Verlichting centraliseren / automatiseren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

Oh, dat is fideel van je :mrgreen:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 19 jan 2022 13:41 @BartL: dat Shelly spul is inderdaad best leuk voor je. Het kan alleen geen TL's met starters aansturen, zeggen ze.
Dat zou dan wel weer erg jammer zijn, grofweg de helft heeft nog wel ouderwetsche starters. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom ze dat niet zouden kunnen. Het is een potentiaal vrij contact, dat werkt toch niet anders dan een schakelaar die je met de hand bediend?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeeschuim schreef: 19 jan 2022 13:46 Een hoop bladiebla maar ik ben niet onder de indruk.
Een beetje Zeebonk is sowieso nooit zo snel onder de indruk. :mrgreen:


Maar was dat niet bij je dochter dat ze even 10 min? binnen waren. Misschien die toch maar een beetje voorlichten over betere sloten. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 19 jan 2022 15:08 Dat zou dan wel weer erg jammer zijn, grofweg de helft heeft nog wel ouderwetsche starters. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom ze dat niet zouden kunnen. Het is een potentiaal vrij contact, dat werkt toch niet anders dan een schakelaar die je met de hand bediend?
Vonken van de contacten van het relais bij het afschakelen..
Die ouderwetse ballasten zijn dikke spoelen; die meppen wel terug als je de stroomkring verbreekt. Dat probleem beperkt zich niet tot Shelly, dat probleem hebben ze allemaal wel.
Kleine relais hebben er meer last van dan gewone schakelaars. De contactjes zijn een stuk ieler dan wat er in een gewone schakelaar zit, en ook de bedienkracht is een stuk lager dus je hebt eerder last van vastlassen.

Een snubbernetwerkje (of desnoods alleen een 100nF/250VAC of iets in die richting 'ontstoor'-condensator) over de contacten doet wonderen. Dan zal het jouw tijd wel duren voor het stuk is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 jan 2022 16:56
zeeschuim schreef: 19 jan 2022 13:46 Een hoop bladiebla maar ik ben niet onder de indruk.
Een beetje Zeebonk is sowieso nooit zo snel onder de indruk. :mrgreen: Dat klopt, intimidatie en paniek zijn slechte raadgevers en zeker in je eentje op zee.


Maar was dat niet bij je dochter dat ze even 10 min? binnen waren. Misschien die toch maar een beetje voorlichten over betere sloten. ;-)
Ik ben al tijdje uit het bouwwereldje dus ik was totaal niet op de hoogte van de huidige stand van lock-picker en aanverwante hobbies van de minderbedeelde medelanders.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 19 jan 2022 17:04 Vonken van de contacten van het relais bij het afschakelen..
Die ouderwetse ballasten zijn dikke spoelen; die meppen wel terug als je de stroomkring verbreekt. Dat probleem beperkt zich niet tot Shelly, dat probleem hebben ze allemaal wel.
Kleine relais hebben er meer last van dan gewone schakelaars. De contactjes zijn een stuk ieler dan wat er in een gewone schakelaar zit, en ook de bedienkracht is een stuk lager dus je hebt eerder last van vastlassen.
Aha, en maakt het dan nog uit hoeveel TL balken er achter 1 schakelaar zitten? Ik begrijp nu wel waarom er achter de schakelaar die de meeste "oude" lampen tegelijk aanstuurt een relais(denk ik) tussen gezet is door de elektricien destijds. Deze zet er zo'n 15 tegelijk aan denk ik en is de enige waarbij het niet direct over de schakelaar loopt. Alle andere (met minder TL's) hebben dit niet. Ook de HF TL's (waarbij de grootste groep zo'n 25 balken telt) zijn direct via de schakelaars geschakeld, maar als ik het me goed herinner hebben deze TL's die starters niet meer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 19 jan 2022 20:01 Aha, en maakt het dan nog uit hoeveel TL balken er achter 1 schakelaar zitten?
Ja, vast wel, maar zonder de gegevens van alle componenten blijft het nog gissen. En ik heb geen idee wat voor relais er exact in die Shelly zit en welke ballasten in jouw armaturen.

Ik zou gewoon eet-het-en-je-weet-het doen; extra shelly op voorraad want duur zijn ze niet en lastig te vervangen ook al niet. Fatsoenlijke snubber over het relaiscontact in dat ding (als je er eentje kunt vinden die behalve een weerstand en condensator ook nog een VDR ingebakken heeft ben je spekkoper), en als het misgaat eens kijken of en wat je moet verbeteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 19 jan 2022 20:49 Ik zou gewoon eet-het-en-je-weet-het doen;
Story of my life.... :mrgreen:
DaBit schreef: 19 jan 2022 20:49 Fatsoenlijke snubber over het relaiscontact in dat ding (als je er eentje kunt vinden die behalve een weerstand en condensator ook nog een VDR ingebakken heeft ben je spekkoper), en als het misgaat eens kijken of en wat je moet verbeteren.
Een snubber is voor mij een volkomen nieuw fenomeen. Welke weerstandswaarde zou ik dan het beste kunnen kiezen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door DaBit »

100 Ohm / 100nF is een gangbare combinatie, en ook als 'ding' te koop met draadjes eraan.
Je kunt schalen; 47 Ohm+220nF, 33 Ohm + 330nF, ... Op een gegeven moment krijg je wel dat je TL's net ietsjes na blijven gloeien.

Zoals gezegd, ze zijn ook te koop. Ik vind ze wel aan de prijs dan, magoed, dat moet eenieder voor zich bepalen.

https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Industri ... 2850154825

https://nl.rs-online.com/web/p/surge-su ... ts/6727035

https://www.techniekwebshop.nl/schneide ... 4ka1u.html

https://www.klusspullen.nl/a/325351/esy ... sbegrenzer

Etcetera.

Idealiter zet je ook nog een varistor (ook wel bekend onder de naam VDR, MOV) over de relaiscontacten, samen met de snubber. 230-400VAC, diameter van 10mm of meer. Voor een plaatje bij het praatje: https://videotronics.com.cy/product/f20-230v-varistor
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door bartL »

Bedankt! Ik ga maar eens verzinnen wat ik precies nodig heb en hoe ik het ga doen :idea:
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door hainjedaf »

Cloudloos?

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door DaBit »

Home Assistant is inderdaad wat redelijk wat mensen hier op het forum gebruiken om al die 'slimme' meuk aan te sturen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door Kars-cnc »

Hmmm... zeker interessant zo'n home assistant! MdO had het er ook al over maar ik wist niet wat het was... nu wel 8)

Het gaat alleen goed met spullen kopen die de "home assistant" ondersteunen lijkt mij?
Plaats reactie