EV buurman begint pas met laden als eerst de mijne aangesloten is geweest.
Moderator: Moderators
EV buurman begint pas met laden als eerst de mijne aangesloten is geweest.
Omdat hier slimme mensen zitten...
Overbuurman heeft een Skoda Eniaq batterijtje met wielen en een Webasto thuislaadpaal zonder grappen en grollen (dus stekker in de auto en laden). Ik heb een Opel Corsa batterijtje op wielen.
Beide auto's kunnen 11kW/3-fasen laden.
Nu:
- Als overbuurman zijn Skoda aansluit op zijn thuislaadpaal, dan begint-ie niet met laden, maar er komt ook geen fout. Dit is gedrag dat van het ene op het andere moment gekomen is.
- Overbuurman kan elders probleemloos laden. Bij mij, bij de laadpaal in de wijk, bij zijn zoon. Aan de auto lijkt het dus niet te liggen.
- Sluit ik mijn auto op zijn laadpaal aan, dan laad die direct op vol vermogen.
- Breek ik de laadsessie met mijn auto af en sluit ik vervolgens de Skoda aan, dan begint die ook netjes met laden. Vaag... ontkoppel en koppel je de Skoda dan gaat het ook goed, pas uren later begint het probleem weer van voor af aan.
De Mennekes/type-2 stekker heb ik eens opengeschroefd, niks aan te zien. Verder met wat contactspray en wattenstaafjes de contacten van de stekker en de auto gepoetst, zonder enig resultaat. Thuislader heb ik nog niet opengeschroefd, scoop op de CP pin ook niet niet gedaan. Zelfs als ik dan wat vind dan zal toch de installateur het op moeten lossen dus ook niet zo heel zinvol.
Maar wel weer zo'n lekker vaag probleem waarvan je eigenlijk wel wil weten wat er nou aan de hand is.
Klinkt dit bekend bij iemand toevallig?
Overbuurman heeft een Skoda Eniaq batterijtje met wielen en een Webasto thuislaadpaal zonder grappen en grollen (dus stekker in de auto en laden). Ik heb een Opel Corsa batterijtje op wielen.
Beide auto's kunnen 11kW/3-fasen laden.
Nu:
- Als overbuurman zijn Skoda aansluit op zijn thuislaadpaal, dan begint-ie niet met laden, maar er komt ook geen fout. Dit is gedrag dat van het ene op het andere moment gekomen is.
- Overbuurman kan elders probleemloos laden. Bij mij, bij de laadpaal in de wijk, bij zijn zoon. Aan de auto lijkt het dus niet te liggen.
- Sluit ik mijn auto op zijn laadpaal aan, dan laad die direct op vol vermogen.
- Breek ik de laadsessie met mijn auto af en sluit ik vervolgens de Skoda aan, dan begint die ook netjes met laden. Vaag... ontkoppel en koppel je de Skoda dan gaat het ook goed, pas uren later begint het probleem weer van voor af aan.
De Mennekes/type-2 stekker heb ik eens opengeschroefd, niks aan te zien. Verder met wat contactspray en wattenstaafjes de contacten van de stekker en de auto gepoetst, zonder enig resultaat. Thuislader heb ik nog niet opengeschroefd, scoop op de CP pin ook niet niet gedaan. Zelfs als ik dan wat vind dan zal toch de installateur het op moeten lossen dus ook niet zo heel zinvol.
Maar wel weer zo'n lekker vaag probleem waarvan je eigenlijk wel wil weten wat er nou aan de hand is.
Klinkt dit bekend bij iemand toevallig?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Re: EV buurman begint pas met laden als eerst de mijne aangesloten is geweest.
Wat gebeurt er dan eigenlijk bij zo'n laadpaal wanneer je die laad sessie start?
Moet je dan met een betaal pasje de boel activeren, zou het kunnen dat er ergens iets onthouden blijft dat dat pasje niet afgemeld wordt en je dan geen 2e sessie kunt starten?
Dus zou jij 2x moeten laden bij de buurman, en kijken wat die de 2e keer doet.
Moet je dan met een betaal pasje de boel activeren, zou het kunnen dat er ergens iets onthouden blijft dat dat pasje niet afgemeld wordt en je dan geen 2e sessie kunt starten?
Dus zou jij 2x moeten laden bij de buurman, en kijken wat die de 2e keer doet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
De paal van de overbuurman heeft allemaal geen pasjes enzo. Stekker erin en laden. Dus automaat in meterkast -> relais in laadpaal -> auto, en een kaboutertje die het relais open en dicht zet en het LEDje groen/blauw/rood/wit/etc. maakt.
