G73 op draaibank

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

xander janssen

G73 op draaibank

Bericht door xander janssen »

Weet iemand of er iets soortgelijks als G73 op draaibank bestaat i.e. voeding telkens kort onderbreken om lintspanen te voorkomen?

Of zou ik daar in EdingCNC zelfs G73 voor kunnen mis/ge-bruiken in draaibank modus.

Groet,

Xander
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: G73 op draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

xander janssen schreef: 09 apr 2025 20:16 Of zou ik daar in EdingCNC zelfs G73 voor kunnen mis/ge-bruiken in draaibank modus.
"eet 't en je weet 't..." je bent je bewust van het feit dat het een boorcyclus is?.. Ik krijg een G73 in elk geval niet aan de praat in een Draaibankmodus in EdingCNC.. mogelijk een bug.. moet ik nog naar kijken.. ik heb mijn eigen boorcyclus geschreven.. en dat kan ik aanpassen zoals ik het wil hebben.. (moet er nog eens een M-Code voor maken.. )

Met een Macrootje moet wel wat te verzinnen zijn .. begin met een basis waarbij je van je startpunt (huidige positie bij begin) tot X, Z loopt met een stap in snedediepte tot einddiameter.. en dan in je Z- beweging een Algootje proppen die met een bepaalde stapgrootte naar eind Z loopt, gewoon je voeding varieren zal al wel resultaat geven.. @DaBit heeft daar meen ik ook eens mee geexperimenteerd met zijn machine..
Misschien dat ik dat ook nog eens ga testen..
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Om lint spanen te voorkomen heb ik "peck turning" wel eens geprobeerd bij het draaien van RVS (tool path met dwells om de xxx mm). Dat was niet echt een succes omdat het materiaal (RVS 304) hard onder druk en dat was slecht voor de levensduur van de insert.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
tuonov4

Bericht door tuonov4 »

Met een Heidenhain besturing gaat dat.

Met G64 wordt de geprogrammeerde aanzet kort onderbroken. G64 blijft ingeschakeld, tot deze functie wordt uitgeschakeld

 Inschakelen: G64 met "E en F" programmeren
 Uitschakelen: G64 zonder parameters programmeren
xander janssen

hfjbuis schreef: 10 apr 2025 00:51 Om lint spanen te voorkomen heb ik "peck turning" wel eens geprobeerd bij het draaien van RVS (tool path met dwells om de xxx mm). Dat was niet echt een succes omdat het materiaal (RVS 304) hard onder druk en dat was slecht voor de levensduur van de insert.
In RVS is dat idd niet bevorderlijk voor de standtijd van de beitel. Ik zoek het voor aluminium en kunststof. Vooral voor binnendraaien waar de lintspanen niet goed weg kunnen.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 09 apr 2025 23:51 @DaBit heeft daar meen ik ook eens mee geexperimenteerd met zijn machine..
Ik heb het onder LinuxCNC gemaakt. Is geen experiment; dat werkt gewoon.

Eens in de zoveel mm (instelbaar met M-code) trek ik de beitel een stukje (M-code..) terug in de richting waar-ie vandaan kwam.
(ik hou de vector bij die de beitel beweegt, en bij het terugtrekken doe ik volgens die vector weer terug)
Dat werkt in kunststof geweldig voor ruwdraaien. Voor nadraaien werkt het niet; de plekken waar teruggetrokken word zie je wel.

(kwa extra grapjes: spindle speed variation heb ik ook; continu de spindelsnelheid een beetje varieren om te voorkomen dat de boel begint te piepen. Gebruik ik maar zelden)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Code: Selecteer alles

T1M6
G00 X40 Z1 M3 S1000
M84 X20 Z-10.5 F300 C50 D1
G00 X60 Z20 M5
M2

SUB M84
	#2031=#5001
	#2033=#5003
	#2001=#24
	#2003=#26
	#2010=#6
	#2011=#3
	#2012=#4
	#2021=[#5001-#2012]
		WHILE[#2021>#2001]
			GOSUB ZPASS
			#2021=[#2021-#2012]
		ENDWHILE
	#2021=#2001
	GOSUB ZPASS
ENDSUB

SUB ZPASS
G00 X#2021
WHILE[#5003>[#2003+0.7]]
GOSUB ZMOVE
ENDWHILE
G01 Z#2003 F[2010]
G01 X#2031		
G00 Z#2033
ENDSUB

SUB ZMOVE
	G01 Z[#5003-0.5] F[#2010]
	G01 Z[#5003-0.2] F[#2011]
ENDSUB

Hier even een simpel opzetje.. M84 is je Draaicyclus (extern langsdraaien)
hij gaat van je startpunt (op Buitendiameter in X en Veiligheidsafstand in Z) naar X, Z zoals geprogrammeerd in die regel, met Snedediepte D, Voeding F, en Gereduceerde voeding C.
In Sub ZMOVE, heb ik 2 incrementele Z bewegingen onder elkaar staan, de eerste met voeding F, en de tweede met voeding C.
Let wel.. in de Sub ZPASS.. staat: WHILE[#5003>[#2003+0.7]], die 0.7 moet dus gelijk of groter zijn dan de som van de 2 bewegingen in sub ZMOVE., dit omdat ie anders kan doorschieten.. en dat willen we natuurlijk niet..
xander janssen

Arie Kabaalstra schreef: 10 apr 2025 17:44 Hier even een simpel opzetje..
Dat is een mooi stukje code. Snap nog niet alles, maar die #3 t/m #6 kende ik nog niet. Net de manual erbij gepakt. Dat opent vele deuren.

Bedankt
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Wat een omslachtig gedoe. Ben blij dat er cam programma's zijn waar dat gewoon in zit.

Afbeelding
xander janssen

Ik heb na hulp van Arie wat macro's gemaakt waarmee ik mijn draaibank in 99,9% van de gevallen als Teach-in gebruik en het draaiwerk vanaf platte tekening of meestal zelfs vanaf schetsje opbouw uit kops-, langs-, radius, afschuin, boor- en steek cycli.

Programma slaat alles op waardoor ik va inspectie van het eerste onderdeel vervolgens moeiteloos vervolg delen kan maken.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

xander janssen schreef: 10 apr 2025 19:15
Arie Kabaalstra schreef: 10 apr 2025 17:44 Hier even een simpel opzetje..
Dat is een mooi stukje code. Snap nog niet alles, maar die #3 t/m #6 kende ik nog niet. Net de manual erbij gepakt. Dat opent vele deuren.

Bedankt
die Manual.. als ik voor elke keer dat ik zeg/schrijf dat het nuttig is om em er zo nu en dan eens bij te pakken, een kist bier zou krijgen.. dan had ik voor de rest van mijn leven nooit meer een lege koelkast!.. :lol:

#1 tm #26 zijn verbonden aan de letters A tm Z voor het gebruik in M-Codes.. en zoals ik laatst ontdekte, 't is mogelijk om locale M-Codes te maken door ze gewoon in je programma te intoetsen, en niet in je Macro..
je kunt er ook Functies mee maken, door een aantal parameters mee te koppen in een MCode, en dan in je Sub Mnogwat weer andere parameters te gebruiken als "Return values", vergelijkbaar met het maken van Functies in C# of verwante programmeertalen.

@Quepee ..Jahaaa.. we weten inmiddels wel dat je geen enkele regel G-Code zelfstandig kan programmeren.. :mrgreen: je hoeft ons niet elke keer op de hoogte te brengen van je onkunde.. :lol:
het ging er hier om of zoiets in de besturing mogelijk is.. en Ja.. dat kan dus.. en met een Macro kun je het zo vormgeven als je wilt.. al wil je Trochoidale snijpaden op je draaibank.. (geef me even.. )

Met Macro's kun je zo ontiegelijk veel doen.. de info die je in de Manual kan vinden is meer op het gebied van hoe het hoort.. niet van wat er allemaal kan...

Dat je met EdingCNC ook G-Code programma's kan maken (desnoods voor andere machines) staat NIET in de Manual, omdat Bert Eding er nooit bij stil had gestaan dat je met LogMsg ook G-Code naar een Tekstbestand kan schrijven.

als je een "G01" met een M-code vertaalt naar een M201 (ik pak er maar even eentje), dan kun je in plaats van je machine laten verplaatsen, de Coordinaten die je in die regel gebruikt ook gewoon rechtstreeks in een Array gooien, en dan later met een andere M-Code die Array aflopen(al dan niet met offsets voor snedeopdeling).. je kunt dan meerdere contouren programmeren, en ze naar believen oplepelen.. hoe mooi wil je het hebben?
xander janssen

Ik ga me als de gezinsdrukte het toe laat nog eens verdiepen in mijn macro om te zien of ik peck turning kan toevoegen als extra optie op alle andere cycli. Op zich moet dat lukken met 2 voedingssnelheden die gelijk zijn tenzij pecking nodig is.
serum

Bericht door serum »

@arie; De ene doet alles met macro's, de andere is meer met de tijd meegegaan. Soms kan een macro misschien handig zijn, maar dan meer gekoppeld met een barcode/qr waarmee je de producten scant, de machine zich instelt en je binnen 2 seconden na het binnenkrijgen van je product op start kan drukken. koppeling cad/cam is ongekend nuttig. of dat nou door het direct uitsturen van de gcode gaat of dat er een qr code meegaat waarmee je product op de machine via een macro gemaakt wordt.

Je hebt werkelijk geen enkel benul wat voor producten Queepee maakt, anders had je je de ballen uit de broek geschaamd voor die opmerking over onkunde. :mrgreen:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

serum schreef: 10 apr 2025 21:08 De ene doet alles met macro's, de andere is meer met de tijd meegegaan.
Dat is Jouw mening... maar CAM is niet per definitie iets wat op een aparte PC moet draaien, het kan, en dat is het vaak ook, geintegreerd zijn in de besturing, en als je een programma kan maken terwijl je machine loopt, dan is er dus geen enkel bezwaar om je programma aan de machine te maken, en niet achter een burootje.. en dat is een feit.

Ik heb dit al meerdere keren opgemerkt, en desondanks blijven er lieden die roepen dat ik alles met CAM moet gaan doen.. (en dat is ook een feit), maar ik Doe al veel met Cam, omdat mijn besturing (EdingCNC) me die mogelijkheid geeft om mijn eigen CAM systeem te maken met Macro's.. dus Macro's IS Cam in deze..

Verder gaat dit Topic ook niet daarover (zoals ik ook al eerder opmerkte, maar dit geheel terzijde), maar gaat het over een manier om "spanen te breken" bij Draaibewerkingen..
Plaats reactie