Bifacial zonnepanelen op plat dak

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Sven
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Contacteer:

Re: Bifacial zonnepanelen op plat dak

Bericht door Sven »

Sven schreef: 22 sep 2025 14:28 Ik heb inmiddels een aanvraag gedaan, ik ben benieuwd.
1,30 tot 1,40 per kwp, er van uit gaande dat een installateur bij de importeur in koopt en de rest zelf regelt, inschatting inclusief alles.
Max vermogen 4600kwp, maar dat is ingetekend op een leeg dak, ik heb twee airco units.

Maar dan mist er nog veel info, bijvoorbeeld:
- wat wekken ze op met bewolkt weer? Die vergelijking maken ze nergens (Bij Dave doen de verticale panelen dan 83% van de 30 graden zuid opstelling).
- Wat zijn de maten van de units, bij welke zonnehoek gaan de cellen elkaar afdekken?

Edit:
Eindelijk een kant en klaarprijs voor plat dak vol leggen gevonden. 6300 Wp voor net geen eu 6000,--

Zoals Dabit al schreef, plat dak vol leggen is net zo goed en goedkoper. En dan kan ik klakkeloos de hele zomer de airco aan doen.

Dus tenzij vertikaal bifacial in bewolkt weer meer opwekt dan plat liggend is er nauwelijks een reden om easy solar te doen.
Of het moet zijn dat het systeem makkelijk te verwijderen is voor onderhoud aan het dak, en dat ik nog een levensduur weg, het pand is 3 jaar oud.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Op de achtergrond is dit blijven knagen. Dus weer eens wat onderzoek gedaan naar het verschil in opbrengst tussen liggende en staande panelen.

Eerst gekeken of ik wat gegevens over de stand van de zon bij elkaar kon sprokkelen. Basisgedachte is dat liggende panelen pas meer gaan opbrengen dan rechtopstaande als de zon hoger boven de horizon staat dan 45 graden. Dat gaat niet helemaal 1 op 1 op, daar ga ik later proberen grip op te krijgen.

De eerste resultaten:
- De zon komt alleen tussen 8 april en 15 september hoger dan 45 graden.
- Op die dagen varieert het aantal uren dat ie hoger staat dan 45 graden tussen de 3:30 uur en 6:06 uur per dag.
- Van de gemiddelde 1600 tot 1800 uren daglicht per jaar staat de zon ongeveer 700 uren boven de 45 graden.

Daarna verder gaan studeren op het door Dabit aangehaalde PVGIS, samen met wat schetsen van opstellingen voor mijn dak.
Ik kan in een rechte lijn of klein boogje 5 panelen kwijt, leunend op de langste kant. In een wat groter boogje 6 stuks.
Ik reken even met 5 stuks in rechte lijn.

Volgens PVGIS geeft dat 1674 kwh op jaarbasis, met de hoogste productie rond april en september
Plat en 15 graden oost-west levert 1949 kwh op jaarbasis, met de piek in juni.

Maar...

PVGIS houd geen rekening met bifacial panelen. Alle uren zon vanuit de noordhoek zijn dus niet berekend door PVGIS.
Tussen 19 maart en 25 september straalt de zon ook op de noordkant van de panelen. Alleen wel voor de deel met schaduw van de dakrand.

Morgen weer verder kijken.

Edit:
Als ik de panelen naar het noorden laat kijken dan komt er 440 kwh uit. Samen met de zuid opbrengst is de jaaropbrengst dan ongeveer hetzelfde als voor de liggende panelen.
Maar de rechtop panelen hebben het veel gelijkmatiger over het jaar verdeeld.
DaBit
Donateur
Been thanked: 12 times

Bericht door DaBit »

Hou ook rekening met schaduwwerking van de dingen om je heen. Die verticale panelen doen rond het middaguur niet zoveel. Als je dan ook nog verliest aan schaduw van gebouwen/bomen rondom je heen 's ochtends en 's avonds dan gaan die verticale panelen het snel afleggen. Of de opbrengst is daadwerkelijk minder, of de meeropbrengst is de ellende van extra windvangst enzo niet waard.

Op een akker: leuk
In de bebouwde kom als schutting, tegen een muur of als designelement: prima.
In de bebouwde kom als alternatief voor liggend: heel erg goed rekenen en kijken. Schaduwen komen overal vandaan en verticale panelen hebben daar langer last van, plus dat ze beschikbaar oppervlak niet zo efficiënt gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
kawarider
Donateur
Has thanked: 10 times
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Sven, ik zal je een hoop moeite besparen. Pal zuid en een graad of 45.

Liggend is geen optie, dan moet je ze gaan poetsen.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Het is overduidelijk dat 45 graden zuid de meeste energie oplevert. Twee derde daarvan is energie die ik moet terugleveren voor een habbekrats. Is dat nuttig?

Ok, getalletjes uit pvgis voor 5 panelen noord zuid vergeleken met 5 panelen 15 graden oost:
Snapshot_2026-01-10_09-39-38.png
(bifacial getallen zijn de gecombineerde getallen van 5 stuks noord kijkend en 5 stuks zuidkijkend)

Als rechtop bifacial inderdaad een beetje in lijn is met deze getallen dan dekken ze iets van 160% van mijn jaarbehoefte (1170 kwh met nog vijf dagen te gaan, in 2025 minder verwarming aan dan nu) op.
In december en januari doen ze 25 tot 30% van mijn behoefte INCL verwarming.

Als dit getallen zijn die theoretisch kloppen dan wordt het toch het onderzoeken waard of dit te realiseren is.
Technisch mogelijk (blijft dat staan?) , maar ook of het mag (verzekeringen, gemeente).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Die PVGIS gaat wel uit van vrij zicht in een halve bol he? Die heb je niet.

Maak maar eens een timelapse van je dak en kijk hoeveel schaduw je overal van hebt. Daar schrik je van. Een paneel dat onder 15 graden ligt is zo uit de schaduw van de schoorsteen van de buurman, een rechtopstaand paneel duurt een stuk langer. Dat ene rechtopstaande paneel maakt ook de rest van je dak een schaduwzone en daarmee onbruikbaar voor meer panelen in de winter.

Ik zou de hoofdmoot oostwest plaatsen. Dat is een prima compromis jaar-rond.
En dan eventueel extra panelen verticaal zuid-noord plaatsen aan de noordkant van je dak om de opbrengst in de winter nog wat op te krikken omdat je het leuk vind.
Maar reken dan de windbelasting goed na, want die is niet kinderachtig en vereist een beste constructie. Met panelen schuin maak je automatisch al stabiele driehoeken, met panelen verticaal kun je dat niet zo makkelijk en heb je toch een soort van omgekeerde T.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 10 jan 2026 16:46 Maak maar eens een timelapse van je dak en kijk hoeveel schaduw je overal van hebt.
Hier is mijn dak:
Snapshot_2026-01-10_18-05-33.png
Met panelen ingetekend en een mid winter aircoschaduw bij nul graden zon rechts in de ochtend, links in de middag, en 5 panelen in een boogje tussen de airco's. Schaduw van die vijf panelen is dan ongeveer 41 m2. Dat is meer dan 16 van dezelfde panelen volledig vlak op het dak (31.7 m2), en volgens mij passen die 16 niet bij de airco's.

Voor zover ik kan zien komt er geen schaduw anders dan de dakrand en airco's.
Laatst gewijzigd door Sven op 12 jan 2026 06:32, 1 keer totaal gewijzigd.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Nouja, heel slecht ziet het er niet uit en dat boogje voegt best wat stabiliteit toe aan het geheel. En als je oost-west gaat leggen onder 15 graden heb je wel last van schaduw van je airco's. Dus doe eens gek zou ik zeggen. Beetje staal, beetje bakken, prima te doen. Ik ben wel benieuwd!
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 10 jan 2026 23:20 Beetje staal, beetje bakken
Ikke?

Ik dacht meer aan dit:
kunststofvoet-25-01.03fd1f62.jpg
En wat meer van dat soort spul.

Ik vraag me trouwens af waarom die linker airco daar staat. Heeft zo'n ding een standaard lengte aan leiding? Die niet ingekort kan worden?
Anders kan de unit misschien nog verplaatst worden, maakt de plaatsing van de panelen makkelijker.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Joh, ik heb nog niet zo lang geleden plaatjes gezien van laswerk van jouw hand wat prima was. En linksom of rechtsom moet je toch ergens wat lippen hebben om de panelen aan vast te schroeven ofzo. Platte strip, zagen/slijpen, paar gaten boren, knetteren, wat zinkspray erop, en klaar.

Vergis je verder niet in de krachten. Ik hoef jou als zeiler niet uit te leggen hoeveel kracht er op 8 vierkante meter 'zeil' komt te staan bij een storm. Een betonvoetje dat werkt voor een hek zou wel eens te wiebelig kunnen zijn voor jouw panelen. Zo opgelost met een paar stukken koker/buis en wat knetter hier en knetter daar. Maar eerlijk is eerlijk; met wat koppelstukken of een hoop boutjes ook.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 11 jan 2026 09:22 ik heb nog niet zo lang geleden plaatjes gezien van laswerk van jouw hand wat prima was
Ik kan beter fotograferen dan lassen...

In de meantime. Even met de nattevinger zitten rekenen. Als het lukt om deze installatie uit te werken tot iets dat heel blijft en blijft staan in orkaankracht dan is het verlies van salderen helemaal zo'n probleem niet.

Ik heb een installateur gevonden die niet wil leveren maar uurtjefactuurtje werkt.
Met mijn eigen werk niet meegerekend zou een installatie van de eerder genoemde 5 panelen iets van 2000 euro ex kosten. Terugverdiend in ongeveer 6 jaar.
Twee panelen extra kost weinig meer dus dat zou ik wel doen. Meer dan 7 goed opstellen lijkt niet te lukken en voor 7 stuks zou ik de linker airco willen verplaatsen, als dat makkelijk gedaan kan worden.
Plaats reactie