Die laadpalen zijn verder knap simpel. Communicatie tussen laadpaal en auto gebeurt over 1 pinnetje, de CP pin. Daarover word met spanningkjes de status doorgegeven en met een PWM signaaltje aan de auto verteld hoeveel stroom er opgenomen mag worden (10% = 6A, 95% = 65A)

(voor de compleetheid: er is ook nog een PP signaal op de stekker die met een weerstandje aan aarde zit. Dat dient om de capaciteit van de kabel door te geven en 'auto mag niet wegrijden'. Weerstandje is in orde bij de buurman; daarom sloopte ik die stekker open)
Die laadpalen zijn verder knap simpel. Communicatie tussen laadpaal en auto gebeurt over 1 pinnetje, de CP pin. Daarover word met spanningkjes de status doorgegeven en met een PWM signaaltje aan de auto verteld hoeveel stroom er opgenomen mag worden (10% = 6A, 95% = 65A)

(voor de compleetheid: er is ook nog een PP signaal op de stekker die met een weerstandje aan aarde zit. Dat dient om de capaciteit van de kabel door te geven en 'auto mag niet wegrijden'. Weerstandje is in orde bij de buurman; daarom sloopte ik die stekker open)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Vaag probleem hoor. Zou je eigenlijk iemand met dezelfde type laadpaal moeten weten, dat je daar ook eens kunt testen.
Ik heb daar gelukkig allemaal geen last van. Ik tank 290 liter LPG, en dan kan ik weer een 1500km probleemloos rondtuffen
Ik heb daar gelukkig allemaal geen last van. Ik tank 290 liter LPG, en dan kan ik weer een 1500km probleemloos rondtuffen

- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
En dat kaboutertje heeft de 2e keer geen zin meer?
Eigenwijze kaboutertjes zijn toch best een uitdaging.
Eigenwijze kaboutertjes zijn toch best een uitdaging.
Geen verstand van maar weet wel dat er meerdere kabouters verstopt zitten oa in de apps die bv als je thuis bent gaat laden volgens een in de app voor geprogrammeerde tijden.
Geen app de auto kan dit zelf ook regelen, ik zou de handleiding en de opties eens doorlezen.
https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=298
Geen app de auto kan dit zelf ook regelen, ik zou de handleiding en de opties eens doorlezen.
https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=298
Nope. Pas als ik 'm wakker heb geschud met mijn auto wil-ie iets doen. En daarna valt-ie weer in slaap.
Is al nagekeken door buurman. Probleem doet zich ook alleen voor met de eigen laadpaal, al niet met de publieke paal een straat of 2 verderop.
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
vriend van mij heeft ook zo een probleem met zijn Kia, kan overal laden behalve thuis, al tig keer terug naar garage, laadblok vervangen etc.
vervang auto laad wel thuis.
Breek de dag, frees een lijntje.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Maar kun jij dan wel 2 keer bij de buurman laden? Want ik hoor duidelijk de 2e keer wil die niet meer.
Of draai het om, je buurman 2x achter elkaar bij jouw laden.
Vage problemen.
De illusie wordt inderdaad gewekt dat die laadpaal in slaap dommelt en het welletjes vindt met die enyaq. Maar zou dat echt spelen?
Ik zou het huisadres als ik hem was eens aanpassen in die enyaq. Misschien speelt er iets sufs dat ie denkt dat ie thuis is en genoeg energie heeft om thuis te komen oid en als hij hem verzet om jou te laten laden dat de GPS coordinaten of het batterijpercentage net wel op die grens zitten.
Anders zou ik het terugleggen bij de laadpaalgigant.
Hier ook laadpaalperikelen i.c.m. een Enyaq.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/thuis ... box.50261/
De illusie wordt inderdaad gewekt dat die laadpaal in slaap dommelt en het welletjes vindt met die enyaq. Maar zou dat echt spelen?
Ik zou het huisadres als ik hem was eens aanpassen in die enyaq. Misschien speelt er iets sufs dat ie denkt dat ie thuis is en genoeg energie heeft om thuis te komen oid en als hij hem verzet om jou te laten laden dat de GPS coordinaten of het batterijpercentage net wel op die grens zitten.
Anders zou ik het terugleggen bij de laadpaalgigant.
Hier ook laadpaalperikelen i.c.m. een Enyaq.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/thuis ... box.50261/
Ja, dat is dus krek hetzelfde probleem.janplastiek schreef: ↑30 nov 2024 22:34 vriend van mij heeft ook zo een probleem met zijn Kia, kan overal laden behalve thuis, al tig keer terug naar garage, laadblok vervangen etc.
Dat is 2x ja, werkt allebei.hugo stoutjesdijk schreef: ↑01 dec 2024 07:53 Maar kun jij dan wel 2 keer bij de buurman laden? Want ik hoor duidelijk de 2e keer wil die niet meer.
Of draai het om, je buurman 2x achter elkaar bij jouw laden.
En vaker herhalen gaat ook goed. Lijkt tijdsgerelateerd, het is meer dat het de volgende dag niet meer werkt.
