Karretjes/tankjes onder machine gaan niet mee
Moderator: Moderators
-
- Donateur
- Contacteer:
Karretjes/tankjes onder machine gaan niet mee
Verplaatsen jullie ook wel eens grote/zware machines met van die tankjes/karretjes/movers/dollies/transportrollen er onder? De vloer van m'n werkplaats is niet zo heel vlak, dus er gaat eigenlijk altijd 1 van de 4 karretjes niet mee. Meestal is het zo erg dat 30cm verderop weer een ander karretje niet mee gaat. Wie heeft hier een oplossing voor? Met maar 3 karretjes ben ik bang dat de machine gaat kantelen/omvallen.
En om het direct maar te combineren, nog even een andere vraag. Ik overweeg een handmatige of elektrische/accu lier te gebruiken om de machines te verplaatsen terwijl ze op de tankjes staan. 4000kg op een niet-vlakke betonvloer rolt namelijk niet zo makkelijk. Ik zie goedkope 12v lieren, maar ook iets wat meer voor deze taak lijkt te zijn gemaakt:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-d ... olt-900-kg
Heeft iemand hier ervaring mee?
En om het direct maar te combineren, nog even een andere vraag. Ik overweeg een handmatige of elektrische/accu lier te gebruiken om de machines te verplaatsen terwijl ze op de tankjes staan. 4000kg op een niet-vlakke betonvloer rolt namelijk niet zo makkelijk. Ik zie goedkope 12v lieren, maar ook iets wat meer voor deze taak lijkt te zijn gemaakt:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-d ... olt-900-kg
Heeft iemand hier ervaring mee?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Karretjes/tankjes onder machine gaan niet mee
Karretjes aan elkaar verbinden?..
'k heb in het verleden ook wel machines verhuisd met van die gepantserde Skateboards.. daar zaten ook stukjes buis aan, waar je een stuk rond, of buis doorheen kon steken, om in elk geval 1 "aslijn" op zijn plek te houden..
Met een paar stukken profiel met wat buisjes daar weer aan gehecht, kun je de boel ook in de lengte fixeren..
'k heb in het verleden ook wel machines verhuisd met van die gepantserde Skateboards.. daar zaten ook stukjes buis aan, waar je een stuk rond, of buis doorheen kon steken, om in elk geval 1 "aslijn" op zijn plek te houden..
Met een paar stukken profiel met wat buisjes daar weer aan gehecht, kun je de boel ook in de lengte fixeren..
dat valt er ook niet tegenan
Ik doe dit altijd met 3 tankjes stuurtank voor en dan 2 achter die zijn wel verbonden met elkaar door een as dat is mijn inziens wel belangrijk en een goed stuk rubber erop.
Volgende maand komt er een Okuma bij dus dan moeten de tankjes ook weer uit het vet , goede schone vloer is ook wel fijn.
Volgende maand komt er een Okuma bij dus dan moeten de tankjes ook weer uit het vet , goede schone vloer is ook wel fijn.
Harde wielen worden door een zandkorrel nog tegengehouden.
Stroken (rijplaten) er onder.
Kun je iets aan die karretjes vastmaken, dan daar aan trekken, ipv aan de machine.
Hoe dan ook moet je wel goed vast punt -aan de wereld- hebben.
Stroken (rijplaten) er onder.
Kun je iets aan die karretjes vastmaken, dan daar aan trekken, ipv aan de machine.
Met dikke spanbanden kom je al een heel eind,
Hoe dan ook moet je wel goed vast punt -aan de wereld- hebben.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Ik heb wel afgeleerd om 4 tankjes te gebruiken, precies om wat je omschrijft.
Er is er altijd eentje die niet draagt en zijn eigen weg gaat.
Als er met 3 stuks kantelgevaar bestaat voor de machine, schuif ik er ter beveiliging een stel balken onder, zodat de machine maar een klein eindje kan zakken als er een tankje mocht ontsnappen.
Maar het blijft een beetje een riskant gedoe, zeker wanneer je in je eentje werkt.
Afhankelijk van de ondergrond (bv. geverfd of kaal beton) krijg ik een zwaardere machine (zeg >2 ton) soms niet met lichaamskracht in beweging.
Dan gebruik ik wat maar past op dat moment: duwen met de heftruck (houten balk ertussen als stootblok),
of heftruck ernaast parkeren als ankerpunt en dan met een flinke balk ertussen stukje bij beetje de goede kant uit hefbomen.
