groepenkast van elektramat: 63 ampere door 6mm2?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Jacala
Contacteer:

groepenkast van elektramat: 63 ampere door 6mm2?

Bericht door Jacala »

Hoi!

Bij ons wordt een kleine groepenkast vervangen. Deze zit bij de hoofdaansluiting en is voor een paar groepen op het kantoor (lampen, WCD etc.) en een 63A C-kar automaat die de groepenkast in de werkplaats moet voeden.

Alles in die bestaande groepenkast in de werkplaats is 10mm2.

Maar nu het gekke, alles in die nieuwe groepenkast is 6mm2. Ook de bedrading naar die 63A.

Volgens mij is dit niet handig? Dus ik heb ze even gebeld en kreeg een mail met dit document (zie bijlage).

Daar staat inderdaad dat het met een nieuw type bedrading zou mogen. Maar wat vinden jullie er van? Is er toevallig een elektrotechneut die weet hoe dit zit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
keesfrees

Re: groepenkast van elektramat: 63 ampere door 6mm2?

Bericht door keesfrees »

Kabeldikte wordt bepaald door spanningsverlies, bij langer kabels en te veel warmte / te weinig koeling, in een bundel.
Bij een losse ader in een verdeelkast beide niet van toepassing.
Door smelten zal niet gebeuren.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Klopt, isolatie van de toegepaste aders is geschikt voor 90 graden, was voorheen 70 graden celsius.
Vandaar het verschil.
Houd wel in dat de bedrading in de hele kast uitgevoerd moet worden met 90 graden draad.
Bekabeling/bedrading die de installatie ingaat hoeft niet aangepast te worden, was/is in de meeste gevallen wel toereikent voor de stroom die er loopt ook gelet op gelijktijdigheid.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Tja... bij 63A is 10mm2 wel gebruikelijk. Zelf had ik dat , ook in een meterkast, wel graag gehad.

Maar zoals Keesfrees al aangeeft, de lengte is ook een factor en die is in een groepenkast heel kort. Ook mijn inschatting is dat 6mm2 geen problemen gaat geven in dit geval.

Ik ben nog wel benieuwd naar welke eigenschap er voor zorgt dat die H07V2-K aders een stap dunner mogen zijn...

[Edit] Aha, HD13 weet het, 90 graden werktemperatuur... Hmm... wel een zwakte bod om daar voor te gaan vind ik, maar goed, Elektramat zal wel overtuigt zijn dat dit prima gaat.
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Bedankt voor jullie reacties. Bevestigd wel wat ik dacht. Altijd fijn een second opinion.

Ik heb nog een paar meter 10mm2 liggen en ik heb elektramat even gemaild met de vraag of de verdeelklemmen (?) voor 10mm2 geschikt zijn. Dan vervang ik de draden van de hoofdschakelaar naar de verdeelklemmen en van de verdeelklemmen naar de 63a automaat.

Wellicht niet nodig maar een beetje overbemaat kan geen kwaad in deze denk ik zo.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
keesfrees

Bericht door keesfrees »

De kans dat je langdurig 63A per fase gaat trekken lijkt mij niet groot.
Maar eigenlijk moet dat wel kunnen.
Wat komt er bij je binnen ? De hoofdzekering.

Het is me wat met ader dikten, vaak te dik en ook vaak te dun.
In huis alles 16A gezekerd ( bij mij niet ) maar de bedrading ed kan dat echt niet aan, kijk maar eens achter je TV en zo.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Helaas kan de hoofdaansluiting niet verzwaard worden, deze is nu 63A

Als beide CNC's en de afzuiging aan staan wordt er langdurig 50 ampere per fase gebruikt. Dit kan ik zien omdat ik per fase een ampèremeter (met klein schermpje) heb die vanuit heel de werkplaats te zien is. Echt zware motoren zoals de vacuumpomp van de schuurmachine kan pas aan als de rest uit staat :lol: gelukkig draait die maar 2 uurtjes per week.

Het gehele "kantoor" is niet meer dan een paar led lampen en een koelkast. Al het verbruik komt van de werkplaats.

Op drukke momenten, dus rond de 50A per fase, staan de machines uit dan is het nog geen 3 ampere op 1 fase (de verlichting).
keesfrees

Bericht door keesfrees »

A ! juist, dat is mooi dat heb je mooi in de gaten op die manier.
Dat is wel serieus ja.

Nou ben ik de onbescheiden mening toegedaan dat vacuüm pompen vaak onnodig zwaar zijn.
Als het vacuüm niet sterk genoeg is dan helpt een grotere pomp maar minimaal cq het is niet de oplossing, die zit elders.

Maar, O :
Jacala schreef: 07 jan 2025 18:49Echt zware motoren zoals de vacuumpomp van de schuurmachine kan pas aan als de rest uit staat
Van de schuurmachine ( niet de CNC ) daar heb ik geen kijk op, wat voor machine is dat ?
sbos
Contacteer:

Bericht door sbos »

De laatste keer dat ik bij Jacala was heb ik gezien dat het opstarten van de vacuumpomp van de schuurmachine inderdaad veel opstart stroom trekt.
Wat ik gezien heb zit er een automatische ster/driehoek schakelaar de motor start. de pomp is een soort vliegwiel effect en moet veel massa in beweging brengen.
Mogelijk kan de motor met uiteraard geschikte echte 3 fase softstarter (dus soft op alle de 3 de fases ipv 1 fase) of een frequentie regelaar die als softstarter functioneerd worden gestart ipv de ster/driehoek, om zo de aanloopstroom te beperken

Als de vacuumpomp eenmaal op toeren is dan valt het mee met de nominale stroom.

Sjaak
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Dat effect hadden we nog even buiten beschouwing gelaten, een soft starter is de oplossing :
sbos schreef: 07 jan 2025 21:45 Als de vacuumpomp eenmaal op toeren is dan valt het mee met de nominale stroom.
zo dus :
Jacala schreef: 07 jan 2025 18:49 Op drukke momenten, dus rond de 50A per fase
(als ik het allemaal goed interpreteer)
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Maar voor wat betreft die 6mm^2: ik zie het in een klein groepenkastje over een enkele korte verbinding nog niet zo'n probleem zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 07 jan 2025 22:15 Maar voor wat betreft die 6mm^2: ik zie het in een klein groepenkastje over een enkele korte verbinding nog niet zo'n probleem zijn.
Ik ook niet maar vind dat temperatuur verhaal wel beetje vreemd, ik zou toch geen kabels met die temperatuur in mijn groepenkast willen. Maar als het volgens de nieuwe regels is zal het wel goed zijn.
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Hoi!

Ik heb een reactie gehad van Elektramat, het is geen probleem om ze te vervangen voor 10mm2.

Kleine moeite en toch net iets fijner gevoel.

Bedankt voor het reageren. Leuk om te lezen.

@Keesfrees,

Ik kan een heel verhaal gaan typen of je kijkt deze video de ik gemaakt heb met uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=EUbgMAff8j4&t=565s
bartL

Bericht door bartL »

Jacala schreef: 07 jan 2025 17:14 Bij ons wordt een kleine groepenkast vervangen. Deze zit bij de hoofdaansluiting en is voor een paar groepen op het kantoor (lampen, WCD etc.) en een 63A C-kar automaat die de groepenkast in de werkplaats moet voeden.
Jacala schreef: 07 jan 2025 18:49 Helaas kan de hoofdaansluiting niet verzwaard worden, deze is nu 63A
Begrijp ik nu goed dat er een 63A automaat achter een 63A hoofdzekering komt?
Volgens mij mag dat niet...
Plaats reactie