Ja, ik zit ook ergens die kant op te denken. Appinstellingen zijn ook iets dat 'zomaar opeens' voor problemen kan zorgen.serum schreef: ↑01 dec 2024 11:49 De illusie wordt inderdaad gewekt dat die laadpaal in slaap dommelt en het welletjes vindt met die enyaq. Maar zou dat echt spelen?
Ik zal 'm er nog eens op wijzen dat-ie de app goed naloopt.
Dat zal dan ook wel gebeuren, maar dat word voor de monteurs ook geen simpele klus.Anders zou ik het terugleggen bij de laadpaalgigant.
Hij doet het toch bij iedere andere auto , lastig verhaal dan, de paal doet het gewoon.
Of de kabel, of een of andere instelling bij de Kia of app of whatever of gewoon vervelend issue van dit type auto. Ik zou bij de dealer verhaal halen, er lijken dus meer issues te zijn met dit type auto

Iedere andere weten we niet, in ieder geval met de onze.
Maar inderdaad, als wij er niet uit komen dan mag de overbuurman het via de reguliere kanalen proberen te regelen. Lukt dat ook niet dan smeden we wel weer een nieuw plan.
Ik heb 'm gemeld dat-ie de app eens terug moet zetten naar fabrieksinstellingen en de auto ook goed moet controleren. Eventueel kijk ik wel even mee, maar laat 'm eerst zelf maar kijken
Maar inderdaad, als wij er niet uit komen dan mag de overbuurman het via de reguliere kanalen proberen te regelen. Lukt dat ook niet dan smeden we wel weer een nieuw plan.
Ik heb 'm gemeld dat-ie de app eens terug moet zetten naar fabrieksinstellingen en de auto ook goed moet controleren. Eventueel kijk ik wel even mee, maar laat 'm eerst zelf maar kijken
- Markus
- Donateur
- Contacteer:
Zonder ook maar iets te weten van auto's laden, hier mijn maandag ochtend groggy brainstorm
Dit ruikt een beetje naar een software probleem, Skoda kent ie niet of is (ooit) onjuist geconfigureed en daarom geblacklist. Als het om een website gaat zou ik zeggen ga eens cookies wissen, want het is "zomaar" ooit begonnen. De laadpaal lijkt iets onthouden te hebben dat um niet lekker zit bij de Skoda, maar is te foppen wat voorspel met de Corsa. En wat valt er allemaal in te stellen in de laadpaal , maar ook in de auto ??
, is er ergens een softwareupdate geweest ?
Elektrisch gezien, waarom niet laden
laadpaal denkt dat accu vol is,
laadpaal vind de laadstroom te hoog (instelling),
laadpaal kent de skoda en is geconfigureerd om slechts op bepaalde tijden te laden,
laadpaal herkent de skoda niet (meer),
Skoda kan bidirectioneel werken (Corsa niet ?) , en de laadpaal denkt dat het huis zijn accu wil gebruiken
nog niet helemaal wakker dus dit kon wel eens totale onzin zijn
Edit:
bedacht me net iets anders, het is kouder geworden, en laden met de Corsa maakt kabels en connector warm, zou het mogelijk zijn dat de connector van de skoda of van de laadpaal een "Wackelkontact" heeft die met warmte opgeheven wordt ?
Zou je kunnen testen, als je heel kortstondig met de Corsa laad, kan de Skoda dan nog steeds wel laden (dus zonder dat het echt warm werd)
Greezt,
Markus
Dit ruikt een beetje naar een software probleem, Skoda kent ie niet of is (ooit) onjuist geconfigureed en daarom geblacklist. Als het om een website gaat zou ik zeggen ga eens cookies wissen, want het is "zomaar" ooit begonnen. De laadpaal lijkt iets onthouden te hebben dat um niet lekker zit bij de Skoda, maar is te foppen wat voorspel met de Corsa. En wat valt er allemaal in te stellen in de laadpaal , maar ook in de auto ??
, is er ergens een softwareupdate geweest ?
Elektrisch gezien, waarom niet laden
laadpaal denkt dat accu vol is,
laadpaal vind de laadstroom te hoog (instelling),
laadpaal kent de skoda en is geconfigureerd om slechts op bepaalde tijden te laden,
laadpaal herkent de skoda niet (meer),
Skoda kan bidirectioneel werken (Corsa niet ?) , en de laadpaal denkt dat het huis zijn accu wil gebruiken
nog niet helemaal wakker dus dit kon wel eens totale onzin zijn
Edit:
bedacht me net iets anders, het is kouder geworden, en laden met de Corsa maakt kabels en connector warm, zou het mogelijk zijn dat de connector van de skoda of van de laadpaal een "Wackelkontact" heeft die met warmte opgeheven wordt ?
Zou je kunnen testen, als je heel kortstondig met de Corsa laad, kan de Skoda dan nog steeds wel laden (dus zonder dat het echt warm werd)
Greezt,
Markus