En ook af en toe een kettingtakel (kettingtakels horizontaal gebruiken is een gevecht apart).
Het wordt al interessant om bevestigingspunten te vinden zodat je machine ongeveer de goede kant uitgaat.
Een hijslus om de machine heen verschuift of kruipt soms als hij onder spanning komt, of hij valt op de grond als je de takel nog moet aanspannen
Er is meer kracht nodig om de machine in beweging te krijgen, dan om hem rollende te houden.
Dus je trekt eerst de boel elastiek-strak tot er eindelijk iets gebeurt, en als de machine dan rolt gaat ie vaak ook gelijk een halve meter of een meter verder.
Natuurlijk is dat weer een prima moment voor het sturende karretje om te bedenken dat hij eigenlijk een andere kant uit wil dan waarheen je zijn neus oorspronkelijk hebt gezet
Als alternatief heb ik recent 2 identieke palletwagens gekocht, dat is een stuk stabieler als je er de ruimte voor hebt.
Een enkele keer kan ik uit de voeten met een stel stevige pijpen als rollers. Wanneer dat gaat, gaat het ook lachwekkend makkelijk. Sturen is wat lastiger.
Er is er altijd eentje die niet draagt en zijn eigen weg gaat.
Als er met 3 stuks kantelgevaar bestaat voor de machine, schuif ik er ter beveiliging een stel balken onder, zodat de machine maar een klein eindje kan zakken als er een tankje mocht ontsnappen.
Maar het blijft een beetje een riskant gedoe, zeker wanneer je in je eentje werkt.
Afhankelijk van de ondergrond (bv. geverfd of kaal beton) krijg ik een zwaardere machine (zeg >2 ton) soms niet met lichaamskracht in beweging.
Dan gebruik ik wat maar past op dat moment: duwen met de heftruck (houten balk ertussen als stootblok),
of heftruck ernaast parkeren als ankerpunt en dan met een flinke balk ertussen stukje bij beetje de goede kant uit hefbomen.
En ook af en toe een kettingtakel (kettingtakels horizontaal gebruiken is een gevecht apart).
Het wordt al interessant om bevestigingspunten te vinden zodat je machine ongeveer de goede kant uitgaat.
Een hijslus om de machine heen verschuift of kruipt soms als hij onder spanning komt, of hij valt op de grond als je de takel nog moet aanspannen

Er is meer kracht nodig om de machine in beweging te krijgen, dan om hem rollende te houden.
Dus je trekt eerst de boel elastiek-strak tot er eindelijk iets gebeurt, en als de machine dan rolt gaat ie vaak ook gelijk een halve meter of een meter verder.
Natuurlijk is dat weer een prima moment voor het sturende karretje om te bedenken dat hij eigenlijk een andere kant uit wil dan waarheen je zijn neus oorspronkelijk hebt gezet

Als alternatief heb ik recent 2 identieke palletwagens gekocht, dat is een stuk stabieler als je er de ruimte voor hebt.
Een enkele keer kan ik uit de voeten met een stel stevige pijpen als rollers. Wanneer dat gaat, gaat het ook lachwekkend makkelijk. Sturen is wat lastiger.
Ik zou zeker niet aan de tankjes gaan trekken , en op rijplaten kan ook een korel zand liggen (redelijke onzin). Ik heb goede ervaringen voorzichtig de machine te duwen met een heftruuk met een goede vriend , een sturen en op de tankjes letten en de ander duwen met de tuuk.
(ik heb het over machines van 5 tot 8 ton).
(ik heb het over machines van 5 tot 8 ton).
Ik bedoel, de ondergrond moet vlak zijn, zonder obstakels.
De wrijving die je moet overwinnen is die van de wielen op de ondergrond, dus de kracht direct daar op lijkt mij logischer. Bij duwen tegen de machine schuif je 'm van de kartjes af zoals al blijkt uit het voorgaande.
Je moet wel in de juiste richting en tegelijk kunnen trekken aan de karretjes.
@ Firehuner, ik heb nog karretjes (zelf nooit gebruikt) en andere hulpmiddelen.
Zoals we in een vorige sessie over dit onderwerp al besproken hebben.
De wrijving die je moet overwinnen is die van de wielen op de ondergrond, dus de kracht direct daar op lijkt mij logischer. Bij duwen tegen de machine schuif je 'm van de kartjes af zoals al blijkt uit het voorgaande.
Je moet wel in de juiste richting en tegelijk kunnen trekken aan de karretjes.
@ Firehuner, ik heb nog karretjes (zelf nooit gebruikt) en andere hulpmiddelen.
Zoals we in een vorige sessie over dit onderwerp al besproken hebben.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
-
Ik heb een jaar of zes geleden mijn karretjes verkocht, omdat ik ze meestal niet gebruikte voor het verplaatsen. Ik gebruik acht massieve nijlon rondstaf van 70mm doorsnede en een goede meter lang.
Uiteraard moet ik bij verplaatsen de rollen af en toe opnieuw vooraan leggen(richting waar de machine naar toe moet)
Een porto power bij de hand, die ook helpt de machine te richten. Je staat versteld hoe gemakkelijk de machine op deze manier te verplaatsen is en in mijn ogen `zeer veel veiliger, dan met de tankjes.
Ook zijwaarts verschuiven op de rollen is goed mogelijk met behulp van een breekijzer.
Geen haast hebben en goed kijken wat je doet is een aanrader.
Uiteraard moet ik bij verplaatsen de rollen af en toe opnieuw vooraan leggen(richting waar de machine naar toe moet)
Een porto power bij de hand, die ook helpt de machine te richten. Je staat versteld hoe gemakkelijk de machine op deze manier te verplaatsen is en in mijn ogen `zeer veel veiliger, dan met de tankjes.
Ook zijwaarts verschuiven op de rollen is goed mogelijk met behulp van een breekijzer.
Geen haast hebben en goed kijken wat je doet is een aanrader.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja... in jouw ogen.. mijn machines zijn niet heel zwaar, en Ik kan in mijn werkplaats beschikken over een palletwagen die mijn machines met gemakt tilt, voorzien van Urethaan wielen, loopt ie ook zo soepel als een Skateboard..
persooonlijk moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als je die losse stukken rond even niet in de gaten hebt.. dan kun je wel roepen dat het veel veiliger is.. maar Nee.. daar kom je bij mij niet mee weg..
k heb in het verleden met een aantal Collega's de afdeling Gereedschapmakerij, 2 keer moeten verhuizen in een jaar tijd.. nieuwe betonvloer in de Fabriek, dus eerst naar een tijdelijke locatie (over stelcon platen), op die "PantserSkateboards", een stuk Dunne plaat over de naden van de Stelconplaten bracht uitkomst.. de 2de verhuizing was makkelijker, want we stonden toen nog op het enige overgebleven "Eilandje "Stelconplaten.. daar vanaf, over een mooie egale betonvloer.. stukkie hout tussen Heftruck en Machine.. en voorzichtig op zijn plek geschoven.. dat was in een ochtendje wel klaar (2 Draadvonkmachines, 2 CNC en 2 Conventionle Draaibanken, 1 CNC en 2 Conventionele Freesbanken. 2 vlakslijpmacines, een hardingsoven met zoutbad... )
ja.. dat was het wel zo'n beetje.
-
- Donateur
- Contacteer:
Bedankt voor alle reacties. Karretjes met elkaar verbinden was ik al een klein beetje aan het overwegen. Er zitten inkepingen in de karretjes waar een hoek of U-profiel in zou moeten passen. Ik heb een tweedehands Enerpac setje maar blijkbaar hoort daar origineel ook zo'n tussenstang bij te zitten. Ik zie het ook bij andere setjes.
Het in beweging krijgen kost inderdaad veel meer moeite dan in beweging houden. Gelukkig heeft bijna iedereen dezelfde ervaring hiermee, dat maakt het makkelijker om samen een oplossing te verzinnen
Helaas is er niet altijd, eigenlijk bijna nooit, genoeg ruimte om een heftruck aan de trekkende of duwende kant te zetten. Wel staan er al wat andere zware machines die ik als soort van ankerpunt wil gebruiken. Spanbanden heb ik ook wel eens gebruikt om horizontaal te trekken, maar dat geeft altijd maar een beperkte slag, tot de rol/spoel vol zit.
Ik wil sowieso geen stukken as onder de machines gebruiken. De machines zijn meestal lang, ondiep en hoog. Als er dan in de lengterichting rollers onder zitten en het zwaartepunt gaat voorbij de laatste, hebben we een probleem.
