2de boordlader EV

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 2165
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

2de boordlader EV

Bericht door janplastiek »

Even een vraagje aan de specialisten, is het interessant om in een elektrische auto een zwaardere AC laadmodule te plaatsen of is dit nefast voor de batterij?
Ik heb een drijfkracht 3x 400V aansluiting 40A en wil een nieuwe Q8 E-tron sportback kopen, daar is als optie de mogelijkheid om een 2de 11 kW boordlader / omvormer bij te plaatsen (of misschien 1 zwaardere) zodat de auto 22kW in plaats van 11kW kan laden.
De batterij heeft een capaciteit van 115kWh.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Swift
Donateur
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:43
Locatie: Teutoburgerwald
Contacteer:

Re: 2de boordlader EV

Bericht door Swift »

de on board lader moet het BMS snappen (deze geeft door of en hoeveel er geladen mag worden), dit is een protocol dat door de fabrikant verzonnen/gekozen is. het is zeker niet eenvoudig de lader te vervangen of we een 2e naast te zetten.
je kan natuurlijk wel een 22KW DC lader op je oprit plaatsen. je kan zo'n ding natuurlijk ook in je auto gaan freubelen :idea:
Superkees
Berichten: 134
Lid geworden op: 13 okt 2023 14:12

Re: 2de boordlader EV

Bericht door Superkees »

Ik snap de vraag niet. Bij een nieuwe auto heb je te dealen met wat de fabrikant aanbiedt. Die tweede 11 kW lader is een optie van de fabrikant? Waar zit dan het probleem? Dat je bang bent de de levensduur van de accu te verkorten?

Wanneer ik veronderstel dat je dus met 2 kabels 2x 11 kW gaat laden, dan zal dat voor je accu echt niet uitmaken. Je kabel is domweg de beperkende factor in deze.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 2165
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 2de boordlader EV

Bericht door janplastiek »

nee, de kabels kunnen zowiezo 22 kW aan, de lader in de auto laat het laden tot 11kW toe met een thuis lader,
door een optionele lader te plaatsen wordt het maximum AC laden verdubbelt tot 22kW https://nieuws.audi.nl/extra-snelle-laa ... di-e-tron/
Breek de dag, frees een lijntje.
Superkees
Berichten: 134
Lid geworden op: 13 okt 2023 14:12

Re: 2de boordlader EV

Bericht door Superkees »

Ah, ik snap het. En het antwoord is verrassend simpel: voor het laden wordt je accu verdeelt in twee delen (uiteindelijk in nog veel meer delen tot het niveau van de spanning van een individuele cel). Voor je accu maakt het dus niets uit (los van het noodzakelijke accumanagement, waaronder afvoer van warmte).

Wil je het potentieel uit zo'n grote accu halen, dan ontkom je bijna niet aan deze optie. Anders sta je bijna 12 uur te laden bij een volledig lege accu.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 2165
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 2de boordlader EV

Bericht door janplastiek »

mijn probleem is dat dit model een weliswaar nieuwe E tron is maar daar ze gestopt zijn in Brussel, een stock wagen is, ik heb net de vraag aan de Belgische invoerder gesteld of dit na geplaatst kan worden.
blijkbaar moet zoiets in een hoog voltage werkplaats gebeuren en niet bij een gewone dealer, ik had gehoopt dat het een snoer en wat stekkers en wat extra koelleidingen zou worden, maar hier wordt ik terug gefloten door de dealer dat de voorkant van de wagen moet verwijderd worden en dat het laad management en software volledig moet om gegooid worden.
Breek de dag, frees een lijntje.
sbos
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: 2de boordlader EV

Bericht door sbos »

Ik ken jou situatie niet hoe snel je wilt laden,
maar meestal wordt de auto 's avonds en in de nacht thuis geladen. Dit zal al gauw 8-10 uur laden zijn.
Ik veronderstel dat de auto met 11kw volledig geladen kan zijn.
Moet je dan zoveel extra investeren om de auto met 22kw te laden terwijl het 's avonds en 's nachts gedaan worden en geen voordeel heb van het snelle laden? het vermogen wat je totaal nodig heb om de auto volledig te laden blijft hetzelfde.

mvg

Sjaak
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1823
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2de boordlader EV

Bericht door kawarider »

Sbos heeft de kern te pakken, is 11 kW niet snel genoeg? Dan zou je een extra lader kunnen overwegen. Hier leuk, maar meer ook niet. Met 40A zit je krap aan de 22 kW, dan moet er verder niet teveel aan staan.

