vragen en antwoorden op cnczone

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

kawarider
Donateur
Contacteer:

Re: vragen en antwoorden op cnczone

Bericht door kawarider »

Kjelt schreef: 14 mei 2024 19:36 Zelf heb ik altijd de regel gehanteerd niet over religie, politiek en sport te praten
Gouden regel Kjelt. Sport is nieuw voor me, maar religie en politiek is geheid gedonder.

Serum, bedankt. Er waren toch weer een paar opmerkingen waar ik smakelijk om gelachen heb, iets met plastic poepen en doorslaand succes😀. Bedankt
tantan
Donateur
Contacteer:

Bericht door tantan »

Afbeelding

gelukkig voel ik me hier toch redelijk thuis....
TestCase

Bericht door TestCase »

tantan schreef: 15 mei 2024 08:47 gelukkig voel ik me hier toch redelijk thuis....
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hugo stoutjesdijk schreef: 14 mei 2024 10:06 Eigenlijk zou de TS zelf reacties moeten kunnen wissen om het topic helder te houden, als hij/zij daar behoefte aan heeft.
Nope! Dat is censuur, en dat kunnen we missen als een politiek debat van bezopen kaviaarslurpers!

Ik had een heel epistel aan elkaar ge-rant, niet aan jou gericht trouwens, over het hoe en waarom van vrijheid van meningsuiting en het daaraan verbonden recht op informatie, maar dat zal ik jullie besparen.
Zeg nog eens dat wij conservatieve vrijheids-minners jullie woke sneeuwvlokjes-gevoelens niet mee in overweging nemen.

Tonybryden schreef: 14 mei 2024 09:03 Ik ben nu 60jaar en zie me niet meer zo goed worden met Cnc hobby, wat ik eigenlijk jaren geleden hier hoopte te leren .
Dat lijkt mij een nederlaag accepteren die er geen is.

Ik heb mezelf een 15 jaar geleden nog eens moeten omscholen naar een nieuw beroep.
6 jaar lang iedere avond, met een groot deel van het curriculum onleesbare en onverstaanbare wetgeving die je nergens aan kon vastknopen. Aan het einde 'succesvol' een duur en waardeloos stukje papier met woorden die enkel op dat ene moment in de eindeloze tijd een heel klein beetje betekenis dragen.

Mijn punt, juist antwoorden op een vraag betekent dat er toch wat is blijven hangen, ondanks dat ik zo moe was, niks kon onthouden en in feite de grootste moeite had iets nieuws te leren (los van die studie, aan mijn draaibankje bijvoorbeeld).

Op papier stond dat ik het kon, maar zelf zag ik het zo niet. En dat was terecht want toen het later allemaal cristalliseerde, zag ik heel de samenhang en kon ik ogenschijnlijke problemen waar geen kant en klaar oplossingen voor bestonden met succes aanpakken.

Dat concept van 'cristalliseren' sloeg me toen knalhard in het gezicht. Ik was het zo'n 20 jaar eerder al eens tegengekomen in het boek 'Zen and the art of motorcycle maintenance' maar het betekende niet veel tot ik het zelf ondervond. Dat boek zelf begon toen ook te 'cristalliseren'.

Misschien moet het bij jou gewoon nog cristalliseren. Dat gaat bij de ene wat rapper dan bij de andere, die Kabaalstra lijkt gewoon alles aan een groot cristal bij te hangen. Ik vind het indrukwekkend, maar voor de rest moet iedereen maar vinden wat ie vindt.

Als de cnc-hobby voor jou belangrijk genoeg is, ligt alles wat je maar zou willen weten gewoon voor het oprapen, en niet enkel hier. Wat een ander daarvan meent te denken of van te moeten zeggen, kan je toch wel royaal aan je Achterste oxideren. Niet?

Voor mij is cnc niet belangrijk genoeg om op zoek te gaan. Ik heb ooit fanuc en heidehahn geleerd, maar werk zoveel liever met een ijzerzaag en vijl dat ik daar geen jota van onthouden heb. Ik kan me voorstellen, als ik sommige passionele cnc posts lees, dat dit voor andere mensen net het omgekeerde is. Bij die mensen moet je gewoon je mosterd halen, en dan valt het vanzelf wel allemaal op zijn plaats.

Dit is een heel apart forum, in de goede zin. Overal zijn er discussies, op ieder forum, en iedere discussie is waardevol. Het allerminste wat je eruit kan afleiden, is wat er leeft bij mensen. Soms moet je jezelf eens in je haar krabben bij de antwoorden die je krijgt en er voor jezelf van maken wat het is. M.a.w. neem het op dat moment bruikbare en schuif de rest (voorlopig?) aan de kant.

Hier krijg je meestal toch goede antwoorden op de meest uiteenlopende vragen, met de bijhorende idioten die de vraagsteller vragen of hij dom is. Daar moet iedereen eens over nadenken, die laatste zin.
Mijn conclusie: het is te zot voor woorden en zeker niet iets dat je tijd en energie waard is.

Dit forum is apart in de verhouding van dat eerste tot dat laatste. Samengevat, meer goede antwoorden en discussies dan ad hominem aanvallen. Dat is op andere fora, de meest uiteenlopende, wel anders. Tot in het extreme soms, en dat moet er ook zijn, alleen niet hier, dit is een ander soort plek.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TestCase schreef: 15 mei 2024 15:56
hugo stoutjesdijk schreef: 14 mei 2024 10:06 Eigenlijk zou de TS zelf reacties moeten kunnen wissen om het topic helder te houden, als hij/zij daar behoefte aan heeft.
Nope! Dat is censuur, en dat kunnen we missen als een politiek debat van bezopen kaviaarslurpers!
Nou vooruit, dat de TS bij berichten dan kan aangeven of het waardevol of zinloze info was.

Als vind ik dat de TS gewoon eigenaar van dat betreffende topic is, en dus ook recht heeft om met antwoorden te doen wat hem goeddunkt, dat zie ik niet als censuur. (eerder opvoeden :lol: )
Hooguit maak je dan een topic met 'er uit gewipte antwoorden' daar kan iedereen gewoon doorheen lezen, de context zal toch al wel niet belangrijk zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

TestCase schreef: 15 mei 2024 15:56 Dat gaat bij de ene wat rapper dan bij de andere, die Kabaalstra lijkt gewoon alles aan een groot cristal bij te hangen. Ik vind het indrukwekkend, maar voor de rest moet iedereen maar vinden wat ie vindt.
Hmm..ja.. daar zeg je zo wat.. 't gekke is.. ik sta daar eigenlijk nooit echt bij stil...
Toen ik in 2014 (ja.. zo lang geleden al) ontdekte/deduceerde dat je met "LogMsg" in EdingCNC de programma's door de besturing kon laten schrijven, DUS!, op die manier Middels een DlgMsg de parameters opvissen, die in een programma doen, met LogMsg, en als je dat programma dan automatisch laadt als je opstart, en herlaadt als je em wijzigt.. dan heb je ineens een Teach-in besturing!.. Toen ik Bert Eding een Filmpje stuurde, belde ie binnen een kwartier op.. "Hoe flik je dat nou weer?"

hoeveel je leert, hangt in grote mate af van hoe nieuwsgierig je bent..

en als ik weer eens iets aan elkaar geknøøpt heb wat eigenlijk niet aan elkaar hoort?.. dan plemp ik het gewoon hier neer.. ter leringhe ende vermaeck.. :lol:

of wel.. "Snappie 't?.. doe er vooral wat leuks mee!

Wat 't Cristalliseren/Kristalliseren betreft.. leren is één.. er wat mee kunnen is een tweede, we hebben op school allemaal Goniometrie gehad.. velen van ons zijn dat direct na 't examen allemaal weer vergeten.. ik leerde voor mijn examen wat je ermee kon doen.. en DAN blijft het hangen..
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Je bent naar de beurs geweest toch ? Hoeveel van die "teach in " machines heb je daar nu helemaal gezien vraag ik mij af ?

Ik heb ooit in 1998 (ja zo lang geleden al) gewerkt met een gazeneuve somab 500 en zijn kleine broertje in meen de 300 , een echte teach in dus elke bewerking vastleggen. (tijd weggooien) De machines gingen er met de eerste reorganisatie ook meteen uit. Ik denk dat het hele teach in gedoe een beetje passee is.

Die 500 was trouwens echt weel een beest ! uboor 80 mm geen probleem
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ja.. ik ben naar de Techni-show geweest.. 'k heb er niet echt op gelet wat er aan besturingen op machines zat, voor wat ik met mijn EMCOotje 5 doe, voldoet het programmeersysteem wat ik nu heb prima, maar dat is hier de vraag niet.. ;-)
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Dat een ts berichten in zijn draadje zou moeten kunnen verwijderen lijkt me niet goed.

