Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Het lijkt er op dat de energieprijzen nog wel even blijven stijgen.
De besparingen die we als consument kunnen maken zijn redelijk beperkt als we naar de grote consumptie kijken dan is de industrie denk ik een veel belangrijkere plek om te besparen.

Tot nu toe was een groot deel van de industriële problemen op te lossen door er gewoon meer energie tegenaan te smijten.
Kan dat niet anders?

Staal moet volgens mij veel vaker opgewarmd worden dan voor het eindresultaat noodzakelijk is.
Aluminium hetzelfde. Maar ja, de maker van het aluminium zit nu eenmaal niet naast de verwerker en een plas vloeibaar staal stuur je ook niet de weg op.

Maar met stijgende energieprijzen worden waarschijnlijk nieuwe opties interessant. Welke zouden dat kunnen zijn?
Wordt een deel van de industrie misschien meer cyclisch? In de zomer produceren met goedkope zonnestroom?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Rocnc »

Maar met stijgende energieprijzen worden waarschijnlijk nieuwe opties interessant. Welke zouden dat kunnen zijn?
Wordt een deel van de industrie misschien meer cyclisch? In de zomer produceren met goedkope zonnestroom?
Interessant idee!
Een goede inspiratie om verder over te mijmeren.

Iedere vakantie, als ik in mijn sleurhutje uit 1987 stap, valt mij op dat daar maar 3 wandcontactdoosjes in zitten. Toen was dat blijkbaar genoeg voor een gezin. Ik vraag me wel eens af hoeveel invloed de digitaliseering heeft op het milieu. Toegegeven, het papierverbruik enzo is gedaald, maar compenseert dat de impact van het gestegen energieverbruik?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Swake »

Die tent van onze pa had helemaal geen contactdozen. Kan me niet herinneren dat we daar ooit een probleem aan gehad hebben. De laagst hangende meloen is dus niets verbruiken, consuminderen.

Het moet ook langs een andere kant bekeken worden natuurlijk. Electriciteit is de minst vervuilende energie en vaak ook die waarmee het meeste rendement gehaald kan worden. Een oude kachelpot op een steenkolen fornuis dat puft toch veel meer vuiligheid in de lucht vergeleken met een electrisch vuurtje aangewakkerd door een paar opgespleten atomen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Dat cyclisch produceren gebeurd voor een deel al bij aluminium, bij een overdaad aan aanbod van zonneenergie gaan ze in groningen met een extra ploeg draaien.

Maar als elk NL huis zonnepanelen heeft dan krijg je die overvloed niet zomaar door het land gedistribueerd.
Wat kunnen we op kleine schaal doen met een overvloed aan zonnestroom in de maanden van april tot september, zonder die stroom te hoeven vervoeren?

Je kan het in een auto stoppen. Dat is voorlopig mijn favoriet maar de plaatselijke regelgeving staat dat op pietluttig nivo niet toe, in ieder geval niet met mijn eigen stroom.

Binnen cnc valt volgens mij ook niet veel meer te besparen behalve op het gebruik van vacuum.
Ik verwacht dat ik mijn productie wel kan omschakelen naar klein debiet vacuum ipv de relatief grote pomp die ik nu gebruik.
Maar ik maak maar een type product met vacuum en kan dat optimaliseren.

Als je de hele tijd andere dingen maakt op een grote machine dan kan dat denk ik niet zomaar zonder grote vacuumpomp.
En dan nog, dan leg je wat extra panelen op je dak en past je werktijden aan.

Maar op echt grote schaal?
De hoogovens ombouwen naar een geintegreerde producent van speciaalstaal? Van ijzerertst in een keer naar koud getrokken buis of iets dergelijks?
Alle glastuinbouw op aardwarmte? (dat kan misschien min of meer meteen, er zijn er een paar die dat al hebben gedaan, die verdienen de investering opeens veel sneller terug.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 09 mar 2022 09:05 Je kan het in een auto stoppen. Dat is voorlopig mijn favoriet maar de plaatselijke regelgeving staat dat op pietluttig nivo niet toe, in ieder geval niet met mijn eigen stroom.
Leg es uit, sinds wanneer mag je je auto niet opladen met je eigen zonnepanelen?
Of heeft dat meer met de plaatsing van een eigen laadpaal te maken en geen parkeerplek voor de deur?
Dan is daar misschien een buurt actie noodzakelijk, maar dan moet je wel de buurt op dezelfde golflengte zien te krijgen.
Dat wordt dan sjouwen met losse accu pakketten. :lol:
En als je overdag met de auto naar je werk bent wordt het ook lastig.