De term "porto power" kende ik nog niet, maar wat het blijkt te zijn kende ik wel als "uitdeukset". Handig gereedschap!
Het in beweging krijgen kost inderdaad veel meer moeite dan in beweging houden. Gelukkig heeft bijna iedereen dezelfde ervaring hiermee, dat maakt het makkelijker om samen een oplossing te verzinnen

Helaas is er niet altijd, eigenlijk bijna nooit, genoeg ruimte om een heftruck aan de trekkende of duwende kant te zetten. Wel staan er al wat andere zware machines die ik als soort van ankerpunt wil gebruiken. Spanbanden heb ik ook wel eens gebruikt om horizontaal te trekken, maar dat geeft altijd maar een beperkte slag, tot de rol/spoel vol zit.
Ik wil sowieso geen stukken as onder de machines gebruiken. De machines zijn meestal lang, ondiep en hoog. Als er dan in de lengterichting rollers onder zitten en het zwaartepunt gaat voorbij de laatste, hebben we een probleem.
De term "porto power" kende ik nog niet, maar wat het blijkt te zijn kende ik wel als "uitdeukset". Handig gereedschap!
Voor het idee een plaatje bij het praatje :

Heb ik een tijd geleden flink in het vet gezet en in stevige plastic zakken gedaan.
Ze rollen nog prima.
Er zijn ooit platen aan gelast.
NB is dit "het" model, wat een ieder kent of ?
Is hier een maker of type voor te noemen ?
Heb ik een tijd geleden flink in het vet gezet en in stevige plastic zakken gedaan.
Ze rollen nog prima.
Er zijn ooit platen aan gelast.
NB is dit "het" model, wat een ieder kent of ?
Is hier een maker of type voor te noemen ?
Ziet er soortgelijk uit als het setje dat ik ook heb.
Iets als dit:
https://www.kippersrijssen.nl/product/t ... ers-30-ton
In de inkepingen van de roller kun je de rechthoekige 'vaste' pucks leggen, danwel de ronde stuurbare.
En dan aan de andere kant het koppelprofiel.
Iets als dit:
https://www.kippersrijssen.nl/product/t ... ers-30-ton
In de inkepingen van de roller kun je de rechthoekige 'vaste' pucks leggen, danwel de ronde stuurbare.
En dan aan de andere kant het koppelprofiel.
O ja, dat lijkt er wel op, met verbindings spullen er bij, mooi.
Met wat zoeken kwam ik dit tegen : https://www.bernardo-maschinen.com/cta- ... nardo.html
Grotere rollen en ietwat zachter, maar ja, dat is altijd een afweging cq compromis.
Mijn spullen kan ik verplaatsen met een pompwagen gelukkig, ik maak alles zo dat die er onder kan, ideaal.
Alleen met te hoge stapels platen lukt dat niet qua gewicht, dus dan in 2 delen met de heftruck.
Ik zou eens kunnen proberen om zo'n stapel op deze rollers te zetten, alhoewel . . :-/
Met wat zoeken kwam ik dit tegen : https://www.bernardo-maschinen.com/cta- ... nardo.html
Grotere rollen en ietwat zachter, maar ja, dat is altijd een afweging cq compromis.
Mijn spullen kan ik verplaatsen met een pompwagen gelukkig, ik maak alles zo dat die er onder kan, ideaal.
Alleen met te hoge stapels platen lukt dat niet qua gewicht, dus dan in 2 delen met de heftruck.
Ik zou eens kunnen proberen om zo'n stapel op deze rollers te zetten, alhoewel . . :-/
Laatst gewijzigd door keesfrees op 13 mar 2025 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Precies dat... 'k heb ooit een frame gemaakt voor een machine die ik gekocht heb, en ik heb daarbij de onderste verbinding tussen de pootjes te laag gelast.. die fout heb ik bij 3 andere frames niet meer gemaakt.. de EMCOTurn 120 heeft in eerste instantie op een EuroPallet gestaan, later is ie geplaatst op een stalen "Palet" zodat ik de machin met een Pompwagen kan verplaatsen, de Besturingskast, heeft een frame gekregen dat ook aan de onderkant de ruimte heeft voor een Pompwagen, en ook het onderstel voor de Beagle is nu "Pompwagenproof"...