Extra degradatie van de accu door 22 ipv 11 kW laden? Dacht het niet. Snelladen gaat met 200 kW of meer? Geen idee hoe ver Audi inmiddels is. Dat AC laden boeit dus niet, dat is rustig of heel rustig voor de accu.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 2165
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 2de boordlader EV

Bericht door janplastiek »

nog een goede 5 jaar en dan wacht mij het pensioen, nu kan dit op de zaak bekostigd worden en is het financiële plaatje helemaal anders dan binnen 5 jaar.
De nieuwe E tron kan snelladen tot 170kW en heeft ook wel een groter rijbereik +/- 500km tov van mijn oude E tron 350km bij 100% lading.
Ik zoek misschien te ver maar het gebeurt nu toch regelmatig dat ik aankom met nog 13 km rijbereik en 2 uur later reeds terug vertrek, nu met een 11 kW lader is er maar 22kW bij geladen, met de optionele lader toch het dubbele, zelfde aan een laadpaal, daar kan dikwijls 22kW geladen worden maar is de auto de beperkende factor.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 2165
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 2de boordlader EV

Bericht door janplastiek »

@ Sbos, idd over een 9h is de batterij van de oude E tron terug vol. 95kW
is dikwijls ook maar net de tijd ifv de daluren in België 22:00 tot 07:00h.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11355
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2de boordlader EV

Bericht door DaBit »

Met een laadpaal die slim genoeg is heb je met die 40A aansluiting niet zo'n probleem; als er dan teveel uit de hoofdaansluiting getrokken wordt dan schaalt de paal het laadvermogen naar beneden. Mijn Alfen laadpaal kan kletsen met de P1 meter (of nouja, die luistert naar wat de P1-poort van de meter te melden heeft), maar er zijn er velen die dat ook kunnen.

Wat dat betreft is die 22kW wel zinnig imho, zeker met een 115kWh accu en zo'n zware auto die wel wat lust.

Maar die upgrade zal bij Audi wel een vermogen kosten. Is het geen optie om een 25kW DC lader te plaatsen? Dan heb je er met elke toekomstige E-auto lol van. Zal wel nog prijziger zijn, maar dan heb je wel wat bijzonders :lol:
Google komt continu met die Haier 25kW lader op de proppen, maar er zijn er wel meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 2165
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 2de boordlader EV

Bericht door janplastiek »

als optie viel het nog mee, maar inbouw op een stockwagen wordt de prijs verdrie- of verviervoudigd
prijs connect en extra omvormer.png
gaat over opties KB4 en NW2
de auto moet terug gedemonteerd worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11355
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2de boordlader EV

Bericht door DaBit »

En optie JS1 schijnbaar.

Maargoed, voor dat geld kun je waarschijnlijk alsnog geen 20-30kW DC-laadpaal thuis neerzetten. Ik schat dat je dan €10000 kwijt bent, maar dat getal komt uit mijn duim.

Aan de andere kant bied dat DC-spul mogelijk wel meer mogelijkheden (vehicle-to-X, dus stroom van de auto afnemen, werkt ook via de DC aansluiting) dus als je toch nog moet voorkomen dat je belasting moet betalen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 2165
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 2de boordlader EV

Bericht door janplastiek »

optie JS1 zit er op, is 2de laadingang aan passagierszijde,
voorkomen is een utopie, verminderen is ook al goed, de laatste 6 jaar al 2 a 3 E-trons aan de staat moeten schenken. :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie