Thuisbatterijen toch wel fijn

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Portje
Donateur

Thuisbatterijen toch wel fijn

Bericht door Portje »

Voor de oorlog in Oekraine had ik over 8 jaar een gemiddelde over stroom & gas van zo'n €1950.00 aan jaarkosten.
Nu ik panelen heb liggen ben ik langzaamaan gaan verwarmen met airco en gebruik gas alleen voor warm water.
Vorig jaar was het kostenplaatje gezakt naar €688.00 eindafrekening.
Tel daar de huur van de panelen bij dan kom ik op €1048.00
Ik had zo gedacht eind vorig jaar, van het verschil,met een beetje erbij, dat daar een thuisaccu van zou kunnen worden gekocht.
Dus eerst eens gedacht van 5.5 kWh of 2.5 kWh.
Ik ben van de gedachte uitgegaan als een 5.5 kWh kapot gaat sta je met niks.
Dus ik heb gekozen voor 2x2.5 kWh
Dus in dec een HomeWizard 2.5 kWh thuisbatterij besteld en in jan. een Marstek Venus van 2.5 kWh.
Die Marstek omdat die een 230v aansluiting heeft zodat bij stroomuitval toch wat stroom beschikbaar is.
Die 2 draaien nu lekker de afgelopen week.
Maar nu zie ik ook dat er toch nog méér als 2.5 kWh aan overschot naar het net gaat, dus denk ik erover er nog 1 bij te zetten.
Ik was ingeschat voor groep 8 van de leverancier en dat betekent €192.00 terugleverkosten.
Dus bij een 3e batterij is dat ook weer weggewerkt.
Ik ga in principe niet uit dat het allemaal moet worden terug verdient maar dat het voor de aankomende tijd de maandelijkse kosten gaat drukken.
Als ik een nieuwe auto koop of een nieuw bankstel verdien ik het ook niet terug.
Maar als ik de vergelijking met de 8 jaar pak heb je het dus ook in zo'n 5-6 jaar terugverdient.

Op de afbeelding is te zien dat de 2 batterijen ook de nacht niet helemaal af dekken tot er weer zonopwek is.
om 13:50 zijn de 2 batterijen vol en er nog 3.3 kWh naar het net gaat, zonde
Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
mjeuring

Re: Thuisbatterijen toch wel fijn

Bericht door mjeuring »

Portje schreef: 10 mar 2025 14:43 om 13:50 zijn de 2 batterijen vol en er nog 3.3 kWh naar het net gaat, zonde
Dat blijf je toch houden. Ik zit nu bij zonnig weer op 20 kWh, stel dat ik 10 kWh opsla en 10 direct verbruik. Dan heb ik over 2 maand weer een probleem, omdat de panelen dan bij zonnig weer 30 kWh opbrengen.
Het zou inderdaad mooi zijn als je die 3,3 kWh niet meer van het net zou betrekken, maar daarna zou ik stoppen.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Ik ga volgend jaar wel eens goed rekenen of een accu loont of niet, want nu onderstaande bekend is loont terugleveren dus niet meer na 2026 (in onderstaand voorbeeld krijg je nog 0.25 cent per terug geleverde kWh) ja je leest het goed: 1 cent voor 4kWh terug leveren.

https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... gsregeling
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Die 3é batterij zou dan de rest van de nacht en ochtend die nu niet afgedekt is wegwerken, op volle zon-dagen zoals de afgelopen dagen waren.
Dan is mijn volledige stroom vebruik van een dag weggewerkt.
Daar stop ik dan idd.
Als je zo binnen 500 kWh aan terugleveren blijft kost het ook de terugleverkosten niet.
Als het op het eind van het jaar de rekening nog een stuk verlaagd ben ik tevreden.
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Hier draait inmiddels ook zo'n ding. Wel zelfbouw bij mij en iets meer capaciteit dan gemiddeld (32kWh aan accu, 3x5000VA aan omvormer)

Foto van toen het nog in aanbouw was maar wel ver klaar:
Afbeelding

DC-bekabeling is bewust in het zicht gedaan. In een gesloten kabelgoot mag het toch niet, makkelijker om elk segment gelijk van lengte te maken en beter te inspecteren.

Afbeelding

Waarom een thuisbatterij, en waarom nu en niet in 2027? Omdat het samen met een dynamisch contract de prijzen acceptabel houd, de kosten vallen bij zelfbouw best mee; met nog bijna 2 jaar mogen salderen haal ik de 'luxe' er wel uit. En de ervaring leert dat het allemaal tijd kost voor dit soort complexe systemen goed draaien, dan is het klaar voor 2027.

Waarom zo'n 'dik' systeem? Victron, want Victron is een vrij open systeem en dat vind ik belangrijk. Dan heb je 3 omvormers nodig voor 3 fasen. 5000VA omvormers zijn wat duurder dan een maatje minder, maar ze zijn ook efficienter op deellast en lopen niet de hele tijd op de teentjes. Voor iets dat liefst 10+ jaar mee moet gaan niet onbelangrijk, en dan zijn die par honderd euro meerkosten ook niet zo vreselijk belangrijk. Verder heb je bij Victron de 1-1 regel; de omvormers mogen niet lichter zijn dan de achter de omvormers aangesloten PV als je wil dat het zonder netaansluiting ook doordraait. Dus 10kW aan PV-opwek -> 10kW+ aan omvormervermogen, mits, maar, tenzij.
Gezien de situatie met ons stroomnet en die in de wereld wilde ik dat ook graag.

Dat werkt nu overigens niet volledig zo; bij netuitval blijft maar een deel van de PV actief en blijft het licht in huis ook niet aan. Er loopt wel 1x altijd-spanning 230V/16A groep terug het huis in voor de ICT-zaken die nu voort essentieel aan het worden zijn. Als de straat donker word dan trek ik wel een verlengkabeltje vanaf die groep. En als dat langdurig is steek ik wel wat draden om.

Kwa cellen: dit zijn B-keus cellen van 1kWh per stuk (315Ah/3,2V). Die moet je niet heel zwaar willen belasten, zeker niet onder de 15 graden. Een dubbele set houd die belasting per cel laag.

Waarom geen serverbatterijen of kantenklare thuisaccu? Kosten. De cellen kosten 52 euro per stuk inclusief BTW. Die 32kWh aan cellen kost dan met BMS, zekeringen, bla erbij nog geen 2000 euro.
3x Victron Multiplus-II 48/5000-70, Cerbo-GX en een smartshunt tezamen is ook nog geen 2000 euro.
Nog zo'n bedrag voor elektra-installatiemateriaal en boutjes, moertjes, stekkertjes, snoertjes, schroefjes, gootjes, blaaaaaaadiebla zal ook wel aardig kloppen.

Dan heb je een idee van de kosten, waarbij je het installatiedeel bij een ander systeem ook hebt. Da's nog te doen, niet dan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Aan de softwarekant is het HomeAssistant die alles regelt.

De centrale kabouter aan de knoppen is Day-Ahead Optimizer die via HomeAssistant automaties en nodered flows de laadpaal/boiler/accu/etc. bestuurt. Die gooit autoladen/warmtepomp/accu/etcetera samen met de dynamische prijzen in de mixer, schud een paar keer, en komt met een optimale verdeling. Ik kan kiezen tussen 'optimaliseren voor kosten' of 'optimaliseren van zelfverbruik'. Momenteel optimaliseer ik voor kosten, fuk de energieboeren met elke week weer een ander konijn uit de hoge hoed dat op de een of andere manier alleen voor de energieboeren gunstig uitpakt. Klaar met die onzin.
Dat is dan wel via de day-ahead prijzen, niet de onbalansmarkt. Die is veel, veel lukratiever (nog wel), maar daarvoor moet een derde partij toegang tot mijn spulletjes, ga ik niet aan beginnen. Ik doe zo min mogelijk aan cloudjes en abonnementjes, en zo veel mogelijk lokaal.

Afbeelding

En dan krijgen we zoiets:

Afbeelding

Daar word je toch helemaal happy van? Of alleen maar als je zo'n nerd bent als ik?

Het draait overigens pas een goeie week volgas. Wat het jaar-rond doet is de vraag, maar hier word ik vooralsnog niet ongelukkig van:

Afbeelding

Screenshot uit die app van energieboer NextEnergy. Een hoop verbruik, en toch nog bijna 15 euro 'winst'. Dat zijn weliswaar de kale beursprijzen waar nog de in/verkoopkosten vanaf gaan dus het is wat minder, maartoch. Zoals ik al zei: genoeg om in 2025-2026 de 'luxe' aan extra omvormers en kWh-en terug te verdienen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 10 mar 2025 18:37 Daar word je toch helemaal happy van? Of alleen maar als je zo'n nerd bent als ik?
Zeker erg mooi! Kost wat maar dan heb je ook wat
joopbos
Donateur
Contacteer:

Bericht door joopbos »

ik ben wel wat jaloers. Niet omdat ik de mogelijkheid laat liggen om minder aan de energieleverancier te betalen, maar omdat ik het niet in de vingers en hoofd heb om zo een systeem te bouwen.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Tsja, ik ben er ook geen expert in en dan is het net zo goed bijleren-tijdens-uitvoering. Al heb ik wel wat bagage.

Je zou een Multiplus 12/800 op de kop kunnen tikken. Kosten 350 euro ofzo. 4 celletjes van 280-320Ah erbij, 220 euro. BMS, raspberry pi of cerbo gx, en de rambam aan ditjes en datjes.

Zit je onder de 1000 euro voor 4kWh en het mag op het stopcontact....

Portje, niks voor jou?
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Ik heb wel al die filmpjes op YT bekeken van Offys Werkstatt over het zelfbouwen van zo'n systeem.
Maar ik waag me daar met mijn beperkte kennis toch niet aan.
Maar om toch wat te doen maar gekocht.
Ik wil wel eens kijken bij jou Dabit, wel nieuwschierig..
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Homewizzard 2.7kWh €1400 kan gewoon in het stopcontact, dat is voor de meesten het makkelijkste en veiligste.
Maar ik zie zo'n DaBit DHZ kast ook wel zitten :mrgreen:
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Die heb ik Kjelt.
En de Marstek Venus van 2.5 kWh is ook een stekkerding.
Met die laatste zijn ze nog bezig om het via de P1 van HomeWizard te laten instellen.
Nu werkt het op een eigen P1 meter, maar die werkt ook goed via een P1 hub.
En ook vandaag zie je weer hetzelfde, rond 14:00 zijn de 2 batterijen vol en gaan er 4.5 kWh naar het net.
en die leveren de hele avond tot rond 3:00 en dan zijn ze leeg.
Afbeelding
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 10 mar 2025 17:18

Waarom geen serverbatterijen of kantenklare thuisaccu? Kosten. De cellen kosten 52 euro per stuk inclusief BTW. Die 32kWh aan cellen kost dan met BMS, zekeringen, bla erbij nog geen 2000 euro.
Ik zit naar die link te kijken. 157 A ontlaadstroom op een M6 boutje , dat is maar 5 mm kerndiameter. Dan heb je het over 20 mm2.
Best wel heel krap of zie ik het verkeerd?
In theorie kan ik praktisch alles
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat boutje is om de ringen op elkaar te klemmen, dus het stroomvoerend oppervlak wordt wat groter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie