Parkeerplaats maaien? Iets anders tegen onkruid?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur

Re: Parkeerplaats maaien? Iets anders tegen onkruid?

Bericht door DaBit »

Die propaanprijs, tsja.

Als je dat Benegas of een ander statiegeld+omruil systeem neemt dan zit je op 65 euro voor een vulling van 10kg, dus €6,50 per kilo oftewel €3,31/liter. Da's best stevig, maar de kosten van de fles en logistiek zitten daarin verwerkt.
Een 5kg fles is niet veel goedkoper; dat komt op 11 euro per kilo uit. Geeft maar weer aan dat het vooral logistiek is wat je betaalt. Dat is als ik mijn argonflesje wil laten vullen ook zo.

Zo'n groene of grijze fles is dan gunstiger als je redelijk veel gas verbruikt. Kopen kost geld (tientje of 5?), maar de vulling voor ongeveer dezelfde 10.5kg fles is dan een tientje of 4. €1,95 per liter, dat vinden we tegenwoordig best normale brandstofprijzen.
Met LPG ben je nog 2 tientjes goedkoper uit voor je vulling van die 10kg.

Technisch durf ik dat vullen met LPG best aan; zorgen dat de fles helemaal leeg is, beperkt aantal liters vullen, en er kan eigenlijk weinig misgaan. Maar tenzij blijkt dat ik heel veel fikkie ga stoken denk ik niet dat het besparen van die paar euro per jaar het gezeik waard is.

Binnenkort maar even langs de lokale gashandel en kijken wat die te bieden hebben. Ik denk heb het hierboven wel over 10kg maar dat is meer een mooi rond nummer. Om mee rond te zeulen is het al onhandig. Of ik moet eens zo'n oranje karweiflesje en vulpijpje scoren ergens, hmm...
(hoe voorkomen die dingen eigenlijk dat ze te vol gevuld worden?)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb zo'n hervulbare LPG fles. Bij de pomp heb ik nog nooit problemen gehad hiermee.
https://lpgwebshop.com/nl/128-stalen-gasflessen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 22 mei 2025 08:58 Of ik moet eens zo'n oranje karweiflesje en vulpijpje scoren ergens, hmm...
(hoe voorkomen die dingen eigenlijk dat ze te vol gevuld worden?)
Niet. Je hebt een overloop/ontluchtingsventiel en daar moet de witte nevel uitkomen dan is ie vol.
De kraan bevat een overdruk ventiel, tenminste van mijn Sievert karweifles.

De eerste keren dat ik hem vulde ontsnapte er al snel hoorbaar wat gas, snel dichtdraaien en gelukkig heb ik een goede nauwkeurige digitale weegschaal en had ik vooraf gewogen en achteraf had ik 40g gas er in gekregen :mrgreen:
Dus je moet echt doorgaan tot het vloeibare gas iets ontsnapt.

Ik vul de mijne twee keer per jaar , gebruik hem vooral om de barbeque in combinatie met perslucht aan te jagen (3 minuten klaar) :mrgreen:
mikervee

Bericht door mikervee »

We dwalen misschien een tikje af van het onderwerp, maar dat is niks nieuws.
Sinds de boze mevrouw bij het tankstation, huur ik een lichtgewicht kunststof LPG-heftrucktank van de lokale gasboer.
Huur is iets van 37 Euro per jaar. Omwisselen/nieuwe vulling (30 liter denk ik?) is ook zoiets.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Mjah, het schijnt allemaal wat willekeurig te zijn of het vullen van losse LPG-tanks oogluikend toegestaan wordt of dat ze de politie bellen. Officieel is het verboden, ook de losse tanks die ervoor gemaakt zijn.

Maar eigenlijk gaat het nergens over. Ik zou LPG in zoverre fijn vinden dat ik ermee naar het lokale tankstation kan rijden als ik zonder zit. Maar voor het verbruik? Ik heb nu jaaaaaaren gedaan met een halfvolle 5kg fles... Een keertje onkruid fakkelen zal vervolgens best een aanslag zijn op de voorraad maar dat hoeft ook niet elke dag.

Dus tenzij mijn gasverbruik opeens heel fors gaat stijgen of ik mijn groene flesje kan blijven gebruiken ben ik opzich wel prima af met zo'n statiegeld-dingus. Bij gelijkblijvend gasverbruik is statiegeld goedkoper dan koopsom over 10 jaar uitsmeren, bij hoger gasverbruik wissel ik 'm in voor een grotere of alsnog een koopfles.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

xander janssen schreef: 22 mei 2025 06:22
Ook in Nederland gebeurt het, met nogal wat nevenschade tot gevolg.

https://youtu.be/om59HP6fLPs?si=Gx9bPEKfjMiWu7Aw
Wat een totaal onzin verhaal.
in het filmpje brand de boel al, en ja dan kan een gasfles boem doen, een LPG tank heeft een overduk ventiel dat bij 25 bar open gaat.
Maar een lpg pomp vult met een bar of 10 , dus twee keer zoveel gas in een tank als dat er eigenlijk in mag gaat echt niet lukken.
In theorie kan ik praktisch alles
ruudpg
Donateur
Contacteer:

Bericht door ruudpg »

Als je een gasfles echt goed wil vullen zal je hem op een weegschaal moeten zetten, verder sluit ik me aan bij DaBit.
Visserman

Bericht door Visserman »

ik heb er 1 waar een 80% vlotter afsluiter in zit
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Het is toch een nieuwe groene koopfles van 6kg geworden.

Bij de lokale gashandel kostte dat inclusief vulling nog geen 5 tientjes. Hervullen doen ze gewoon per kilo, dus de fles hoeft niet eens helemaal leeg te zijn. Dat zou dan richting de 2 tientjes moeten kosten voor hervullen van een helemaal lege fles.

Tsja, daar kan dat statiegeldspul niet tegenop.

Karweiflesjes vind ik eigenlijk ook nog best aan de prijs trouwens, zowel nieuw als tweedehands. Ik loop er vast nog wel een keer tegenaan en tot die tijd versleep ik die 6kg fles wel gewoon.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Kjelt schreef: 22 mei 2025 09:36
De eerste keren dat ik hem vulde ontsnapte er al snel hoorbaar wat gas, snel dichtdraaien en gelukkig heb ik een goede nauwkeurige digitale weegschaal en had ik vooraf gewogen en achteraf had ik 40g gas er in gekregen :mrgreen:
Dus je moet echt doorgaan tot het vloeibare gas iets ontsnapt.
Voor zover ik weet is dit normaal. Ik heb zelf slechts een paar keer een kleine fles gevuld uit een grotere met een vul pijpje. de methode is:

Schroef het kleine flesje op de grote met de vulpijp.
Draai het hele gebeuren om, zodat de grote fles bovenop zit (zorg dat je iets hebt waar het stabiel op staat.

Draai bijde kranen (bijna) helemaal open. (1/2 slag van het einde is mijn gebruikelijke methode).

Draai het ontluchtings kraantje een klein beetje open.

En wat er dan gebeurt:
Zwaarte kracht en druk in de grote fles duwen vloeibaar gas de kleine fles in. Het volume van de grote fles wordt dan groter, de temperatuur daalt een beetje, en dit vermindert de druk.
Door expres wat gas uit de kleine fles te laten ontsnappen koelt het nog vloeibare gas in de kleine fles, en dus ook de druk. Zolang de temperatuur van het gas in de kleine fles lager is dan in de grote fles blijft er vloeibaar gas door het vulpijpje lopen tot de kleine fles helemaal vol is. En dat is niet goed, want je hebt altijd een buffer nodig om temperatuur verschillen op te vangen. Als ik zeker wist dat ik flink wat gas nodig heb dan deed ik de kleine fles wel eens tot z'n nokkie toe vol, totdat er vloeibaar gas uit het ontluchtings ventiel komt (of zit er intern een klein pijpje aan het ontluchtings ventiel?

Maar voor mij is dit 20+ jaar geleden. Tegenwoordig heb ik een klein gas brandertje en een keer in de 10 jaar koop ik een paar wegwerp gasflessen met schroef fitting bij een bouwmarkt. Ik koop dan zowel de lange (30cm) als de korte (20cm). Het gas in de lange is iets goedkoper, maar soms zit de lange fles in de weg en pak ik de korte fles. Ik heb nog nooit een lek gehad in zo'n wegwerp fles en kan hem jaren in een kast laten staan voordat ik weer een beetje gas gebruik.

Tegen onkruid op je parkeerplaats kun je ook een gat slaan in het carter van je auto. Vroeger werdt dat veel gedaan maar het is uit de mode geraakt. Olie vlekken op parkeerplaatsen zijn een zeldzaamheid tegenwoordig. :mrgreen:
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

FreesKever schreef: 23 mei 2025 19:27 Zolang de temperatuur van het gas in de kleine fles lager is dan in de grote fles blijft er vloeibaar gas door het vulpijpje lopen tot de kleine fles helemaal vol is. En dat is niet goed, want je hebt altijd een buffer nodig om temperatuur verschillen op te vangen.
Begrijp ik niet, vol is vol en je weegt de fles en dan zit er precies in wat Sievert aan geeft.
Waarom zou dat dan niet goed zijn ?
Als je bv een nieuwe camping butaangasfles koopt dan zit die ook vol en moet dan toch ook in bv een tent in de volle zon a 40 C niet exploderen?
De voorgaande voorbeelden van tankstations gaat het over met hoge druk de fles over vullen.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Net nog even op de karweifles de instructies bekeken, zie punt 6. ;-)

Afbeelding
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Ah, dus door vullen tot er vloebaar gas uit de "onontluchtings" ventiel komt is normaal.
Dan zit er dus een pijpje in dat zorgt voor en buffer bovenin de fles.
Verder is de methode op dat etiket hetzelfde als wat ik vroeger deed. Alleen heb ik wat meer achtergrond details opgeschreven.

Ik ben het niet eens met punt 6 op dat etiket.
Beste is denk ik eerst de kraan van de grote fles leeg draaien, even kort wachten en dan pas het onontluchtings ventiel en de kraan van de kleine fles. Als je begint met de kraan van de kleine fles, dan zit de vulpijp altijd vol met vloeibaar gas. Ik denk dat ik het vulpijpje met mijn hand vast pakte om het een beetje op te warmen, en meer vloeibaar gas de kleine fles in te duwen. Maar het verschil is marginaal. Moraal is, een beetje gas laten ontsnappen is inherent aan het vullen van kleine flessen, en je hebt wat handigheid en ervaring nodig om het zonder te veel geknoei te doen.

Wat grote flessen betreft. Tja, met extra overdruk is overpompen gemakkelijk.

Temperatuur verschillen doen heel veel in gas flessen.
In de tijd tat we nog met een grote dakbrander bezig waren, werdt af en toe de gasvlam op de fles zelf gericht. Wel goed opletten dat de vlam (en de warmte er omheen) uit de buurt blijft van de slangen en de messing kraan.

Het is de fles af en toe bij verwarmen, of een half uur of zo wachten tot hij zelf weer opgewarmd is.
Maar een koude gasfles, daar komt bijna geen gas uit.

Vroeger, achter het ijzeren gordijn had iemand een jaar of zo gewerkt aan zelfbouw van een luchtballon, en is daarmee naar het westen overgestoken. Hij heeft het maar net gehaald omdat z'n gasfles zover afkoelde dat er niet genoeg gas uit kwam om in de lucht te blijven.

Met lauw / warm / heet water (of zelfs koud water) kun je een gasfles ook genoeg opwarmen als je er geen directe gasvlam op wilt of durft te zetten.

Als je maar niet zo idioot doet als die Britten tegenwoordig. Blijkbaar laten ze daar (butaan?) gasflessen leeglopen in wiet kwekerijen. Blijkbaar doet dat iets met de wiet, maar er zijn al een aantal van die kwekerijen ontploft. Gas explosies zijn serieus, Ik heb het niews niet goed genoeg bijgehouden om te weten of er ook nederlanders zijn die hier dom genoeg voor zijn. Gas explosies zijn mogenlijk ergens tussen een gas gehalte van 2% en 10% van het volume in een ruimte. Boven de 10% kan het nog wel branden, maar moet het eerst met meer zuurstof mengen, en is er dus geen explosie. Maar simpeler: Doe het buiten, of zorg minstens voor voldoende ventilatie.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

FreesKever schreef: 23 mei 2025 20:56 Ah, dus door vullen tot er vloebaar gas uit de "onontluchtings" ventiel komt is normaal.
Dan zit er dus een pijpje in dat zorgt voor en buffer bovenin de fles.
Daarmee zou je weleens de spijker op de kop kunnen slaan.
Als ik even google vind ik dit

Afbeelding
Plaats reactie