Maar als je er voor zorgt dat de stroomverbruikers overdag hun werk doen (vaatwasser, wasmachine) hoef je maar relatief weinig op te slaan om de nacht door te brengen. (beetje licht, TV, computer) En is in de zomer je huis behoorlijk zelfvoorzienend.
Koken is nog even een dingetje, maar moet ook wel lukken op een beetje goede thuis accu. En een elektrische boiler houd het wel een nacht warm. (of 's-avonds douchen en 's-ochtends alleen koud )
Of dat nu de circulaire oplossing is waar je naar op zoek bent, weet ik zo eigenlijk niet.
Als je de hele tijd andere dingen maakt op een grote machine dan kan dat denk ik niet zomaar zonder grote vacuumpomp.
En dan nog, dan leg je wat extra panelen op je dak en past je werktijden aan.
Een goede frequentie regeling op je vacuum motoren zou misschien al een stuk schelen.
Hmm, en dan altijd maar werken als het mooi weer is en je voor je gezondheid eigenlijk beter een rondje kunt gaan fietsen. :cry:

Grote fabrieksprocessen lopen vaak 24 uur door, dus daar is de mogelijkheid om die zonne-energie extra te benutten nog niet zo simpel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Swake »

Thermische energie kan opgeslaan worden in (gesmolten)zouten tot in de winter.

Er bestaat ergens een huis waaronder een heel groot geïsoleerd waterreservoir zit dat ze tijdens de mooie dagen opwarmen (en als koeling gebruiken) om in de winter dan systeem om te keren er en wermte uit te halen. Ze hebben ook een gewone CV verwarming maar die hebben ze in 30 jaar of zo nooit aangezet.

Er staan serres met een meters dikke bodem van oud gebroken glas waar overdag de warme lucht wordt ingeblazen en tijdens de nacht weer uitgehaald wordt.

In China en recenter ook in Canada worden serres gebouwd met aan de noorderkant een zware dikke muur en een soort dubbel dak. De overtollige zonneenergie overdag wordt opgeslaan in de muur tot 's nachts. Zonder bijverwarmen vriest het niet in de serre waar het buiten nochtans langdurig tot diep onder nul gaat.

Thermisch-chemische opslag is er ook. Dat zijn stoffen die controleerbare en omkeerbare endotherme/exoterme reactie hebben. Dus zo goed als oneindig 'vasthouden' van de energie zonder verdere thermische isolatie en dus geen verlies.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hainjedaf »

Swake schreef: 08 mar 2022 20:11 Die tent van onze pa had helemaal geen contactdozen. Kan me niet herinneren dat we daar ooit een probleem aan gehad hebben. De laagst hangende meloen is dus niets verbruiken, consuminderen.

Het moet ook langs een andere kant bekeken worden natuurlijk. Electriciteit is de minst vervuilende energie en vaak ook die waarmee het meeste rendement gehaald kan worden. Een oude kachelpot op een steenkolen fornuis dat puft toch veel meer vuiligheid in de lucht vergeleken met een electrisch vuurtje aangewakkerd door een paar opgespleten atomen.
Korter onder de douche, kamer temperatuur op 18 graden.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Rocnc »

Korter onder de douche, kamer temperatuur op 18 graden.
Ook een goede! Jaaaaaaaren geleden, nog in mijn verkeringstijd, in Italië op een camping terecht gekomen. Vol Nederlandse verbijstering de prijs voor 3 minuten douchen gezien (met de automaat op on-comfortabele afstand van het hokje). In het hokje zat wel een pauzeknop. En eigenlijk werkte dat prima. Even nat spoelen, pauze, inzepen, weer afspoelen. Zelfs nog tijd over. Een hele slimme oplossing, want de hoeveelheid warm water was heel beperkt (lange tuinslang op het dak). Legionella was nog geen thema.

Ik ken een stel dat het water in het ligbad laat lopen tot het warm genoeg is. Dat ligbad gebruiken ze alleen als buffervoorraad en trekken er een "kleine boodschap" mee door. Persoonlijk niet iets wat ik zou willen. Maar "grijs water" gebruiken voor de planten, tuin, WC enz. zou best wel wat aandacht kunnen krijgen. Misschien een hygiënisch risico, maar ze laten autootjes over Mars rijden. Dan kunnen ze hier toch ook wel wat voor verzinnen?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Rocnc schreef: 09 mar 2022 14:22 maar ze laten autootjes over Mars rijden. Dan kunnen ze hier toch ook wel wat voor verzinnen?
En daarvan hebben we nog nooit een energie footprint gezien. :lol:

In Ede was in een nieuwbouw project een dubbel water circuit, het grijswater voor toilet gebruik. (regenwater bekkens, helofytenfilter e.d.)
Is uiteindelijk toch niks geworden door te risico vol dat er eventueel verwisselingen voor zouden kunnen komen.
Ik ben het nog wel van plan, heb in ieder geval de stortbakken met een eigen leiding liggen.
Een hele slimme oplossing, want de hoeveelheid warm water was heel beperkt (lange tuinslang op het dak). Legionella was nog geen thema.
Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen, zo'n tuinslang zit zo op 80 graden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

Ik heb me tot nog toe ingehouden, maar ik kan het toch niet laten, heb je enig idee hoe meloenen groeien?

De meeste soorten meloenen liggen gewoon op de grond.
Dit doet me denken aan een ex. collega die riep dat hij hoopte dat al die Kieviets-eieren zoekers een keer uit de boom zouden moeten vallen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Ja Ben,
Sven bedoeld laaghangend fruit.
En een meloen is familie van de komkommer en technisch dus geen fruit. Ze kunnen wel hangen trouwens want bij mijn buurman groeiden ze vroeger op het dak van het kippenhok en als ze over de rand heen gingen bleven ze daar wel eens hangen. En weer ontopc. ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven hoopte natuurlijk dat er een beetje out of de box gedacht kon worden, en dat doen hangende meloenen. ;-)

Ik vind deze opmerking redelijk on topic.
:mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Hehe, de meloenen zijn even onder de aandacht ;)

Uiteraard was het een woordspeling op laaghangend fruit. Maar het laaghangend fruit is al zo'n beetje bekend. Dat is onder andere het korter douchen en een graadje lager stoken.

De laaghangende meloenen zijn voor mij de oplossingen die echt grote klappers geven maar die tot nu toe niet echt nuttig waren omdat de kosten te hoog zijn, of in het voorbeeld van staal (meerdere keren verwarmen en afkoelen zonder dat het staal er beter van wordt), alleen omdat het qua logistiek niet anders kan.
En die oplossingen moeten denk ik vooral uit de industrie komen.

Als er nu idd opeens geen russisch gas geimporteerd wordt in europa dan is het de industrie die als eerste afgeschakeld wordt, afgezien van elektriciteit.
hugo stoutjesdijk schreef: 09 mar 2022 10:39 Leg es uit, sinds wanneer mag je je auto niet opladen met je eigen zonnepanelen?
Te lullig voor woorden:
Ik mag geen kabel over de stoep leggen (ik citeer een gemeentelijke website): "Ook niet in bijvoorbeeld een gootje".
Op een andere site kreeg ik toen ik dit schreef de wind van voren, dat ik niet de hele tijd naar de overheid moet kijken voor oplossingen, maar ik ga echt niet tienduizenden investeren als ik niet kan bepalen wat de beste optie is.

Voor de stroomvoorziening in huis heb ik aan ik meen 7 paneeltjes genoeg.
Voor een auto wil ik een extreem gemaximaliseerd systeem op het dak.
En ook met de teruglevering waar geen keuzes in gemaakt worden... Zoals ik het heb begrepen is het onmogelijk om op lange termijn het terugleveren te blijven vergoeden.
Als ik dan ook niet mijn eigen auto mag laden komt dat er op neer dat ik het gratis in het net mag proppen om het 600 meter verderop betaald weer uit een paal te halen.

Als er een gat in mijn logica zit dan lees ik het graag ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 10 mar 2022 09:52 Hehe, de meloenen zijn even onder de aandacht ;)
ook lekker
hugo stoutjesdijk schreef: 09 mar 2022 10:39 Leg es uit, sinds wanneer mag je je auto niet opladen met je eigen zonnepanelen?
Te lullig voor woorden:
Ik mag geen kabel over de stoep leggen (ik citeer een gemeentelijke website): "Ook niet in bijvoorbeeld een gootje".
Op een andere site kreeg ik toen ik dit schreef de wind van voren, dat ik niet de hele tijd naar de overheid moet kijken voor oplossingen, maar ik ga echt niet tienduizenden investeren als ik niet kan bepalen wat de beste optie is.
O ja, zoiets was ik al bang voor. Kan er ook wel inkomen dat ze geen wildgroei aan kabels over de stoep willen, maar ergens een compromis moet er toch te vinden zijn. Als er vanuit elke deur een 10 cm buis tot in de parkeer haven loopt, kun je daar gewoon je snoertje doorheen trekken. (per 2 voordeuren 1 buis lukt ook prima) Ja misschien moet je daar dan de kosten zelf van betalen, maar dan heb je in ieder geval een oplossing. En de stoep blijft vrij van obstakels. Dan moet je natuurlijk ook nog een soort gentlemens agreement met de buurt maken dat je de auto wel bij je eigen laadkabel kunt stallen.

Lijkt me een leuk ballonnetje voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. (jammer een beetje kort dag)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie