groepenkast van elektramat: 63 ampere door 6mm2?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Jacala
Contacteer:

Re: groepenkast van elektramat: 63 ampere door 6mm2?

Bericht door Jacala »

Volgens mij heb je gelijk maar is het niet gevaarlijk, meer iets van " welke gaat nu eerst er uit"

Alternatief is de 63a automaat vervangen voor een hoofdschakelaar.

Er zit een verzwaring van de hoofdaansluiting aan te komen op termijn. Vandaar dat ik voor een 63 automaat hen gekozen en niet voor een hoofdschakelaar.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 07 jan 2025 22:20 Ik ook niet maar vind dat temperatuur verhaal wel beetje vreemd, ik zou toch geen kabels met die temperatuur in mijn groepenkast willen. Maar als het volgens de nieuwe regels is zal het wel goed zijn.
Zo warm worden ze ook niet. Het is meer dat je nu 20K meer marge hebt en daarom mag de stroom omhoog.

Bekijk het zo: weerstand van 6mm^2 kabel op redelijke temperatuur is 3mOhm/meter ofzo, oftewel zuiguitdeduim 1mOhm voor een stukje van 30cm.
In geval Jacala: P=I^2.R=50*50*0.001=2.5W. Zeg diameter draad=5mm, dan is dat 2,5W op en oppervlak van bijna 50 vierkante centimeter wat vrij in de lucht hangt. Mwah, dat word hooguit handwarm. En maal drie is 7,5W, ook niet echt iets om je druk over te maken in een groepenkast.

Maar die 7,5W... In Jacala's geval gaat het om een enkele verbinding die een beetje warmte produceert. Maar neem eens een moderne groepenkast? Groep naar de EV die urenlang voluit belast is, groep naar de warmtepomp/airco die urenlang belast is, groep naar de PV die urenlang belast is, bij een bedrijf nog vacuumpompen en verwarmingen die langdurig hun naamplaatjesvermogen trekken....
Samen met de hoge dichtheid van tegenwoordig kan het dan wel eens oncomfortabel warm worden in die groepenkast, ook al voldoet elke verbinding apart prima aan de eisen. Dan heb je toch een goede reden om een maatje dikkere draad te kiezen.

Ik zou willen dat al die NEN1010 & co informatie gewoon vrij of goedkoop beschikbaar was. Zou het leven soms een stuk makkelijker maken.
bartL schreef: 08 jan 2025 21:19 Begrijp ik nu goed dat er een 63A automaat achter een 63A hoofdzekering komt?
Volgens mij mag dat niet...
Het mag wel, het wordt alleen afgeraden vanwege gebrek aan selectiviteit. Als er verder geen lokale productie van elektriciteit aanwezig is (zonnepanelen) dan doet die automaat immers niet veel meer dan schakelaartje spelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 09 jan 2025 08:57
Kjelt schreef: 07 jan 2025 22:20 Ik ook niet maar vind dat temperatuur verhaal wel beetje vreemd, ik zou toch geen kabels met die temperatuur in mijn groepenkast willen. Maar als het volgens de nieuwe regels is zal het wel goed zijn.
Ik zou willen dat al die NEN1010 & co informatie gewoon vrij of goedkoop beschikbaar was. Zou het leven soms een stuk makkelijker maken.
Eens alleen het veranderd zo vaak en je hoeft alleen aan de versie te voldoen ten tijde van grote verandering in de installatie....
Ook het gebruikte jargon, echt weer zo'n elektrotechnisch/juridisch dialect :mrgreen:
Zoals wanneer is er dan sprake van een grote verandering, staat nergens expliciet gedefinieerd.

Wat me verder verbaasd van elektramat die aan Jacala het artikel stuurde is de info op hun website:
Klopt allemaal wel maar een leek waar ze aan leveren komt er niet uit of het voor 50A nou 6mm2, 10mm2 of zelfs 16mm2 zou moeten wezen.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/
rickreiniers
Contacteer:

Bericht door rickreiniers »

Jacala schreef: 09 jan 2025 08:19 Volgens mij heb je gelijk maar is het niet gevaarlijk, meer iets van " welke gaat nu eerst er uit"

Alternatief is de 63a automaat vervangen voor een hoofdschakelaar.

Er zit een verzwaring van de hoofdaansluiting aan te komen op termijn. Vandaar dat ik voor een 63 automaat hen gekozen en niet voor een hoofdschakelaar.
Het is inderdaad selectiviteit waar het om gaat.
Je kunt in deze situatie niet voorspellen welke automaat/zekering eerst gaat trippen.
Als je hoofdzekering van de netbeheerder 63A is, dan wil je niet met 63A afzekeren omdat in dat geval de netbeheerder langs kan komen om de hoofdzekering te vervangen. Dit kost een hoop geld.

De norm waar de verdeler/groepenkast aan dient te voldoen is de
IEC 61439-3 Verdeelinrichting bediend door leken. Ik heb een tabel met richtlijnen voor kabeldiameters. De norm gaat hierbij uit van een gesloten kast met een maximale omgevingstemperatuur van 55 graden. Die heb ik echter niet digitaal.

Indien iemand hier dit ooit nodig heeft, ik beschik ook over een kabelberekeningsprogramma (Kabel++), hiermee zou ik je vraag kunnen narekenen indien gewenst.

De NEN1010 zegt iets over de gebouwgebonden installatie, maar gaat niet over de verdeler/groepenkast zelf. De kabels van / naar de groepenkast worden hierin wel gespecificeerd, maar niet de interne bedrading.
rickreiniers
Contacteer:

Bericht door rickreiniers »

Kjelt schreef: 09 jan 2025 11:36
DaBit schreef: 09 jan 2025 08:57
Eens alleen het veranderd zo vaak en je hoeft alleen aan de versie te voldoen ten tijde van grote verandering in de installatie....
Ook het gebruikte jargon, echt weer zo'n elektrotechnisch/juridisch dialect :mrgreen:
Zoals wanneer is er dan sprake van een grote verandering, staat nergens expliciet gedefinieerd.

Wat me verder verbaasd van elektramat die aan Jacala het artikel stuurde is de info op hun website:
Klopt allemaal wel maar een leek waar ze aan leveren komt er niet uit of het voor 50A nou 6mm2, 10mm2 of zelfs 16mm2 zou moeten wezen.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/
Zo simpel als een tabel volgen is het helaas ook niet.
Er zijn een hoop factoren van invloed:
Onder andere:
- Buitenmantel (Materiaal van buitenmantel)
- Hoe wordt de kabel gelegd
- In een goot
- In de grond
- In de muur
etc...
- Omgevingstemperatuur
- Hoeveel kabels liggen er naast elkaar
Enzovoort

Voor een draad in een verdeelinrichting geld voor een deel hetzelfde.
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

rickreiniers schreef: 09 jan 2025 21:21

Het is inderdaad selectiviteit waar het om gaat.
Je kunt in deze situatie niet voorspellen welke automaat/zekering eerst gaat trippen.
Als je hoofdzekering van de netbeheerder 63A is, dan wil je niet met 63A afzekeren omdat in dat geval de netbeheerder langs kan komen om de hoofdzekering te vervangen. Dit kost een hoop geld.
Als het smeltzekeringen zouden zijn in een afgesloten kast heb je inderdaad een probleem.

Ik heb het geluk dat het een verzegelde kast is maar dat er per fase in die kast een losse automaat is geïnstalleerd die ik gewoon zelf weer aan kan zetten. Deze losse automaten zijn er door Liander in gezet.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Jacala schreef: 09 jan 2025 08:19 Alternatief is de 63a automaat vervangen voor een hoofdschakelaar.
Waarom niet en/en ? Ik zou altijd een 100A/125A hoofdschakelaar plaatsen voor die paar tientjes, voldoe je aan alle eisen en je weet zeker dat je de hele installatie stroomloos kunt maken.
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Is een hoofdschakelaar al niet verplicht voor nieuwbouw en renovatie?
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

mjeuring schreef: 10 jan 2025 13:26 Is een hoofdschakelaar al niet verplicht voor nieuwbouw en renovatie?
Je moet de installatie kunnen scheiden van de voeding. En dat moet ook binnen een bepaalde afstand van de voordeur (eis van brandweer en brandverzekering).
Er staat niet of dat perse met een schakelaar moet gebeuren dacht ik.
Hier kan het op twee manieren, de voedings automaten deactiveren of de automaat deactiveren.
Wel moet dit duidelijk vermeld zijn dat deze automaat/schakelaar de hoofdschakelaar is die de gehele installatie spanningsloos maakt.
Plaats reactie