15mm koper solderen perslucht de nasleep
Moderator: Moderators
15mm koper solderen perslucht de nasleep
Hi vraagje,
Voor mijn perslucht leiding in de garage ga ik naar 15mm koper die ik soldeer.
Druk is max. 1MPa (10 bar)
Nu zijn er twee soorten t-stukken en bochten verkrijgbaar, dun koper en dik messing.
De vraag is eigenlijk of die dunne koperen 1MPa aan kunnen of dat ik gewoon de messingen moet pakken, snap het verschil eigenlijk anders niet zo goed ?
Voor mijn perslucht leiding in de garage ga ik naar 15mm koper die ik soldeer.
Druk is max. 1MPa (10 bar)
Nu zijn er twee soorten t-stukken en bochten verkrijgbaar, dun koper en dik messing.
De vraag is eigenlijk of die dunne koperen 1MPa aan kunnen of dat ik gewoon de messingen moet pakken, snap het verschil eigenlijk anders niet zo goed ?
Laatst gewijzigd door Kjelt op 28 apr 2024 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
- Bjornski1976
Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht
Beide hebben een opgegeven werkdruk van 6 tot 10 bar. Denk zelf dat je beter koper kan gebruiken, is iets goeikoper.
Zelf ben ik meer van de stalen leidingen met schroefdraad wat vroeger aan de radiatoren zat.
Zelf ben ik meer van de stalen leidingen met schroefdraad wat vroeger aan de radiatoren zat.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Bedankt Bjorn.
6 tot 10 bar maar voor 1mm dik koper?
Hmmm op Youtube claimen ze soms 190psi (13 bar).
Misschien dan toch maar een drukregelaar er voor zetten op 8 bar.
6 tot 10 bar maar voor 1mm dik koper?
Hmmm op Youtube claimen ze soms 190psi (13 bar).
Misschien dan toch maar een drukregelaar er voor zetten op 8 bar.
Die bonfix vind ik prettiger solderen...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
wel eens gedacht aan kunststof leidingen??
eenvoudig in het samenstellen en monteren door lijm verbindingen
geen last van corrosie
kijk eens bij ERIKS
https://shop.eriks.nl/nl/leidingsysteme ... 0882-0015/
wellicht ook verkrijgbar bij WILDKAMP
(geen pvc leidingen toepassen )
eenvoudig in het samenstellen en monteren door lijm verbindingen
geen last van corrosie
kijk eens bij ERIKS
https://shop.eriks.nl/nl/leidingsysteme ... 0882-0015/
wellicht ook verkrijgbar bij WILDKAMP
(geen pvc leidingen toepassen )
Ja zeker alleen meningen over explosie gevaar etc vond ik niet fijn. In de USA gebruiken ze PEX leidingen maar die mogen geen uv krijgen zelfs niet van tl licht. Worden ze brokkelig.
Ik heb ook naar speciale aluminium perslucht leidingen gekeken maar dat is vrij kostbaar (t stuk kost meer dan €20)
En toen kon ik van Ben een emmertje koper overnemen en heb ik inmiddels nog meer dan het dubbele uitgegeven aan ander materiaal
Dus alles in huis maar wist niet van dit verschil tussen knietjes en t stuk versies.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 05 apr 2024 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik zie nu dit bij een andere leverancier staan idd. 6 tot 10/16 bar afhankelijk van de temperatuur.
Ik ga met zilver tin solderen kennelijk is dat de beperkende factor, niet de buis zelf of de koppelingen ?
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Goede keus Kjelt. Gewoon doen.
de dunnwandige t stukken moet je met solderen van alle kanten met de brander erbij kunnen anders wordt het knudde
dus als je de leiding vooraf op de grond of tafel kan solderen is dat prima anders vergeet het maar je krijg de warmte niet na de achterkant om een goede vloeiing te krijgen en met dat zilversoldeer al helemaal
dus als je de leiding vooraf op de grond of tafel kan solderen is dat prima anders vergeet het maar je krijg de warmte niet na de achterkant om een goede vloeiing te krijgen en met dat zilversoldeer al helemaal
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Bij mijn "Buren" in de werkplaats, zijn alle Luchtleidingen van Kunststof.. maar ik zou niet weten waar ze dat mee gesoldeerd hebben..
dat valt er ook niet tegenan
Bedankt Hans,motormuis schreef: ↑05 apr 2024 19:51 de dunnwandige t stukken moet je met solderen van alle kanten met de brander erbij kunnen anders wordt het knudde
Dezelfde mening als Andre-R dus.
Precies anders dan ik vooraf zou verwachten
Bij dun koper dacht ik juist dat dit makkelijker warm te stoken is.
Maar het ligt dus kennelijk anders omdat de warmte van het t-stuk snel zijn warmte aan de ingestoken buizen kwijt raakt ?
Mooi dan ga ik voor de dikke messing bochten en t-stukken.
Bedankt allemaal!
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Solderen.. da's inderdaad het sturen van de warmte.. niet het smelten van je soldeer.. als je dus dikkere "Fittingen" gebruikt, dan blijven ze langer warm, en heeft je soldeer meer tijd om te vloeien.
Wat Zilversoldeer betreft, Ik ken dat alleen vanuit het Edelsmeden, en daar heb ik geleerd.. je richt je vlam nooit op je soldeer.. je richt je vlam op waar je soldeer terecht moet komen.. als alles dan op temperatuur is, dan trekt de soldeer er vanzelf naar toe..
Wat Zilversoldeer betreft, Ik ken dat alleen vanuit het Edelsmeden, en daar heb ik geleerd.. je richt je vlam nooit op je soldeer.. je richt je vlam op waar je soldeer terecht moet komen.. als alles dan op temperatuur is, dan trekt de soldeer er vanzelf naar toe..
dat valt er ook niet tegenan
Ik heb nooit dit soort fittingen en pijp met hardsoldeer /zilversoldeer gesoldeerd....denk ook niet dat dat echt nodig is , afgezien van het feit dat he een kapitaal aan zilversildeer gaat kosten, én je moet ook heél wat warmer stoken.. Dan kom je in het domein van de airco-installateurs...@kjelt, ik heb je een pb gestuurd
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario