Thuisbatterijen toch wel fijn

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kars-cnc
Donateur

Re: Thuisbatterijen toch wel fijn

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er goed uit Dabit! Ik ben zeker een beetje jaloers, vooral omdat je in no-time een systeem hebt gerealiseerd waar ik al minstens een jaar lang alleen maar over droom :mrgreen:
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 10 mar 2025 22:55 Ik wil wel eens kijken bij jou Dabit, wel nieuwschierig..
Altijd welkom...
Kjelt schreef: 10 mar 2025 22:56 Homewizzard 2.7kWh €1400 kan gewoon in het stopcontact
520 euro per kWh. :shock:
Da's gewoon echt niet zinvol.

En als je uit wil breiden ben je weer 520 euro per kWh kwijt. Ik zet er 16kWh bij voor <1000 euro.
Gaat het kapot: ik kan makkelijk repareren. Raakt er iets versleten, ik kan makkelijk een deeltje vervangen.
spinningwheels schreef: 11 mar 2025 01:49 Ik zit naar die link te kijken. 157 A ontlaadstroom op een M6 boutje , dat is maar 5 mm kerndiameter. Dan heb je het over 20 mm2.
Best wel heel krap of zie ik het verkeerd?
De ringen en strips zijn groter van diameter, al valt het contactoppervlak op die cellen me nog best wel tegen.
De rest van de schroefverbindingen in het systeem is M8 of M10
Maar vandaar ook 2 banken. Dan is die 200A ontlaadstroom opeens nog maar 100A per bank; vinden de celletjes wel lekker. Het balanceert wel lekker; er zit 1-2A verschil tussen de 2 banken.

Mijn bekabeling is trouwens 50mm^2 voor de DC, 6mm^2 voor de AC. Die 50 is officieel te krap richting de omvormers (Victron zegt 70), maar de krimptang die ik kon lenen ging niet hoger en ik vond het genoeg voor een stukje van 50cm met een 200A zekering ervoor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF

Bericht door FSSF »

DaBit schreef: 10 mar 2025 17:18

Waarom geen serverbatterijen of kantenklare thuisaccu? Kosten. De cellen kosten 52 euro per stuk inclusief BTW. Die 32kWh aan cellen kost dan met BMS, zekeringen, bla erbij nog geen 2000 euro.
3x Victron Multiplus-II 48/5000-70, Cerbo-GX en een smartshunt tezamen is ook nog geen 2000 euro.
Nog zo'n bedrag voor elektra-installatiemateriaal en boutjes, moertjes, stekkertjes, snoertjes, schroefjes, gootjes, blaaaaaaadiebla zal ook wel aardig kloppen.

Dan heb je een idee van de kosten, waarbij je het installatiedeel bij een ander systeem ook hebt. Da's nog te doen, niet dan?
Hoe kijk je aan tegen dergelijke accu`s als deze https://www.ipowerqueen.de/nl/products/ ... OS4wLjAuMA.. met ingebouwde BMS vs losse cellen en BMS?

Binnenkort ook de beschikking over vier zonnepanelen, behoorlijk kleinschalig gebeuren maar dus stiekem wel een beetje al aan het kijken of daar wat zinvols mee te doen is.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 11 mar 2025 09:11 520 euro per kWh. :shock:
Da's gewoon echt niet zinvol.
Als je de A cellen neemt en alles bij elkaar optelt voor 10kWh waar zit jij dan +/- per kWh?
Net even zelf wat gerekend zal rond de 160/kWh uitkomen. Heel netjes.

Hoe ga je het met de verzekering regelen? Kun je de installatie laten keuren?
Laatst gewijzigd door Kjelt op 11 mar 2025 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

DaBit schreef: 10 mar 2025 22:51 Tsja, ik ben er ook geen expert in en dan is het net zo goed bijleren-tijdens-uitvoering. Al heb ik wel wat bagage.

Je zou een Multiplus 12/800 op de kop kunnen tikken. Kosten 350 euro ofzo. 4 celletjes van 280-320Ah erbij, 220 euro. BMS, raspberry pi of cerbo gx, en de rambam aan ditjes en datjes.

Zit je onder de 1000 euro voor 4kWh en het mag op het stopcontact....

Portje, niks voor jou?
Misschien, Ik heb er wel aan gedacht hoor, zelfbouw, maar toch besloten de huishoudspaarpot daar voor aan te spreken en wat van die kant en klaar dingen te kopen..
Dat wil niet zeggen dat ik het wel mooi vind dat jullie die dingen wél zelf bouwen.
Weet je, ik ben 76 en als ik 20-30 jaar jonger zou zijn zou ik me daar nog wel in hebben verdiept.
Maar ik merk steeds meer dat ik daar niet zoveel zin meer in heb.
Er zijn nog zoveel leuke dingen die ik doe dat ik daar mijn tijd in stop.
Maar wie weet als ik bij jou binnenkort eens aanwip dat ik toch wordt aangestoken met dat virus..grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 11 mar 2025 11:37 Weet je, ik ben 76
Dan zou ik helemaal niet meer lange termijn investeren ;-)
mjeuring

Bericht door mjeuring »

DaBit schreef: 10 mar 2025 17:18 3x Victron Multiplus-II 48/5000-70, Cerbo-GX en een smartshunt tezamen is ook nog geen 2000 euro.
Nette installatie, maarre als bovenstaande klopt, mag je me de gegevens wel doorsturen, dan bestel ik meteen 3 MP's met een Gerbo er bij.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Op marktplaats komen ze soms voorbij, maar ik zag ze laatst ook bij NKON voor echt spotprijzen.
Daar zal DaBit ze ook wel vandaan hebben.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

FSSF schreef: 11 mar 2025 09:42 Hoe kijk je aan tegen dergelijke accu`s als deze
Bij dat soort accu's zit veel kaf tussen het koren. Even rondgoogelen wat de algehele consensus is over het specifieke modelletje wat je op het oog hebt
Bij de accu die jij aanhaalt heb ik zonder enig nader onderzoek wel een aardig goed gevoel; gewicht en prijs kloppen wel bij de geboden capaciteit.
Kjelt schreef: 11 mar 2025 10:30 Als je de A cellen neemt en alles bij elkaar optelt voor 10kWh waar zit jij dan +/- per kWh?
Net even zelf wat gerekend zal rond de 160/kWh uitkomen. Heel netjes.
Kweenie, even rekenen met de NKON prijzen; die zijn best scherp. A-grade zal anderhalf keer zo duur zijn als B-grade
(en totaal onnodig voor een thuisaccu)
Hoe ga je het met de verzekering regelen? Kun je de installatie laten keuren?
bij Interpolis vallen zelfbouw zonnestroom/thuisaccu systemen onder de alles-in-1 polis, en na brandschade mogen er geen grove gebreken aan het licht komen.
Dat is niet bij alle verzekeringen zo; er zijn er genoeg die installatie door een erkend bedrijf verplicht stellen.
mjeuring schreef: 11 mar 2025 13:23 Nette installatie, maarre als bovenstaande klopt, mag je me de gegevens wel doorsturen, dan bestel ik meteen 3 MP's met een Gerbo er bij.
Kijk effe bij nkon.nl op de site; daar komt de bulk van mijn spul vandaan (cellen, JK BMSsen, Multiplussen, Cerbo GX en smartshunt)
Maar elders vind je ook wel eens leuke aanbiedingen. voorbeeld: https://lithiumaccus.nl/product/3-fase- ... 000-70-50/

2000 red je inderdaad niet, dat was de prijs voor 3x 3000VA ipv 5000VA (ik heb pas laat de beslissing genomen om 1 maatje zwaarder te gaan)
Die 48/5000-70 is trouwens nog iets goedkoper geworden; ik betaalde 749,95/st en 225 euro voor de Cerbo.

Deye is ook een optie voor zelfbouwers. Dan zit alles in 1 doos, inclusief de zonnestroom-omvormer. Ik heb dat niet gedaan vanwege de relatieve openheid van het Victron systeem. Modbus registerlijst? Kun je gewoon downloaden. ESS controle zelf overnemen? documentatie beschikbaar over hoe je dat moet doen. Enzovoorts. Ik vind dat veel waard, maar voor de meesten is dat niet zo heel spannend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Nog een paar vraagjes :mrgreen:
- Wanneer verwacht je solid state accus ? Zal nu hopelijk niet meer lang duren?
- Is er een manier om de fase onbalans dynamisch te corrigeren, bv als 1 fase drie keer zoveel verbruikt als de andere twee, deze een groter accupakket te geven ?
- kun je de drie omvormers met elkaar verbinden zodat ze alleen alle drie de fases voeden en allen stoppen als een de accus leeg zijn of vangt het net die andere fase dan op ?
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 11 mar 2025 18:52 - Wanneer verwacht je solid state accus ? Zal nu hopelijk niet meer lang duren?
Die zijn er nu al. Liggen zelfs al in de winkel voor sommige toepassingen. Voorbeeld: https://www.3dxr.co.uk/electronics-c78/ ... 90-s-p6122

