Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Mooie kleur!
(Ik baal nog steeds dat ik een witte moest kopen...)
En lekker op eigen terrein laden, dat wil ik ook wel.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Nadeel van die plek is dat ik met de motor niet het hok uit kom.

Maar aangezien ze eind dit jaar, begin volgend jaar de straat gaan verbouwen weet ik niet helemaal zeker of in de 'voortuin' dan nog wel kan.
(en er zal dan ook wel een tijd zijn dat ik elders moet gaan laden omdat ik niet op mijn oprit kan komen met de auto. Nouja, problemen los ik op als ik er tegenaan loop)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door WillyH »

Proficiat met de aankoop, dat is een nette wagen!
Nu weet ik niet wat voor buurt je woont, maar zo'n vaste kabel van 7 meter kan voor sommige a**holes nog eens onweerstaanbaar blijken. Hier hangt het ding net binnen de garage.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Tsja, inderdaad, dat is opzich wel een dingetje war ik nog niet zo bij stilgestaan had. Zit een hoop koper in die 5x6mm^2 + 1xCP kabel.
't is geen villawijk waar ik woon, maar het valt opzich mee. Zo af en toe hebben we last van clubjes Oost-Europeanen die structureel alles afgaan. Een weekje lang overdag verkennen tot ze het patroon van de mensen en zwakke punten kennen, en dan structureel huis voor huis alles afwerken; die lui roven gewoon de bovenverdieping leeg en schroeven de katalysator onder de auto weg als de mensen beneden zitten te eten.

Mocht het gebeuren dan moet er toch maar een stopcontact op ipv een vaste kabel (ik vermoed dat dat gewoon als los onderdeel te bestellen is) en ben ik grofweg zuiguitdeduim 250 euro armer. Da's vervelend, maar niet vervelend genoeg om me er nu al druk over te maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

Mooi hoor! Ben benieuwd naar je ervaringen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Toch maar even wat loadbalancing geimplementeerd in HomeAssistant, want ook een 'gezapige' 3x10A is soms maar kielekiele.

Algorithme is vrij simpel: als de stroom op een willekeurige binnenkomende fase boven de 23 Ampere uitkomt word de laadstroom van de auto omlaag geschaald met een snelheid van 6A/minuut. Zit-ie onder de 23A, dan gaat het met 2A/minuut weer omhoog.

Vaatwasser staat aan, trekt zo af en toe vermogen, en je ziet het spul reageren.

Afbeelding

35 minuten werk inclusief uitzoeken hoe die 'input numbers' werken. Dat viel mee.
Voorbereiding voor terugschakelen naar 1-fase laden voor laadvermogens tussen 1.4kW en 4kW zit er ook al in, maar zolang ik mag salderen hoef ik de zonnepaneel-opbrengst nog niet netjes te volgen en vind ik 3x6A (~4.5kW) wel een mooi minimum.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 15 jun 2023 21:52
Voorbereiding voor terugschakelen naar 1-fase laden voor laadvermogens tussen 1.4kW en 4kW zit er ook al in, maar zolang ik mag salderen hoef ik de zonnepaneel-opbrengst nog niet netjes te volgen en vind ik 3x6A (~4.5kW) wel een mooi minimum.
Je zou moeten kunnen uitvogelen waar de sweetspot van jouw laadomvormer ligt. Vooral belangrijk bij lage vermogens, je wil niet met 1.4kW laden om dan een laadverlies van 40% te krijgen. Mogelijk zit je interessanter aan 4.5kW en 20% verlies. Maar dat is dan weer erg merk en type afhankelijk en geen enkele fabrikant komt graag met concrete cijfers naar buiten.

Wel mooi opgelost met de HomeAssistaant!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

WillyH schreef: 17 jun 2023 19:03 Je zou moeten kunnen uitvogelen waar de sweetspot van jouw laadomvormer ligt. Vooral belangrijk bij lage vermogens, je wil niet met 1.4kW laden om dan een laadverlies van 40% te krijgen.
De meegeleverde lader doet vanaf een regulier shuko stopcontact 1.8kW. Het zou dan volgens mensen op het grote boze internet zo'n 33 uur duren voor de accu vol is, en dan heb je er dus ~60kWh in gestopt. Dat is dan 80% efficient, nog best netjes als je het mij vraagt.
Tegen de tijd dat de saldering komt te vervallen is het een rekensommetje vanaf welk punt het kostentechnisch efficienter is om terug te leveren aan het net ipv het in de auto te stoppen.