Ik ben er niet uit of het voor mij onder censuur valt maar ik vind dat als je vrij bent om een topic te starten dat je jezelf dan ook moet openstellen voor antwoorden en reacties die je misschien niet leuk vind.
Daar hoort natuurlijk wel bij dat iedereen zich behoorlijk hoort te gedragen, en die regels zijn aardig algemeen, en aan de randen ter beoordeling van de moderators.

En die moderators mogen ook gewoon dingen 'faut' doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Ik ben het vaak met je oneens, maar deze keer heb je het 100 procent bij het goeie eind. Censuur is echt het allerlaatste wat je hier moet willen! Das het begin van het einde….
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

Volledig mee eens...

Ik vind wel dat je een recht moet hebben om een bericht te verwijderen als deze niet van toepassing (meer) is.
Zoals dat nu ook in het forum kan. MEt het x-je rechtsboven

Dat is imho geen censuur maar meer; hoe voorkom ik vervuiling. Of, oeps dat had ik beter niet zo kunnen zeggen.
Soms zijn de toetsen sneller dan het gezonde verstand... <kijkt zelf schuldig>
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Tonybryden
Contacteer:

Bericht door Tonybryden »

TestCase schreef: 15 mei 2024 15:56
Tonybryden schreef: 14 mei 2024 09:03 Ik ben nu 60jaar en zie me niet meer zo goed worden met Cnc hobby, wat ik eigenlijk jaren geleden hier hoopte te leren .
Dat lijkt mij een nederlaag accepteren die er geen is.
heb je reactie paar keer moeten lezen voor ik het helemaal begreep.
zet me wel aan het denken in een positieve zin.
TestCase

Bericht door TestCase »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2024 16:25 Nou vooruit, dat de TS bij berichten dan kan aangeven of het waardevol of zinloze info was.
Ok, een soort van duimpje omhoog, duimpje omlaag.

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2024 16:25 Als vind ik dat de TS gewoon eigenaar van dat betreffende topic is, en dus ook recht heeft om met antwoorden te doen wat hem goeddunkt, dat zie ik niet als censuur. (eerder opvoeden :lol: )
En nou begeven we ons op zeer dun ijs.

Topic starter is inderdaad eigenaar van zijn eigen bericht. Zijn bericht is zijn intellectueel eigendom.
Maar de antwoorden op zijn bericht zijn dat niet, die zijn van wie ze geschreven hebben.

Net zo zijn jou 12000+ berichten hier jou intellectueel eigendom. Daar hoeft niemand aan te rommelen. Niet om het beter leesbaar te maken, niet om het politiek correct te maken, niet om eender welke andere redenen die ik nu even niet kan bedenken.

(Ik ben conservatief, vrijheidsminnend en 'rechts', vandaar dat het soms/altijd moeilijk voor me is mezelf in een irrationeel links brein te verplaatsen en ik dus geen redenen kan bedenken voor zo'n misdaden zoals een linkse dat probleemloos kan. En, ter verduidelijking, als we het over linkse en rechtse politiek hebben, dan wil een linkse veel overheidsinmenging, van een plan-economie tot een complete verzorgingsstaat. Een rechtse wil zo weinig mogelijk overheidsinmenging, wil een vrije markt economie, weet dat al de mooie beloftes gewoon lege woorden zijn wanneer het er echt op aan komt en zal zijn plan wel trekken. Net zoals die linkse trouwens, wanneer het erop aan komt, alleen weet een rechtsgezinde dat al voor het zover is en is hij daarop voorbereid. Ik ben dan nog eens 'extreem-rechts', wat betekent dat ik van mening ben dat we zo weinig mogelijk overheid nodig hebben. Dit terzijde, en ook nog even de observatie dat je niet bepaald 'rechts' kan stemmen als je dat zou willen.)

Intellectueel eigendom (IE).
We zitten nu al in een situatie waar het ene IE beter beschermd is dan het andere.
We zitten nu al in een situatie waar het IE van bepaalde groepen 'meer waard' en beter beschermd is dan dat van andere groepen.
Binnen een 'ééngemaakt' Europa, heeft iedere lidstaat haar eigen idee en wetgeving over IE.
Langs de ene kant de eenheid prediken en langs de andere kant verdeeldheid zaaien. Il faut le faire. Maar daar zijn het dan ook linkse ratten pur sang voor, heel die EU praatbarakken en alles wat daaraan hangt, tot op wijk- en straatniveau wat mij betreft.
Dat laatste omdat het zo simpel is, als het uit jouw brein komt is het jouw IE. Punt.