Maar voor een thuisbatterij heeft het niet zoveel voordelen. Leuk dat de energiedichtheid hoger is en meer wattuurtjes per kg, maar die 30-50% verschil is ook niet zo spannend voor stationair spul. Zal best nog wel 10+ jaar duren voor de huidige technologie obsolete is.
Doe mij dus voorlopig maar lekker de ver uitontwikkelde technologie. Relatief goedkoop en betrouwbaar. Die zoutaccus mogen andere mensen ook eerst de kinderziektes uit halen bijvoorbeeld.
- Is er een manier om de fase onbalans dynamisch te corrigeren, bv als 1 fase drie keer zoveel verbruikt als de andere twee, deze een groter accupakket te geven ?
Gewoon 1 accupakket voor de fasen gezamelijk en de omvormers sturen. Dan heb je 1 omvormer die 100A van het pakket afneemt en 2 omvormers die elk 50A afnemen. Je kunt ook 1 omvormer 5kW laten terugleveren en de andere 2 elk 2,5kW laten afnemen.

Die Victrons kunnen dat soort grappen grotendeels zelf, dus goed configureren. Ik heb nog meer wensen zoals maximale belastbaarheid schalen met celtemperatuur, de P1 meter gebruiken als bron van data ipv een Victron meter, reductie laad/ontlaadstroom bij overbelasting hoofdzekeringen, etc. Dus ik heb de controle over die omvormers helemaal overgenomen door ze in 'external control' mode te schakelen. Dan moet ik simpelweg zelf aan die omvormers doorgeven wat ik wil dat ze doen kwa laden/ontladen.

Zie hier een stuk van de NodeRed flow die de Victrons aanstuurt:
Afbeelding

Aan de rechterkant zie je dat het Victron setpoint door 3 gedeeld en naar de omvormers gestuurd word. 9000W setpoint word dus 3x3000W.

Maar ik ben er inmiddels al achter dat ik daar wat intelligenter mee om moet gaan. Met dat dynamische contract worden er wel veel apparaten ingeschakeld als de stroom een uurtje heel goedkoop is. Dat ging afgelopen zondag ook fout en dat kostte me een hoofdzekeringen en een belletje naar Enexis. 3-fasen belastingen die de fasen stevig belasten en dan de dame die vanalles aan zet want stroom goedkoop (ik ben trots op d'r!) was net teveel.

Ik heb een mechanisme dat belastingen schaalt als de hoofdzekeringen boven de 25A uitkomen, maar dat grijpt in op alle fasen. Was initieel nodig voor auto-laden en at is een 3-fasen belasting.
Ik denk dat ik die Victrons maar eens ook in ga zetten om onbalans deels weg te werken als de >25A op 1 van de zekeringen in zicht is. Dan kan het setpoint van '9000W laden' dus best betekenen dan 1 omvormer 1000W doet en de andere 2 4000W. Uiteindelijk komt het in hetzelfde pack terecht dus het kost me hooguit een fractie verlies aan lagere efficiency omdat 2 omvormers harder moeten werken.
- kun je de drie omvormers met elkaar verbinden zodat ze alleen alle drie de fases voeden en allen stoppen als een de accus leeg zijn of vangt het net die andere fase dan op ?
Standaard als je ze als meerfasensysteem instelt dan gaan ze zich gedragen als 1 meerfasige omvormer. Ze starten tegelijk en vallen tegelijk af. Een fout op 1 omvormer en ze stoppen allemaal.
In dat geval is 1 omvormer, standaard die op L1, de 'master'. Daar stel je in wat je als 'lege accu' beschouwt, wat je aan absorptie- en float-spanningen wil hebben, etcetera.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Ik geloof dat ik ook maar eens langs moet komen, komen toch wel wat vragen naar boven :mrgreen:
BTW ik zat net een YT video van Halewijn te kijken, deze heeft 3x25A smelt hoofd zekeringen net als wij en plaatst wat verderop bij zijn accu installatie een 3x25A automaat. Nee niet selectief maar zou in de praktijk best wel eens kunnen werken dat deze eerder afschakelt dan de smeltzekering, kan in ieder geval geen kwaad en kan wel ellende besparen.

In mijn huis zal het een groot probleem worden om van de netingang eerst naar de accu installatie te gaan en dan weer terug. Gewoon geen ruimte dus moet ik 15m 2x 5x10mm2 gaan leggen.

https://www.youtube.com/watch?v=0wVDts8zRtA

Afbeelding
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Kjelt schreef: 11 mar 2025 11:40
Portje schreef: 11 mar 2025 11:37 Weet je, ik ben 76
Dan zou ik helemaal niet meer lange termijn investeren ;-)
Jawel, want ik ben niet alleen.
Stel dat ik eerder het hoekje om ga dan mijn vrouw.
Die zal zo'n zelfbouw helemaal niet snappen, maar een kastje waar een stekker aanzit en de handleiding makkelijk te vinden is wel kunnen gebruiken.
Dat is iets wat bij mij ook een grote rol speelt.
Op deze manier heeft ze dan toch minder lasten elke maand, want dat de energie prijzen flink zullen stijgen de aankomende jaren ben ik van overtuigd.
Dus ik kijk wel naar de wat langere termijn.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 11 mar 2025 22:46 BTW ik zat net een YT video van Halewijn te kijken, deze heeft 3x25A smelt hoofd zekeringen net als wij en plaatst wat verderop bij zijn accu installatie een 3x25A automaat. Nee niet selectief maar zou in de praktijk best wel eens kunnen werken dat deze eerder afschakelt dan de smeltzekering, kan in ieder geval geen kwaad en kan wel ellende besparen.
Die Halewijn kom ik nooit ver mee; teveel geneuzel en te lage informatiedichtheid. Dat videootje heb ik dus niet bekeken.
Maar leg ik de karakteristieken van een D-zekering en C-kar automaat over elkaar dan is dat inderdaad absoluut niet selectief. B20 automaat tov D1-25 smeltveiligheid al niet. Lijkt mij niet zo zinvol dus.

Zijn situatie is verder dat-ie alles achter de omvormers heeft hangen.
Voordeel: als de stroom uitvalt heb je nog licht, en je kunt de accu's bij laten springen bij veel vraag (peakshaving)
Nadeel: ik vraag me af of het eigenlijk wel mag; je moet 2 schakelaars omzetten om de boel stroomloos te krijgen. En je hebt sowieso te maken met meer bekabeling en transferswitches.

Ik heb het zo:

Pre-thuisaccu situatie:
net -> 25A smelthoofdzekeringen -> hoofdgroepenkast -> B20 automaat -> 30 meter 5x4mm2 -> onderverdeler schuur -> schuur verbruikers en 3500Wp ofzo aan zonnepanelen.

Situatie nu:
net -> 25A smelthoofdzekeringen -> hoofdgroepenkast -> B20 automaat -> 25 meter 5x4mm2 -> 5 meter 6mm2 -> schakelaar -> Victrons -> (C25 automaat -> onderverdeler schuur) + (B16 aardlekautomaat -> 30 meter 3x2.5m2 terug het huis in tbv UPS ICT).

Oftewel, ik heb de kabel die naar de onderverdeler in de schuur liep doorgeknipt en omgeleid langs de omvormers van de thuisaccu.
De schuur en een paar losse stopcontacten in de meterkast (die ik nog moet maken) worden bij stroomuitval wel gevoed uit de batterij. Het huis zelf niet.

Dat zo doen had ik meerdere redenen voor:

- Kosten. Vanwege spanningsval en uitvallen zonneomvormers op een zonnige dag zouden 2 kabels van 5x6mm2 krap zijn, en 5x10 beter voor die 30 meter heen en 30 meter terug. 60 meter 5x10mm2 YMVK-As kost een lieve duit. En dan de transferswitches nog. Eurootje of 750-1000 bij elkaar? Nog afgezien van de onhandelbaarheid van die 5x10 kabel.
- Betrouwbaarheid net. Waarom zou ik die kosten maken? We hebben de afgelopen 20 jaar 1x stroomuitval gehad ofzo. Als het zo weinig gebeurt is het eigenlijk wel weer iets aparts wat ik niet hoef te verpesten met stroom uit accu's. Ik leg dan wel lekker kneuterig een verlengkabeltje naar een ouderwets peertje voor wat licht.
- Schuur achter de omvormers plaatsen was gewoon leuk. Het is wel gaaf om alles werkend te hebben terwijl de groep in de hoofdmeterkast nog uitstaat :P. Buiten dat is het ook wel praktisch; meer vermogen ter beschikking voor de apparatuur daar (peakshaving), en vanuit daar is het makkelijker verlengkabeltjes leggen indien nodig. Kan ik ook de auto laden of koken bijvoorbeeld door 't gewoon op een krachtstroomstopcontactje aan te sluiten.
- Vallen de Belgen ons land binnen en valt de stroom vervolgens langdurig of zeer regelmatig uit vanwege overbelasting met frituur, dan steek ik wel wat kabels om ofzo. Zien we dan wel weer; problemen moet je oplossen als je ze tegenkomt.

(en waarom B20 en C25? Nou, die had ik nog liggen....
Ik wil de kabel van hoofdmeterkast naar schuur eigenlijk nog achter een 300mA aardlekautomaat hebben om gedoe met een wettelijk voldoende doch in de praktijk onvoldoende aardimpedantie te voorkomen. Maar ik heb nog niks op Marktplaats gevonden wat me past kwa merk/prijs, en ik heb er geen haast mee. )
Plaats reactie