janplastiek schreef: ↑03 okt 2022 17:15
Tesla maakte daar in 2013 reeds een event van, later niets meer van gehoord.
Nee, maar da's met Tesla, of eigenlijk meneer Musk, wel vaker zo...
Het is ook niet Tesla die dat moet doen. En Nio ook niet. Er moet een EN-norm komen voor de modules, met gestandaardiseerde afmetingen, spanningen, mechanische en elektrische interface, bla. Dan kun je het in ieder geval al Europabreed uitrollen.
Nadeel van zo'n ruilsysteem is infrastructuur en kip/ei.
Voordeel is snel weer op pad, lagere kosten voor aanschaf EV, je kunt een hele klap van die modules ook laden als er (te)veel aanbod aan groene energie is. Een laadfabriek bouwen naast een kerncentrale; scheelt veel kilo's koper leggen. Wat in opslag ligt gebruiken om pieken in vraag te bufferen. Of zelfs wat er in de auto zit; als die accu toch niet van jou is en iemand anders de energie betaalt vind je het vast ook niet zo heel erg als die accu een keer bijspringt om de netbelasting te reguleren. Vrachtwagentje vol met die modules bij een concert zetten ipv een viezelgenerator.
Veel, heel veel mogelijkheden om van ons landje een betere plek te maken. En imho een zeker een beter plan dan ergens een paar containers met ijzerfosfaatcellen neerzetten met een hekje er om heen en een logo van een energieboer. Of nog erger, zo'n onderbemeten powerwall bij alleen het deel van de bevolking die het betalen kan.
kawarider schreef: ↑03 okt 2022 17:34
Ik zou er niet aan moeten denken, zon swap. Ik geloof niet dat we dan een EV gekocht zouden hebben. Elke maand batterijhuur betalen zeker? Geen denken aan. Aftikken en verder. Geen geleutel met maandelijkse huur van dit of dat.
Dan koop je prive-batterijmodules en laat je ze zitten. Vrijheid, blijheid. Kan dan ook los van de autofabrikant. Zolang ze maar aan de norm voldoen. Werkt met penlight-batterijtjes ook prima. Kun je nog eens ooit je huidige modules verkopen of aan de muur hangen als lokale opslag, en andere kopen met meer capaciteit. Of je vult 2 van de 'module-slots' onder je auto met je eigen batterijen omdat dat zat is voor woonwerk, en als je op vakantie gaat vul je de resterende 8 sloten met wisselmodules voor extra bereik.
Maar als ik even de naive modus aan zet: als ze de energiekosten plus kostprijs gedeeld door levensduur rekenen dan ben je met wisselen niks duurder uit dan met kopen.
Probleem is dat een of andere selderijstengelvretende gladjakker wel gaat verzinnen dat een abonnementje hier en extra kostenpostje daar 'moet'. Nouja, dan moeten die lui in Brussel/Straatsburg maar eens laten zien dat ze meerwaarde hebben. Dat is ze met mobiele telefoons tenslotte ook gelukt. En daarvoor heeft ook niet iedereen een mast in de tuin staan trouwens; daar betaal je ook maandelijks voor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'