Dit is toch wel heel handig

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 26 mar 2023 15:03 En open nou Fusion360 maar eens met alles knap ingesteld onder windows en je bent qua blokkerigheid weer in 1989 op je 640x480.. Of open Edingcnc maar eens. Heel mooi is het allemaal niet. Of je de scaling (onder de eigenschappen van de app) nou door de applicatie zelf of door windows laat regelen. Ziet er echt niet uit. Pak je een mac is dat allemaal perfect voor elkaar.

Die optie cleartype om je letters te verscherpen werkt in dit geval ook niet.

Heb een 14" laptop met 2880x1800 oled scherm, die is mij ook groot genoeg. (voorgestelde schaal is daarbij 200%) maar een macbook op de 4k monitor geeft prima beeld, windows heeft dat gewoon minder voor elkaar.
Heb je wel ''High resolution graphics'' aanstaan bij Fusion?. Onder Graphics -> Display kan je dit aanvinken. Dan ziet het er bij mij gewoon top uit op 2x 4k schermen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door serum »

Ja, die heb ik aan staan. Staat bij mij onder preview > high DPI scaling for windows. De icoontjes in bv je boompje links en sommige icoontjes bovenin zien er toch uit alsof je in 1985 bent. Op de mac ziet het er prima uit, maar op windows lijkt het bij mij nergens op.

Dit is op de mac. 5k scherm, skitterende plaatjes.

Er staat er 1 tussen vanuit Windows. Mag jij raden welke. En dat is op het laptopje. Op het 4k scherm is het echt nog een behoorlijk stuk lelijker. :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 26 mar 2023 16:25
benkr schreef: 26 mar 2023 16:23
andrefc101 schreef: 26 mar 2023 16:17
Ja, maar ik heb niet zo’n groot scherm.
Wil je dat dan?
Je zou bijna vergeten dat het nationale quote dag is..
Altijd op 26 Maart
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door DaBit »

Wat heeft het nou voor zin om een grote monitor te kopen met veul pixels, en dan de scaling op 150% of 200% te zetten? Met die 200% had je net zo goed een FHD-resolutie kunnen kopen ipv 4K :roll:

F360 ziet er bij mij toch gewoon normaal uit:

Afbeelding

Maar F360 & co zijn niet echt kandidaten voor een 4K scherm. Ten opzichte van FHD oiud zie je geen extra details.
3D-software die tegelijk een top/front/side/perspective view laat zien wel. Video-editing software ook. Programmeren, met veel terminalvenstertjes en sourcefiles. Of waar ik het vooral voor deed: PCB software:

Afbeelding

Eindelijk eens iets dat lijkt op overzicht, in plaats van de godsganse tijd door een sleutelgat naar je printplaatje zitten kijken waarbij de helft ook nog eens ingepikt word door alle toolbars, statusvensters en panels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 26 mar 2023 19:51 Wat heeft het nou voor zin om een grote monitor te kopen met veul pixels, en dan de scaling op 150% of 200% te zetten?
Voor deze toepassing is kennelijk de grootte belangrijk niet de resolutie.
En waarschijnlijk de prijs.
Televisie vs monitor: Ik denk dat als je zo'n scherm alleen als controllerdisplay gebruikt dat het dan niets meer uitmaakt.
En dan zijn de massa geproduceerde tvs met 43" en binnenkort de 55" veel goedkoper dan een monitoren van dezelfde grootte (prijsverschil factor 1,5x -2x).
En als je klaar bent met frezen kun je ook nog even een serie of programma kijken :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door serum »

DaBit schreef: 26 mar 2023 19:51 Wat heeft het nou voor zin om een grote monitor te kopen met veul pixels, en dan de scaling op 150% of 200% te zetten? Met die 200% had je net zo goed een FHD-resolutie kunnen kopen ipv 4K :roll:
Precies dat vraag ik mij ook af.. Schaling is mooi bedacht.. Maar dat hele cleartype font van windows werkt toch ook maar belabberd vind ik. Als het ergens scherp is, kan het in een ander submenuutje/rechtermuisknopmenuutje weer lelijk zijn. Windows heeft dat gewoon niet goed voor elkaar vind ik.

Verder prima te spreken over windows, maar dat het allemaal optimaal werkt op een 4k scherm.. Fusion is er in ieder geval wel erg slecht in op mijn windows systemen. Je bent natuurlijk ook verwend. Met de goedkoopste telefoons is dat tegenwoordig prima voor elkaar. Hoge pixeldichtheid, software die erop afgesteld is. Op een mac is dat gewoon wel voor elkaar.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door Portje »

Dat is me nogal een vergelijking zeg.
een 58" tv tegenover een telefoonschermpje.
Lijkt nergens op
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door DaBit »

serum schreef: 26 mar 2023 20:57 Verder prima te spreken over windows, maar dat het allemaal optimaal werkt op een 4k scherm..
Mee eens dat Windows er een bende van maakt als je de schaling aan gaat passen.
Maar zoals ook eerder gemeld: dat vind ik het doel niet van een 4K scherm. Ik wil een 4K scherm om meer bruikbaar oppervlak te hebben, dus ik laat de schaling lekker op 100% staan en koop een grotere monitor.

Ik weet trouwens dan @kvlasblom een TV gebruikt als monitor in zijn hobbyhok. Bureautje, 2+ 4K TV's (of 1x 65" 8K, kwijl, druip!) tegen de muur, daar zou ik ook prima mee kunnen leven.
(de rondborstige directie daarentegen.....)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 26 mar 2023 16:49 Ja, die heb ik aan staan. Staat bij mij onder preview > high DPI scaling for windows. De icoontjes in bv je boompje links en sommige icoontjes bovenin zien er toch uit alsof je in 1985 bent. Op de mac ziet het er prima uit, maar op windows lijkt het bij mij nergens op.

Dit is op de mac. 5k scherm, skitterende plaatjes.

Er staat er 1 tussen vanuit Windows. Mag jij raden welke. En dat is op het laptopje. Op het 4k scherm is het echt nog een behoorlijk stuk lelijker. :mrgreen:
Apart, icoontjes zien er inderdaad niet helemaal top uit, maar de tekst is toch wel goed scherp bij mij?. Die vage tekst die jij hebt zou mij ook irriteren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door Swets »



ik heb voor mijn mach 3 eigen schermen gemaakt.... en ik heb er 2 x 22 inch schermen aan hangen....
was meer om te kijken of het ging.... en het draait al een poosje zo...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door zeeschuim »

Eindelijk eens iets dat lijkt op overzicht, in plaats van de godsganse tijd door een sleutelgat naar je printplaatje zitten kijken waarbij de helft ook nog eens ingepikt word door alle toolbars, statusvensters en panels.
Het lijkt mij toch wel vervelend als het ondersteboven staat :roll:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dit is toch wel heel handig

Bericht door DaBit »

Ach, wij vonkenboeren rekenen nog in inches en mils. In vergelijking daarmee is een beetje text die opzekop staat maar een minimaal ongemak. :mrgreen:

(dat design had ik ergens van internep geplukt. Ik kan moeilijk hier open en bloot klanten-designs posten)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie