Knakworst zagen lukt niet meer, vingers ook niet.
Moderator: Moderators
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Knakworst zagen lukt niet meer, vingers ook niet.
1 beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Voor wie zich afvraagt wat er gebeurt wanneer je het toch doet. De meningen zijn wat verdeeld, is het nu veiliger of stiekem toch niet.
De werking van deze beveiliging heeft iets weg van aardlek of capacitief. Wanneer je op een zaagmachine met dit systeem aluminium wilt zagen, moet je de beveiliging wel uit zetten.
(dat wordt misschien wel eens vergeten, en zal de reden wel zijn dat er bij m'n klant zomaar een stuk of 4 van deze setjes liggen)
Voor wie zich afvraagt wat er gebeurt wanneer je het toch doet. De meningen zijn wat verdeeld, is het nu veiliger of stiekem toch niet.
De werking van deze beveiliging heeft iets weg van aardlek of capacitief. Wanneer je op een zaagmachine met dit systeem aluminium wilt zagen, moet je de beveiliging wel uit zetten.
(dat wordt misschien wel eens vergeten, en zal de reden wel zijn dat er bij m'n klant zomaar een stuk of 4 van deze setjes liggen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Knakworst zagen lukt niet meer, vingers ook niet.
Felder/format 4 heeft er een mooi systeem voor waarbij je geen onderdelen hoeft te vervangen. Daar zit dacht ik een flinke elektromagneet in..
Dit is een Festool, toch?
Dit is een Festool, toch?
Bij dit systeem wordt het zaagblad stilgezet (?)
Ik weet van een systeem waar bij het blad snel onderdek wordt getrokken.
Dat is krachten technisch wel mooier lijkt mij.
( misschien ga ik zoiets nog wel tegenkomen op de bouwbeurs morgen )
Ik weet van een systeem waar bij het blad snel onderdek wordt getrokken.
Dat is krachten technisch wel mooier lijkt mij.
( misschien ga ik zoiets nog wel tegenkomen op de bouwbeurs morgen )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ja, dit is een festool zaagtafel.
Blok slaat in de zaag, blokkeerd alles. Zaag zit stevig vast in dat blok.
Je ziet ook de kreukelzone in het blok waar de energie in is gaan zitten.
Zit die magneet dan als een soort schijfrem om het blad?
Er zijn inderdaad diverse systemen.
Er schijnt ook een systeem met vision te zijn, die kan natuurlijk eerder ingrijpen, met als gevolg minder drastisch. En als voordeel dat je er wel aluminium mee kan zagen.
Blok slaat in de zaag, blokkeerd alles. Zaag zit stevig vast in dat blok.
Je ziet ook de kreukelzone in het blok waar de energie in is gaan zitten.
Zit die magneet dan als een soort schijfrem om het blad?
Er zijn inderdaad diverse systemen.
Er schijnt ook een systeem met vision te zijn, die kan natuurlijk eerder ingrijpen, met als gevolg minder drastisch. En als voordeel dat je er wel aluminium mee kan zagen.
Een camera met rood detectie :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
-
"Sawstop". Bedacht door 3 amerikaanse advokaten die het patent delen.
Daarna zijn ze hard gaan lobby-en, en ik denk dat het nu zover is dat het (bijna?) verplicht is op alle scholen daar.
Een paar jaar later kwam Bosch met een vergelijkbaar systeem, maar waarbij het weer in orde brengen van de machine Goedkoper is. Geen beschadigd zaagblad, en de Bosch Reaxx module kost EUR120 voor een set van 2. Een enkele Sawstop module kost blijkbaar EUR100, en je zaagblad is waarschijnlijk vernield. Bosch heeft in amerika een patent rechtzaak verloren en mag daar niet meer verkocht worden.
Het Idee van Sawstop is op zich wel mooi, maar die advokaten waren nogal erg aggresief met hun gelobby. Ik geloof dat ze de laatste paar jaar wat terug gekrabbeld hebben en meer alternatieve systemen toelaten. Hier zijn geloof ik ook rechtzaken over geweest, of schikkingen om rechtzaken af te kopen.
De Bosch "Reaxx" werkt een gasveer waar een explosieve lading in zit, net als in een "airbag", en er zit een reserve cartridge bij.
https://www.youtube.com/watch?v=Ag_XU2hYysA?t=544
Dit systeem stopt de zaag rotatie niet (je hoort hem nog draaien na activatie) maar duwt alleen het zaagblad.
Op youtube wordt vrij veel geklaagd over foutieve activatie. Spijkers of nietjes in het hout, of zelfs (extreem) nat hout. Of een foutje met het afstellen van het mes aan de achterkant wat tegen het zaagblad komt. En je kan het uit zetten, maar dat is ook gemakkelijk te vergeten.
Daarna zijn ze hard gaan lobby-en, en ik denk dat het nu zover is dat het (bijna?) verplicht is op alle scholen daar.
