn weten.
In de CEE familie zijn er wel DC stekkers, maar niet speciaal voor 12V (of ?).

En ik heb ooit wel eens een mooie website gezien over een 12 volt huis maar die kan ik vooralsnog niet terug vinden.
Toch was het zoiets eenvoudigs als the12volthouse of home oid.
Wie zoekt er ook eens naar ? Eventueel kijk ik in mijn archief.
Of de site is opgeheven, dat kan natuurlijk ook.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Danny »

Wat is het voordeel van een 48V DC systeem t.o.v. een 230V AC?
Victron prijslijst: https://www.victronenergy.nl/information/pricelist
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Gelijkstroom stopcontact

Bericht door Bjornski1976 »

Waarom wil je überhaupt zoveel koper door je huis leggen om voor een laagspanningsinstallatie te gaan? Voor een vermogen uitgaande van een 230Vac50Hz groep mag je circa 230x16 is 3680 VA verbruiken. Voor een 48 Volt groep kom je uit op 76.67 ampère. Dat is nogal wat meer koper als je begrijpt wat ik hiermee probeer uit te leggen. De stroom bepaalt de dikte van de geleider.

Los van het eerder genoemde vlamboog effect bij het onderbreken van de stroomkring is het wel raadzaam om eerst te onderbreken met een schakelaar alvorens een stekker los te nemen. Hoe denk je de te beschermen, zekering voor overstroom, maar wat voor overspanning en potentiaal stroom (aardlek)?

De meeste apparaten hebben een 5, 12, 24Vdc omvormer maar gelijkspanning transformeert wat minder makkelijk dan wisselspanning/stroom.

Je kan wel een 48Vdc tussen kring installatie hebben voor panelen, batterijen en regeling en dan om te vormen voor distributie.

Kijk uit met gelijkspanning waar veel vermogen achterzit.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie