Is ook een goeie reden hoor.
De oudjes om me heen rennen boven de 80 nog vrolijk rond, dus investering voor 'de lange termijn' kan er best nog wel vanaf imho.Dus ik kijk wel naar de wat langere termijn.
Moderator: Moderators
Is ook een goeie reden hoor.
De oudjes om me heen rennen boven de 80 nog vrolijk rond, dus investering voor 'de lange termijn' kan er best nog wel vanaf imho.Dus ik kijk wel naar de wat langere termijn.
Ik moet me echt nog wat verder in ESS en die Victron kasten verdiepen want ik dacht dat je bij de Victron de ingang en de uitgang niet aan elkaar kon/mocht knopen. Waarom zit er anders een scheidingsrelais in? Geloof dat ik nog wat informatie mis.
Nkon staat bij mij in de favorieten lijst, en hou de prijzen van de MP II nauwlettend in de gaten, ik had gehoopt dat ik wat gemist had.
Nee, het wordt Victron t.z.t. Grote community, ook tweakers.net veel te vinden.Deye is ook een optie voor zelfbouwers. Dan zit alles in 1 doos, inclusief de zonnestroom-omvormer. Ik heb dat niet gedaan vanwege de relatieve openheid van het Victron systeem.
De AC-in connectie kan zowel energie opnemen als terugleveren. Daarvoor geld wel hetzelfde als voor reguliere zonne-omvormers (mits je de netcode instelt zoals het hoort): het gaat niet in eilandbedrijf. Dus net weg, teruglevering weg.
Als de rijdende batterij staat te laden dan gaat er niet gauw 25A naar de straat en zit ik meer met de 40A limiet van mijn centrale groepenkast. Daar moet ik voor de netheid aan de remautomaten of update naar 63A. Ook daarvoor hou ik MP in de gaten voor een stel ABB of vergelijkbaar alamats.Verder als zonnepanelen max leveren en accu max levert (zal niet vaak voorkomen maar misschien met EV laden en koken wel) blijf je dan nog binnen je 25A per fase ?
Ik snap je helemaal
Zou ik ook niet gedaan hebben als ik niet die terugleverboete voor de kiezen gekregen had.Tot 2027 ga ik er (is de bedoeling) minimaal geld aan uitgeven.
Ja, hetzelfde als met computerspul of auto's. Je kunt blijven wachten op het leukere of goedkopere modelletje.Ik popel om met 1 Victron en 1 accu te beginnen. Wat me vooral daarin tegenhoud is dat Victron nu de Multi RS Solar op de markt gebracht heeft (volgens mij zonder transformator) en het me niets zou verbazen als er een MP III komt, ook zonder transformator. En ergens verwacht (hoop) ik dat de prijs van de accu's nog wat gaan zakken, of voor dezelfde prijs een hogere capaciteit krijg.
Ik heb 2 16S1P accu's parallel staan. Net iets anders dan 16S2P.
Anderson SB175. De originele met verzilverde contacten.Die zwarte blokken aan de BMS zijn dat connectoren? Zoja welk type?
Jazeker kan ik dat, en dat gaat vlotter dan elke minuut ook. De optimalisatiesoftware heeft ook de mogelijkheid om dat in te zetten als het rekensommetje daarmee gunstig uitvalt, maar zolang we mogen salderen is het blijkbaar gunstiger om flink te laden als de stroom goedkoop is, flink te ontladen als die duur is, of niks te doen als de verschillen niet groot genoeg zijn.Kun je nu ook de accus laden zo, dat het netto verbruik op een gegeven moment nul is ?
Dus dat je dynamisch meet hoeveel stroom je teruglevert aan het net en dan de acculader +/- dat als setpoint geeft en dat iedere minuut ofzo update zodat als de zon achter een wolk verdwijnt of iemand de waterkoker aanzet je de laadstroom ook aanpast?
Sjouw je de unit dan iedere keer naar boven om op te laden?
Ik heb de Daly BMS unit, die doet wel degelijk meer, die doet b.v. ook aan balaceren van de cellen, is het niet met de standaard Daly BMS unit dan toch zeker met een extrta uitbreiding daarop, die zijn er in verschillende stroomsterkten voor het balanceren, ik heb er nog eentje liggen voor 1A, maar ze zijn er ook voor 5A om maar iets te noemen. Mijn cellen heb ik niet hoeven balanceren, die liggen allemaal binnen enkele mV's bij elkaar.Wytze schreef: ↑16 mar 2025 23:26 Geen twijfel dat Ben de baterijtjes thuis vult. Ik lees dit alles met interesse en helaas weinig kennis.
Volgens Wikipedia managed een BMS de laadstroom, temperatuur en het welzijn van elke cel. Wat ik zie is dat er een draadje per cel naar de BMS gaat. Volgens mij weet de BMS dus niet meer dan dat de zwakste cel genoeg heeft gehad. Of heb ik iets gemist?