Kjelt schreef: ↑02 jun 2023 18:17
Wensredenering.
Auto accu: LiIon 2000 cycles , maandelijkse kosten: wegenbelasting, verzekering, onderhoud, apk plus de meeste ev's kunnen helemaal niet terugleveren.
Thuisaccu LiFePo 4000/5000 cycles, accu +/- €500 / kWh (SOK 48V 100Ah 5.12 kWh OFF GRID LiFePO4 Batteria solare) geen maandelijkse kosten, plus 1x kosten €2000 voor de lader/inverter.
Ah, lifecycles, daś een goeie, die had ik er idd niet bijzitten.
Maar mijn opmerking over de accu op wielen ging over het rijden dat je dan kan doen.
Tot nu toe lijken we meer opwekken dan we in de auto gestopt krijgen. Dat komt omdat de auto vaak juist weg is als de zon schijnt maar ook omdat de zon zich met zijn schijngedrag niet aan onze laadplanning houdt.
Met een tweede auto kan er dan eentje geladen worden terwijl de andere gereden wordt. En dan kan je een auto kiezen met andere eigenschappen, en bij ons wordt dat dan misschien een campertje.
Maar, met die lifecycles in gedachten moet ik wel het cijferwerk anders bekijken. En dat wordt pas belangrijk als we idd geen campertje zouden willen hebben, of het salderen minder interessant blijkt geworden.
En die maandelijkse kosten voor een ev zijn op dit moment nihil. Gaat op termijn vast veranderen, maar je praat denk ik wel over minimaal 5 jaar.