Voordeel van de constructie rondom HomeAssistant is dat ik dat allemaal zelf kan bepalen.

Momenteel houd die trouwens enkel de stroom door de hoofdzekeringen in de gaten en doet niks met laden-als-de-zon-schijnt. En dat werkt wel; toen ik laatst alle pitten van de kookplaat aanzette terwijl er ook nog een warmtepomp energie aan het verbruiken was zag ik 'm heel vlot terugregelen naar 8 Ampere. Dat was toch wel een goede keuze om te doen dus.

Kwa 'bevalt dat elektrisch vehikel?': tot nu toe wel. Gisteren zo'n 400km gereden met tussendoor thuis een paar uurtjes 'bijtanken'. Dat bijtanken gaat met 65km bereik erbij per uur laden, best prima. Met 134km/u op de GPS en 5 man plus bagage in de auto zuipt het ding wel behoorlijk vlot z'n accu leeg. :roll:
Van die 5 man waren er 3 opgeschoten-puber-kop-groter-dan-ik. Ging ook wel prima in die Corsa, die was niet te krap.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Niks boven het geluid van een dikke V8, maar het gezoem van zo n EV en de wetenschap dat je hem zelf kunt laden maken me toch wel heel gelukkig. Good busy Dabit!

Laden doe je in principe met zo n groot mogelijk vermogen als je dat zo efficient mogelijk wil doen. Allerlei randzaken die meedraaien slurpen aardig wat van het rendement. Ander verhaal is natuurlijk laden op eigen zonnestroom als ooit in de toekomst misschien eens de salderingsregeling afgeschaft zou kunnen gaan worden, eventueel, misschien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 18 jun 2023 09:16Ander verhaal is natuurlijk laden op eigen zonnestroom als ooit in de toekomst misschien eens de salderingsregeling afgeschaft zou kunnen gaan worden, eventueel, misschien.
Jij hebt nogal vertrouwen in onze regering. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 18 jun 2023 09:03 134km/u op de GPS
Er wordt pas vanaf 3kmh te snel na correctie een donatie verzoek vanuit het CJIB verstuurt
Dus 137 op de gps kan ook nog prima als het ding zuiver is .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 18 jun 2023 09:16 Niks boven het geluid van een dikke V8
Een avondje op de fles nagistend bier en de volgende dag maak ik op het kleine kamertje krek hetzelfde geluid :mrgreen:
Laden doe je in principe met zo n groot mogelijk vermogen als je dat zo efficient mogelijk wil doen.
Ja, daarom ook maar ervoor gezorgd dat ik volle bak kan laden. Ook wel handig voor 'even een beetje bijtanken anders haal ik de volgende rit niet' situaties zoals gisteren.

De energiebalans van afgelopen week (zo-za):
Afbeelding

Afbeelding

Energieverbruik gaat wel een dingetje worden. Vorige week dus 115kWh in de auto gestopt en 34kWh in de warmtepomp om de temperatuur in huis acceptabel te houden.

Nog steeds meer opgewekt dan verbruikt, maar het was dan ook wel een hele zonnige week in een van de beste maanden per jaar. Over het jaar gerekend ga ik met de huidige hoeveelheid paneeltjes het verbruik niet meer afdekken.

Tegen de tijd dat het spaarvarken er niet meer uitziet als een uitgemergeld beestje toch eens een paar extra paneeltjes overwegen denk ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

PV verslaving, is geen kruid tegen gewassen 😀
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

2 weekjes Z-Frankrijk:

Afbeelding

Dakkoffer, 4 man en airco op de snelweg leverde wat extra verbruik op, rijden in de bergen fors minder. Veel kilometers op veredelde karrensporen halen de gemiddelde snelheid onderuit.

Is me eigenlijk best meegevallen. Beetje zoals rijden op LPG een aantal jaren terug zeg maar, minus de halve kofferbak vol adapternippels aan het eind van je vakantie en zonder de mogelijkheid om op benzine verder te tuffen. Die laatste is wel vervelend tussen je oren; een jerrycannetje benzine is nog wel te scoren in geval van nood, een jerrycannetje stroom lukt niet.

Heen over Duitsland/Zwitserland naar Val-Cenis (Franse Alpen), daar was snelladen onderweg geen enkel probleem. Met een lichte voorkeur voor Tesla snelladers zo om de 170-180km een keer stoppen. Pissen, broodjes smeren, geklungel met devices, en die 20-30 minuten snelladen zijn snel voorbij. Die pauzes heb je toch wel als je met familie op pad bent; voor het vrouwvolk eens een plee gevonden heeft.. je hoeft dus eigenlijk amper 'extra' te wachten. Kun je verder rijden op een lading van die 170-180km? Jawel hoor, maar ik heb genoeg meegemaakt om niet graag zonder water en 'brandstof' te komen zitten en verder rijden betekent ook langer wachten met laden.

Heenweg in 2 dagen gedaan, wat opzich niet erg nodig was. Magoed, dat wist ik toen nog niet.

Op die eerste lokatie was laden licht problematisch. Aan de stekker van de gite mocht niet (en kon ook niet want auto moest op een parkeerplaats). Dichtstbijzijnde langzaamlader op 6km afstand, maar dat was de enige in de wijde omgeving, meestal bezet, en ook geen taxi of bus heen en weer.
Snellader op iets van 28km. Dat was gelukkig wel te combineren, en in de hoge bergen verbruikt zo'n EV echt 3x niks. Ijle lucht, lage gemiddelde snelheden. Je begint op 1300 meter hoogte met 80% accu, kachelt een bergpas op naar 2200 meter waar het accupercentage bovenaan 50% is. Eenmaal terug zit je weer op 75%.

Lokatie 2 was in de Ardeche in de middle of f...ing nowhere bovenop een heuvel, te bereiken via 6km mix van slecht asfalt, 2-sporig gravelpad en grof beton; daar mocht ik wel de auto laden vanuit de gite. Ik had afgesproken dat ik het extra verbruik bij zou houden en af zou rekenen (ze betalen tenslotte ook de benzine/viesel van andere gasten niet). Elektra-installatie was zeer middeleeuws en aan het eind van een dun tweelingsnoertje vanuit een verder gelegen dorp, dus alleen 's nachts vanaf 23.00, met 6 Ampere (en dan nog soms maar 195V aan netspanning zien...), en de aardbeveiliging afgeschakeld want middeleeuwse elektra. Maar dat was voldoende om het verbruik bij te houden want ook op de D-weggetjes in de Ardeche verbruikt het ding niet veel. Wel meer dan in de Alpen.

Op de terugweg de 1100km gewoon in 1x gedaan, door het enge Frankrijk met zijn 'laadwoestijn'. Op een rode zaterdag, vertrokken om 8.00, thuis om 22.30 zoiets, en tussendoor normaal gegeten (wat ook een zee van tijd kost). Geen recordtijd, maar toch ook niks om je voor te schamen.
Dat was toch wel wat het meeste gepuzzel nodig had; vanaf Dijon valt het knap tegen met laders op handige plekken, en ook Metz-Remourchamps heb ik maar in 1 ruk gedaan met iets rustiger rijden en de airco uit (dat ding kost je al gauw 15% van je bereik, zeker bij buitentemperaturen van 37-38 graden) want tussendoor nog ergens laden had meer tijd gekost en de buitentemperatuur was al ver genoeg gezakt. Remourchamps-Oss ook in 1 ruk, maar toen mocht de accu best leeg van me.

Al met al: een EV uit het betaalbaarvoorpartikulieren segment als vakantievoertuig is minder makkelijk dan een auto op dooie dino, maar lastig toch ook zeker niet.
Verder heeft Tesla het kwa snelladers echt wel beter voor elkaar dan de rest. Ze zijn goedkoper dan Ionity&co, de onderbuik zegt dat ze langer boven de 75kW blijven, ze zetten 28 palen neer in plaats van 2-8 dus eigenlijk altijd wel plek, het zit vaak op een plek met een winkelcentrum oid op steenworp afstand en op een lokatie waar je speciaal naartoe moet rijden waarmee je dus niet hebt dat de snellaadplekken gewoon als parkeerplek gebruikt worden door aso's in een dikke Audi.

Morgen weer? Ja hoor, prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie