zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door Jensorie »

Hallo,

Misschien is het levens gevaarlijk wat ik hier vraag. maar dat is het toch wel en ik zag dat iemand anders het ook deed dus toch maar even vragen.. :P
Is het mogelijk, en goedkoop houtlintzaagje (staan al voor 10 euro op marktplaats) om te bouwen met een lint voor metaal. en daar aluminium mee zagen? of kan hij dat niet aan?


Gr
Jens
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door Mcgyver »

als je goede metaal lintzagen kunt krijgen zou het moeten gaan..

Het probleem waar je wellicht tegenaan loopt is dat het motor vermogen te laag is...
Als je staal wilt zagen is een lager toerental wel aan te bevelen.. de motor zal hier problemen me hebben denk ik..

Ook zou je eigenlijk moeten koelen.. pas op voor elecra als je met koel emulsie knoeit... voor je het weet sta je onder stroom...

Aluminium zal nog wel gaan maar staal zal een stuk lastiger worden..

Je hoeft er eigenlijk weinig aan te verbouden denk in alleen de wieltjes waar de zaag tegen aan loopt en de zaag op zn plek houden.... een constructie met 3 lagers lijkt me het best...2 aan de zijkant en 1 aan e achterkant van het lint.

Mooie vormen zagen zal erg lastig worden zeker als het lint te breed is...

Om materiaal recht af te korten (voor zover je echt recht kunt zagen) zal wel te doen zijn..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door Jensorie »

Het is voor ongv. 4cm dik alu in groffe lijnen op maat te zagen.. en dan later vlak frezen.. ik ga het gewoon proberen. als het niet werkt weet ik zeker dan een echte lint zaag de investering waard is :lol:

Staal zaag ik denk ik niet zo veel.. liever alu :P


gr
Jens
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door serum »

Ik gebruik zelf een grote lintzaag om aluminium ruw mee op maat te zagen, je kan er allerlei bladen voor kopen; ik gebruikte bladen van elektra beckum met een vaste pitch, maar die beginnen aardig te joelen in 15-30mm dik aluminium. daarom heb ik nou een variabele pitch besteld, dat moet goed gaan. Smeren kan goed met wax.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door boutje »

Jens,

Dat gaat prima wat jij wilt .
Ik heb namelijk hetzelfde gedaan en die machine draait nu alweer 4 jaar probleemloos.
Alleen met de aanschaf opletten dat je een machine koopt waarbij de lintzaag over stalen of aluminium wielen loopt.

Die hele goedkope lintzaag machines voor hout willen nog wel eens kunststof wielen hebben.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door Jensorie »

Ik heb een vrij oud model gevonden.. volgens mij hadden die nog niet van dat ''plastic zooi''

bedankt voor de reacties..

gr
Jens
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door klaas van gemerden »

Veel modellen zijn niet geschikt voor alu brons enzovoort. Je kan de zaag namelijk niet strak genoeg zetten en de radius van de wielen zou voor het mooi wat groter mogen.
Daarnaast is de omtreksnelheid te hoog omdat ze bedoeld zijn voor hout e.d.
De zagen kan je kant en klaar kopen bij Buitelaar of je moet ze ergens op rol zien te krijgen dan kan je ze zelf op de gewenste lengte lassen.

Uiteraard zijn ze te verbeteren. door de motor te vertragen oid.

PS: Wie weet waar ik lint op de rol kan krijgen? We hebben een lasapparaat speciaal voor lintzagen te lassen maar ik weet niet waar ik rollen kan kopen

Gr. KvG
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door joopbos »

klaas van gemerden schreef:


PS: Wie weet waar ik lint op de rol kan krijgen? We hebben een lasapparaat speciaal voor lintzagen te lassen maar ik weet niet waar ik rollen kan kopen

Gr. KvG

Doall Nederland Dordrecht

http://www.doall.nl/doall_live/tradepoi ... DocsBlades
Joop
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door klaas van gemerden »

Eh Joopbos,

Er is een clubgenoot van mij langsgegaan bij doall maar ze hebben hem met een ''verhaaltje'' weer afgescheept.
Kan jij ons soms verder helpen?? Op school bestellen ze de lintzagen bij GARANT wie kan daar bestellen??

Gr. KvG
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door joopbos »

Ha Klaas,

Als je laat weten welke type zaag je wilt hebben. in de Garant catalogus staan er heel veel, dan zal ik eens kijken of ik wat voor je kan doen.

Joop
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door Blazer »

Hoe is het afgelopen met de ombouw ?

Ik ben dit ook van plan , maar wil ook het toerental naar beneden , desnoods met een andere motor .
Welke machine kan ik best zoeken om mee te beginnen , ik wil het een beetje compact houden wegens plaatsgebrek in mijn hobby ruimte , dus liefst een werkbank model . dacht aan een Scheppach HBS20
De zaag zou een snelheid moeten hebben van ongeveer 50 à 60 m/min

Groeten
Marc
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: zelf een lintzaag maken/ ombouwen.

Bericht door motormuis »

wat zijn de maten van de zaag
lengte brede dikte hoeveel tand voor wat voor materiaal
dan kan ik kijken wat ze bij mijn leverancier kosten
ik betaal voor en lint 3m lang 12mm breed 0,4mm dik 18 tanden voor non Ferro 17,- euro /st moet er min 5 st afnemen
ik krijg binnen kort een lasapparaat voor het lassen van zaaglint
dan koop ik ze op rol 100m voor 60 euro
Plaats reactie