Composiet keukenblad zagen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Re: Composiet keukenblad zagen

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 29 okt 2024 22:06 Maar welke reden heeft het dat jullie allemaal niet met zo'n decoupeerzaagbladje aankomen? Waarom werkt dat niet?
Ik wist gewoon niet dat die er ook al zijn, nog nooit gezien en zeker niet gebruikt.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 29 okt 2024 22:06 Ik hoop dat ik het zaterdag een paar uurtjes red. De directie had nog plannen in de avond, tot zover geen probleem, maar ze wil vroeger weg. Hopelijk bijt het niet te hard met elkaar.
Je vergeet ons weer hé. Het is CNCZone dag weet je nog?
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

André-R schreef: 30 okt 2024 09:56 Om het stof te beperken zou je met water moeten koelen, ik doe dat met zo'n 5 liter plantenspuit die je op kan pompen en dan op je zaagblad moet richten. Is wel een heel gedoe maar beperkt het stof wel behoorlijk
Als het zoals met een invalzaag of veredelde slijptol, euh, diamantzaag over een geleiderail kan gaan dan gaan een paar zeiknatte handdoeken die uit de stofafzuiging ontsnappend stof vangen best veel doen schat ik zo. Afzuigkap hangt erboven, strategisch een tentje plakken van wat plastic en het oorlogsgebied (en blootstelling van mezelf aan dat stof) moet best wel beperkt kunnen blijven.

Ik zie op dit moment de invalzaag (met geleider) het meeste zitten. Maar eens een bezoekje aan Marktplaats doen, kijken of er nog wat leuks te vinden is in de buurt.
benkr schreef: 30 okt 2024 10:37 Je vergeet ons weer hé. Het is CNCZone dag weet je nog?
Zeker niet Ben, ik probeer gewoon te komen en de andere zaken te schuiven.
Er moeten alleen in het tijdvak september-februari meer dingen gepland worden dan er in de beschikbare weekenden past, want iedereen jarig en allerlei festiviteiten. En wat de prioriteit van al die dingen is mag ik al een aardig tijdje niet meer helemaal zelf beslissen. I am the master in this house! And I have my wife's permission to say so :roll:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik ken het verschijnsel, gelukkig heb ik wel iets meer tijd sinds ik niet meer naar de "baas" hoef, wat is die grote vakantie toch een fijne uitvinding, had ik jaaaaren eerder moeten doen.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Glaszaag?
Ik he zo,n makita ding zit diamant blad in, kan zowel een glad blad als zo,n ding met vertanding in.
Draaid niet zo bar hard, zit water reservoir op, die steeds beetje op het blad druppelt.
In theorie kan ik praktisch alles
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

https://www.boels.com/nl-nl/huren/inval ... mm/p/15227

Misschien is dat nog wel de handigste optie. Keukenbladen staan er expliciet bij vermeld.

En dan inderdaad de nat/droog zuiger erbij
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Met dat blad kan mogelijk je te weinig diepte hebben.
Bij zagen en boren in steen en beton maak ik heel graag gebruik van de diensten van een bedrijf die niets anders doet.
Een machine huren kost meer in bepaalde gevallen.
In jouw geval zou ik wel eerst gaan nadenken of je opvangbak kan maken onder het kookplaat gat.
Het zagen gaat doorgaans niet met een enorme hoeveelheid water maar toch, ik deed zoiets wel eens met een dijkje van zaagsel maar dat was een totaal andere situatie.
Waarom is het "ineens" mode om het hele voorgaande bericht te kopiëren ? Ook op andere fora, is er iets veranderd op die handige kleine schermpjes of zo ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : viewtopic.php?f=37&t=12599
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 30 okt 2024 20:52 ik deed zoiets wel eens met een dijkje van zaagsel
Dammetje Plastiline eromheen leggen?..

Met diamant gerei in graniet of andere steen boren of frezen.. hou't nat.. maar dat hebben anderen ook al opgemerkt.. 't is alleen maar dat ik dat van harte kan beamen..'
'k heb vroeger wel met tandarts boortjes in graniet zitten graveren, stukkie graniet altijd in een bakkie water.. en gaan.. wel regelmatig verversen anders zie je niet meer wat je aan het doen bent..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Die kookplaat heeft gewoon echt in de gaten wat de plannetjes zijn.... :roll:

Afbeelding
keesfrees schreef: 30 okt 2024 20:52 Bij zagen en boren in steen en beton maak ik heel graag gebruik van de diensten van een bedrijf die niets anders doet.
Ja, de helft van mijn kennissen schakelt voor een gaatje in hout ook graag een bedrijf in dat niets anders doet, maar zou jij dat doen? Datdachtikal :mrgreen:

Ik heb in m'n leven al vele tientallen meters snede gemaakt in steen en beton en gaten gezaagd in binnenmuren, allemaal lekker met m'n slijptolletje of soms een huurapparaat. Ik heb me alleen nooit druk hoeven te maken over de stofwolken of waterdrab anders dan dat je soms gewoon niks meer ziet. Dat is nu anders, en even hier vragen levert soms verrassende inzichten op.
Ik vind dus eigenlijk dat een paar sneetjes in een veredelde tuintegel wel binnen mijn eigen capaciteiten moeten liggen en het voelt een beetje als opgeven om daar een bedrijf voor in te schakelen. Dan kun je toch niet naderhand naar die kookplaat kijken en denken 'Dat heb ik nou es mooi gemaakt'?

Financieel kan het wel uit overigens; gat groter laten zagen in je keukenblad kost 250-300 euro. Tel zelf alle ditjes en datjes op, zet wat geld op het risico dat je de boel verknalt want vroeg of laat ben je een keer de klos, en je bent niet zo gek veel goedkoper uit.

Maar ik ga het nog eens anders doen. Eens gespiekt hoe de professionals het doen:
Afbeelding

Die gebruiken een slijptol met stofkap, zonder water. Plankjes/houten frame maken voor de geleiding, wat plaatmateriaal rondom neerleggen op het oppervlak waar je niet moet wezen om schade bij uitschieten te voorkomen, goede adembescherming, goede stofafzuiging, en ingewikkelder word het blijkbaar niet. Mooi, zitten we weer op vertrouwd gereedschap.

Ik heb dus eens dit ding besteld: https://www.carat-tools.nl/dustprotect- ... rmkap-zaag
In het 'wij van WC-eend' filmpje ziet het er wel prima uit: https://youtu.be/Gd-lI85AoWg?si=E7BucO4QsJQW7kn7&t=30

Best aan de prijs voor een plastic doosje, maar daar ga ik wel vaker lol van hebben als het doet wat het belooft. En als ik er toch water bij wil gebruiken is een nevelkopje in dat ding monteren en de plantenspuit aansluiten ook zo gebeurd.

Collega heeft een stuk keukenblad achter in de tuin liggen voor 'projectje, ooit', dus daar kan ik de generale repetitie wel mee doen. Of gewoon met een stoeptegel.
In jouw geval zou ik wel eerst gaan nadenken of je opvangbak kan maken onder het kookplaat gat.
Ja, natuurlijk kan dat. Met een bak, wat bouwplastic en wat tape kom je een aardig eind.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan blijft de uitdaging dat niet de stoffilter gelijk vol zit. Mijn ervaring is niet zo positief met dat slijpstof en filters.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 30 okt 2024 16:13 I am the master in this house! And I have my wife's permission to say so :roll:
Of deze ;-)

Afbeelding
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

Ik heb al 28 jaar dat probleem totaal niet....

Soms heeft mijn way of life toch voordelen :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Het bestelde spul liep vertraging op en die kookplaat lag klaar. Ja, daar kan ik niet tegen. Toch maar eeeeeeeven wat anders proberen; ik heb een accu-metaal-circelzaag van DeWalt die niet gek hard draait. Is het proberen waard...

Afbeelding

Verloopringetje geprint van wat polycarbonaat. Sneller dan draaien.

Afbeelding

Terwijl de printer aan het opwarmen/printen was de boel wat afgetekend:
(naderhand nog doorzichtig plakband er bovenop geplakt als beschermlaag, lades eruitgehaald, etc.)

Afbeelding

Van het zagen geen beelden. Platen hout en kunststof rondom om schade van oepsjes te voorkomen. Eerst een mm of 4 ingezaagd, daar wat water in gedaan, en door de plaat heen gezaagd. Dat ging vanwege het lage toerental (3500rpm ofzo) mooi langzaam en prima te behappen kwa stof.

Alleen de voet van de zaag zat in de weg voor de stukken bij de spatplaat. Dat werd armoeien met de slijptol dus; het enige apparaat dat compact genoeg was. Mijn rondborstige sidekick had de opdracht om kleine beetjes water op de schijf te sproeien en te stofzuigeren. Dat stofzuigen deed ze ook na herhaaldelijke instructies op 10cm afstand en het water was blijkbaar gratis, dus tsja, dat werd wel een bende. Nouja, dat kun je gewoon opruimen gelukkig. Helaas werd dat wel aangegrepen om alles eens schoon maken, grmbl.

De haakse hoeken waren ook een probleem, met een rond ding kun je geen haakse snedes maken. Dat opgelost met een hardmetalen decoupeerzaagje voor tegels. Pendelstand uit, laag toerental, zaagje een keer in wat water dopen, ging eigenlijk uitstekend. De haakse hoeken bij de spatplaat kwam ik met de decoupeerzaag ook niet helemaal bij, maar dat kleine stukje steen wat je dan nog overhoud breekt wel.

Los in het gat, hij moet nog even vastgemaakt worden. Maar er moest gekookt worden en ik wilde me niet laten haasten:

Afbeelding
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

eind goed al goed, weer iets om af te vinken, pas op er komt vanzelf weer job bij. :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie