Kars-cnc schreef: ↑15 sep 2023 08:05
Al vrees ik dat die Victron units de totaal prijs nog wel flink hoger maakt (niet naar gezocht)
Ik wel net, eens kijken wat het kost voor 3-fasen. Over een uurtje mag ik weer van de beademing af
Wel een verdomd mooi systeempje zo met die serverbatterijen en Victron spulletjes. Daar begin ik aardig van te kwijlen.
Veel zonnepanelen, generator erbij om in de winter het gebrek aan zon op te vangen (en de restwarmte koelsysteem/uitlaat de CV in), en je kunt de kabel naar de straat onderhand wel doorknippen.
Sven schreef: ↑15 sep 2023 08:44
Wat voor vermogen vraagt een warmtepomp (voor een rijtjeshuis)?
Die staat dan de hele tijd aan?
Valt mee. Ik zie hier meestal 300-800W opname uit het net met zo af en toe een korte uitschieter naar 1400W. Maar ik heb pas meetgegevens sinds eind januari dit jaar.
Het draait niet continu; mijn grootste verbruik sinds begin metingen is zo'n 12kWh in een etmaal. Maar die 12kWh is eenmalig geweest; 5-8kWh was normaler deze winter. Zoals vaker gezegd: jaren-60 twee-onder-1-kapper waarbij ik niet tot het gaatje ben gegaan kwa isolatie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'