Een paar jaar later kwam Bosch met een vergelijkbaar systeem, maar waarbij het weer in orde brengen van de machine Goedkoper is. Geen beschadigd zaagblad, en de Bosch Reaxx module kost EUR120 voor een set van 2. Een enkele Sawstop module kost blijkbaar EUR100, en je zaagblad is waarschijnlijk vernield. Bosch heeft in amerika een patent rechtzaak verloren en mag daar niet meer verkocht worden.
Het Idee van Sawstop is op zich wel mooi, maar die advokaten waren nogal erg aggresief met hun gelobby. Ik geloof dat ze de laatste paar jaar wat terug gekrabbeld hebben en meer alternatieve systemen toelaten. Hier zijn geloof ik ook rechtzaken over geweest, of schikkingen om rechtzaken af te kopen.
De Bosch "Reaxx" werkt een gasveer waar een explosieve lading in zit, net als in een "airbag", en er zit een reserve cartridge bij.
https://www.youtube.com/watch?v=Ag_XU2hYysA?t=544
Dit systeem stopt de zaag rotatie niet (je hoort hem nog draaien na activatie) maar duwt alleen het zaagblad.
Op youtube wordt vrij veel geklaagd over foutieve activatie. Spijkers of nietjes in het hout, of zelfs (extreem) nat hout. Of een foutje met het afstellen van het mes aan de achterkant wat tegen het zaagblad komt. En je kan het uit zetten, maar dat is ook gemakkelijk te vergeten.
Interessant, weer een voorbeeld van nadelen van het patent systeem, wat niet in het voordeel van de eindgebruiker werkt.
Je steekt de knakworsten nu af op de draaibank ?
Dat lijkt mij dan wel het meest praktisch. Mits ondeugdelijk beveiligd (lees alle beveiligingsmaatregelen omzeild)
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Dat lijkt me vanzelfsprekend, beveiligingen zijn voor de arbo toch? en als je zelfstandig zonder personeel bent mag je gewoon zelf weten hoe je je knakworst wilt.
(tompouces koop ik kant en klaar op maat)
En toch ben ik bij al die systemen behoorlijk nieuwsgierig hoe het na een paar keer gesteld is met de nauwkeurigheid van de hele machine.
Mijn wat oudere Metabo heeft een keer een klap gemaakt, en ik heb de indruk dat het zaagblad niet meer zuiver in lijn staat. Dus motor ophanging verbogen of verschoven. Moet ik hem een keer helemaal demonteren, en het is eigenlijk te weinig om het dringend te laten zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=Pa80suGGLME
De krachten die vrijkomen bij dat systeem van festool zijn echt fors. Kan mij niet anders voorstellen dan dat iets ontzet bij dergelijke klappen..
Maar het zou mij boeien, ik heb liever dat de hele machine onbruikbaar is dan dat je voor je leven verminkt bent. Mijn schoonvader mist van zijn linker hand 3 vingers tussen de pink en de duim door een profielfrees. Bah.
De krachten die vrijkomen bij dat systeem van festool zijn echt fors. Kan mij niet anders voorstellen dan dat iets ontzet bij dergelijke klappen..
Maar het zou mij boeien, ik heb liever dat de hele machine onbruikbaar is dan dat je voor je leven verminkt bent. Mijn schoonvader mist van zijn linker hand 3 vingers tussen de pink en de duim door een profielfrees. Bah.
Jaha, jaren terug was ik op een bruiloft in Oostenrijk van een houtbewerkers familie, daar waren heel wat vingers weg.
Dat filmpje is wat ik bedoelde met :
Dat filmpje is wat ik bedoelde met :
- spinningwheels
- Contacteer:
Ik heb het niet zo hoog op met dergelijke systemen, maakt de mensen onvoorzichtig en geeft een ( vaak) vals gevoel van veiligheid.
Maakt ook de machine vaak minder prettig in de bediening. Of het in dit geval dan het zagen van nat hout is wat problemen geeft, of beschermkappen op boor/frees machnes en draaibanken. Die laatste zitten gewoon altijd in de weg.
Als je met je vingers of een ander lichaams onderdeel in een machine komt, heb je gewoon niet goed uitgekeken.
Maakt ook de machine vaak minder prettig in de bediening. Of het in dit geval dan het zagen van nat hout is wat problemen geeft, of beschermkappen op boor/frees machnes en draaibanken. Die laatste zitten gewoon altijd in de weg.
Als je met je vingers of een ander lichaams onderdeel in een machine komt, heb je gewoon niet goed uitgekeken.
In theorie kan ik praktisch alles
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Bekijk dat alu onderdeel maar eens secuur. Daar zit een aardig vervormde kreukelzone in.
Zo’n systeem in een formaat zaag mag ook wat meer kosten.
Zo’n systeem in een formaat zaag mag ook wat meer kosten.