Kachel!.. Wat is het beste.. Diesel of Gas?
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Kachel!.. Wat is het beste.. Diesel of Gas?
Boeren, burgers en buitenlui,
zoals bekend heb ik de beschikking over een werkplaatsje, ik huur een deel van een groter pand in het locale industrieterrein, op 500 meter van mijn huis..
't pand is gebouwd met een staalconstructie bekleed met PU gevulde Aluminium panelen, dat isoleert aardig, maar desalniettemin kan het rond deze tijd van het jaar toch bitter koud zijn..(alles beneden de 15°C vind ik te koud om lekker te werken)
Derhalve overweeg ik de aanschaf van één of andere verwarming.
De Situatie is als volgt:
Ik heb een ruimte van 35m², met een plafond op circa 3 meter hoogte, dus praten we over een ruimte van 105m³, 't plafond is een balkenconstructie van staal en hout, met een houten vloer erop, de ruimte is niet afgesloten momenteel, ik heb een doorloop naar de rest van het pand van ongeveer 2 meter breed.
Ik heb geen deur direct naar buiten.
Wat is de beste optie om dat "hok" te verwarmen?.. ik heb een beetje rondgekeken, en je kunt heaters opdelen in 2 groepen, Gas en Diesel
Hoe zit dat met Gas heaters?, er zijn er die op propaan werken, en er zijn er die op LPG werken.. Kan ik die flessen dan gewoon bij een tankstation vullen?, dat zou namelijk wel praktisch zijn, er zit immers een tankstation dichtbij, en daar kun je 24/7 terecht, dus ook in het weekend, of 'savonds laat.
Datzelfde geld natuurlijk voor Diesel heaters, ook diesel kan ik gewoon bij de pomp halen.. jerrycannetje mee, vullen en stoken maar.
Nou zijn Diesel heaters over het algemeen wat duurder, maar iemand wist me te vertellen dat een Diesel heater meer warmte voor je euro's geeft dan een Gas heater.. dat is wel een dingetje natuurlijk..
Maar hoe zit het dan met de Lucht. of eigenlijk de zuurstof? heb je voor zo'n heater een afvoer naar buiten nodig? kan dat met een slang die ik gewoon naar buiten kan leggen?
zoals bekend heb ik de beschikking over een werkplaatsje, ik huur een deel van een groter pand in het locale industrieterrein, op 500 meter van mijn huis..
't pand is gebouwd met een staalconstructie bekleed met PU gevulde Aluminium panelen, dat isoleert aardig, maar desalniettemin kan het rond deze tijd van het jaar toch bitter koud zijn..(alles beneden de 15°C vind ik te koud om lekker te werken)
Derhalve overweeg ik de aanschaf van één of andere verwarming.
De Situatie is als volgt:
Ik heb een ruimte van 35m², met een plafond op circa 3 meter hoogte, dus praten we over een ruimte van 105m³, 't plafond is een balkenconstructie van staal en hout, met een houten vloer erop, de ruimte is niet afgesloten momenteel, ik heb een doorloop naar de rest van het pand van ongeveer 2 meter breed.
Ik heb geen deur direct naar buiten.
Wat is de beste optie om dat "hok" te verwarmen?.. ik heb een beetje rondgekeken, en je kunt heaters opdelen in 2 groepen, Gas en Diesel
Hoe zit dat met Gas heaters?, er zijn er die op propaan werken, en er zijn er die op LPG werken.. Kan ik die flessen dan gewoon bij een tankstation vullen?, dat zou namelijk wel praktisch zijn, er zit immers een tankstation dichtbij, en daar kun je 24/7 terecht, dus ook in het weekend, of 'savonds laat.
Datzelfde geld natuurlijk voor Diesel heaters, ook diesel kan ik gewoon bij de pomp halen.. jerrycannetje mee, vullen en stoken maar.
Nou zijn Diesel heaters over het algemeen wat duurder, maar iemand wist me te vertellen dat een Diesel heater meer warmte voor je euro's geeft dan een Gas heater.. dat is wel een dingetje natuurlijk..
Maar hoe zit het dan met de Lucht. of eigenlijk de zuurstof? heb je voor zo'n heater een afvoer naar buiten nodig? kan dat met een slang die ik gewoon naar buiten kan leggen?
dat valt er ook niet tegenan
Re: Kachel!.. Wat is het beste.. Diesel of Gas?
Zowel voor gas als diesel zul je een rookgas afvoer naar buiten moeten leggen. Voor de zuurstof aanvoer kun je het uit de te verwarmen ruimte halen of van buiten. Ik heb nogal eens met webasto en eberspacher scheepskachels gewerkt en dat gaat op zich prima, laag dieselgebruik. Maar wel op 12 of 24 volt. Webasto behoorlijk storing gevoelig en Eberspacher bedrijfszekerder is mijn ervaring. Maar grote probleem met dit soort verwarming is condensvorming op koude oppervlakten. Is het misschien raadzaam te kijken naar electrische infrarood panelen? Met infrarood van de juiste golflengte verwarm je wel jezelf maar niet de ruimte.
Tegenwoordig mag je uit veiligheid niet meer je eigen lpg tanks vullen, omdat niet iedereen zich aan de regels houdt qua leeftijd en keuringen van die tanks. Vooral bij industriegebieden kun je dan een gevulde tank "huren" die je weer in kunt leveren als je ze terug brengt. Deze tanks word3n veelal gebruikt voor heftruks.Kan ik die flessen dan gewoon bij een tankstation vullen?,
Als je een hete lucht kanon gebruikt heb je geen aparte uitlaat dus behalve warme lucht blaas je ook veel CO2 en vocht de ruimte in. Als je niet ventileerd kom je zuurstof tekort op een gegeven moment. Het verbruik van gewone gaskachels is ook best hoog.
Die chinese diesel heatertjes (standkachels) schijnen best goed te werken, je kunt dan een los uitlaatje door de muur voeren voor de uitlaat gassen. Ik heb ook filmpjes van mensen die ook een menhsel maken van afgewerkte olie gebruiken gemengd met diesel in die dingen.. mag officieel niet maar zo wordt het steeds goedkoper.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
't komt er dus op neer dat ik de roldeur open moet laten om verse lucht binnen te krijgen.. Gaten in het pand voor rookgas afvoer zijn helaas niet mogelijk..
een Dieselheater zou dus de voorkeur hebben, een Cannetje diesel is makkelijker dan een flesje gas.. en niet geheel onbelangrijk.. een stuk lichter ook.. een LPG Tank is van Staal doorgaans, waar een Jerrycan van Polypropyleen is.. en die dingen kosten niet meer dan de spreekwoordelijke hand vol kralen (en ik heb nog een aantal van die dingen bedenk ik me nu.. voor de brandstof van mijn Minibikes..
Heater bij de ingang, Roldeur op een kiertje.. dat zal het dus vooralsnog worden?
een Dieselheater zou dus de voorkeur hebben, een Cannetje diesel is makkelijker dan een flesje gas.. en niet geheel onbelangrijk.. een stuk lichter ook.. een LPG Tank is van Staal doorgaans, waar een Jerrycan van Polypropyleen is.. en die dingen kosten niet meer dan de spreekwoordelijke hand vol kralen (en ik heb nog een aantal van die dingen bedenk ik me nu.. voor de brandstof van mijn Minibikes..
Heater bij de ingang, Roldeur op een kiertje.. dat zal het dus vooralsnog worden?
Als je de uitlaat van het dieselheatertje naar buiten laat lopen onder een kier van de roldeur zou dat prima moeten kunnen. Komen er ook geen uitlaat gassen direct binnen.
Ik weet alleen niet hoe snel zo'n heater de complete ruimte verwarmd krijgt... maar daar zijn zat filmpjes over te vinden
Althans toen ik 4 jaar geleden tanks ging halen voor de heftruck was dit zo.. weet niet of er ondertussen weer wat veranderd is. Ik meen in 2016 of 2017 werdt het verboden om zelf losse tanks te vullen aan de pomp. Toen kwam het ruilsysteem.
Ik weet alleen niet hoe snel zo'n heater de complete ruimte verwarmd krijgt... maar daar zijn zat filmpjes over te vinden
Tegenwoordig niet meer, die ruil cans zijn van kunststof en glassfiber. Maakt ze een stuk lichter. Ook de gastanks voor barbeque's zijn ook niet altijd meer van staal.LPG Tank is van Staal doorgaans
Althans toen ik 4 jaar geleden tanks ging halen voor de heftruck was dit zo.. weet niet of er ondertussen weer wat veranderd is. Ik meen in 2016 of 2017 werdt het verboden om zelf losse tanks te vullen aan de pomp. Toen kwam het ruilsysteem.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Ik begrijp dat het een ruimte is die afgetimmerd is binnen een grotere ruimte? Dan begrijp ik nog niet helemaal hoe het zit met die roldeur?
Als je je eigen ruimte een beetje zou kunnen isoleren, vooral het plafond, dan heb je waarschijnlijk niet zo veel kilowatts meer nodig om de temperatuur boven 15 graden te houden. Ik zou het eerst eens proberen met een simpel straalkacheltje (maar waarschijnlijk heb je dat al gedaan?)
Elektrisch verwarmen is qua energie duurder dan gas of diesel, maar je bespaart de aanschafkosten van een dergelijke kachel. Een elektrisch kachelje kost bijna niets in de bouwmarkt, het is beter voor je gezondheid, en je hebt geen gedoe met gastanks wisselen etc.
Infra rood stralers is nog mooier maar dat moeten dan wel van die terras heaters of badkamer kacheltjes zijn. De infrarood panelen die je veel ziet zijn niets meer dan een gewone straalkachel.
Als je je eigen ruimte een beetje zou kunnen isoleren, vooral het plafond, dan heb je waarschijnlijk niet zo veel kilowatts meer nodig om de temperatuur boven 15 graden te houden. Ik zou het eerst eens proberen met een simpel straalkacheltje (maar waarschijnlijk heb je dat al gedaan?)
Elektrisch verwarmen is qua energie duurder dan gas of diesel, maar je bespaart de aanschafkosten van een dergelijke kachel. Een elektrisch kachelje kost bijna niets in de bouwmarkt, het is beter voor je gezondheid, en je hebt geen gedoe met gastanks wisselen etc.
Infra rood stralers is nog mooier maar dat moeten dan wel van die terras heaters of badkamer kacheltjes zijn. De infrarood panelen die je veel ziet zijn niets meer dan een gewone straalkachel.
kijk eens naar een airco met buitenunit
Deze heb ik geregeld langs zie komen; klein afvoerkanaaltje (raak je wel kwijt door een kier of een relatief klein gaatje in de muur)
https://www.vevor.nl/diesel-verwarmer-c ... 0495550284
https://www.vevor.nl/diesel-verwarmer-c ... 0495550284
- spinningwheels
- Contacteer:
Die China diesel dingen doen het best wel goed.
Nadeel ze zijn 12 of 24 volt. de gloeiplug voor het ontsteken neemt nogal wat stroom.
Als het ding een maal brand heb je daar geen last meer van , maar een gewone acculader is te zwak om de gloeiplug te voeden.
Je hebt wel 2x een ( volgens mij ) 25 of 30 mm doorvoer naar buiten nodig. 1 x afvoer uitlaat en 1 x aanzuiging verse lucht.
Beetje zonde om de lucht die je al opgewarmt hebt, door de kachel zelf aan te laten zuigen en weer naar buiten te gooien.
Het is wel heel lekker als zo,n werkplaats kachel blaast, heb je het hok sneller op temp dan met een gewone kachel.
Dan zijn er ook nog die zibro kamin kachels , die hebben geen afvoer nodig. doen het ook prima op gewone petrolium , niet op diesel
Nadeel ze zijn 12 of 24 volt. de gloeiplug voor het ontsteken neemt nogal wat stroom.
Als het ding een maal brand heb je daar geen last meer van , maar een gewone acculader is te zwak om de gloeiplug te voeden.
Je hebt wel 2x een ( volgens mij ) 25 of 30 mm doorvoer naar buiten nodig. 1 x afvoer uitlaat en 1 x aanzuiging verse lucht.
Beetje zonde om de lucht die je al opgewarmt hebt, door de kachel zelf aan te laten zuigen en weer naar buiten te gooien.
Het is wel heel lekker als zo,n werkplaats kachel blaast, heb je het hok sneller op temp dan met een gewone kachel.
Dan zijn er ook nog die zibro kamin kachels , die hebben geen afvoer nodig. doen het ook prima op gewone petrolium , niet op diesel
In theorie kan ik praktisch alles
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Nou... dan zal ik dat even verduidelijken..
Zo dus.. het pand heeft links en rechts een vierkante ruimte, en die ruimte steekt een stukje uit tenopzichte van het deel met de roldeuren.. er zijn 2 rolderen, een links en een rechts.. ik zit in het rechterdeel.
dus ik kom door de rechter roldeur binnen, en dan moet ik nog 2 meter verderlopen eer ik de ingang van mijn werkplaatsje bereik.
Zoals te zien staat 't hok al redelijk vol... Ik ben ook al aan het rondkijken naar een ruimte van zo'n 60 m², maar da's toekomstmuziek.. tevens heeft dat ook nog het nodige regelwerk, omdat ik ook wat moet regelen om mijn machines te verplaatsen..
Dus.. tot die tijd, in elk geval deze winter, wil ik er wat warmpjes bij komen te zitten..
Daarvoor moet ik gaten maken in de buitenmuren.. ik HUUR dat pand, en ik denk niet dat de eigenaar zit te wachten op gaten in zijn muren..
even snel een berekeningetje gedaan, volgens Coolblue heb ik voor 105m³ zo'n 5.3 Kw nodig..Dan zou een 20Kw Dieselheater van HBM (Herman's Behaaglijke Machines) voldoende moeten zijn.
die Chinese dingen.. doen het best goed.. maarrr.. je hebt weer een doorvoer naar buiten nodig.. en zie boven.. gaten in de muren enzo..
Daar had ik nog niet naar gekeken.. ga ik nog even doen..(geen afvoer nodig, betekent immers ook dat ik de deur dicht zou kunnen houden..toch?)
Persoonlijk zou ik geen gas en diesel doen, ik heb begin van dit jaar een GAS heater gebruikt.
Dit geeft een hoge luchtvochtigheid waardoor er condens afzetting in de machines en ladekasten komt.
Wat je niet wilt!
Elektrische verwarmen 70m2 met 9kW gaat prima.
Dit geeft een hoge luchtvochtigheid waardoor er condens afzetting in de machines en ladekasten komt.
Wat je niet wilt!
Elektrische verwarmen 70m2 met 9kW gaat prima.
Dieselkachel in een plint monteren die je onder de roldeur zet.
Branden op huisbrandolie is goedkoper dan diesel.
De uitlaatdemper van chinese diesekachels is vaak niet dicht, dus even dichtlassen als die binnen moet zijn.
Branden op huisbrandolie is goedkoper dan diesel.
De uitlaatdemper van chinese diesekachels is vaak niet dicht, dus even dichtlassen als die binnen moet zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
NJet.. want dat zou betekenen dat ik de hele hal warm sta te stoken.. 'k ben wel gek.. maar niet gestoord.. wat dan een betere optie zou zijn.. een strokengordijn in de opening naar mijn werkplaats hangen, daar de kachel "tussen" zetten, zodat ie de warme lucht naar binnen blaast en in de grote hal gewoon de roldeur op een kiertje..Denk ik dan..
Heb zelf 2 van die diesel heatertjes.
Voor mijn werkplaats thuis 35m2 plafond 2m hoog is dat meer dan afdoende. (Niet geïsoleerd, wel spouwmuur en 1 muur gedeeld met huis, dus daar komt ook wat warmte door. )
Voor mijn andere werkplaats 65m2 plafond 3.5m hoog, afgetimmerde faay ruimte in een fabriekshal, is het eigenlijk niet genoeg om enigszins snel, en genoeg, te verwarmen.
Verbruik diesel op de hoogste stand is aanzienlijk, maar op een lage / gemiddelde stand is het goed te doen. Maar je moet wel denken aan een paar euro per dag op lage stand en misschien wel 5 a 6 euro per dag als hij vol vermogen aan staat.
De uitlaat gaat naar buiten, zelf een geïsoleerde uitlaat gemaakt. De uitlaat wordt best wel heel heet.
Geen last van condens omdat de uitlaatgassen dus niet in de ruimte komen zoals bij een direct gestookte gas heater, petroleumkachel of infrarood diesel verwarmer.
Voor mijn werkplaats thuis 35m2 plafond 2m hoog is dat meer dan afdoende. (Niet geïsoleerd, wel spouwmuur en 1 muur gedeeld met huis, dus daar komt ook wat warmte door. )
Voor mijn andere werkplaats 65m2 plafond 3.5m hoog, afgetimmerde faay ruimte in een fabriekshal, is het eigenlijk niet genoeg om enigszins snel, en genoeg, te verwarmen.
Verbruik diesel op de hoogste stand is aanzienlijk, maar op een lage / gemiddelde stand is het goed te doen. Maar je moet wel denken aan een paar euro per dag op lage stand en misschien wel 5 a 6 euro per dag als hij vol vermogen aan staat.
De uitlaat gaat naar buiten, zelf een geïsoleerde uitlaat gemaakt. De uitlaat wordt best wel heel heet.
Geen last van condens omdat de uitlaatgassen dus niet in de ruimte komen zoals bij een direct gestookte gas heater, petroleumkachel of infrarood diesel verwarmer.