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2024 16:25 Hooguit maak je dan een topic met 'er uit gewipte antwoorden' daar kan iedereen gewoon doorheen lezen, de context zal toch al wel niet belangrijk zijn.
Ik vind de context anders zeer belangrijk.

Subversie van de context is het eerste wapen om van het beweerde te maken wat er nu net niet beweerd werd. Eenmaal woorden uit hun context getrokken zijn, kan je er een leugen aanhangen die je ongehinderd kan opblazen en zijn eigen leven kan laten leiden.

Zonder context weet je niet waar mensen het over hebben.

Ken je 'zeg eens A' nog? Daar ging het in een aflevering over een sjekkie (ken de juiste spelling niet en ga het niet opzoeken, maar een zelf gerolde sigaret dus) wat door iemand overhoord werd zonder de context te kennen en dat sjekkie werd een cheque (geld dus waar je zelf de nominale 'waarde' op invult). Een hele aflevering drama verzekerd.
Op tv zorgt dat voor lachwekkende en hilarische situaties.
In de echte wereld zorgt dat voor ronduit levensgevaarlijke situatie (WO1 en WO2 om er twee van de ontelbare te noemen).

We moeten ons ook realiseren dat we hier wat achterlaten voor het nageslacht.
Over 100, 500 of 1000 jaar wil iemand misschien eens nagaan hoe het leven rond het jaar 2000 was.
Dan gaat die mens context nodig hebben.
En als ie teksten tegenkomt waar vanalles uit verwijderd is en zelfs 'aangepast', gaat zijn gevormd beeld niet overeenkomen met de werkelijkheid.

De waarheid is het ultieme, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn.
De persoon van Jesus Christus en zijn leer, is helemaal iemand en iets anders dan wat de religie (of de kerk zo u wil) ervan gemaakt heeft.

Niet dat deze electronische teksten er nog gaan zijn over 100, 500 of 1000 jaar als we doorgaan zoals we bezig zijn. En nee, niet omwille van 'milieu' of 'opwarming' maar omwille van die krachten die al 6000 en 1500 jaar onze cultuur aanvallen en vernietigen. Maar dat is een andere discussie en die strijd is nog niet voorbij, dus we kennen de uitkomst nog niet.

Een 'eruit gewipt antwoord' is in principe censuur en iets dat vermeden moet worden.
Moderatie wordt nodig wanneer iemand bijvoorbeeld het forum volduwt met zware foto's die moeilijk laden en het hele systeem in het honderd laten lopen. Of constante niet-aflatende aanvallen van alle soorten nadat er eerst een aantal keer gewaarschuwd is.
Het is een zeer dunne lijn en ik zou geen moderator willen/kunnen zijn.

TS kan altijd een nieuw topic openen met een samenvatting van wat hij van een topic opgestoken heeft en welke antwoorden voor hem waardevol waren. Want eerlijk, iemand anders kan belangrijke informatie halen uit antwoorden die voor TS helemaal niets betekenen.
Fora zijn openbaar, of zouden dat toch moeten zijn, zoals het hoort. Meerdere mensen lezen dat over meerdere jaren heen om de meest uiteenlopende redenen. Om dan aan iemands IE, woorden en context te rommelen is uit den boze... en censuur is door de (grond)wet in de meeste Westerse Naties verboden.

Arie Kabaalstra schreef: 15 mei 2024 17:21 Toen ik in 2014 (ja.. zo lang geleden al) ontdekte/deduceerde dat je met "LogMsg" in EdingCNC de programma's door de besturing kon laten schrijven, DUS!, op die manier Middels een DlgMsg de parameters opvissen, die in een programma doen, met LogMsg, en als je dat programma dan automatisch laadt als je opstart, en herlaadt als je em wijzigt.. dan heb je ineens een Teach-in besturing!.. Toen ik Bert Eding een Filmpje stuurde, belde ie binnen een kwartier op.. "Hoe flik je dat nou weer?"
Nu hoop ik niet dat je denkt dat ik hier ook maar een woord van begrijp.
Maar voor een cnc-fanaat zal het wel een dikke rode kers op een slagroomtaart zijn. :mrgreen:

Arie Kabaalstra schreef: 15 mei 2024 17:21 Wat 't Cristalliseren/Kristalliseren betreft..
Ja, rebels tot in de kist. Ik heb op school nog 'Vlaams' moeten leren. Ge en gij dus met bijhorende vervoegingen enzovoort. Ineens werd dat ABN (algemeen beschaafd nederland, ja hallo), met je en jij en alles wat erbij hoort. Toen was ABN niet meer goed en werd het AN.
Dan had je een voorkeursspelling, een juiste spelling en een foute spelling. Wat wat was, hing van het jaar af en van de maandelijkse bloedingen van een zielige pruik die zichzelf slim en mannelijk vond.
Overbodig te zeggen wat ik daarvan vond en wat ik daar op een gegeven moment mee gedaan heb, zeker?
Engels en Frans kon ik vroeger wel voor lange tijd foutloos schrijven, maar daar zaten ook geen zielige oude pruiken dagelijks aan te rommelen.

Tonybryden schreef: 15 mei 2024 22:02 heb je reactie paar keer moeten lezen voor ik het helemaal begreep.
Dat begrijp ik. Ik moet mezelf ook meermaals lezen, en dan nog... :mrgreen:

Tonybryden schreef: 15 mei 2024 22:02 zet me wel aan het denken in een positieve zin.
Ik hoop dat je opnieuw wat wind onder je vleugels kan vinden, zodat je die hoge toppen kan scheren.
Hoe dan ook, Vrede in alles wat je doet. (En dan komt hier normaal een kreet, maar dat zal ik op dit forum maar laten.)

Peace to you all!
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Intellectueel eigendom ?
Zover als ik weet als je post op een forum of dit nou openbaar of commercieel is dan gaat dit "eigendom" over naar het forum.
Dat staat ook vaak bij veel fora in de regels.

Waarom?
Omdat als iemand om welke reden dan ook besluit het forum te verlaten hij anders kan eisen dat al zijn posts verwijderd dienen te worden.
Maar dat kan een forum nooit doen vanwege het feit dat dan hele topics compleet onleesbaar worden (gaten vallen er in en de context is onduidelijk).

Wat bovenstaande issue aan gaat is er maar 1 oplossing en dat is strenger modereren op relevante reacties en offtopic issues verplaatsen naar een ander topic of verwijderen. Als je ook de "geintjes" tussendoor gaat verwijderen dan haal je ook het spontane en leuke van een forum weg naar mijn mening. Voor je het weet zit je op een dood theorie only forum waar niemand meer reageert.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

TestCase schreef: 16 mei 2024 10:33 Nu hoop ik niet dat je denkt dat ik hier ook maar een woord van begrijp.
Maar voor een cnc-fanaat zal het wel een dikke rode kers op een slagroomtaart zijn.
Nee..hoop heb ik al lang geleden opgegeven.. :lol:
'k beschouw eenieder die ik ontmoet als een Hersenloze, in een aantal gevallen wordt mijn vermoeden dan binnen een paar seconden bevestigd, en mocht ik ernaast zitten, dan is dat een Positieve verrassing.. :lol: Ik ben derhalve nooit teleurgesteld in mensen, wel in de Mensheid.. ;-)
TestCase schreef: 16 mei 2024 10:33 Ja, rebels tot in de kist.
Ik niet... zoals mijn grootvader zaliger zei :" Ze binden maar een stuk worst aan m'n reet.. dan slepen de honden me wel weg" :lol:
Wat het leren van Vlaams (Was dat een officiële taal eigenlijk?), en ABN betreft.. men heeft er een potje van gemaakt..dat ben ik met je eens..
TestCase schreef: 16 mei 2024 10:33 Engels en Frans kon ik vroeger wel voor lange tijd foutloos schrijven,
Moet je voor de grap eens op een Engelstalig Forum gaan kijken.. nou is Engels niet mijn Moedertaal, maar als je ziet wat de gemiddelde "amerikaan" eruit gooit?.. die kennen over het algemeen het verschil tussen "There, They're, en Their" niet..

'k zal nimmer pretenderen dat ik het nederlands tot in de puntjes beheers, om de doodeenvoudige reden dat er zoveel is veranderd, en dan met name dingen die rechtlijnig tegenover hetgeen ik ooit geleerd heb staan..en ik weiger gewoonweg die "nieuwe" Spelling te gebruiken, omdat het totaal niet logisch, en in mijn beleving derhalve taalkundig als totaal en apert onjuist kan worden gekwalificeerd!, waarvan Akte!
Plaats reactie