Parkeerplaats maaien? Iets anders tegen onkruid?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

FreesKever

Re: Parkeerplaats maaien? Iets anders tegen onkruid?

Bericht door FreesKever »

Dank voor de foto (had ik zelf kunnen doen, niet aan gedacht).
Voor de doordenkers. Bedenk eens waarom er 2 buizen aan dit ventiel zitten voor je door leest.

Zo te zien: lange dunne pijpje naar de ontluching, dikkere pijp voor de vulling. Deze pijp zorgt er denk ik voor dat vloeibaar gas niet langs de ontluching loopt. Dat zou dus de ontluchting van vloeibaar gas voorzien voordat de fles vol zit.
Best leuk om te zien dat ze aan zulke details gedacht hebben.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Vloeistof zet uit als het warmer wordt, en je kunt het niet samenpersen.

Als je dus een reguliere gasfles tot 100% vult en in de zon neerzet dan barst de container. Of LPG uit een koele ondergrondse tank in een gasfles in een warmere auto. Vandaar die 80%, dan heb je altijd 20% vrije ruimte voor eventuele spoortjes lucht en uitzetten.

Als die fles barst heb je grofweg een kuub aan gas voor elke 2 kilo. Mjah, in de open lucht met zuchtje wind kan dat niet heel snel veel kwaad. Explosiegrenzen zijn best beperkt en een paar kuub is gauw weggewaaid. Dat Spinningwheels het een onzinfilmpje vind, tsja, daar kan ik me wel redelijk in vinden.

Nou maak je me verder niet wijs dat het erg spannend is of dat vulniveau nou 70% of 90% is, dus als je in een volledig lege gasfles het juiste aantal liters tankt (11,5 liter in een 6kg fles) gaat er weinig mis. Ik zou dat gewoon durven, het is meer dat ik geen zin heb in geruzie met een pomphouder.
Ik zou me met LPG die je gasvormig afneemt overigens eerder zorgen maken over het feit dat het propaan en isobutaan zo weg is maar het gewone butaan achter blijft in de fles.

Die karweidingen kunnen verder 200+ bar hebben en hebben een overdrukventiel. Dan zal de vulgraad wel minder spannend worden. Al zou het me niks verbazen als er ook een vulstop op zit ergens.
[edit]
ja dus
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 23 mei 2025 21:58
Nou maak je me verder niet wijs dat het erg spannend is of dat vulniveau nou 70% of 90% is,
Hoeveel loopt de druk op als de tank warm wordt? het valt allemaal wel wat mee.
Ik draai eigenlijk standaard de 80% vulstop de nek om. en nog nooit gehad dat het overdruk ventiel van 25 bar begon af te blazen.
Vuldruk is ook maar 10 bar, als de pomp langzamer begint te lopen stopen met vullen.
Dan is het op de meter meestal rond de 95% scheelt toch best veel op een 230 liter tank.
In theorie kan ik praktisch alles
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Het meer met dampspanning te maken.

Als er alleen propaan in de tank zit dan is een deel gasvorming en een deel vloeibaar. Voor 100% propaan is de flesdruk dan dit:
https://www.engineeringtoolbox.com/prop ... _1020.html
LPG is een mengsel van butaan en propaan (30-40% propaan meen ik), dan valt de druk iets lager uit, maar niet veel omdat het propaan voor de dampdruk zorgt.

Hoe krijgt een tankstation nou de LPG uit een koude ondergrondse tank (waar de druk een goeie 6 bar is) in een warme LPG-tank van een auto (zeg 12 bar als er een hittgolf heerst)? Met een pompje. Dat werkt niet anders dan benzine verpompen, ze moeten alleen een wat groter drukverschil overwinnen. Als die pomp 10 bar doet is dat meer dan genoeg.

Waneer begint het gezeik? Als er helemaal geen ruimte meer boven de vloeistof zit. Dan is je LPG gewoon hydraulische vloeistof geworden. Als de temperatuur stijgt dan neemt het volume van hetzelfde aantal kilo's ook toe (het zet uit dus, zoals de meeste stoffen wel doen) en als die ruimte er niet is dan moet er iets krak zeggen. Met wat geluk het overdrukventiel of breekplaat, met wat pech de tank.

Hoeveel ruimte hebben we daar voor nodig? Zie hier een grafiekje:
https://www.engineeringtoolbox.com/prop ... _2033.html

Bij 0C is de dichtheid ca 510g/liter, bij 55C zo'n 420g/l. Voor dezelfde hoeveelheid heb je dus 21% meer liters nodig. Best veel eigenlijk. En daar komt die 80% vulgraad waarschijnlijk ook vandaan.
In NL is van 15C naar 35C realistischer in de praktijk, dus van 500g/l naar 480g/l en dat is 5%.

Daarom gaat jouw vullen tot 95% goed. Maar ik vind het wel een beetje erg op het randje, want in werkeliujkheid heb je ook nog te maken met kleine beetjes ethaan/methaan, wat lucht, wat CO2, en weetikveel wat er nog aan verontreiniging in die LPG zit. Dat heeft ook nog wat ruimte nodig.

Ik zeg dit als techneut trouwens, en niet als ambtenaar met in z'n handen vergroeid regelboekje en stijve vinger van het wijzen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudpg
Donateur
Contacteer:

Bericht door ruudpg »

Even over die maximale 80% vulling van een gasfles, dit is er voor omdat het gas in de fles vloeibaar is maar wat je wilt gebruiken is de gasvormige versie, dit is waarom er de maximale vulling is, de vloeistof heeft ruimte nodig om naar een gasvormige toestand over te gaan. Ook kost deze overgang tijd, als je bijvoorbeeld een grote geiser of bbq hebt kan 1 fles de gewenste hoeveelheid gas niet leveren, vandaar dat er installaties zijn waar bijvoorbeeld 3 of 4 flessen tegelijk zijn aangesloten. Dit is niet omdat er anders 1 fles leeg is, daarvoor zijn er weer speciale omschakelautomaten waar 2 flessen tegelijk aan hangen maar slechts 1 fles tegelijk gebruikt wordt.
Plaats reactie