15mm koper solderen perslucht de nasleep

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6398
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

15mm koper solderen perslucht de nasleep

Bericht door Kjelt »

Hi vraagje,

Voor mijn perslucht leiding in de garage ga ik naar 15mm koper die ik soldeer.
Druk is max. 1MPa (10 bar)
Nu zijn er twee soorten t-stukken en bochten verkrijgbaar, dun koper en dik messing.
De vraag is eigenlijk of die dunne koperen 1MPa aan kunnen of dat ik gewoon de messingen moet pakken, snap het verschil eigenlijk anders niet zo goed ?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kjelt op 28 apr 2024 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door Bjornski1976 »

Beide hebben een opgegeven werkdruk van 6 tot 10 bar. Denk zelf dat je beter koper kan gebruiken, is iets goeikoper.
Zelf ben ik meer van de stalen leidingen met schroefdraad wat vroeger aan de radiatoren zat.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6398
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door Kjelt »

Bedankt Bjorn.
6 tot 10 bar maar voor 1mm dik koper?
Hmmm op Youtube claimen ze soms 190psi (13 bar).
Misschien dan toch maar een drukregelaar er voor zetten op 8 bar.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door André-R »

Die bonfix vind ik prettiger solderen...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Kjelt
Donateur
Berichten: 6398
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door Kjelt »

André-R schreef: 05 apr 2024 18:42 Die bonfix vind ik prettiger solderen...
Die zag ik niet aankomen want veel meer materiaal om heet te stoken maar als ie eenmaal heet is houdt het de temperatuur natuurlijk ook wat langer vast.
Wil je iets meer vertellen ?
Leeuwinga
Berichten: 2992
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door Leeuwinga »

wel eens gedacht aan kunststof leidingen??
eenvoudig in het samenstellen en monteren door lijm verbindingen
geen last van corrosie
kijk eens bij ERIKS
https://shop.eriks.nl/nl/leidingsysteme ... 0882-0015/

wellicht ook verkrijgbar bij WILDKAMP
(geen pvc leidingen toepassen )
Kjelt
Donateur
Berichten: 6398
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door Kjelt »

Leeuwinga schreef: 05 apr 2024 19:01 wel eens gedacht aan kunststof leidingen??
Ja zeker alleen meningen over explosie gevaar etc vond ik niet fijn. In de USA gebruiken ze PEX leidingen maar die mogen geen uv krijgen zelfs niet van tl licht. Worden ze brokkelig.
Ik heb ook naar speciale aluminium perslucht leidingen gekeken maar dat is vrij kostbaar (t stuk kost meer dan €20)
En toen kon ik van Ben een emmertje koper overnemen en heb ik inmiddels nog meer dan het dubbele uitgegeven aan ander materiaal :mrgreen:
Dus alles in huis maar wist niet van dit verschil tussen knietjes en t stuk versies.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 05 apr 2024 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6398
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 05 apr 2024 18:27 Beide hebben een opgegeven werkdruk van 6 tot 10 bar.
Ik zie nu dit bij een andere leverancier staan idd. 6 tot 10/16 bar afhankelijk van de temperatuur.
Ik ga met zilver tin solderen kennelijk is dat de beperkende factor, niet de buis zelf of de koppelingen ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door kawarider »

Goede keus Kjelt. Gewoon doen.
motormuis
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door motormuis »

de dunnwandige t stukken moet je met solderen van alle kanten met de brander erbij kunnen anders wordt het knudde
dus als je de leiding vooraf op de grond of tafel kan solderen is dat prima anders vergeet het maar je krijg de warmte niet na de achterkant om een goede vloeiing te krijgen en met dat zilversoldeer al helemaal
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13741
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bij mijn "Buren" in de werkplaats, zijn alle Luchtleidingen van Kunststof.. maar ik zou niet weten waar ze dat mee gesoldeerd hebben.. :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6398
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door Kjelt »

motormuis schreef: 05 apr 2024 19:51 de dunnwandige t stukken moet je met solderen van alle kanten met de brander erbij kunnen anders wordt het knudde
dus als je de leiding vooraf op de grond of tafel kan solderen is dat prima anders vergeet het maar je krijg de warmte niet na de achterkant om een goede vloeiing te krijgen en met dat zilversoldeer al helemaal
Bedankt Hans,
Dezelfde mening als Andre-R dus.
Precies anders dan ik vooraf zou verwachten :mrgreen:
Bij dun koper dacht ik juist dat dit makkelijker warm te stoken is.
Maar het ligt dus kennelijk anders omdat de warmte van het t-stuk snel zijn warmte aan de ingestoken buizen kwijt raakt ?
Mooi dan ga ik voor de dikke messing bochten en t-stukken.
Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13741
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door Arie Kabaalstra »

Solderen.. da's inderdaad het sturen van de warmte.. niet het smelten van je soldeer.. als je dus dikkere "Fittingen" gebruikt, dan blijven ze langer warm, en heeft je soldeer meer tijd om te vloeien.

Wat Zilversoldeer betreft, Ik ken dat alleen vanuit het Edelsmeden, en daar heb ik geleerd.. je richt je vlam nooit op je soldeer.. je richt je vlam op waar je soldeer terecht moet komen.. als alles dan op temperatuur is, dan trekt de soldeer er vanzelf naar toe..
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Verschil in T stuk 15mm koper hardsolderen perslucht

Bericht door André-R »

Ik heb nooit dit soort fittingen en pijp met hardsoldeer /zilversoldeer gesoldeerd....denk ook niet dat dat echt nodig is , afgezien van het feit dat he een kapitaal aan zilversildeer gaat kosten, én je moet ook heél wat warmer stoken.. Dan kom je in het domein van de airco-installateurs...@kjelt, ik heb je een pb gestuurd
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie