kwaliteit van (weinig gebruikt) materiaal in de gaten houden?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sven
Contacteer:

kwaliteit van (weinig gebruikt) materiaal in de gaten houden?

Bericht door Sven »

Vandaag ben ik begonnen met een klusje in multiplex, maar dan een variant die ik minder vaak gebruik.

Binnen een kwartier werd duidelijk dat de kwaliteit niet ok was.
En toen begon me te dagen dat ik hier al eerder mee geconfronteerd was.... Nog maar een jaar geleden.

Klein geneuzel (plaatje van eu 60,--) maar wel een hele werkdag vernixt. Energie en beschikbare werktijd is te laag om dit soort gedoe tussen neus en lippen door op te vangen.

Van materiaal dat je de hele tijd gebruikt onthoud je wel dat je dat prima kan toepassen. Maar dit soort af en toe spul, hoe houd je dat goed in de smiezen?

Hebben jullie daar een handigheidje voor zodat je je niet een tweede keer aan de zelfde steen hoeft te stoten?
Eigenlijk zou je dit soort dingen moeten aantekenen, maar geheid vergeet ik dan die aantekeningen na te kijken....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur

Re: kwaliteit van (weinig gebruikt) materiaal in de gaten houden?

Bericht door Kjelt »

Wat wil je nu zeggen dan, dat de multiplex ontlamineert doordat de lijm na een paar jaar loslaat? Lijkt me dan zowiezo kwaliteitsissue van de fabrikant of wat bedoel je nu met kwaliteit niet goed?
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

Vast en zeker populieren.

Ik gooi dat dan uit prijslijst en bied het niet meer aan.
Zoveel fabrieken Zoveel soorten en elke fabriek of leverancier heeft goede en minder goede platen. Volgens mij is er zelfs in populieren een speciale versie voor frezen.

Soms heb je platen van merk a dat ene plaat perfect is en juist ander type altijd slecht. Dus ik gooi ze dan meteen uit voorraadlijst en laat alleen goede erin staan dat ik volgende keer niet dezelfde fout kan maken
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
serum

Bericht door serum »

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Tja bedoelt Sven nou de kwaliteit van het materiaal, of de kwaliteit van het freeswerk.
Het is mij niet duidelijk.
serum

Bericht door serum »

bericht gepost om 10u34, en dan al spreken van een werkdag. Of hij begint heeeuwl vroeg natuurlijk. Dan is de scherpte ook wel een beetje van de inhoud.

:mrgreen:

Ik vroeg mij hetzelde af, of het nou droevig materiaal is of onbevredigend resultaat.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 15 apr 2025 14:15 Ik vroeg mij hetzelde af, of het nou droevig materiaal is of onbevredigend resultaat.
Topic titel geeft het eerste aan.
De inhoud het tweede.

Mocht het het tweede zijn: aantekening inderdaad op de NAS opslaan onder de folder van het gebruikte materiaal, oa frees type, diameter, toerental en feed snelheid.
Dan bij duur materiaal klein proefstukje draaien zie je meteen of de frees nog ok is.
Zo is het altijd terug te vinden en als je niet de moeite neemt om te lezen dan heb je het aan je zelf te danken.
serum

Bericht door serum »

Ik werk stelselmatig met templates en heb een bestand waarin ik aanpassingen doe in de templates voor specifiek materiaal; bv, spaanplaat; dat laat zich heel mooi boren met een 3 snijder rechte 8mm frees, hele rappe plunge en je kan die frees ook gebruiken in slotten/pockets van spaan (met plunge ipv leadin/ramp). Dat boren kan weer niet in MDF, dat verbrand, omdat de frees eerst op de buitenste punten freest en dan het hart. melamine spaan drukt ie kapot, MDF maakt hij een klein rond schijfje van dat meetolt en verbrand. In de eerste maanden ben je aan het fine-tunen en later heb je er geen omkijken meer na.

In Fusion heb je op frees-niveau ook weer de mogelijkheid verschillende feeds/speeds/rpm aan te geven en dat op te slaan met een naam binnen de specifieke frees.

Kwestie van bijhouden is mijn ervaring. Notities werken niet, die komen niet bovendrijven als je dat materiaal bewerkt. tenzij je met een checklist gaat werken, maar dat lijkt mij 3x niks.

En als het materiaal je niet aanstaat; niets houd je tegen om nee te zeggen tegen een opdracht.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Gaat me om de kwaliteit van het materiaal en bij gebrek daar aan slecht resultaat. Grondeerlaag laat los tijdens frezen.
Had ik me moeten herinneren, is eerder gebeurd, serum verwees goed.

Ik had samen met gisteren gehoopt om 13 uur een hele werkdag aan resultaat te hebben.
Dat is vernixt.
En ja, om 10.30 was er van mijn werkdag al niks nuttigs meer over.

Misschien had ik met meer scherpte in mijn hoofd er nog wat meer uit kunnen halen maar er hing met twee keer ziekenhuisbezoek gisteren en vandaag een zwaard van damocles boven ons gezin. Dat is nu gelukkig weg.

(Ik ben normaal ook heel vroeg wakker maar kan daar niks mee, mede dankzij bovengenoemd zwaard.)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Tristram

Bericht door Tristram »

Ik hou simpelweg een lijst bij met leveranciers waar ik blij mee ben en eentje van leveranciers waar ik niet blij mee ben. Uitgebreid met wat ze leveren wat goed is, en wat ik moet laten liggen.

Dat geld voor binnenlandse en buitenlandse leveranciers, in mijn geval vooral snijgereedschap
Plaats reactie