Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door Goudgele »

Voor dat geld erg leuk om mee te starten lijkt me
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door Bjornski1976 »

Is een hoop geld voor iets waar je wellicht heel snel op uitgespeeld bent. Dat ligt natuurlijk ook grotendeels aan wat je wilt gaan bewerken maar verwacht er niet te veel van.

Kijk anders een wat jezelf kan maken voor het geld als je ook de mogelijkheid om wat te fabrieken natuurlijk.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door FreesKever »

Dat elektuur ding ziet er nogal slapjes uit.
Probleem daarmee is dat je meer over je materiaal moet aaien met een frees in de hoop dat er wat af gaat, dan dat je kunt frezen. Dat duurt heel lang, en omdat de frees niet goed snijdt (of alleen met een heel klein puntje snijdt) slijten frezen ook veel meer.

Twee van de machines waar Markus naar verwijst op ebay hebben niet ondersteunde geleidingen, en zou ik zelf ook nooit kopen.
De middelste vewijst naar een machine verkocht door RATTM (verscheept ook vanaf Duitsland) en ziet er uit als een kleine maar erg stevige machine.

Een ander intrigerend ontwerp vind ik:
instructables.com_LOW-COST-DIY-500-CNC-MILL.jpg
Bron:
https://www.instructables.com/LOW-COST- ... -CNC-MILL/

Het is eigenlijk een houten kloon van een Sorotec machine. Je kunt hem vermoedelijk zo gebruiken, maar je kunt hem ook stijver maken door er op strategische plaatsen wat stalen kokers tegenaan te schroeven.

Ik ben zelf geen fan van aluminium extrusie profielen. Het enige voordeel van die dingen is "gebruiksgemak".
Voor de machine die ik voor mezelf wil bouwen, kom ik elke keer uit op 300kg+ staal.
De Hommel UWG2 vind ik wel mooi, maar die wordt al 50 jaar niet meer gemaakt...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 16 nov 2022 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door Goudgele »

Mooi. Maar wat heb je zelf nou staan dan Freeskever? Je hebt al met veel dingen ervaring zo te horen...
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door Markus »

@ FreesKever
Ik ben zelf geen fan van aluminium extrusie profielen.
Ik ook niet, niet recht, niet stijf en trillen als een rietje, ingieten met epoxy meuk helpt tegen 2 van die kwalen

Keesfrees:

Heb je geen watersnijder bij je in de buurt ?, dan zou je uit 20mm alu toolingplate (of gevlakt staal) een mooi frame kunnen laten snijden

Ander idee die ik zelf al een poos wil proberen (als ik ooit tijd krijg) is overmaatste geleidingen gebruiken en dan de geleiding zelf als deel van het frame te laten dienen.

Dus je hebt eigenlijk met een 15mm (breed) blok geleiding genoeg maar je neemt een 40mm breede en maakt gebruikt van de rechtheid/vlakheid en stijfheid van de geleiding en gebruikt ze als framedeel. Dan heb je een heel simpel ontwerp uit alleen plaatmateriaal (20mm ??).

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 16 nov 2022 15:07 Keesfrees:

Heb je geen watersnijder bij je in de buurt ?, dan zou je uit 20mm alu toolingplate (of gevlakt staal) een mooi frame kunnen laten snijden
IK heb niet de indruk dat Keesfrees deze machine in overweging heeft, hij geeft ons alleen voer tot diskussie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door javanree »

Vrijwel alle machines die binnen een hobby budget moeten worden gebouwd hebben de nodige nadelen. Maar onder de zeg 1000 euro worden de nadelen bijna onwerkbaar helaas, zoals hier ook pijnlijk zichtbaar.

Vaker de discussie gevoerd, ook met Freeskever, niet-ondersteunde geleidingen hoeven geen ramp te zijn.
Wat ik bij dit soort "machines" een veel groter drama vind is de "spindel" , een sowieso te lichte DC motor met borstels waarop men dan een ER11 "verloopje" maakt, meestal met een inbusje oid geklemd, waardoor je runout al snel over de 0.1mm gaat wat direct funest is voor serieus frezen in alles harder dan hout/MDF. Dit is vaak ook een vrijwel onoplosbaar probleem na aanschaf, omdat de spindel houder meteen een integraal deel van de constructie is.

Klein pluspuntje ; de besturing lijkt ook zonder PC te werken, Gcode via een USB stick overpompen. Ben je in elk geval niet helemaal afhankelijk van bijvoorbeeld een illegale Mach3 copy oid.
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door FreesKever »

Ik begrijp dat ik wat geloofwaardigheid verlies omdat ik zo weinig vertel over de 2 CNC machine's die ik zelf ontworpen en gebouwd heb...
'k zal eens achter m'n oor krabben en kijken wat ik daar aan kan doen.

Ik ben het grotendeels met javanree eens. Een goede machine bouwen kost geld (of je moet alle onderdelen en tijd gratis krijgen...)
Ik zou zelf nooit meer kiezen voor een niet-onderstunde geleiding. simpelweg niet geschikt voor wat ik er mee wil, maar voor heel licht werk is het misschien acceptabel...

Die DC motor spindel is inderdaad een ander belangrijk punt. Zelfs als de "runout" goed is, heb je nog steeds een dunne (6mm of zo) as waar een ER11 op zit. Bij Ali heb ik BLDC motoren gezien waar de ER11 een geheel is met de motor. Een setje (met motor driver) blijft dan nog onder EUR 150. Bij de ER16 variant heb ik het denk ik nog niet gezien dat de ER spantang houder op de motoras geintegreerd is. Het probleem hier is dat grotere kogellagers voor deze toerentallen snel duurder worden, en dan niet meer in het "budget" van de doelgroep past.

@Markus...
Die "overmaatse" geleidingen zijn schrikbarend duur (niew). Ook de speling op die grote maten loopt op. En als je voorgespannen varianten 2e hands kunt vinden voor een redelijke prijs is de kans groot dat die weer te stroef lopen voor kleine (stappen of servo) motoren. Nog een valkuil is dat ook zo'n dikkere geleiding ondersteuning nodig heeft om over z'n hele lengte recht te blijven.

Voor mijn 3e CNC (Ik denk dat ik daar een uitgebreid bouwverslag van ga maken) twijfel ik nog. Het wordden vermoedelijk elkaar gelijmde staal profielen, maar daar kun je veel kanten mee uit. Een optie is om er dunne strips (b.v. plat 20x3) op te lijmen en die te schapen voordat de HGR20 geleidingen er opgeschoeft worden. Een andere optie is om geslepen C45 strips te kopen, die op een vlakplaat te leggen en dan de rest van de koker daar omheen te lijmen.
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door FreesKever »

javanree schreef: 16 nov 2022 18:14
Vaker de discussie gevoerd, ook met Freeskever, niet-ondersteunde geleidingen hoeven geen ramp te zijn.
Onderstaand een review van de Sainsmart Genmitsu PROVerXl 6050 Plus CNC machine review van Youtuber "James Dean Design"

https://www.youtube.com/watch?v=1ZPbQMzKFs8

@13:30 "How impressive is that"...
Nouw, als ik zie wat de afwijkingen zijn in de eerste 2 centimeter van elke gleuf, dan ben ik inderdaad best onder de indruk dat deze machine zo slecht presteert. Voor USD1800 en vierkante railzen met ondersteuning had ik toch echt veel beter verwacht.
Tja, je kunt leuke dingen maken met zo'n machine, da's waar, maar het is niet iets waar ik zelf geld aan uit zou geven.

Verder ben ik het ook niet met die reviewer eens. Hij vind elke machine die hij reviewt geweldig.
Ook @07:30 b.v. in dezelfde video, "Why lead screws instead of ballscrews". Ik heb even een willekeurige winkel aangeklikt bij ali. Die winkel was EUR16 voor (8mm!) trapeziumdraad van 800mm lang en EUR45 voor een SFU1605 (bijde met moer). Met een prijsverschil van EUR30 per as is beknibbelen op trapeziumdraad wel erg triest voor een machine van bijna EUR2000. Dat die reviewer zulke dingen over het hoofd ziet is voor mij ook genoeg reden om hem in de vuilnisbak te schuiven.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Desktop CNC-freesmachine - aanbieding van Elektor (elektuur, tijdschrift)

Bericht door Kars-cnc »

FreesKever schreef: 16 nov 2022 18:59 Ik begrijp dat ik wat geloofwaardigheid verlies omdat ik zo weinig vertel over de 2 CNC machine's die ik zelf ontworpen en gebouwd heb...
'k zal eens achter m'n oor krabben en kijken wat ik daar aan kan doen.
Nou... dat lijkt mij niet moeilijk! Een paar foto's, een beschrijving met wat ervaringen, sterke punten, zwakke punten, daar leren we allemaal een boel van. En wat voorbeelden van wat je er zoal mee gemaakt hebt lijkt me interessant...
Plaats reactie