Verlichting centraliseren / automatiseren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

DaBit schreef: 18 jan 2022 18:24 Beetje rondsnuffelen naar sensordata in de wijk, en ik plan de ideale route wel voor een clubje Oost-Europeanen, geen probleem.
Leg eens uit, hoe werkt dat?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
MdO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2019 20:20

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door MdO »

Ik heb ongeveer het hele arsenaal van Shelly :P , maar achter mijn schakelaars zit de Shelly 1 en de Shelly 2.5 (voor een dubbele schakelaar).
In reactie op DaBit: Shelly kan in de (Shelly)cloud, maar hoeft niet. Je kan het alleen lokaal opzetten via de ip van je lokale netwerk. Andere optie is (zoals ik heb) via Home Assistant en dan heb je de hele Shelly cloud niet nodig en kun je zelf kiezen hoe open je het zet voor jezelf/de "Oost Europeanen".
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

Ik weet nu nog steeds niet wat het probleem is met die zogenaamde Oost Europeanen en mijn tuya gordijnen .
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door DaBit »

zeeschuim schreef: 18 jan 2022 18:52 Leg eens uit, hoe werkt dat?
Ik ga niet te diep de details in, maar met het correleren van op zichzelf onschuldige en ongevoelige data kun je haast elke vraag beantwoorden. Google verdient daar zelfs sloten met geld mee.
Maar een vrij simpel iets: zo'n beetje alles heeft een temperatuursensor. Daar kun je zelf al aan zien of een ruimte bezet is of niet; tenzij je de ramen wagenwijd open hebt staan (wat ook weer een datapunt is) warmt een mens de ruimte merkbaar op. Computers zijn nog heel, heel veel beter in subtiele patronen ontdekken. En na verzamelen van voldoende data: met akelig hoge mate van nauwkeurigheid voorspellen wie op welk tijdstip in welke ruimte is op desnoods 2 mei 2022.

Zo'n beetje al het slimme spul stuurt verder de data onversleuteld en vaak nog in leesbare tekst ook over het Wifi netwerk. Dan heb je nog beveiligingen als WPAx, maar nog afgezien van de hordes mensen die zwakke wachtwoorden zoals 'narcishof5' en 'hallo123' als wachtwoord gebruiken: als je zoekt naar telkens dezelfde leesbare (JSON) tekst die met letterlijk de regelmaat van de klok langkomt dan hoef je niet eens zoveel pakketjes te sniffen om het eruit te kunnen vissen. Dat is het nadeel (of voordeel, afhankelijk van aan welke kant je staat) van een pre-shared key, die verandert maar zelden. TLS verbindingen (dat groene slotje in je browser) zijn een heel stuk lastiger; die wisselen telkens nieuwe sleutels uit.

Ja, duh, en wie doet dat nou? Dat is nou het leuke van data, dat is voor de meeste mensen een heel abstract iets. Maar de serieuzere boeven zijn niet zo dom als ze altijd in actiefilms afgeschilderd worden; die runnen ook gewoon een bedrijf met een CEO, IT afdeling, researchafdeling, datascientists, logistiek en een buitendienst. En data hoef je vaak niet eens te verzamelen, dat is niet zelden ook gewoon te koop. Tegen meerprijs niet-geanonimiseerd lukt ook wel. Dacht jij dat het brutaliteit is dat ze 's middags om half vijf de airbags uit de auto van de buurman halen in plaats van om 3 uur 's nachts zoals het hoort? OK...

