Nu ik panelen heb liggen ben ik langzaamaan gaan verwarmen met airco en gebruik gas alleen voor warm water.
Vorig jaar was het kostenplaatje gezakt naar €688.00 eindafrekening.
Tel daar de huur van de panelen bij dan kom ik op €1048.00
Ik had zo gedacht eind vorig jaar, van het verschil,met een beetje erbij, dat daar een thuisaccu van zou kunnen worden gekocht.
Dus eerst eens gedacht van 5.5 kWh of 2.5 kWh.
Ik ben van de gedachte uitgegaan als een 5.5 kWh kapot gaat sta je met niks.
Dus ik heb gekozen voor 2x2.5 kWh
Dus in dec een HomeWizard 2.5 kWh thuisbatterij besteld en in jan. een Marstek Venus van 2.5 kWh.
Die Marstek omdat die een 230v aansluiting heeft zodat bij stroomuitval toch wat stroom beschikbaar is.
Die 2 draaien nu lekker de afgelopen week.
Maar nu zie ik ook dat er toch nog méér als 2.5 kWh aan overschot naar het net gaat, dus denk ik erover er nog 1 bij te zetten.
Ik was ingeschat voor groep 8 van de leverancier en dat betekent €192.00 terugleverkosten.
Dus bij een 3e batterij is dat ook weer weggewerkt.
Ik ga in principe niet uit dat het allemaal moet worden terug verdient maar dat het voor de aankomende tijd de maandelijkse kosten gaat drukken.
Als ik een nieuwe auto koop of een nieuw bankstel verdien ik het ook niet terug.
Maar als ik de vergelijking met de 8 jaar pak heb je het dus ook in zo'n 5-6 jaar terugverdient.
Op de afbeelding is te zien dat de 2 batterijen ook de nacht niet helemaal af dekken tot er weer zonopwek is.
om 13:50 zijn de 2 batterijen vol en er nog 3.3 kWh naar het net gaat, zonde