Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Sven schreef: 23 mar 2022 19:51 Maximumsnelheid naar 90.
Scheelt maar zo 20%.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kars-cnc »

Ik betwijfel of Richard Branson de getallen die hij noemt nou wel zo secuur heeft doorgerekend Dit soort mensen hebben er een handje van om grove, niet geverifieerde stellingen als "de waarheid" de wereld in te slingeren.

Niettemin heeft hij wel een punt. De maximum snelheid omlaag scheelt echt veel in verbruik en die 10km waar hij het over heeft is niets in Duitsland, daar kunnen ze gerust 30km omlaag :lol:

Overigens heeft Amerika, wereldwijd, zo'n beetje het hoogste energieverbruik per persoon. Daar zou de maximum snelheid ook heel goed terug kunnen van 70/75 mijl/uur (afh. welke staat) naar die 55/65 mijl/uur die daar 25 jaar geleden de standaard was. Maar daar hoor ik hem dan weer niet over ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Ballegooijen »

Zou dit dan de oplossing zijn?? En waarom weten we dat dan nog niet??

https://quickpowersystem.com/?pid=1&hop ... quickpower
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 25 mei 2022 16:35 Zou dit dan de oplossing zijn?? En waarom weten we dat dan nog niet??
De zoveelste pepetuum mobile :mrgreen:
De wet van behoud van energie is al honderden jaren bewezen en nooit ontkracht.
Dit systeem kan niet van rotatie alleen oneindig energie opwekken.
Het minste wat je moet doen is er een hamster en een tredwiel op aansluiten, dan kunje je biologische voedselafval omzetten in energie.

Voor de geinteresseerden klik op de text versie dat scheelt je twintig minuten zoet amerikaans gezever om je murw te krijgen zodat je niet meer kunt nadenken ;-)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door diepchess »

Sven schreef: 08 mar 2022 08:03 Het lijkt er op dat de energieprijzen nog wel even blijven stijgen.
De besparingen die we als consument kunnen maken zijn redelijk beperkt als we naar de grote consumptie kijken dan is de industrie denk ik een veel belangrijkere plek om te besparen.

Tot nu toe was een groot deel van de industriële problemen op te lossen door er gewoon meer energie tegenaan te smijten.
Kan dat niet anders?

Staal moet volgens mij veel vaker opgewarmd worden dan voor het eindresultaat noodzakelijk is.
Aluminium hetzelfde. Maar ja, de maker van het aluminium zit nu eenmaal niet naast de verwerker en een plas vloeibaar staal stuur je ook niet de weg op.

Maar met stijgende energieprijzen worden waarschijnlijk nieuwe opties interessant. Welke zouden dat kunnen zijn?
Wordt een deel van de industrie misschien meer cyclisch? In de zomer produceren met goedkope zonnestroom?
Sven - vertegenwoordiger hier die alle industrie te spreken krijgt als verkoper die heeft in deze plaats en omgeving Veenendaal althans een simpele boodschap. Elke fabriek is al vertrokken, is bezig te vertrekken of gaat vertrekken. Dat is best wel een hard gelag voor wat eerst een industrieel stadje was vol bedrijvigheid.

Kijk de PvdA die overrulede allle andere partijen en had ambtenaren voor zich werken en linkerflank van ministeries begin deze eeuw om maar in te zetten op zoveel mogelijk gas verbranden. Ik maakte toen al geluid dat niet te doen en met mij volgens mij half Nederland. Alleen die gingen niet de straat op zoals Groenlinks dat wel doet voor haar actiepunten. Geen acties zoals de PvdD bij de boeren publiekelijk. Dus werd het gas.

Kerncentrales konden op dat moment niet gebouwd worden wegens een ambtelijk regeltje dat na 25 jaar de centrale weer opgeruimd moest worden in zijn geheel.

Dus werd er ingezet op gas. Ik was echt niet de enig roepende toen die zei dat gas winnen van onder woonhuizen een slecht idee was. Tenslotte is het nu zo dat zelfs in het Noorden van het land alleen al alleenstaande woningen feitelijk 3000 euro per vierkante meter kosten. Dat ga je dan niet riskeren door wat gas eronder op te pompen wat voor die paar vierkante meter maar paar dubbeltjes oplevert.

Aardbevingsbestendig bouwen doet niemand in Nederland. Dan moet elk bakstenen muurtje tegen de grond en vervangen worden door heel dik sterk gewapend beton. Niet 1 aannemer hier heeft daar ervaring mee. Wat er nu in Groningen daar gebeurt is totale afgang en ook voorspelt dat het dat zou worden al 20+ jaar terug. Aan dovemansoren was het.

Het kernprobleem is dat links TEGEN elke vorm van industrie is diep in hun hart.

Wat energiebesparing betreft zit je op verkeerd pad. Wat meeste oplevert is KLEINER BOUWEN voor het plebs. Gezinnen zijn kleiner geworden terwijl huizen afgelopen eeuw alleen maar groter zijn geworden voor een ieder. Beroepen die hoog in aanzien stonden 100 jaar terug, zoals onderwijzer, dat verdient nu het zout in de pap niet meer. Dus dat is wellicht de enige beroepsgroep die destijds woonde in een huis wat nu miljoen euro waard zou zijn wegens de grote lap grond, maar die nu niet in een groter huis wonen.

De gemiddelde uitkeringstrekker in Amsterdam woont simpelweg in een te groot appartement. 10% van de bevolking in Amsterdam is volgens de officiele bevolkingsstatistiek dus kunsternaar. Bohemien.

Als je kijkt welke woonruimte in Antwerpen je hebt als je uitkering hebt en waar je netto van moet leven per maand aldaar en vergelijkt dat met hier, dan heb je hier 2x meer vierkante meter in de grote steden als uitkeringstrekker.

Een kleiner huis bouwen betekent ook dat per persoon de bouw minder gaat verdienen. Dus minder materiaal nodig. Dus minder uitstoot daar. Dus minder staal ook nodig. Dus in absolute zin is er steeds meer materiaal nodig omdat er steeds meer mensen zijn. Maar uitgerekend per persoon schiet het de spuigaten uit op het moment.

Zegt degene die nog van plan is een villa te kopen... (ja als ik de toto ooit win)

Zo moet je dus denken.

Komt bij dat je een kritiek punt niet adresseert. De euro is veel te goedkoop. Geweldig voor fiks wat fabrikanten hier in forum die exporteren, maar heel slecht voor de gemiddelde Nederlander. Er is dus eigenlijk ook geen geld meer om zo groot per gezin te bouwen als we nu doen. Heb ik 'r nog 1 voor je.
Waarom zou een alleenstaande die feitelijk gratis woning krijgt een even grote krijgen als een moeder met aantal kinderen met uitkering?

Je kunt op energie besparen door waterstofnet plannen te stoppen. Eerst iets omzetten naar waterstof, dan van waterstof naar energie. Dat is enorm veel energie verliezen. Echt bakken met energie. Terwijl uiteindelijk als je eventjes goed objectief gaat rekenen met wat feitelijk de windmolens produceren en met name VERLIEZEN al aan transport dan snap je gelijk het probleem. Namelijk dat het uiteindelijk Russisch gas gaat zijn wat omgezet gaat worden in waterstof en zo niet dan gas uit Friesland en 't Waddengebied en de Noordzee.

Voortijdig eerlijke keuzes maken in plaats van de kluit te bedonderen is wat meeste energie scheelt.

En gelijk wat nucleaire centrales bouwen. Die energie is toch nodig.

Verder is het stoppen van de hybride warmtepomp ook verstandig. Dat is ook pure oplichting. Ken 'r 1 die er al jaren 1 heeft. Echt totale lariekoek is het. Het ding vreet energie en doet vanalles maar het kost alleen maar meer energie. Het levert hard niks op.

Maar er gaan mannen tientallen miljarden aan verdienen door het verplicht te stellen. Dat is dus weer zo'n zelfmoord poging in Nederland. Weer iets erdoorheen drukken wat letterlijk NIETS gaat opleveren maar wel tientallen miljarden gaat kosten aan. Geldverspilling in geval als dit is rechtevenredig met energieverspilling.

Stop de onzin in Den Haag een keer.

Voor het elektrisch energieverbruik in Nederland. Dat kun je grofweg opdelen in 2 vormen van afname. Constante afname en Variabele afname.
Voor je constante afname kun je kernenergie gebruiken. Nederland heeft continue VERD**** om dat te bouwen. Allerlei ambtelijke truuks.

De manier om de industrie niet over de afgrond te duwen in Nederland is door fiks wat kerncentrales te bouwen en je mag best wel forse eisen aan zo'n centrale stellen. Namelijk met de computer doorgerekend. Niet weer een ontwerp wat alleen op kladpapier is uitgetekend zonder mooie CAD. Enorme eisen mag je stellen. Bijvoorbeeld heel erg goed metaal (staal) voor de reactorvaten en wat eromheen zit zodat centrale zeker 100 jaar meekan.

En dan de centrale economisch afschrijven op 100 jaar simpelweg. Dat drukt de prijs wel zo enorm.

In Frankrijk dok je 9 cent per kilowattuur nu als huis/bedrijfje midden op het platteland. Dat hoorde ik 2 weken terug van een bekende die met zijn werkplaats is verhuist naar Frankrijk. Als je hoort hoe weinig kosten hij per maand heeft versus een werkplaats hier. Z'n CNC draaibank moet hij nog verplaatsen. Als dat gebeurd is - dan is hij definitief weg.

Z'n hele huis en grond (4 hectare) kostten iets meer dan 40k euro (ja ja dat is net voor de pandemie dat moet ik er wel bij zeggen).
Hier betaal je je blauw aan belastingen overal.

En de euro hier is veel te goedkoop omdat ze in Frankrijk geen pensioenfondsen hebben. Alles wordt uit de inkomsten betaald. Dus willen ze onwaarschijnlijk veel inflatie elk jaar. Daardoor is die euro te goedkoop. Dat kost de burger in Nederland 200 miljard euro aan koopkracht per jaar.

In Nederland produceert de enige kerncentrale die energie produceert nog niet eens genoeg energie om de constante energiebehoefte te voorzien in Nederland. Totaal zielig en kleinzerig redeneren.

Ik zie ze stronteigenwijs dat ook niet veranderen. Zo lang er niet berg kerncentrales bijkomen die bij elkaar 6000 MW continuevermogen produceren, blijft de energie hier stinkend duur en blijft het het milieu enorm belasten met russisch gas verbranden - al dan niet omgekat gas. Kijk iets heet pas Russisch gas als 51% van het gas dus Russisch is. Dus wat doen de grappenmakers. Die mixen gewoon 49% Russisch gas erbij.

Doe dat paar keertjes hier en daar en het is toch weer Russisch gas.

Nederlandse huishoudens zelf verbruikten zeg ik uit m'n hoofd paar jaar terug 7.5 miljard kuub gas per jaar gemiddeld.
Tegen totale behoefte vele tientallen miljarden kuub gas. Gedeelte werd toen naar Duitsland geexporteerd.

Een andere manier om gasverbruik enorm terug te dringen is om bedrijven die zeggen windmolenenergie te gebruiken, om die geen stroom te leveren als de windmolens niet genoeg produceren. Dus geen 100% leveringsgarantie. Ik denk dan aan de datacenters van Google en microsoft en nog paar van die giganten die zogenaamd windmolenstroom gebruiken. Dat zijn wel 3 gascentrales waar we het over hebben. Rond de 1000 megawatt continueverbruik hebben we 't over alleen al voor 3 grote jongens bij elkaar.

Kijk DAT zou slok op borrel schelen voor je energiebesparingsvraagstuk!

(edit: als je voor die 3 datacenters dat doet kun je LETTERLIJK dus 3 centrales gelijk sluiten want de energiewereld bouwt namelijk centrales bij op het moment dat het PIEKSTROOMVERBRUIK omhoog gaat t.o.v. wat ze produceren moeten. Als een variabele bron ertegen weggestreept mag worden dan zijn er dus 3 centrales minder gelijk nodig want centrales bouw je alleen voor de pieken en zodra ze er zijn dan gooi je ze vanzelf toch wel vol. Er zijn op IT gebied werkelijk miljoenen truuks mogelijk en aantal liggen enorm voor de hand om datacenters te halveren qua stroomgebruik op sommige momenten dat het niet hard genoeg waait. Ik kan zo 3 oplossingen aandragen en als mij dat binnen paar secondes lukt dan google, microsoft en nog eentje die lukt dat dan ook als ze wat meer tijd krijgen - zeg maand of 3).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef: 25 mei 2022 16:35 Zou dit dan de oplossing zijn?? En waarom weten we dat dan nog niet??
Ik dacht al tijdens het scrollen: Wanneer komt de geweldige aanbieding om de plannen te kopen voor een paar tientjes.... :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 25 mei 2022 22:23 Ik dacht al tijdens het scrollen: Wanneer komt de geweldige aanbieding om de plannen te kopen voor een paar tientjes.... :lol:
Heb ik niet op gewacht. Toen hij na ca. 1 minuut zei dat je maar beter snel kon kijken voor het filmpje off-line zou worden gehaald wist ik al genoeg :lol: :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Oh, ik had de tekstversie
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Even afgezien van dit 20 minuten introductie gezever filmpje, valt het jullie bij de YT kanalen ook op dat het merendeel van de amerikaanse kanalen eerst meerdere minuten offtopic gebabbel zijn voor ze eindelijk met het onderwerp beginnen?
En wat me ook opvalt/irriteert is dat ze zooo lang zijn waarschijnlijk voor de reclame inkomsten maar kom op zeg, 25 minuten video terwijl er 5 minuten echt relevant zijn..... ik haak steeds meer af.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 26 mei 2022 12:29 Even afgezien van dit 20 minuten introductie gezever filmpje, valt het jullie bij de YT kanalen ook op dat het merendeel van de amerikaanse kanalen eerst meerdere minuten offtopic gebabbel zijn voor ze eindelijk met het onderwerp beginnen?
En wat me ook opvalt/irriteert is dat ze zooo lang zijn waarschijnlijk voor de reclame inkomsten maar kom op zeg, 25 minuten video terwijl er 5 minuten echt relevant zijn..... ik haak steeds meer af.
Ik heb altijd de indruk dat die mensen zichzelf erg graag horen praten. (maar weinig zeggen)
(waarschijnlijk is dat soort YouTube mensen heel interessant studie materiaal voor psychologen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door bartL »

Ik vind het eigenlijk al knap dag jullie het geduld op kunnen brengen zo'n filmpje (of tekst) helemaal uit te zitten. Mijn spanningsboog(je) rijkt niet zo ver, meestal haak ik bij dergelijke filmpjes na 20seconde al af!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Deze docu (30+ minuten) plaatst maximumsnelheid, isoleren en andere energiebesparing wel in een duidelijk perspectief...:

https://www.youtube.com/watch?v=Eo6w5R6Uo8Y

Als een van jullie in staat is de inhoud onderuit te halen, laat het me lezen, ik hoop dat het je lukt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door zeeschuim »

Heb je nou al dubbelglas?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Volgens mij heb je een YT over de energiereserves in Oekraine gelinked. Plaatst die oorlog ook weer in een ander daglicht.
Plaats reactie