lekke koppakking Peugeot 106

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Even eentje van de categorie "wat heeft dit nu met een cnc forum temaken?"

Wij hebben een Peugeotje 106 dat met een lekke band eigenlijk al als total loss moet worden beschouwd. Het karretje ziet er echt prima uit en rijdt lekker, maar we hebben een lekkende koppakking geconstateerd. Door een garage laten repareren is, gezien de kosten, niet interessant. Maar we gaan dit beschouwen als een "niet geschoten is altijd mis project". Oftewel, we gaan zelf een poging doen het probleem op te lossen. Tenminste, als hij volgende maand door de APK komt zonder al te grote problemen.

Als voorbereiding hebben we vrij veel informatie verzameld. Een stukje daarvan is dit filmpje:
https://youtu.be/FDph4z51LUQ

Twee vragen: deze man gebruikt een spuitbus met "iets" tijdens het schuren. Wat voor goedje zou dat zijn?

Zouden losgelaten korreltjes schuurmiddel geen probleem worden in de motor?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door spinningwheels »

Hoe heb je lekke koppakking geconstateerd ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Olie op het blok, dat na schoonmaken weer tevoorschijn komt op de deling en olie in het buffertankje van de koelvloeistof.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik waardeer de passie om zo'n Perenkist rijdende te houden.. Jij weet nog wat ik reed toen we nog collega's waren.. dat was ook Frans, maar die was het waard om de Kop te vlakken, en een nieuwe pakking te monteren.. Helaas heb ik die auto ooit met mijn stomme kop verkocht, en.. een paar jaar daarna heb ik een Soortgelijke Perenkist gehad.. geen geld aan besteden..
maar.. als je het toch wilt?..

Ik heb dat filmpje even vluchtig bekeken.. maar wat heeft ie nou gedaan?.. Ik heb het Cilinderblok er niet uit gezien, alleen de kop.. en dat is iet te lijf gegaan met een schuurblok?.. en niet op een vlakplaat?..

de Cilinderkoppen van mijn Ducati 851 heb ik ook eens gevlakt.. OP EEN VLAKPLAAT.. als je dat niet hebt.. vraag dan iemand met een HEEL GROTE FREES.. gegarandeerd dat het resultaat daarvan beter is..

Overigens.. bij mijn 106 heb ik ook een lekkende kop gehad.. wel Laten doen.. omdat ik toen elke dag een auto nodig had.. ik werkte toen in Veenendaal, en ik woonde nog in Watnikxveen.. dat was dagelijks 160 Km.. toen ik in Friesland kwam te wonen.. heb ik er nog 1 keer een flinke rit mee gemaakt.. naar Drachten.. waar ik em ingeruild heb op een BMW 3 Serie.. Die was zuiniger..., en hij stuurde beter.. en ik kon er wakker in blijven.. (ik moest vanuit Veenendaal terug naar huis elke dag even stoppen.. omdat de luiken gewoon dichtvielen.. niet te doen..

Kort verhaal lang.. als je de kop gaat vlakken.. doe het dan gewoon GOED.. niet alleen de kop, maar ook het blok..
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Ik weet dat we, technisch gezien, een partijtje vloeken in de kerk doen. Maar we weten van vroegere collega's (nog van voor onze gezamelijke broodheer) dat niet officieel vlakken, zomaar kan lukken. Dit autootje is het eerste brikje van zoonlief en is ook voor hem echt alleen voor de lol. Hij ging eigenlijk voor een Amazone, maar de regeltjes qua verzekeren schopten zand in die raderen. In ieder geval staat zijn fiets in de schuur. En als het moet, dan staat er een modern een brok Zweedse degelijkheid van pa en ma klaar (in Chinese handen tegenwoordig, maar toch).

Overigens ben verkast naar een andere werkgever en sinds alweer ruim een jaar mag ik straks gaan profiteren van een komende nieuwe cao voor ziekenhuizen. Daarmee is toegang tot freesbanken voor mij niet meer weggelegd. Als de mannen in Watniksveen (prachtig) daar überhaupt al wat van hadden kunnen maken. Toegang tot een freesbank was so-wie-so al geen optie meer geweest als ik daar wel nog had gewerkt. Ik heb begrepen dat de hele mechanische daar is opgeheven.... Toch wel een dingetje, voor een ruim honderd jaar oude machinefabriek... :roll:
Laatst gewijzigd door Rocnc op 28 mar 2023 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door spinningwheels »

Kop mag wel tot 1/10 mm krom zijn.
In theorie kan ik praktisch alles
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door JanF »

Als de pakking lekt om dat de motor heet is geweest moet je eigenlijk wel vlakken.
Demonteren en kijken of er geen oxidatie/roest sporen zijn.
Even een goed schraapstaal maken om de pakkingresten te verwijderen en dan zou ik het met een pakkingsetje proberen.
Kopbouten (wel even wat olie op de draad en de aanlegvlakken) in de juiste volgorde met het juiste moment aanhalen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rocnc schreef: 28 mar 2023 20:58 Als de mannen in Watniksveen (prachtig) daar überhaupt al wat van hadden kunnen maken. Toegang tot een freesbank was so-wie-so al geen optie meer geweest als ik daar wel nog had gewerkt. Ik heb begrepen dat de hele mechanische daar is opgeheven.... Toch wel een dingetje, voor een ruim honderd jaar oude machinefabriek... :roll:
Wat er toen aan machines stond.. dat was nog van 100 jaar terug ook..de enige machine waar ik van onder de indruk was, dat was de Portaalschaafbank..en... als ik dan zie hoe het werk daar verliep.. de Tekensoftware was toen al zwaar achterhaald toen ik er werkte.. 't was ook daarom dat ik op een dag met Rokende banden ben vertrokken..Ik trok het gewoon niet meer.. was aangenomen om met Inventor te werken.. hoe lang heeft dat nog geduurd, en wat heeft dat gekost?.. Miljoenen aan misgelopen inkomsten.. ik heb het Serafin een keer voorgerekend.. die viel steil achterover.. 't is ook niet voor niets dat ik een vliegende teringhekel had aan de systeem beheerder..die met zijn geklooi aan de database voor de oude software feitelijk nog aan een T-Ford stond te sleutelen, terwijl er een gloednieuwe Galaxy klaarstond..

Maar goed..
zoals Spinningwheels al aangeeft.. er mag wel 0.1 mm in een kop zitten.. maar liefst dan aan één kant.. want dan zit je nooit meer dan 0.05 vanaf Nominaal..en.. hoe vlakker hoe beter..
Die omgeboetseerde Saxo's zijn helaas niet de meest betrouwbare peugeot's.. omdat het inderdaad geen Peugeot is.. maar een Citroen..
Ik heb mezelf ook een poosje kunnen redden met het toen nog 100% zweedse stuk staal voor de deur.. een Volvo 440, mijn zusje heeft er ook een gehad.. dat was als thuiskomen.. en.. zelf rijd ik momenteel ook een Volvo (V40) omdat mijn oude BMW meer olie kwijtraakte door allerhande kieren en gaten dan gezond was voor de plantjes in de straat, tussen de klinkertjes.. had ik maar weer zo'n Bulletproof Matra..
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Als de pakking lekt om dat de motor heet is geweest moet je eigenlijk wel vlakken.
Demonteren en kijken of er geen oxidatie/roest sporen zijn.
Even een goed schraapstaal maken om de pakkingresten te verwijderen en dan zou ik het met een pakkingsetje proberen.
Kopbouten (wel even wat olie op de draad en de aanlegvlakken) in de juiste volgorde met het juiste moment aanhalen.
Dit is ongeveer wat wij in gedachten hebben. We weten niet wat we niet weten, maar we vermoeden dat de lekkage nog niet heel lang aan de gang is en oververhitting lijkt niet te zijn opgetreden.
Lukt het wel, dan hebben we nog jaren stof voor sterke verhalen aan de tap. Lukt het niet, dan hebben we net zo goed nog voor jaren stof voor stoere praat. Hoe dan ook hebben we er straks wat van geleerd en zijn we lekker bezig geweest.

Mijn vader (van opleiding vliegtuigmonteur) vertelt mijn hele leven al over de keer dat hun Eend na een zaterdag sleutelen 4 versnellingen achteruit had en 1 vooruit. Een foto in de "Vraagbaak" was in spiegelbeeld afgedrukt. Misschien een broodje aap, maar ik geniet er toch steeds weer van om dat soort verhalen te horen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Tekensoftware was toen al zwaar achterhaald toen ik er werkte
Alweer jaren geleden is het bedrijf verkocht aan een groot Oostenrijks concern. We hebben toen nog een paar jaar min of meer op eigen houtje doorgespeeld. Maar toen "ze" de tijd kregen voor ons, toen is er veel veranderd. Het hele management en middelmanagement vervangen (soms "in goed overleg", al is dat nooit te bewijzen).
Heel veel onrust. Veel kennis de deur uit.

Maar niet alleen slecht, hoor. Er is ook veel opgeruimd, strak getrokken en verbeterd. En ruimte voor nieuwe inzichten en vers bloed.

Maar sluiten van de Mechanische? Jij zal ook beseffen wat dat betekent voor ze. Een paar containers gietstukken met vanaf de Engineering een set tekeningen voor "vergeten gaten" (Jan Wiepking's specialiteit) en dan niets en niemand meer om dat even te fixen in huis.

Serafin is een aantal jaar terug met pensioen gegaan, ziek geworden en overleden. Het gaat zoals het gebeurt.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door spinningwheels »

Ik zou gewoon de boel schoon schrapen.
Het is een alu kop op een gietijzeren onderblok neem ik aan.
Dat beweegt altijd iets van elkaar, niet veel, heel erg weinig zelfs, maar er zit iets in.
Alu van de kop is ook relatief zacht , door uitzetten, deukt het alu in de loop der tijd iets in op de bouten.
Ook weer bijna niets maar net iets.
Wel even opzoeken of het zogenaamde rekbouten zijn, die kan je maar 1 keer gebruiken.
Vastzetten van de tandriemwielen is zat over te vinden . om het hele spul op tijd te houden.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Bedankt voor jullie reacties. Dat van die rekbouten gaan we nog eens extra uitzoeken. Ik geloof niet dat we daar last van hebben, maar toch.

Het gaat nog wel even duren, maar ik laat jullie weten hoe het gegaan is, uiteindelijk. Of misschien stel ik halverwege nog wat vragen als we vastlopen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door MeMoRy »

Je kan door soort vragen beter stellen op een peugot forum. Bijv https://www.peugeotforum.nl/phpBB/
Niet zomaar "gokken" dat het geen rekbouten zijn. Als zo'n hergebruikte bout ineens breekt, was al je werk voor niets. En als dat op de snelweg gebeurd, kan dat zelfs tot gevaarlijke situaties leiden.
Ook niet zomaar olie op de schroefdraad doen. Alleen als dat in de handleiding omschreven staat. Anders klopt het aanhaalmoment niet meer en draai je de bouten ook kapot.

Over handleidingen gesproken, stop daar ff een paar tientjes in: https://haynes.com/en-gb/peugeot/106/19 ... rol-101703. Maakt het werk een stuk makkelijker (of heb je er één van na 1996? https://haynes.com/en-gb/peugeot/106/19 ... lpg-282995))
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Papaatje »

Dat schuren met dat blokje is alleen om de kop schoon te schuren van pakkingresten e.d.
Vlakken kun je op zo'n manier niet. :lol:
Het blok ook even goed blank schuren.
Alles goed schoonblazen met remreiniger.

De lekkage komt meestal door veroudering van de pakking.

Kijk wel goed, na schoonmaken, of er geen scheurtjes in de kop zitten. Ook tussen de cilinders en de klepzittingen kijken hiervoor. Anders een andere kop halen op de sloop.

Je moet een nieuwe pakking-set met nieuwe bouten gebruiken.
Ikzelf zou dan gelijk een nieuwe distributieriem monteren, zonder waterpomp ben je daarvoor 3 tientjes kwijt bij Winparts. Een koppakking kost daar ook een paar tientjes. ;-)
Plaats reactie