Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 15 jun 2022 12:27 Je hebt het meeste aan een boiler in combinatie met zonneenergie als ie heet mag worden.
Vast wel, maar warmtepompboilers wil je nou eenmaal niet heel heet hebben. Als het koudemiddel bij +85C moet condenseren voor een watertemperatuur van +80C dan is de systeemdruk aan de hete zijde nogal hoog (>30 bar), en de dischargetemperatuur van de compressor 300+ graden. Dat komt de levensduur echt niet ten goede; membranen worden te zwaar belast, olie valt uit elkaar.

Dan is een zonneboiler toch verreweg een geschikter systeem. Dat spul met vacuumbuizen werkt ook nog enigzins met een winterzonnetje of bewolkte hemel en uit een vierkante meter zonne-warmtecollector haal je veel meer energie dan uit een vierkante meter zonnepaneel. ~60% rendement voor de vacuumbuizen vs ~20% rendement voor een PV-paneel. Dus bij 1000W/m2 instraling 600W aan warmte vs 200W aan electriciteit.
Dan zou je al een warmtepomp met een COP van 3 achter het PV-paneel moeten zetten om evenveel energie te oogsten.

Heb je dan zo'n zonneboiler draaiend, dan is de uitgang daarvan via een thermostaatventiel aan de geiser voeren voor eventuele naverwarming volgens mij best prima. De CV-ketel het vat laten verwarmen via een extra spiraal in het vat ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Niet helemaal een besparing maar wel een interessante ontwikkeling:

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Dat zijn inderdaad geen laaghangende meloenen. Eerder het topje.

Als de cijfers kloppen ziet het er inderdaad goed uit. Fossiele centrale als backup is een beetje paard achter de wagen spannen. Fijn dat er zulke initiatieven zijn ( mits het geen subsidietrekkers zijn maar echte omdenkers), die hebben we meer nodig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Valt mij sowieso op dat die subsidietrekkers je te kust en te keur om de oren vliegen op YouTube. Zelfladende batterijen met nucleair afval icm pcd laagjes kwam ik gisteren zelfs tegen.

Zou toch mooi zijn als 1 procent van dergelijke gouden bergen claims eens werkelijkheid wordt.

Ik dacht dat een zonneboiler een veel hoger rendement had dan de 60 procent. Meende dat in ideale omstandigheden over de 90 procent ging. Maar zal mij vergissen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 10 aug 2022 18:22 Zou toch mooi zijn als 1 procent van dergelijke gouden bergen claims eens werkelijkheid wordt.
Och, zo werkt het met letterlijk alles. Vroeg of laat komen er een paar bovendrijven en de rest zakt weg in de vergetelheid.

Die CO2 opslag in een ballonnetje of vloeibare lucht maken vind ik in zoverre wel aardig omdat je 'm op veel plekken toe kunt passen. Zo'n windmolen heeft best een dikke pijp naar de gondel bijvoorbeeld, daar kan best een ballonnetje of grote thermosfles in...
Verder is het best onpraktisch.
Ik dacht dat een zonneboiler een veel hoger rendement had dan de 60 procent. Meende dat in ideale omstandigheden over de 90 procent ging. Maar zal mij vergissen.
Oh, vast wel, maar ik had het over vacuumbuizen. Die zitten al een stukje uit elkaar en de collector zelf is kleiner in diameter dan de buis er omheen, dus ze kunnen niet eens >90% opvangen al zouden ze van unobtainium gemaakt zijn.
In ruil voor die verminderde piekopbrengst krijg je dan een redelijke efficientie jaar-rond (die 60% is over het jaar heen) waar je voor warm water maken meer aan hebt. Het werkt ook in een Nederlands waterig winterzonnetje in plaats van alleen in de Sahara, en het systeem is veilig vanwege fysische eigenschappen (als het systeem te heet word is alle vloeistof in de heatpipe gas geworden en is die heatpipe geen heatpipe meer maar een isolator), niet vanwege een actief veiligheidssysteem dat vroeg of laat faalt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Vandaag mail gehad dat mijn maandtarief na verleden jaar te zijn verhoogd met 60% wat ik al fors vond maar in lijn met de gestegen energieprijzen, wordt deze nu per 1 september nog eens verdubbeld. (oftewel van 209 per maand zomer 2021 naar 632 per maand najaar 2022).
En het einde is nog niet in zicht volgens onderstaand artikel.
4.-/m3 en 1.04/kWh :shock:

Dieselaggregaat in de achtertuin 0,25 liter/kWh is dan nog 2x goedkoper :mrgreen:

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... l-energie/
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Inderdaad. En met de restwarmte de hut warm.

Energiearmoede begint realiteit te worden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Ik heb een paar maanden terug nog een setje pv weggelegd. Puur terugleveren a €0,40. Nog een kijken of ik duurder contract kan vinden, €0,60 schijnt de top te zijn. ROI gaat dan van 1,5 jr naar 1 jaar. En dat gaat vanzelf, krijg ik geen natte rug van 😀
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

Ik snap niet dat jullie zo klagen, kijk wat ik betaal:
Energiekosten juli 2022.JPG
Je hoort mij niet klagen hoor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Ik klaag niet, ik anticipeer en doe mijn voordeel.

Kjelt zal t af moeten tikken. Ik ga er vanuit dat ie een goed salaris heeft anders ziet t er slecht uit voor hem.

Jouw verbruik is niets mis mee. Is dat in de winter ook zo?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 17 aug 2022 19:33 Jouw verbruik is niets mis mee. Is dat in de winter ook zo?
In de winter is het verbruik een stuk hoger, maar de kWh en m3 prijzen zijn gelijk, in de wintermaanden betaal ik zo ongeveer het dubbele van nu.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Wij zitten tot februari 2023 nog op 21 euro per maand voor gas en licht en leveringskosten. (alles incluis) Afgelopen jaar 60 euro teruggekregen bij 21 euro per maand, dus teruggerekend 16 euro per maand aan gas en licht betaald.

Verbruik was 540m3 kuub aan gas en 2850 opgebrachte kwh's en 2700 verbruikte. (130m2 aan woonoppervlakte, rond de 450m3 inhoud).

Ons huis is 18 jaar oud, en in afgelopen jaar is iedere dag dat het nodig was de kachel gewoon aan geweest op 20 graden (en er was iedere dag iemand thuis ivm corona en thuiswerken). We hebben een hoekhuis, vloerverwaming, geen kruipruimte 4 neuzig gezin en een lucht/lucht warmtepomp in het minst geisoleerde deel van het huis. Nu met de hete dagen verbruikt die unit rond de 2kwh per nacht aan energie om de bovenverdiepingen te koelen/ontvochtigen. In de zomermaanden verbruiken we rond de 14m3 per maand voor douchen/koken. Recent de regendouche vervangen door een wat besparend model regendouche. Onze achtergevel staat op het zuiden en er zit redelijk glas in.
Ik heb het vermogen van de CV teruggezet (6 of 9kw) De ketel is ook 18 jaar oud (intergas) temperatuur van de CV staat op 55 graden,

Ik merk dat we bij een natte gevel 'flink' moeten stoken om de kamer warm te houden. Zou impregneren van de buitengevel nog helpen?

Na februari 2023 gaan we van 16 euro per maand naar 130 euro per maand. (met de huidige tarieven).

Heel lollig vind ik het allemaal niet. Begin er wel wat van te vinden, die inflatie en de recordwinsten die de bedrijven draaien. Want winstmarge is natuurlijk nooit een vast bedrag, dat moet een percentage zijn.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »



Ik kwam deze tegen. Ik dacht dat de Corona en Putin de grootste oorzaak waren. Dit laat zien dat we er voorlopig nog niet klaar mee zijn. Wat ik me wel afvraag hoe dat gaat als je in loondienst bent. Dit gaat nooit via cao onderhandelingen gecompenseerd worden. Ik denk dat job hoppen het nieuwe normaal wordt wil je de inflatie een beetje bijhouden. Geen goede ontwikkelingen al die onrust geeft alleen maar problemen.

En impregneren lijkt me goed plan, je spouw ventileert toch ook nog iets?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Bjornski1976 »

Je kan een paal met swingarm in je tuin plaatsen. Hierdoor loopt de kabel door de lucht en zal dit geen obstructie zijn voor voetgangers.

Op Tweakers.net is er een DIY topic over het zelf maken van laatpalen. Erg leuk om een doorheen te neuzen.

Ik kwam toevallig nog iets tegen om de stookkosten te beperken, een petroleumkachel, verbrandingswaarde 1 liter: 46,2 MJ/kg. In vergelijk met verbrandingswaardgas is 42,2 MJ/kg als ik het goed heb berekend.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie