3D Printers (kwaliteit en prijs)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Hessel Oosten
Contacteer:

3D Printers (kwaliteit en prijs)

Bericht door Hessel Oosten »

Serum wilde graag van het topic "Ophangdingen" (een galg is inderdaad wel wat uit de tijd...),
naar een meer algemener topic over 3D printers.

Nou zodoende dit ..... ;-)

Hier een m.i. heel nuttige vergelijking tussen Prusa en Bambu, met ook nog een algemene strekking én een prijsvergelijking die verbaast!

Zie: https://youtu.be/rdnuLvBx66I
.
Prijsvergelijking printers.png
.

Hessel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tonybryden
Contacteer:

Re: 3D Printers (kwaliteit en prijs)

Bericht door Tonybryden »

Voor het gesloten topic ,, schande wat daar gebeurd is.
Kan niet op dit forum en moet een ban voor het leven zijn.
Dit kun je niet goed vinden .
Weet niet of ik hier nu mijn handen aan brand , maar dit gedrag tegen de mensen wie dit forum met eigen tijd en veel plezier doen vind ik schandalig .
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bambu, Prusa, maar ik zie in dat overzichtje prijzen die ik liever uit zou geven aan iets dat direct munten oplevert.. een Verspanende machine.. Dus.. als ik ergens 1400,- op stuk zou moeten slaan, dan sla ik dat liever stuk op een EMCOturn 120, dan op een Bambu 3 D printer..

Waar het mij eigenlijk om gaat.. is de opmerkingen die geplaatst werden nadat ik te kennen gaf de Creality K1C te overwegen, Qua prijs zit ie nog onder de 600,-..

Maar... ik kreeg toen een reeks opmerkingen te zien die erop neerkomen dat zoiets weggegooid geld is.. en dat een Bambu altijd te verkiezen is boven de Creality..

Eh.. wacht even.. ze doen het alletwee toch?.. ik trek wederom even de vergelijking.. met Auto's.. Momenteel mag ik me de gelukkige bezitter noemen van een BMW 316ti, Ja.. een Citroën C1 is goedkoper, maar voor lange ritten (zoals in het verleden naar Beurzen in Polen) verkies ik dan de BMW.. zou ik nooit in het buitenland komen.. dan zou een C1 een prima oplossing zijn.. 'k heb ook in het verleden een Peugeot 106 gereden.. 'k vond het niet een bijzonder fijne auto, maar hij bracht me waar ik zijn moest..

Zo ook met Printers.. als ze het gewoon doen.. dan is het net als met een auto, van welk merk of type dan ook.. je komt waar je zijn moet.. 't verschil of je er wel of niet helemaal Okselfris aankomt, heeft een vrijwel rechtlijnig vergelijk met de aanschafprijs van het koekblik..
Dus.. een K1C kan 220 x 220 x 250 printen, heeft een Hotbed van 100°C, en een Max Nozzle temperatuur van 300°C, en dat heeft de Bambu ook.. Ok.. die heeft een iets groter printbereik.. (waarom zou je een Caddilac kopen als je maar 1.60m lang bent? voor de beenruimte?)
de Extruder dan.. blijkbaar geen Metalen aandrijfrol.. nou.. heeft dat zoveel nadelen?.. als die dingen problemen geven.. en het zou bekend raken.. dan verkopen ze er geen een meer.. en.. als het mogelijk is, waarschijnlijk wel.. pruts ik daar zelf wel een Metalen Wieltje voor..

Kort en goed.. is, zoals de indruk gewekt werd, de K1C nou werkelijk een beroerd stuk schroot?.. 'k heb onlangs prints gezien die uit de Voorganger kwamen, de K1.. en die zagen er goed genoeg uit.. is een Bambu dan op alle vlakken zoveel beter?.. en is dat dan in verhouding tot de prijs?

't zou met 3D printers toch inmiddels zo moeten zijn als met onze Freesmachines.. je maakt een model, trekt em door de CAM (Slicer), Start drukken.. koffie!.. of zit ik er helemaal naast?.. en moet je een Universitaire opleiding gevolgd hebben eer je met zo'n ding aan de slag kan?
dat valt er ook niet tegenan
Wytze
Donateur

Bericht door Wytze »

Heb net een Bambulabs en uit ervaring:
't zou met 3D printers toch inmiddels zo moeten zijn als met onze Freesmachines.. je maakt een model, trekt em door de CAM (Slicer), Start drukken.. koffie!..
kan ik zeggen dat ik tegenwoordig best veel koffie drink ;-)
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Joh, Arie
Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt.
Anderen, waaronder ikzelf, proberen jou alleen maar aan te geven hoe zij er over denken en waarom zij de printer kochten die zij gekocht hebben.
Zoals ik al zei, ik wilde geen printer in huis halen waar ik zelf aan moet gaan lopen prutsen want dan wordt ik naar de schuur verbannen en mag ik niet meer binnen komen.
Mijn bazin wilde een printer die gewoon zijn werk doet zonder daar naar de vakschool voor te moeten gaan om wat geprint te krijgen.
Dan ben je dus meer munten kwijt.
En jij wil gewoon niet zoveel uitgeven, nou zowat?
Jij vind het ook niet erg als er wat aan geprutst zou moeten worden.
Ga lekker je eigen weg kerel..
en oja, ik kon lekker buiten bezig zijn vandaag terwijl de bazin aan het printen was
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Wytze
Donateur

Bericht door Wytze »

Klopt portje, het ding moest ook bij mij op dag 1 zinvolle dingen uitspugen..... en dat deed die Bambulabs ;-) En ik was als 3d printer scepticus echt onder de indruk. verder geen ervaring met die dingen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Portje schreef: 02 mei 2024 23:39 Jij vind het ook niet erg als er wat aan geprutst zou moeten worden.
Met mijn Freesbank en Draaibank.. nee.. geen moeite mee.. omdat ik precies weet wat ik moet doen, omdat ik ook veel van dat gepruts software matig doe.. Mijn Macro's zijn daar een goed voorbeeld van..

Maar.. als ik een 3D printer koop, dan moet het eigenlijk net zo als een 2D printer zijn.. Ja.. daar heb ik em uit de bokse laten bungelen.. ik heb een Brother A3 Printer die ook kan scannen, kopiëren, en dat ook nog eens dubbelzijdig, volledig automatisch..
Zo heb ik een aantal manuals ingescanned, zodat ik een Backup heb, en er één in de werkplaats kan leggen, en de Kopie Digitaal achter mijn PC kan raadplegen..

't zal toch hopelijk niet zo zijn dat een Bambu precies dat doet, maar dat je met een Creality eerst nog weken aan het prutsen bent voor je je eerste Benchy uit hebt laten poepen?.. want in dat geval zou het inderdaad een verspilling van moeite en geld zijn..

Voor mij is het niet om Geld mee te verdienen, maar wel om geld te besparen.. in mijn werkplaats heeft nog niets echt een vaste plek.. en daar wordt ik gek van.. 'k heb er 2 oogloupes.. heb ze alletwee gedragen vanmiddag.. maar momenteel kan ik er maar 1 terugvinden.. de andere?.. waar ik het kreng gelaten heb?.. geen idee..
de laden hebben wel een soort indeling.. dat wil zeggen welk gereedschap ik in welke lade mik.. maar je schuift de la dicht, en alles ligt weer door elkaar.. DAT MOET DUS ANDERS.. Gridfinity of iets vergelijkbaars.. zodat de wisselplaatjes een VASTE plek hebben, en niet meer vooraan als ik ze er net ingelegd heb, en ergens in het midden nadat ik de la dicht gedaan heb.. , en dat zelfde geldt voor de beitelhouders, schroefjes, Torx schroevendraaiers, Spanbussen.. en dergelijke.. en dan ook waar het allemaal om begonnen is.. de kistjes voor mijn Meetgerei.. de schroefmaten.. 2 hebben er een redelijk netjes blauw plastic doosje.. de derde een houten kissie waar ik nog niet eens "AGIO" op zou willen stempelen.. die moet dus ook een blauw plastieken kistje hebben.. en mijn schuifmaten ook, en mijn speermaat?. mogelijk gaat die er ook aan geloven.. ,
zo wil ik dus wat creëren dat de boel netjes op zijn plek houdt, zodat ik blindelings dingen kan pakken..

En als ik zoiets bedacht heb.. dan moet ik gewoon een tekening kunnen maken, door de slicer trekken, printer starten, deur dicht, op naar de werkplaats, en als ik terug kom, ligt er een kistje in de printer..
dat valt er ook niet tegenan
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Die onzin om eerst die flauwe bootjes te printen en dan in de afvalbak te mieteren is hier niet eens aan begonnen.
Hup, ze stopte meteen file's in dat ding voor bakjes voor diamond painting die ze leuk vond en hup, dat poepding floepte die bakjes in een mum van tijd op de plaat, grin.

edit
Ik had ff gekeken bij Gridfinity waar jij het over had en zomaar een willekeurig bakje gedownload en dat is meteen klaar voor te printen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Portje op 03 mei 2024 01:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Wytze
Donateur

Bericht door Wytze »

Zo moet het ook
buitermark
Contacteer:

Bericht door buitermark »

Heb net ook precies hetzelfde gedaan als Portje...

Ook een (iets minder) willekeurige gridfinity file in Creality Print 'gekwakt', en dan is het ook echt alleen maar op de 'groene knop' drukken, en gaan met die banaan.

Afbeelding
(screendump is van de nieuwste versie https://forum.creality.com/t/creality-p ... ease/10157, installeren en printen maar)

Begrijp alle negatieve reacties over deze printer echt niet.
Mijn ervaring met mijn Creality is echt alleen nog maar superpositief.

Ik heb mijn printer (de Creality K1C) pas sinds 31 maart, 2e hands gekocht na de cnczone dag en die heeft er ondertussen ruim 3 Kg Pla doorheen gepoept.
En slechts 1 foutje... (en dat kwam echt door onervarenheid van mijn kant)

Gebruik ook alleen nog maar pla rollen van amper 10 euro per rol (elegoo in bulk)..
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

Kijk anders eens naar een jong gebruikte A-merk. Ik kocht een Prusa MINI+ voor 300 euro, voor dat geld echt veel beter dan de meeste Creality tegenhangers. Dat iets kleinere buildvolume heeft me tot nu toe nooit echt geremd. En voor nog geen 40 euro extra (ESP32Cam en een ESP WiFi module) upgrade je het ding naar een heerlijk productie beest.

Ik prefereer toch een Europees product waarvan de meeste tekeningen ed inmiddels vrij gegeven zijn zodat alles te repareren is.
serum

Bericht door serum »

Ik zou geen prusa nemen als ik die vergelijk met de printer die Arie op het oog heeft. Hoe goed ik ook altijd te spreken was over Prusa, ze hebben te lang stilgestaan. Onderhand rennen merken als Bambulabs rondjes om Prusa heen qua bedieningsgemak en nemen allerhande andere merken het trucje over. En waarom zou je en tweedehands prusa mini kopen als je een bambulabs A1 mini kan kopen voor 275?

Welke 3d printer je ook koopt; je hebt altijd 'och neeehj' momentjes. (hoewel die voor mij nu op een paarhonderd prints op een paar vingers te tellen is) Het is en blijft een kwetsbaar proces. Maar het steekt zo logisch in elkaar dat er geen probleem is dat je niet zelf kan verhelpen. En je bent technisch genoeg om evt. modificaties te doen als eenzelfde probleem zich 2x voordoet.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mei 2024 23:12 Maar... ik kreeg toen een reeks opmerkingen te zien die erop neerkomen dat zoiets weggegooid geld is.. en dat een Bambu altijd te verkiezen is boven de Creality..
Ik zeg er nog 1 keer iets over, en daarna niet meer.

Bambu kwam uit het niets, is als een stoomwals over alle gevestigde partijen gewalst, en werd in no-time de maatstaf waartegen de rest adapt-or-die moet doen. Dat kan dan initieel een hype zijn, maar het is een jaar of anderhalf twee later nog zo. Dan doe je dus iets erg goed blijkbaar.
Neem vervolgens Creality. Creality is een kopierende prijsvechter. Ze nemen een succesvol ontwerp en maken dat zo goedkoop mogelijk na. Dat heeft invloed op gebruiksgemak, betrouwbaarheid en levensduur. Niet perse op de kwaliteit van de eerste paar prints.

Nu, als ik zo'n printer in 5 jaar afschrijf dan hebben we het over een tientje of 7 per jaar verschil. Neem ik de eventuele wederverkoopwaarde ook mee, dan zal het prijsverschil aardig richting 0 gaan. En dan heb ik het nog niet eens over eventueel kwaliteitsverschil kwa prints en machine of meerwerk aan afwerking, falende prints, vervangen machinedelen, etc. Als die Creality je daarmee meer dan 1 uur per jaar extra kost dan is-ie al duurder dan de Bambu.
Jij denkt verder dat het een speledingetje is, zo'n 3d-printer. Handig voor een bakje voor je wisselplaatjes en verder niet echt een apparaat dat geld oplevert. Dat is pure, zuivere onervarenheid die spreekt. De bedrijfsmatigen hier die een 3D-printer bezitten weten inmiddels beter, stuk voor stuk.
Daar staat dan zelden een Creality, en nog minder vaak een recent aangeschafte. Die mensen hadden ook geld kunnen besparen bij aanschaf en hebben dat niet gedaan. Die zijn allemaal gewoon dom en hebben geld teveel, toch? Of misschien toch niet...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Ik weet niet of ik hem weer zou kopen, maar ik ben in iedergeval toch best tevreden met mijn mk3s+.
Het is toch elke keer weer dat hij precies doet wat ik ervan verwacht. Zelfs als hij tijden stil heeft gestaan. Het is niet dat ik moet tweaken of afstellen of kalibreren. Gewoon file op SD kaart erin, filament laden en go!
Ik zou geen zin hebben om zo'n creality bed de hele tijd te moeten levelen of nozzels te moeten decloggen erc etc etc. Geef mij maar iets wat met duurder is een gewoon werkt.
Plaats reactie