Nu ben ik nog niet zo heel paranoide en heb ik ook mijn riedeltje cloudjes, maar data weg laten druppelen naar schurkenstaten zoals China, Brazilie, de joenaaitmiesteeds, etc. is gewoon over het algemeen geen heel best plan, vind ik.
MdO schreef: 18 jan 2022 20:44 Je kan het alleen lokaal opzetten via de ip van je lokale netwerk. Andere optie is (zoals ik heb) via Home Assistant en dan heb je de hele Shelly cloud niet nodig en kun je zelf kiezen hoe open je het zet voor jezelf/de "Oost Europeanen".
Kijk, da's mooi. Dan vind ik die Shelly opeens ook wel leuk :mrgreen:

Overigens heb je nog wel een reden om niet per definitie Wifi-spul te kiezen: het Wifi-spul trekt per ding toch grofweg 1-1,5 Watt continu. Da's dus 9-15kWh per jaar, oftewel grofweg EUR 2,50 aan energiekosten per 'ding'. Voor 1 dingetje niet erg, maar tegen de tijd dat het om 15 lampen, 8 schakelaars, 4 rookmelders, 3 bewegingsdetectoren, etcetera gaat begint het wel aan te tikken. Dan kan een Z-wave stickje aan je homeassistant hangen nog best ooit eens efficient zijn.
Laatst gewijzigd door DaBit op 18 jan 2022 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door bartL »

MdO schreef: 18 jan 2022 20:44 Andere optie is (zoals ik heb) via Home Assistant en dan heb je de hele Shelly cloud niet nodig en kun je zelf kiezen hoe open je het zet voor jezelf/de "Oost Europeanen".
In mijn geval ben ik niet zo bang voor die cloud. Het is enkel voor wat lichtknopjes, maar als het niet hoeft heeft dat wel mijn voorkeur.
Maar ik vraag me wel af of het in meerdere wifi netwerken kan werken? Dus knop 1 en 2 op netwerk A en 3 en 4 op netwerk B? En moet de app zich in hetzelfde netwerk bevinden als de knop of mag die ook in een ander netwerk of 4g zitten?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

DaBit schreef: 18 jan 2022 22:47 Overigens heb je nog wel een reden om niet per definitie Wifi-spul te kiezen: het Wifi-spul trekt per ding toch grofweg 1-1,5 Watt continu. Da's dus 9-15kWh per jaar, oftewel grofweg EUR 2,50 aan energiekosten per 'ding'. Voor 1 dingetje niet erg, maar tegen de tijd dat het om 15 lampen, 8 schakelaars, 4 rookmelders, 3 bewegingsdetectoren, etcetera gaat begint het wel aan te tikken. Dan kan een Z-wave stickje aan je homeassistant hangen nog best ooit eens efficient zijn.
Dat data verhaal is natuurlijk al zo oud als het internet er is. En om mijn stroomverbruik maak ik mij al helemaal geen zorgen, zeker niet omdat mijn grootste gebruiker al een tijdje de deur uit is met z'n game pc van 1000 watt. (ik houd niet van spelletjes)
Als de overheid dan ook nog een duit in het zakje doet, kan ik nog wel een gordijntje een uur na zonsondergang dicht laten gaan.
tarief.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 18 jan 2022 18:24 daar ben ik dan persoonlijk weer niet zo'n fan van. Cloudje voor je lampjes, cloudje voor je schakelaars, cloudje voor je wasmachine, cloudje voor je koelkast, cloudje voor je rookmelders, cloudje voor je thermostaat, cloudje voor je rolluiken, het begint voort de spuitgaten uit te lopen.
Helemaal mee eens! Je ontkomt er eigenlijk niet meer aan tegenwoordig maar de veiligheid van al die clouds is sterk te betwijfelen. Het is hip, elke fabrikant wil het ook kunnen aanbieden, en dan worden er al snel bochten afgesneden. Als ik zie hoe knullig sommige van die user interfaces in elkaar geflanst zijn dan ben ik vrij zeker dat de "niet zichtbare aspecten" zoals veiligheid nog minder aandacht hebben gekregen...

Vergeet ook niet dat als je leverancier er mee stopt, je cloud service ook weg is.

Maar goed, je moet soms wat...
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
MdO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2019 20:20

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door MdO »

bartL schreef: 18 jan 2022 22:48
MdO schreef: 18 jan 2022 20:44 Andere optie is (zoals ik heb) via Home Assistant en dan heb je de hele Shelly cloud niet nodig en kun je zelf kiezen hoe open je het zet voor jezelf/de "Oost Europeanen".
In mijn geval ben ik niet zo bang voor die cloud. Het is enkel voor wat lichtknopjes, maar als het niet hoeft heeft dat wel mijn voorkeur.
Maar ik vraag me wel af of het in meerdere wifi netwerken kan werken? Dus knop 1 en 2 op netwerk A en 3 en 4 op netwerk B? En moet de app zich in hetzelfde netwerk bevinden als de knop of mag die ook in een ander netwerk of 4g zitten?
Ik denk dat je dan wel al gauw bij de Shelly Cloud uitkomt. Dan ben je onafhankelijk van WiFi-netwerken en kun je het remote met een mobiele dataverbinding bedienen. Ik heb het even gebruikt, werkt op zich prima. Maar wat hier boven al aangegeven is, mocht Shelly ooit stoppen met zijn/haar cloud dan ben je bedankt (nog los van de veiligheid). Dat is de reden dat ik over ben gegaan op Home Assistant (en omdat ik nog 164 andere sensoren en schakelaars heb :lol: ).
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

164 x 1,5 watt x 24 x365 dagen = 2154 kwh?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
MdO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2019 20:20

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door MdO »

Vooruit, bij wijze van spreke dan.
Het zullen er een stuk of 40 zijn. Veelal BLE die door twee ESP32's uitgelezen worden (temperatuur/luchtvochtigheid/CO2/pm2.5/zwembadwaardes/robotmaaier), dus dan gaat het aantal kWh al hard achteruit (het aantal batterijen gaat dan weer omhoog).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door DaBit »

zeeschuim schreef: 19 jan 2022 07:46 Dat data verhaal is natuurlijk al zo oud als het internet er is.
Jawel. Maar toen er nog maar 20 auto's per gemeente rondreden was het ook geen groot probleem als er een dikke rookpluim uit kwam. Dat kwam pas toen er veel meer auto's waren. Dat er ooit 1 persoon in de bosjes pist is niet zo erg. Maar als het er 1000 worden op een zaterdagavond wel.

En zo werkt het met alles. Toen we nog met floppies rondwandelden liet je niet zo'n digitaal kruimelspoor achter, en als je dat al wel deed was het je eigen schuld dat je je flop had laten slingeren en kon het ook niet zoveel kwaad want meestal weinig historie op die flop. Tegenwoordig verscheep je de kruimels per scheepslading naar, tsja, weet jij het nog? En je betaalt er ook nog eens voor om die kruimels weg te geven. Of in geld, of met impliciete toestemming dat de kruimels voor eigen gewin gebruikt mogen worden. En eenmaal in het pakhuis word het gestolen, verloren, verhandeld, en komt het in handen van mensen die belangen hebben die botsen met die van jou.

Je geld in je portemonnee is waardevol, dat hou je goed bij je. Je huis is waardevol, dus je doet de deuren op slot. Je pensioen is waardevol, maar dat is zo abstract en oninteressant dat je je daar pas mee bezig gaat houden tegen de tijd dat je al een hoop grijs haar hebt. Je data is ook waardevol, maar even abstract en oninteressant als dat pensioen.
Als de overheid dan ook nog een duit in het zakje doet, kan ik nog wel een gordijntje een uur na zonsondergang dicht laten gaan.tarief.png
Zolang je je maar realiseert dat de jaarlijkse kosten van dat wifi-spul relatief hoog zijn in vergelijking met Zigbee/Z-wave/BLE/etc. Dan kun je een gefundeerde keuze maken.

@BartL: dat Shelly spul is inderdaad best leuk voor je. Het kan alleen geen TL's met starters aansturen, zeggen ze. Ik vermoed dat het met een snubber-netwerkje over het (zoals bijvoorbeeld deze, vast ook wel goedkoper te krijgen) schakelcontact wel meevalt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

Een hoop bladiebla maar ik ben niet onder de indruk.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door DaBit »

Is je goed recht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie