Brand militair complex Dongen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Brand militair complex Dongen

Bericht door benkr »

Ik wilde vanmiddag via Dongen naar een Grieks restaurant in Oosterhout. Die weg loopt langs mijn voormalige werkplek, stond de brandweer midden voor de straat waar de hoofdingang van dat complex is. Later zag ik in de krant dat het inderdaad daar was, en stond er de bijgevoegde foto bij.
Toevallig was ik afgelopen woensdag nog daar, ik ben toen zelfs nog even in de betreffende ruimte geweest om daar naar de 2 nieuwe EMC meetruimten (meetkooien noemt men dat) te kijken.
Brand gebouw D.JPG
Ja, die meetkooien gaan nu dus redelijk zeker naar de schrootboer. Kennelijk was men vanmiddag bezig met testen, op een bepaald moment ging de deur (van metaal dus) flink bol staan en knalde die er uit, toen was het binnenin al een grote vuurzee die niet te houden was. Een van de aanwezige mensen heeft nog geprobeerd de boel te blussen, hij is later met ademhalingsproblemen afgevoerd naar het ziekenhuis, de andere persoon heeft alarm geslagen.
Ik heb vanavond de collega waar ik woensdag op bezoek was gebeld, hij was er zelfs heen geweest en vertelde dat dat deel van het gebouw als verloren beschouwd moet worden. Omdat het al jaaaaaaren de bedoeling is dat het hele complex gaat sluiten is herbouw redelijk zeker geen optie, hij dacht wel dat de rest van het gebouw er redelijk ongeschonden uit is gekomen, hij dacht dat met een muurtje metselen de rest zou gebruikt zou kunnen blijven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Brand militair complex Dongen

Bericht door Rocnc »

Heftig. Hopelijk komt de man er snel weer bovenop en zijn er verder geen slachtoffers. En hopelijk geen problemen met asbest.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brand militair complex Dongen

Bericht door benkr »

Rocnc schreef: 06 aug 2022 09:21 Heftig. Hopelijk komt de man er snel weer bovenop en zijn er verder geen slachtoffers. En hopelijk geen problemen met asbest.
Asbest is daar geen probleem, daar ligt het al vol mee, er was daar ooit een vuilnisbelt.
Ongeveer 25 jaar geleden wilde men aan de achterkant van dit gebouw een stuk aanbouwen, op een bepaald moment werd er asbest gevonden. De aannemer ging misschien wel daardoor failliet. Nu ligt er op die plaats dus een klein bos waarin betonnen pijlers uit de grond komen en waar betonijzer uitsteekt. Dat stuk is inmiddels volledig overwoekerd en totaal ontoegankelijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Brand militair complex Dongen

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 05 aug 2022 23:19 Ja, die meetkooien gaan nu dus redelijk zeker naar de schrootboer.
Zal dan ook wel gelden voor de R&S meetontvangers, amplifier research PA's, Raditeq spulletjes, enzovoorts.
Aaauw, dat is een kostenpostje...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Brand militair complex Dongen

Bericht door Kjelt »

Vervelend Ben om je oude werkplaats zo te zien verdwijnen.
Mocht de gelegenheid zich voordoen, vraag aub eens naar hun AMP/Harting/JHS krimptangen, beetje rookschade of gesmolten handvatten vind ik niet erg ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brand militair complex Dongen

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 06 aug 2022 11:53 Vervelend Ben om je oude werkplaats zo te zien verdwijnen.
Mocht de gelegenheid zich voordoen, vraag aub eens naar hun AMP/Harting/JHS krimptangen, beetje rookschade of gesmolten handvatten vind ik niet erg ;-)
Die krimptangen liggen in het zelfde gebouw, maar wel aan de andere kant van de deur vanaf de ingang, rechtsaf is nu weg, linksaf en dan verder weer rechtsaf is het domein van de collega waar ik gisterenavond nog mee het gesproken. Ik verwacht dat al het minder verbrande spul bij mijn collega terecht gaat komen, daar zal best nog wel het een en ander voor hobbygebruik gered gaan worden.
Het is wel zo dat alles wat in zo'n ruimte heeft gestaan tijdens de brand gaat roesten en oxyderen, bepaalde kunststoffen samen met bluswater en warmte vormt o.a. zoutzuur wat echt alles aantast, ik heb vaak genoeg dingen uit zo'n ruimte in handen gehad wat compleet onherstelbaar was daardoor.
Ik heb ook een compleet versterkerrek met ik geloof 14 audio versterkers er in in handen gehad wat echt weken in de kelder van een afgefikte kroeg heeft gestaan (Drie Gezusters Breda), helemaal vol bluswater, die versterkers heb ik vrijwel allemaal weer spelend gemaakt, printen er uit, in de (veredelde) vaatwasmachine, alles flink laten drogen en het werkte weer 100%.

Maar inderdaad, die meetkooien is een ding, alle randapparatuur om EMC metingen te kunnen doen, zelfs de dingen die op dat moment niet in gebruik zijn maar naast zo meetkooi staan opgeslagen zijn heel waarschijnlijk allemaal verloren. Dat loopt inderdaad stevig in de papieren, daar komt nog bij dat ook de dingen die getest moeten worden daar staan en liggen, die zijn dus waarschijnlijk ook verloren. Bijna altijd gaat het dan om nieuw aangekochte (militaire telecommunicatie) apparatuur die uitgebreid wordt getest als deel van het bestel- en lever-traject. Ook dat is meestal niet de goedkoopste apparatuur.
mikervee
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Re: Brand militair complex Dongen

Bericht door mikervee »

benkr schreef: 05 aug 2022 23:19 ...
Kennelijk was men vanmiddag bezig met testen, op een bepaald moment ging de deur (van metaal dus) flink bol staan en knalde die er uit, toen was het binnenin al een grote vuurzee die niet te houden was.
...
Ik heb eens bijna zoiets aan de hand gehad terwijl we bij het NLR verificatiemetingen aan het doen waren in hun EMC-kooi.
Daarin zijn ze ook in staat om ruim hogere veldsterktes op te wekken dan voor een 'simpele' CE-markering nodig zijn.
Bij die metingen testten we o.a. met maximum en continu vermogen in de antennes, die dan op de dissiperende 'tandenschuim' wand werden gericht.
Op een gegeven moment waren we lekker bezig met aan knoppen te draaien en gegevens op te nemen, ging ergens in een hoek een piepertje af.
We konden niet zo gauw zien waar dat piepertje zat, wel hing een van de tanden van de schuimwand zieligjes gesmolten naar beneden en er kwam rook uit. Acuut de beheerder van de kooi opgezocht en uitgelegd wat er gebeurde; die keek lichtelijk paniekerig en trok een spurt richting kooi om het piepertje (met aanhang) uit te zetten. Dat piepertje bleek de melding te zijn van het automatische blussysteem, dat binnen x seconden de hele kooi vol met halon zou worden gegooid. Daar zijn we goed vanaf gekomen, zowel qua brand als qua halon.

Misschien dat er in Dongen ook iets dergelijks gebeurd is (maar dan zonder automatische blusser)?

Overigens geen prettige ruimte om langdurig in te werken, zo'n kooi. Als je 2 meter van elkaar af staat, moet je al zowat schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan. Dat schuim absorbeert niet alleen RF, maar ook geluid.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Brand militair complex Dongen

Bericht door DaBit »

Het is bij het NLR ook wel eens voorgekomen dat het blussysteem afging juist vanwege de hoge veldsterktes. Hebben ze daar nog buikpijn van :lol:
Overigens weet ik niet beter of ze zijn daar heel erg op hun hoede als ze immuniteitstesten doen met die aardig extreme veldsterktes. Bij Bicon ook. Gaat vaker fout.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brand militair complex Dongen

Bericht door benkr »

Ik was gisteren bij een oud collega op bezoek, eigenlijk pal naast het afgebrande stuk gebouw.
Ik kon het toch niet laten om daar even te stoppen en de ruïne te bekijken.
Het viel mij echt op hoe erg de stalen dakspanten waren verbogen, ik had het idee dat het er veel minder hard aan toe was gegaan, maar die spanten waren echt allemaal verbogen alsof het natte spaghetti was.

Ja, het was al weer een half jaar of zoiets geleden dat ik daar was, maar er is in die tijd toch wel het een en ander gebeurd, 1 iemand per direct ontslagen na geconstateerde misstanden, een oud collega overleden, de vrouw van een andere collega overleden en nog wat minder leuke berichten.

De collega waar ik op bezoek was moet nog 18 maanden, zo ongeveer tegelijk gaan er nog 15 man met pensioen, tegen die tijd is echt alle ervaring verdwenen en kan het bijna niet anders dan een sterfhuis gaan worden. Ben ik toch blij dat ik er inmiddels al 4 jaar uit ben en me thuis heel goed bezig kan houden.
Plaats reactie